Gå til innhold
Guest Prof. Baltazar

Prof. Baltazars GHE-formel

Recommended Posts

Guest Prof. Baltazar

Prof. Baltazars GHE-formel

- For General Hydrophonics Europe (GHE) Flora 3-komponent næring

gallery_270_8_35146.jpg

Denne formelen er basert på Highgrades Formula men er forandret litt slik at den passer til norske forhold. Dosene er økt med ca 14 % i forhold til Highgrades. Blandingene er prøvd både i DWC og kokkos og følgende formler er trygge med dette som medium. I kokkos må minst 20% av næringen renne ut igjen. Dette for å forhindre saltoppbygging. I DWC bør beholderen rengjøres hver andre uke. Gjerne oftere.

Retningslinjer for blanding

1. Rist flaskene godt før blanding

2. Tilfør alltid FloraMicro først til nytt vann og bland godt

3. Deretter FloraGro. Bland godt.

4. Tilslutt FloraBloom.Shake bottles well before mixing.

ALDRI tilfør eller bland næringen i konsentrert form!

Spirer og avleggere*

Grow 5 ml /10 l vann

Micro 5 ml /10 l vann

Bloom 5 ml /10 l vann

* I ny kokkos skal det ikke gis næring de første fem dagne etter at røttene har kommet ut.

Vekst

Grow 15 ml /10 l vann

Micro 10 ml /10 l vann

Bloom 5 ml /10 l vann

Per 2/2007 på Oslo-vann gir dette:

pH 5,5

EC 0,85 mS/cm

Vekst til blomstring

Grow 10 ml /10 l vann

Micro 10 ml /10 l vann

Bloom 10 ml /10 l vann

Tidlig blomstring

Grow 5 ml /10 l vann

Micro 10 ml /10 l vann

Bloom 15 ml /10 l vann

6ml pH+ fortynnet 1:10 (Denne kan variere)

Dette gir på Oslo-vann:

EC=0,82

pH=5,7

2 uker ut i blomstring**

Grow 7,5 ml /10 l vann

Micro 15 ml /10 l vann

Bloom 22,5 ml /10 l vann

6ml pH+ fortynnet 1:10 (Denne kan variere)

Dette gir på Oslo-vann:

EC=1,22

pH=5,7

**Kun prøvd på kokkos

Endret av BK
Redigert på oppfordring

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
microape

Og man skal altså adde denne mengden med næring hver dag?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
dissi

Adde hver dag..? I hydro har man som regel et reservoar med en næringsløsning oppi. Etterhvert som plantene spiser, minsker konsentrasjonen av næring og man må etterhvert toppe opp reservoaret med henholdsvis halv dose næring og vann, annenhver gang. Så bytter du løsning i reservoaret ca. hver 14. dag. Om du ikke har en drain to waste-løsning da, der næringsløsningen går rett ut i et sluk.

d

Endret av dissident

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
microape

La oss si at jeg dyrker i DWC. Skal man ikke helle næringen oppi vannet da?

Nå ble jeg forvirret. Hvordan lager man isåfall et reservoir?

Endret av microape

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
keef'er-Sutherland

Du heller ikke næringen i vannet nei. Du blander ut næringen i vann (i rett blandingsforhold) for deretter å fylle dette over i vannet til planten.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
microape

La oss si at jeg har en boks på 20 liter med vann oppi. Skal jeg blande næringen med 5ml med glow, bloom og micro ut i 10 liter vann for å så helle dette over i boksen på 20 liter? Da er det jo 30 liter vann og ikke 10..?

Vennligst forklar litt nærmere.

Endret av microape

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
keef'er-Sutherland

Hmm... virker ikke som du har skjønnt helt.

Først lager du cocktailen din på 20 liter med den næringa du skal ha.

Fantastisk... du er i gang. Etterhvert som plantene dine drikker vann/næring er det en fordel å fylle på.

Det er nå du skal blande vann og ny næring i en bøtte for deretter å helle dette oppi 20 liters bøtta di. (Fyll selvfølgelig bare opp slik at nivået blir slik du hadde det da du begynte.) Du har nå fyllt på 20 litersbøtta de slik at planten igjen har fyllt med vann og næring :smokey:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
microape

Så vannet synker med tiden ettersom plantene suger det opp?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Espen

Er det mulig å etterfylle med næring og kalkulere seg fram til hvor mye plantene bruker slik at man slipper å rengjøre dunkene og bære på en masse vann osv hver andre uke?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
bing

Nei, det er det ikke, da vil du få oppsamlinger av div salter, krystallisering av næring osv.

Bytte vann hver 14. dag er en god, nødvendig ting :smokey:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Guest 70s
Er det mulig å etterfylle med næring og kalkulere seg fram til hvor mye plantene bruker slik at man slipper å rengjøre dunkene og bære på en masse vann osv hver andre uke?

Dude - med mindre du er plante-nerd så behøver du ikke å rengjøre dunkene, bare etterfyll med næringsvann ved behov.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
GreenDream

kjøp en slange og kobl den opptil pumpa som ligger i dunken din.... tømmer tanken og du slepper å bære 50liter

Selv har jeg problemer med dette, opplever at halve tanken har blitt spist opp av plantene etter 3-4dager. Jeg bytter vann hver uke og rengjør.

Jeg heller oppi ren vann i tanken igjen også tilsetter jeg næring til antall liter jeg har helt oppi tanken. Er det en bedre løsning en denne?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
eilkim

Bedre sent en aldri :lol:

spørsmålet du svarte på ble stilt 20/06/07.

EDIT: tenkte jeg skulle svar deg på ditt spørsmål før det har gått 1år+.

nei dette er en bra løsning dette.

Endret av eilkim

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
WeedFTW

Jeg sitter og skriver opp hva jeg skal ha av næring i vannet mitt. Etter hva som står på flaska, har jeg regnet meg fram til : 20ml på 40 liter vann, dvs 0,5 ml pr liter (Grow, bloom og micro)

Jeg må innrømme at jeg blir litt skeptisk når det her vises dobbelt så mye her, dvs 40ml næring på 40 liter vann. Tenkte kanskje også det var mulig at næringen hadde forandret seg siden posten ble laget?

Vekst

Grow 15 ml /10 l vann = 60ml til 40 liter vann

Micro 10 ml /10 l vann = 40ml til 40 liter vann

Bloom 5 ml /10 l vann = 20ml til 40 liter vann

Dette sier flaska :

20ml til 40 liter vann ,av alle :lol:

mvh

Endret av WeedFTW

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
lightworker
Adde hver dag..? I hydro har man som regel et reservoar med en næringsløsning oppi. Etterhvert som plantene spiser, minsker konsentrasjonen av næring og man må etterhvert toppe opp reservoaret med henholdsvis halv dose næring og vann, annenhver gang. Så bytter du løsning i reservoaret ca. hver 14. dag. Om du ikke har en drain to waste-løsning da, der næringsløsningen går rett ut i et sluk.

d

interessant, godt forklart man. har selv lurt på om jeg gjorde rett i å ha i næring på nytt før vannet var brukt opp og det gikk bare fint,men visste ikke om jeg gjorde rett, fulgte initusjonen:)

Dude - med mindre du er plante-nerd så behøver du ikke å rengjøre dunkene, bare etterfyll med næringsvann ved behov.

er seff mulig å la være å skifte vann ofte, .men min erfaringer er at jo oftere rent vann,jo sunnere planter får jeg.......bytter selv vann hver 7-10dag

er seff mulig å la være å skifte vann ofte, .men min erfaringer er at jo oftere rent vann,jo sunnere planter får jeg.......bytter selv vann hver 7-10dag

i tilegg har jeg norges reneste vann tilgjengelig i nærområdet:) utrolig viktig det med vannet. kjenner en som overtok en stikling som hadde bygd seg eget dwc system, og brukte kun vann fram till blomst hvorpå han tilsatte top max i to uker og han endte opp med potent pot utrolig nok. trodde virkelig ikke det var mulig uten alle næringene.. men men, det er mulig det er en vandrehistorie for å få flere i nærområdet til å prøve seg:)

Endret av El

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
bing

i leca?

Tenker du på hydrobubbler eller aero?

sjekk ut lucas formula om du skal gå hydro.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
The_Duke
i leca?

Tenker du på hydrobubbler eller aero?

sjekk ut lucas formula om du skal gå hydro.

Wilma 4, dryppsystem

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
bing

Leca går men, helst kanskje hydroton, som er noe mindre/finere.

Kjør på med lucas i wilma, du vil ikke angre! :lol:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Tony

Hydroton klasker helt klart leca på stumpen, men det er ikke like lett tilgjengelig dessverre.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
The_Duke
Leca går men, helst kanskje hydroton, som er noe mindre/finere.

Kjør på med lucas i wilma, du vil ikke angre! :)

Da skal jeg gjøre det :D Kan jeg kjøre den helt fra starten av?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
bing

yes :)

Kan godt kjøre rent vann første uke om du kjører cuts :D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
The_Duke

Ser forresten ut til at det å skifte vann og gjødsle mer løste problemet :) Hyppigere vanning likte dem ikke

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå