Jump to content
lulu

Hvor ofte bør HPS pære byttes?

Recommended Posts

lulu

Heisan!

Vet at HPSpærer taper lysstyrke med alder og bruk, men hvor ofte bør man bytte ideelt sett?

Finnes det forskningsresultater iht når det er lønnsomt å bytte pære?

exil

Var en duktig odlare på icmag. Bubblare 150w hps. Basic ++ han köpte billiga bulbar och bytte ofta. Amerikanarna betalar bara 6-7$ för billiga 150w bulbar.

Tror han bytte 2-3 ggr/år. Körde alltså nästan bara med färska lampor.

Jag köpte 2 nya 150w från eBay för 6£/st. Lite samma tanke

Finns bra kurvor på hur ljuset blir sämre med tiden men hittar inte.

VR46

Hei.

På side 81 til 83 i norcan dyrkehåndboken så er det noen grafer som illustrerer tap i lys-styrke over tid med ett par forskjellige pærer. :smokey:

Tantor

Da jeg jobbet på gartneri byttet vi pærene når de ble rosa i lyset, dette var lett å spotte blant masse andre gule lys i drivhusa, men blir nok verre å se inne i et dyrkerom. Vil tippe at de ble byttet etter ca 1.5 års bruk der.

innloggingsnavn

Etter et halvt års bruk, har jeg hørt.

vin&grønt

Hvis man har f,eks 2 x 600w i et xxl telt og igjennomsnitt får 0,5 gram pr watt så blir det 600gram urt.

To stk 600w koster maks 1200.- Eller samme verdi som 10gram urt.

Hvis du bare får 2% mer utbytte med nye pærer så er det lønnsomt og jeg tror nesten jeg kan påstå at du lett klarer mer enn 2% mere avling ved å bytte til nye pærer ved hver grow.

men det ligger vel en liten gjerrigknark i oss alle som ikke helt skjønner hvorfor vi bør bytte.

• Like 4

bully

nå var jeg ikke så nøye med og veie og sjekke fra gang til gang men etter 2 år ga de fortsatt over 0.5 pr watt.

Så skyld ikke på pæra om avlingen suger :P

Tantor

2% forskjell i yield på 3-4mnd gamle pærer versus nye hørtes veldig mye ut v&g, èn grow blir jo ikke mer enn 1500-2000 timers bruk. Hadde vært gøy med en side-by-side :smokey:

innloggingsnavn

Nei, det er antageligvis større tap. Jeg har lest at HPS pærene taper seg med 10% i løpet av et halvt års bruk. Jeg er ikke sikker på om det er ved 12/12 eller 24/0..

MH-pærene varer lenger.

Denne videoen er forresten svært lærerik:

Edited by innloggingsnavn

lulu

Hvis man har f,eks 2 x 600w i et xxl telt og igjennomsnitt får 0,5 gram pr watt så blir det 600gram urt.

To stk 600w koster maks 1200.- Eller samme verdi som 10gram urt.

Hvis du bare får 2% mer utbytte med nye pærer så er det lønnsomt og jeg tror nesten jeg kan påstå at du lett klarer mer enn 2% mere avling ved å bytte til nye pærer ved hver grow.

men det ligger vel en liten gjerrigknark i oss alle som ikke helt skjønner hvorfor vi bør bytte.

Etter å ha tatt en titt i dyrkehåndboka, side 82, så ser det ut som Vin&grønt har et poeng. Lumen går ganske raskt ned i verdi.

60 dager x 12 timer = 720 timer. Ser ut til å tape mer enn 2% i løpet av denne perioden ifølge diagram under.

Tror jeg skal bytte pære for hver eller annenhver grow fra nå av.

gallery_7850_580_20298.jpg

• Like 2

innloggingsnavn

Ca. 1 år

hassan

Jeg har målt lysstyrken til en rekke 600w og 1000w lyspærer med et lumensmeter uten å kunne registrere noen forskjell på 1,5år gamle og helt nye pærer.

Men som v&g sier; om man kan høste 10g mer ved å skifte pære så er det allerede verdt den ekstra investeringen.

• Like 1