Gå til innhold
Mr.Chalice

Narkotikaforbudet virker mot sin hensikt

Recommended Posts

Mr.Chalice

Narkotikaforbudet virker mot sin hensikt

Vi har en av verdens strengeste narkotikalovgivninger. Hjelper det? afp000445234.jpg?updated=071220121609

Khat og cannabis regnes som mindre skadelig enn alkohol, men bruker man det, er man kriminell, skriver . FOTO: Fotolia/NTB Scanpix (illustrasjon)

Si;D Mathias Thorkildsen (16), Asker og Bærum Unge Venstre

Publisert: 08.des. 2012 09:04

Oppdatert: 07.des. 2012 17:04

Under begrepet narkotika finner vi et bredt utvalg av rusmidler. Alt fra lettere stoffer som khat og cannabis, til tyngre stoffer som heroin. Hva er det som gjør at vi kan plassere disse rusmidlene, som er så forskjellige i både effekt og helsemessig skade, i samme kategori? Og hvorfor er ikke stoffer som alkohol og tobakk inkludert? Det finnes én fellesnevner for de narkotiske stoffene, nemlig at de er forbudt.

Kriminell uansett stoff

Khat og cannabis regnes som mindre skadelig enn alkohol, men bruker man det, er man kriminell. Det finnes nemlig ingen parallell mellom lovgivningen og rusmidlenes skadevirkning. Under forbudet blir alle narkotiske stoffer stilt likt, cannabis som heroin.

For legalisering

Forbudet fungerer ikke etter hensikten. Selv om vi i Norge har en av de strengeste narkotikalovgivningene i verden, har vi ikke noe mindre bruk av narkotika av den grunn. Ved å legalisere, kan vi innføre restriksjoner som aldersgrense og åpningstider, vi kan legge til avgifter som reflekterer samfunnskostnadene ved rusbruk, og vi kan endelig behandle hvert stoff forskjellig i samsvar med skadelighet og avhengighet. For eksempel kan cannabis bli solgt på lovlige utsalgssteder, mens heroin kan gis på resept.

Det er ikke snakk om å innføre nye rusmidler i samfunnet vårt. Stoffene har vært her hele tiden. Hvem som helst kan hvor som helst og når som helst få tak i narkotika. Kjøp, salg og bruk foregår åpent i Oslos gater. Kyniske grupper styrer salget, de bryr seg ikke mye om kjøperen er mindreårig, så lenge de tjener penger.

Ingen kontroll

Taliban, meksikanske karteller og andre mafiagrupper nyter godt av forbudet. Ved å opprettholde forbudet sier vi samtidig fra oss mulighetene til å regulere salget. Med dagens narkotikapolitikk har vi ingen kontroll, og få muligheter til skadebegrensning. Det er derfor på høy tid med en ny, liberal retning i norsk narkotikalovgivning.

Aftenposten

Endret av Mr.Chalice

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
DubBud

Veldig godt skrevet av en 16-åring. Godt å se at kidsa skjønner at krigen mot narkotika er fånyttes.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
l0lman

Når ungdomspolitikerne kommer inn i moderpartiene så kommer vi nok til å se forandring, mtp Fpu og unge venstre er tilhengere av legalisering noe man også ser komme i Unge Høyre. Så når disse politikerne kommer til moderpartiene så kommer det nok snart (5-10 år) på parti programmene til stortingspartiene og da er det bare å stemme på riktig parti!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Van Helsing

deler den med facebook samfunnet,sprer de gode tankefrø,lar dem spire i folkets tankebed.

(Its all in the mind,let it grow)

Endret av Van Helsing

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Mr.Chalice

@DubBud. Yes, skjønner ikke helt pratet om "ungdommen nå til dags", virker jo veldig oppegående i mine øyne :)

@l0lman. Du kan stemme på riktig parti allerede ved neste valg, nemlig MDG! Eneste parti som har programfestet avkriminalisering av "narkotika" :smokey:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
l0lman

@DubBud. Yes, skjønner ikke helt pratet om "ungdommen nå til dags", virker jo veldig oppegående i mine øyne :)

@l0lman. Du kan stemme på riktig parti allerede ved neste valg, nemlig MDG! Eneste parti som har programfestet avkriminalisering av "narkotika" :smokey:

Ja, men MDG er et ganske lite parti og er ikke helt enig med en del av det de sier. Så jeg får nok heller vente litt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Mr.Chalice

Det blir ikke større av at folk tenker "De er så små at det hjelper ikke uansett" ;)

Hva er du uenig i da? Er du enig i frp's program? venstre? høyre?

Finnes det et parti som har ett perfekt program hvor man kan være enig i alt?

Endret av Mr.Chalice

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
l0lman

Det blir ikke større av at folk tenker "De er så små at det hjelper ikke uansett" ;)

Hva er du uenig i da? Er du enig i frp's program? venstre? høyre?

Finnes det et parti som har ett perfekt program hvor man kan være enig i alt?

Det er ikke noe parti på stortinget jeg støtter 100%, men noen partier støtter jeg fortsatt mer enn andre er det jeg vil fram til, så jeg håper du forstår og ha en fortsatt god kveld ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Mr.Chalice

Joda, bare håper det ikke er feil parti etter mitt syn ;) Må jo prøve å påvirke hvor jeg kan ;), og det forstår du sikkert også :) Du får også ha en forstatt god kveld.

Endret av Mr.Chalice

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
upstarttjall

flere enn meg som har fått for seg at politikere har et HELT feil syn på legalisering? vært inne og lest på sidene til de fleste og alle nevner "missbrukere" selv det ene partiet som er for legalisering vil gjøre det lovlig så de som missbruker dette skal få hjelp og flere muligheter..

men cannabis er jo ikke noe og missbruke? klart, det finnes folk som missbruker det også, men faen a. som Joe Rogan sier skal vi gjøre burger king og mc donald forbudt og da? finnes ikke en eneste ting her i verden folk ikke har et missbruk for.

for og ikke snakke om videre forskning til medisin? eller hvor mye penger vi kunne hovet inn på hempen i seg selv, oljepenger hva er vel det?

http://www.hailmaryjane.com/marijuana-compounds-could-assist-in-treating-deadly-form-of-brain-cancer/

http://www.hailmaryjane.com/cannabis-epilepsy/

hvorfor kan de ikke ta opp slike ting isteden for og legge synet over på og hjelpe folk som er "avhengige" :/

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
buskebusk

En ting av gangen! :D

Får man foten innenfor, er det bare et skritt til, før du bryter ut i full salsa!

Det er nok opp til folket nå, og det har det vel alltid vært.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
upstarttjall

i norge er det vel aldri opp til folket? :P men heller opp til USA? blir det lovlig i resten av usa som nå ser veldig lovende ut ettersom jeg ser enda 2-3 stater vil lovliggjøre det og flere stater vil ha medical.. så er det vel kanskje noe håp for oss også? :) rart at "verdens dummeste befolkning" er de som stort sett får resten av verden til og følge med..

men det jeg i hovedsak tenkte da, var at de gir og har feil info om dette. ahengighetsskap og rusmissbruk 2 ting cannabis ikke er :/

og hvis det evt er opp til folket, så kommer vi jo ingen vei om ingen vanlige folk ikke får noe kunnskap, de vil jo fortsatt stemme NEI. fordi vi kan jo ikke ha narkotika og flere problemer i landet..

igjen som Joe Rogan sa, gikk rundt og trudde cannbis var farlig og narkotika helt til jeg var langt i 30.årene, tok mitt første trekk, leste litt om det og fant ut at FAEN, jeg har blitt lurt hele livet mitt..

skal sies at joe rogan er prog leder i fear factor og ufc, svart belte i ju-jitsu og røyker seg en feit joint sammen med verdensmestrene i dette rett før trening ;)

Endret av upstarttjall

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Your HIGHness

Kommer til å se mye ran i perioden etter en legalisering. Forbudet mot all narkotika har bygd opp ett samfunn i mørket som lever av smugling og omsetning av rusmidlene der folk borrer knær for tusenlapper, folk som garantert ikke er så glad for at millionbedriften dems plutselig ble statskontrollert

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
CannaLeif

Har også tenkt en del på den... organiserte kriminelle legger nok ikke ned geskjeften, og vil finne andre måter å tjene penger på.. frykter at grove ran og kidnapping kan bli dagligdags om vi får en global legalisering...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Mr.Chalice

Har de slutta med heimbrent fordi vinmonopolet finnes.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
BpB

Gode poenger om at det vil kanskje oke annen kriminalitet!

Men det vil ogsaa frigore mye ressurser for politi.. Men at organisert kriminalitet blir borte er vel ingen som tror. For det vil aldri skje..

Men for meg handler det om hva som er beste for mennesker. Og der tror jeg mange vil faa et bedre liv. Rusproblemer er alvorlig, og at staten stryker deg med ene haanda og slaar deg med den andre er galt. Mener naa jeg, saa fast heller politiet jobbe med de kriminelle. :)

Er det bare jeg som ikke har de norske bokstavene her???

Endret av BpB

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Humle

Har også tenkt en del på den... organiserte kriminelle legger nok ikke ned geskjeften, og vil finne andre måter å tjene penger på.. frykter at grove ran og kidnapping kan bli dagligdags om vi får en global legalisering...

Grove ran og kidnapping er allerede dagligdags, globalt sett.

Ved en legalisering ville politiet måtte begynne å konsentrere seg om forbrytelser.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
celinaall

Kriminell organisasjon kan fortsatt ikke ha satt ned, hvis få en global legalisering som brutto vil være hver dag

hebeos

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå