Jump to content
Sign in to follow this  
upstarttjall

hjelp til ferdigstilling av boxen

Recommended Posts

upstarttjall

ja jeg som sagt allerede bestilt meg PL-L og skal inn og bestille 2x 55w 6500k fra cp-lightning, har også spurt rundt til alle kjente etter et stort skap/garderobe til "ting og tang" bilde update så fort dette er på plass :D

ReggaeKush

Han har allerede bestilt ballaster for pl-l ;) Og pl-l er mere effektivt enn cfl ;) 4000k bør fungere bra til veg, og 2700k til blomst.

Har vært rundt å diverse butikker, men fant ingen 55w rør, eneste jeg fant var 18w.

Men som exil har sagt i noen poster, spørr om din lokale elbutikk kan ta inn 55w 2g11 lysrør, burde ikke koste noe ekstra.

Cannabisplanten vil vokse under all slags lys. Men dersom man ønsker at planten skal åpne sitt genetisk potensial maksimalt, bør man vite mer om biologiske prosesser som pågår i planten og skape de nødvendige betingelsene for at dette skulle skje. Og dersom upstarttjall har allerede bestilt ballaster for pH, finnes det ingen behov for å kjøpe lamper med 4000K, fordi til og med 2700K vil fungere mye bedre til veg enn 4000K.

Edited by ReggaeKush
  • Like 1

ReggaeKush

ja jeg som sagt allerede bestilt meg PL-L og skal inn og bestille 2x 55w 6500k fra cp-lightning, har også spurt rundt til alle kjente etter et stort skap/garderobe til "ting og tang" bilde update så fort dette er på plass :D

Finnes det ikke lamper med 6400K på butikken? 6500K er selvsagt bedre enn 2700K til veg, men likevel litt verre enn 6400K til veg periode. Men, iallefall, blir det alt bra for første gang. Dersom du er interessert ikke bare i å røyke hva som helst, men har vilje til å dyrke planter skikkelig for å få realy good buds, så vil du lære deg alt som trenges for dette. Lykke til!

Edited by ReggaeKush

Mr.Chalice

Cannabisplanten vil vokse under all slags lys. Men dersom man ønsker at planten skal åpne sitt genetisk potensial maksimalt, bør man vite mer om biologiske prosesser som pågår i planten og skape de nødvendige betingelsene for at dette skulle skje. Og dersom upstarttjall har allerede bestilt ballaster for pH, finnes det ingen behov for å kjøpe lamper med 4000K, fordi til og med 2700K vil fungere mye bedre til veg enn 4000K.

Hvordan kommer du frem til at 2700k er bedre for vegetativ fase enn 4000k?

Og dersom upstarttjall har allerede bestilt ballaster for pH, finnes det ingen behov for å kjøpe lamper med 4000K

Og ja, ballaster er vel kjøpt, lys derimot?

Cool White CFLs have a kelvin (K) temperature of 4100, with more blue in the spectrum, which lessens internodal branching space in a plant.

Cool White CFLs are perfect to grow short, stout seedling an vegetative plants. Warm White CFLs (2700K) have more red in the spectrum and can be used alone but are best used in conjunction with Cool White lamps to avoid internodal stretching during flowering.

Jorge Cervantes - MARIJUANA HORTICULTURE - The indoor/outdoor Medical Growers Bible

Fargen på forskjellige lamper avgjøres av hvor stor intensitet det er av de forskjellige bølgelengdene. Fargen på lys fra lamper er gitt i enheten Kelvin(K).

Dette er egentlig et temperaturmål, og man har gjort det slik fordi glødende objekter avgir et visst lys etter hvor varmt det er. Når et objekt holder en temperatur på 3200 K, gløder det med samme farge som en vanlig lyspære (gult). Når jern holder 5600 K gløder det med en farge som tilsvarer dagslys (hvitt med et blått skjær).

Lys som har en fargetemperatur på rundt 5600 K er det beste for planter i vekstfasen. Lamper med denne fargetemperaturen slipper ut mye lys i den blå delen av spekteret.

Dette holder dem korte og kompakte. Når planten skal blomstre vil den imidlertid ha lys som er litt rødere og da passer en HPS med fargetemperatur på 2000 K bra.

Cannabis - Fra frø til plante aka Dyrkehåndboka

6500K er selvsagt bedre enn 2700K til veg, men likevel litt verre enn 6400K til veg periode

?

Dersom du er interessert ikke bare i å røyke hva som helst, men har vilje til å dyrke planter skikkelig for å få realy good buds, så vil du lære deg alt som trenges for dette.

Håper du å har den viljen (til å lære) Edited by Mr.Chalice
  • Like 1

ReggaeKush

Hvordan kommer du frem til at 2700k er bedre for vegetativ fase enn 4000k?

Se på bildet her gallery_12839_577_25.jpg

Det var ikke jeg som malte det :) Jeg kjenner folk som gjorde flere eksperimenter med forskjellige typer av lys og de fant ut at data som står på dette bildet er helt riktig. Derfor bruker de bare 6400K til veg når det gjelder cfl. Lamper med et slikt lystemperatur gir bedre resultater enn de som har 4000K. Som jeg sa tidligere man kan bruke 4000K til veg, men resultatet blir dårligere. Det er bra at du har mye teoretiske kunnskaper om dyrkning av cannabisplanter og leser mye, men har du prøvd noe annet enn det som står i disse bøker? Har du egentlig vilje til å lære selv gjennom eksperimenter? Eller har du vilje bare til å lese og følge blindt det som du har lest?

Mr.Chalice

Ja, har prøvd, men det har ikke du siden du har din første grow gående med 125w 2700k cfl pære!

Og tror nok godeste "Jorge Cervantes" også vet hva han snakker om.

Og du skrev

Og dersom upstarttjall har allerede bestilt ballaster for pH, finnes det ingen behov for å kjøpe lamper med 4000K, fordi til og med 2700K vil fungere mye bedre til veg enn 4000K

Selvsagt er det bedre med høyere K, mere blått. Men 4000k er bedre enn 2700k i vegfasen!

Sånn som jeg tolker det har upstarttjall tenkt å bruke to typer lys, ett til veg og ett blomst. Derimot, skal man bruke bare ett lys, så gå for blomst lys.

En annen fordel med flere pl-l rør er at man kan ha x antall 2700k og x antall 4000k (eller høyere) for ett bredt spekter.

Viss du skal vise til forskjell på 2700k og 4000k ved hjelp av bilder så bør det være av stiklinger fra samme mor, ikke fra frø!

Men for å ha det klart, så er fra 5600 K best for veg, og 2700k best for blomst. Og kombinasjon er det beste av det beste.

Jah bless

Tror faktisk at vi begge har litt rett og litt feil ;)

Men vi bør vel ikke hijacke tråden til upstarttjall?

Edited by Mr.Chalice

upstarttjall

er glad for all info jeg kan få trøkt inn i nøtta jeg :D så blir prosessen lettere når alt er på plass. jeg har hvertfall bestilt 2 stk 55w 6500k fra cplightning nå, så er snart ballaster og veg lys klart. 2700k finner jeg jo enkelt her til lands uansett når det skal inn.

må bare få skaffet meg et nytt skap så planten kan vokse seg litt :) går og vurderer om jeg venter til jul og kjøper denne?

http://jysk.no/oppbevaring/skap/garderobeskap/skap-price-star-2-dorer-hvit

og frø er vel ingen sak når jeg har fetter/e i danmark som bare kan sende meg en "bursdags-dvd"? :ninja:

Mr.Chalice

Ikke få frø tilsendt til eget navn og adresse selv om det er fettere som sender. Poste restante er best. Ellers kan du prøve med fake postekasse. Heng opp en postkasse på ett tilfeldig postkassestativ, skriv på ett falskt navn og bestill gratiskataloger (Clasern, biltema, ellos osv) for å sjekke at posten kommer frem.

Skapet virker greit, og viss du digger hobbyen så har du ett perfekt skap til moderplante/stiklinger senere :)

Edited by Mr.Chalice

Ingo
jeg har hvertfall bestilt 2 stk 55w 6500k fra cplightning nå, så er snart ballaster og veg lys klart. 2700k finner jeg jo enkelt her til lands uansett når det skal inn.

Hadde jeg vært deg hadde jeg kjørt alle 4 lysene fra start til slutt, ikke byttet og kjørt kun 2 om gangen.

Men dette fikser du sikkert, skal bli artig å følge med på.

• Like 1

Mr.Chalice

Ingo :thumbsup:

upstarttjall

takk, greit og vite. da bestiller jeg ikke noe frø mellom han, men heller bare ta et lite familie besøk :)

sånn jeg tenkte og ha det var og ha 2 x 6500k i et rom og 2 x 2700k i et annet rom, burde vel gå bra det om jeg får til noe måte og senke lampene på?

eller blir det litt lite med 2x55w?

så har jeg alt klart til og prøve meg på litt stiklinger og sånn, slipper jeg bestille så mye frø hele tiden :redeyes:

Edited by upstarttjall

ReggaeKush

Ja, har prøvd, men det har ikke du siden du har din første grow gående med 125w 2700k cfl pære!

Og tror nok godeste "Jorge Cervantes" også vet hva han snakker om.

Og du skrev

Selvsagt er det bedre med høyere K, mere blått. Men 4000k er bedre enn 2700k i vegfasen!

Sånn som jeg tolker det har upstarttjall tenkt å bruke to typer lys, ett til veg og ett blomst. Derimot, skal man bruke bare ett lys, så gå for blomst lys.

En annen fordel med flere pl-l rør er at man kan ha x antall 2700k og x antall 4000k (eller høyere) for ett bredt spekter.

Viss du skal vise til forskjell på 2700k og 4000k ved hjelp av bilder så bør det være av stiklinger fra samme mor, ikke fra frø!

Men for å ha det klart, så er fra 5600 K best for veg, og 2700k best for blomst. Og kombinasjon er det beste av det beste.

Jah bless

Tror faktisk at vi begge har litt rett og litt feil ;)

Men vi bør vel ikke hijacke tråden til upstarttjall?

Helt enig i at det er bedre å bruke blått og rødt lys samtidig hvis man har mulighet for dette. Sylvania GroLux HPS lampene har kombinasjon av begge to lystemperaturene og regnes som en av de beste lampene for grow, om ikke de aller beste. Jeg bruker 125W (2700K) fordi jeg har et svært begrenset budsjett, akkurat som upstarttjall har. Skulle jeg ha mer penger på utstyr, ville jeg bruke minst 400W HPS som belysning (selvfølgelig det skulle være Sylvania GroLux HPS). Jeg benekter ikke at Jorge Cervantes vet hva han snakker om, men det som stor på bildet nedenfor ble funnet av forskere og bekreftet eksperimentalt av folk med ikke mindre erfaring enn Cervantes har. Og der vises det tydelig at lys med 4000K virker mindre effektivt enn lys med 2700K gjør. Derfor gjør jeg slike påstander. Dessuten finnes det mange andre faktorer som påvirker plantenes utvikling enn bare lystemperaturen. Jeg benekter heller ikke at man kan få bra resultater med 4000K til veg dersom man gjør innsats og tar godt vare på plantene sine.

Weedy Weedpecker

Nå er jeg litt sent ute her ser jeg, men kan nå likevel benytte anledningen til å foreslå disse: http://www.ebay.com/itm/27W-T4-GX10q-4-6500K-Quad-Tube-FML-Series-HType-Base-TCLP-Compliant-CFL-/390390103442?pt=US_Light_Bulbs&hash=item5ae5103d92

Jeg har ikke fått prøvd de ennå selv, men de virker helt perfekte til mitt miniskap, så de skal nok testes snart. :)

Kan det stemme at plantene får tynnere og lengre stilker ved 2700K-4000K enn ved 6500K?

Jeg fikk en liten mistanke her om dagen da jeg har forskjellig lys på forskjellig steder i skapet og planta som sto nærmest armaturet med 2 6500K rør har mye tykkere stamme enn de som står lengst unna.

Nå trenger det ikke være det som er årsaken da, for dette er planter fra frø som står i forskjellige potter, men jeg bare lurte litt på om det kunne ha noen sammenheng?

ReggaeKush

Kan det stemme at plantene får tynnere og lengre stilker ved 2700K-4000K enn ved 6500K?

Ja, det stemmer.

Med "forskjellig lys" mener du forskjellige nivåer av belysningen under de samme lampene eller forskjellige typer lamper (rød, blå)? Fordi avstanden fra lampen til planten påvirker bare nivået av belysning, de vil si hvor mye Lux får planten. Jo nærmere står planten til lampen, jo mer Lux får den. Mens lystemperaturen alltid har den samme verdi. Den endrer ikke med økning eller reduksjon av avstanden fra lampen til planten.

"Jeg har jo hørt tidligere at planta strekker seg mer under varmt lys (HPS),men jeg har brukt 4000K mye og trodde igrunn det var bra nok, men hvis jeg får mye mer ut av 6500K vil jeg nok bytte ut de så fort som mulig.

Jeg ser på den grafen der at 5500K burde funke bra, kanskje disse er noe? http://www.ebay.com/...=item19d3459904"

))) Kan ikke poste noe mer i dag på grunn av begrensingen for nye medlemmer. Så skal bare redigere denne posten.)

Ifolge grafen finnes det en ganske stor forskjell mellom 6400K og 5500K. Så jeg anbefaler deg bare å ta lampene med 6400K hvis du har muligheten. Men hvis du har den ikke, så ta 5500K da.

Men husk at det er ikke bare lystemperatur som spiller den viktigste rolle! Og det er bedre å kjøpe lamper som var spesielt designet for dyrkning av planter, som for. eks. Plug&Grow og lignende.

Lykke til!

"Hvor mye kostet de lignende lampene på design belysning? Det her må da være 10 ganger så billig eller noe sånt?"

Jeg har kjøpt 125W (2700K) Plug&Grow lampen for omtrent 200 kroner. Ville jeg ha mer penger, skulle jeg i tillegg ta 125W (6400K) Plug&Grow lampen spesielt til veg. Men siden jeg ikke hadde nok penger, bestemte jeg meg å ta 2700K for hele syklus. I hvert fall er det bedre å kjøre hele syklus med 2700K enn med 6400K. Men disse lampene har E40 sokkel.

Edited by ReggaeKush

Weedy Weedpecker

Jeg har jo hørt tidligere at planta strekker seg mer under varmt lys (HPS),men jeg har brukt 4000K mye og trodde igrunn det var bra nok, men hvis jeg får mye mer ut av 6500K vil jeg nok bytte ut de så fort som mulig.

Jeg ser på den grafen der at 5500K burde funke bra, kanskje disse er noe? http://www.ebay.com/itm/45W-5500K-Studio-Light-Bulb-Daylight-Photography-Photo-Video-Lamp-110V-E27-CFL-/110918736132?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item19d3459904

Bestilte 3 stk sånne nå og 2 stk tilsvarende med 6500K, så får vi se.

Oi, se hva jeg fant: http://www.ebay.com/itm/105W-2700K-Studio-Photo-Photography-Yellow-Warm-Light-Lamp-Bulb-E27-220V-CFL-/200763054447?pt=LH_DefaultDomain_15&hash=item2ebe69196f

Hvor mye kostet de lignende lampene på design belysning? Det her må da være 10 ganger så billig eller noe sånt?

Edited by Weedy Weedpecker

Weedy Weedpecker

Ja, det stemmer.

Med "forskjellig lys" mener du forskjellige nivåer av belysningen under de samme lampene eller forskjellige typer lamper (rød, blå)? Fordi avstanden fra lampen til planten påvirker bare nivået av belysning, de vil si hvor mye Lux får planten. Jo nærmere står planten til lampen, jo mer Lux får den. Mens lystemperaturen alltid har den samme verdi. Den endrer ikke med økning eller reduksjon av avstanden fra lampen til planten.

Jeg har armaturer og cfl pærer med forskjellig lysfarge hengende i skapet. ;)

Ingo
What is color temperature of a bulb?

The color of a light source entails a complicated relationship of different factors, that are important in determining the right light source for your garden. The advantage of Metal Halide lamps is that they provide high-quality, crisp white light in a variety of different color temperatures that meet the needs of many different users.

Correlated Color Temperature(CCT)

The first factor in choosing a color of lamp is to determine whether you need a warm or cool light source. The CCT, expressed in Kelvin degrees, relates to actual thermal temperature. If you've ever seen a piece of metal being heated, you know that as the metal gets hotter, it's color changes. The CCT rating of HID and flourescent light sources indicate how warm or cool the light source is. For instance a lamp with a CCT of 2700 Kelvin is considered warm; with a CCT of 4200 Kelvin is considered neutral; and one of 6000 Kelvin is considered cool.

Spectral Energy Distribution

When you look at a light source, you perceive seeing a single color, but you are actually seeing thousands of hues. The combinations of different wavelengths of light make up the color we see. The relative intensity of the various wavelengths are used to determine a light source's Color Rendering Index(CRI).

Color Rendering Index(CRI)

The CRI is an indication of a lamps ability to show individual colors relative to a standard. This value is determined from a comparison of the lamp's spectral distribution compared to a black body at the same color temperature. Light sources, such as metal halide lamps, are rated with a CCT; however, CCT does not provide any information on the quality of the color. For this, a CRI is also necessary. In general, the higher the CRI rating of a lamp, the better the different colors will show.

5K - 7K Kelvin: Strong Blue Light

Promotes bushy growth. Ideal for rapid growth phase of plants.

Greatly enhances all-around plant growth when used with super

high output, high pressure sodium or 3K warm metal halide lamps.

4.2K - 4200 Kelvin: Cool white Flourescents

Can be used as supplimental blue lighting when used with a 3K

source.

4K - 4000 Kelvin: Neutral Metal Halide

Best single source for plant growth, producing shorter, bushier

growth than 3700 Kelvin and color rendition. Used in general

plant lighting.

3.7K - 3700 Kelvin: Softer Metal Halide(coated)

This coated lamp is used in general plant lighting and for more

rapid growth than 4000 Kelvin produces.

3K - 3200 Kelvin: Warm Metal Halide

Highest photosynthetically active radiation (PAR) value of all HID

lighting for all phases of plant growth. PAR watts account for the

nutritional value of light and are a direct measure of the light

energy available for photosythesis.

2.7K - 2700 Kelvin: High Pressure Sodium Lamps

Redder color mix, used for propagation, blooming, supplemental

greenhouse lighting.

• Like 1

Blomdido BadDegrass

upstarttjall, har sendt deg en mail :)

Weedy Weedpecker

Den var hendig Ingo. :smokey:

Har nå kommet frem til at jeg skal prøve en blanding av 2700K, 5500K og 6500K, kan vel ikke bli så gæli det?

Edited by Weedy Weedpecker

upstarttjall

jeg også tenkte en del på og bruke 2700k til hele syklusen. men etter og ha lest mye rundt og sett masse videoer, så virker fortsatt den beste og billigste måten og gjøre som exil, rundt 500 kr for 2x55w6500k og 2x55w2700k mens samme oplegg for cfl ville kostet meg minst 700-800 kr. OG cfl vil ta opp mye mere plass og mindre lumen etter hva jeg har fått opplyst? :)

upstarttjall, har sendt deg en mail :)

takk for det, tenkte meg det ikke var helt safe og legge ut der.. skal uansett ha en annen kasse sier heller fra når jeg trenger hjelp til nye bilder :) Edited by upstarttjall

Blomdido BadDegrass

Den er grei :) Bare å rope ut

ReggaeKush

jeg også tenkte en del på og bruke 2700k til hele syklusen. men etter og ha lest mye rundt og sett masse videoer, så virker fortsatt den beste og billigste måten og gjøre som exil, rundt 500 kr for 2x55w6500k og 2x55w2700k mens samme oplegg for cfl ville kostet meg minst 700-800 kr. OG cfl vil ta opp mye mere plass og mindre lumen etter hva jeg har fått opplyst? :)

Du kan bruke hele paka av lysrør (hundrevis og enda tusenvis), men du skal ikke få mer lumen enn produserer bare en av dem. Du vil ikke få 48000 lumen av 10 lamper som gir 4800 lumen hver, fordi lumen er ikke legger opp. Så det vil bli nok å bruke 1 x 55W (6500K) og 1 x 55W (2700K) samtidig for hver avdelingen av skapet ditt, ekstra lamper vil ikke gi ekstra lumen til planten din. Men dersom du vil få bedre belysningen (og du må ha den) av planten din, så må du bruke mer lamper. Husk at jo mer lamper bruker du, jo mer betaler du for strømmen, og du betaler ekstra penger ikke for lumen, men for lux. Jeg så ganske bra resultater ved bruk av sånne typer lamper (skal prøve å vise bildene i morgen), men du må bruke ScrOG da.

Bare for å sammenligne: 125W Plug&Grow CFL lampen produserer 8100 lumen, 250W Plug&Grow CFL lampen gir 19500 lumen, og for eks. 400W HPS Sylvania GroLux produserer hele 58000 lumen.

Edited by ReggaeKush

grow on fire

Du kan bruke hele paka av lysrør (hundrevis og enda tusenvis), men du skal ikke få mer lumen enn produserer bare en av dem. Du vil ikke få 48000 lumen av 10 lamper som gir 4800 lumen hver, fordi lumen er ikke legger opp.

Du kan faktisk øke lumen ved å kombinere lys, fks du har 2 lys kilder som produserer 5 000 lumen hver de vil ikke fordobles, men kombinert til 5,5-8 000 lumen selvfølgelig spørs dette på hvilken lyskilde du bruker. lumen er en annen betegnelse av lux m2, for at lumen skal kombineres/økes må disse lyskildene lyse på samme objekt/punkt.

5 lommelykter som lyser på samme punkt på veggen har et sterkere lys en hvis du hadde brukt 1 :)

Edited by grow on fire
  • Like 1

ReggaeKush

Du kan faktisk øke lumen ved å kombinere lys, fks du har 2 lys kilder som produserer 5 000 lumen hver de vil ikke fordobles, men kombinert til 5,5-8 000 lumen selvfølgelig spørs dette på hvilken lyskilde du bruker. lumen er en annen betegnelse av lux m2, for at lumen skal kombineres/økes må disse lyskildene lyse på samme objekt/punkt.

5 lommelykter som lyser på samme punkt på veggen har et sterkere lys en hvis du hadde brukt 1 :)

Ja, uttalelsen om hundrevis og tusenvis av lysrør var litt overdrevet.)) I hvert fall med å kombinere lys kan man få bare veldig liten økning av lysstrøm, mye mindre enn som du sier. Likevel, ved å bruke flere lamper kan man få bedre belysning slik at alle blader på planten får alle lumen som en eller annen lyskilde kan gi (med hensyn til avstanden fra lyskilde til blader, selvsagt). Det vil si man kan belyse mer plass ved å bruke flere lamper. Men det blir ufordelaktig for upstartjall å bruke flere lamper for å dyrke så liten plant, som han har planer om å gjøre. Ved å bruke 4 x 55W blir det 220W til sammen, men det aldri blir like så mye lumen som han kunne få fra CFL 125W. Det er selvsagt fordel med å bruke 6500K og 2700K lampene samtidig, men det koster. Forresten, hvor mye man betaler for 1 kW/t i Norge, og hvor mye koster 1 gram av marijuanna?

grow on fire

Forresten, hvor mye man betaler for 1 kW/t i Norge, og hvor mye koster 1 gram av marijuanna?

KW/t prisen spørs på hvor i landet du befinner deg, om det er privat eller bedrift kunde og tilgjengeligheten av strøm. (langreist/kortreist strøm) :P

Finn en lokal strømlevradør da de ofte har info på deres hjemmesider.

http://www.tronderenergi.no/manedlige-spotpriser.aspx

Nasdaq selger strøm til de fleste energiselskaper i norge og fungerer som en energi børs.

http://www.nasdaqomx.com/commodities

Edited by grow on fire
  • Like 1