Jump to content
Sign in to follow this  
innloggingsnavn

UV-stråling

Recommended Posts

innloggingsnavn

Jeg synes det er snodig at så få hampgartnere har tatt i bruk UV-lys. Forskning har vist at UV-stråling kan øke trikome- og terpeneproduksjonen med ca. 30%. Jeg fant tråden UV-B lys noe uoversiktlig. Derfor laget jeg en kort innføring. Det finnes mange forskjellige kilder til UV-stråling - UV-lys trenger ikke å være dyrt (les utdraget fra Marijuana Grower's Handbook). Det kan også være lurt å lese utdraget hvis man dyrker utendørs.

Et utdrag fra Ed Rosenthal's Marijuana Grower's Handbook:

"UVB LIGHT

Ultra-violet B light is a spectrum of light that is invisible to us but is visible to insects and some other organisms. In humans it causes suntan and sunburn and is implicated in the formation of eye cataracts. It is the light emitted by tanning bulbs.

UVB light also affects marijuana potency. The potency of high quality marijuana increases in direct ratio to the amount of UVB light it receives. This is very significant. In California, where the medical dispensaries operate in an unrestricted market; many dispensaries reject fall harvested outdoor material as inferior. They have found it lacks the potency of indoor crops and is a harsh smoke. However, when they were presented with marijuana grown outdoors but forced to ripen August 10, they accepted it as if it were indoor because of its high potency and lack of harshness. I think the harshness results from cool nights.

Indoors, under fluorescent and HPS lamps, gardens receive little UV-B light. Metal halides emit a bit more. However, there are ways of supplying your garden with UV-B light. Tanning lamps work, that is, lamps that tan people, because of the UV-B light they emit. Using tanning lamps will increase the THC content of the crop. Reptiles and lizards require the spectrum to stay healthy. So the spectrum usually comprises about 10 percent of their output. If you want to try tanning lamps they are available on the Internet. Use between 5-10 percent of your total wattage to these lamps. For a 1000-watt garden use 100 watts of special lighting.

Adding UV-B light to your garden will enhance your marijuana naturally, without “special formulas” and chemicals."

En forskningsrapport som bekrefter resultatene:

The effect of ultraviolet radiation on the accumulation of medicinal compounds in plants

- Lignende studier som har blitt gjennomført og alle har vist samme resultat.

Graf - THC-produksjon og UV-B stråling:

1-s2.0-S0367326X09000422-gr7.jpg

Resultatene viser en økning i THC-produksjonen med 28%.

Ny forskning viser at det er ikke bare UV-B som øker cannabinoide- og terpeneproduksjonen. Det kan derfor være lurt å investere i et suppeleringslys som produserer UV-stråling i forskjellige spektre. F.eks. ei Gavita LEP-lampe - kostbar, men lang levetid og høy PAR (måleenhet: spekter plantene bruker i fotosyntesen).

Terpeneproduksjonen skal også reagere positivt på UV-stråling (se studie). Økningen ligger anslagsvis på 10-40% (ulike terpener).

Edited by innloggingsnavn
  • Like 5

innloggingsnavn

UV-lamper som brukes til husdyrhold av reptiler fungerer perfekt som suppeleringslys til cannabis.

Her ei UV-B-pære (med ballast) på 160W/240V til $86:

Mega Ray Euro ZOO ZB 160W

Jeg skjønner ikke hvorfor så mange velger å overse faktumet at UV-B øker potensen svært mye. Itillegg er det en billig investering.

Slik jeg ser det er det et must.

Det er også mulig å kjøre en blanding av HPS/MH/LEP. Dette vil ha positiv virkning på vekstmønsteret og trikome- og terpeneproduksjonen.

Edited by innloggingsnavn

CannaLeif

Mener å ha lest noe om en ideell ratio, watt for watt, mellom HPS og UV... vet du noe mer om det?

Stein Bongvann

Om du sjekker UV-trådene på rollitup er det ein del info om det. Ein som hadde regna på det mente at 4 watt uvb gjorde susen på 1.2x1.2 meter. Da brukte han 10.0 UVb reptil lysrør(30 watt lysrør gir 3 watt UVb). Så 2 stykk 30 w Repti-sun lysrør på det arealet var meir enn nok.http://www.rollitup.org/general-marijuana-growing/164474-thc-cbd-cbn-make-more.html

SixIxIx

Jeg kjører plantene under 600W MH første del av blomst for å forhindre strekk, og siste del av blomst for å gi de litt ekstra UV. Jeg synes dette har noe for seg, men må prøve det over en lengre tidsperiode for å vurdere det skikkelig :)

• Like 1

SixIxIx

Hvor ble det av innloggingsnavn BTW?

Mr.Chalice

Dontknow

Men UV virker interessant. Skal nok slenge inn noe reptil-lysrør når jeg får satt igang med noe greier igjen.

Edited by Mr.Chalice

Error

Kan jo legge seg merke i at de LED'ene av bedre kvalitet har både litt IR og UV stråling + White ofte....noe de mindre bedre mangler, de har ofte kun rødt og blått.

Det er til og med noen fabrikanter av LED lamper som leverer lamper med standard rød/blå, mens man må betale litt ekstra for å legge til IR og UV.

Kameleon

Et godt tips om en god pære med uv stråling er exo terra solar glo 160 watt. Den gir mye uvb og litt uva. Selges på de fleste dyrebutikker. Den gir også en del varme noe som kan være en fordel eller ulempe.

• Like 1

grow on fire

Trenger ikke mer enn 50 watt med 10.0 uvb pære/rør per m2 så det kan bli litt for mye for plantene.

Kameleon

da kan du ha exo terra 5.0 28 watt og ha 2 stk av de. det er som små pærer. kunne hatt i 10.0 og men det er mer for ørken. 5.0 er regnskogs lys

• Like 1

Cheeselicious

da kan du ha exo terra 5.0 28 watt og ha 2 stk av de. det er som små pærer. kunne hatt i 10.0 og men det er mer for ørken. 5.0 er regnskogs lys

Selv om 5.0 er for regnskog er vell ikke denne derfor "egnet" for cannabis? såvidt jeg vet er disse laget for reptiler o.l. Er vell mengde UVB (og UVA/UVC??) den gir ut som teller? :shutup:

Go for 10.0! :thumbsupsmileyanim:

Kameleon

Selv om 5.0 er for regnskog er vell ikke denne derfor "egnet" for cannabis? såvidt jeg vet er disse laget for reptiler o.l. Er vell mengde UVB (og UVA/UVC??) den gir ut som teller? :shutup:

Go for 10.0! :thumbsupsmileyanim:

Jeg har undersøkt disse pærene/ lysrørene enda mer. 5.0 er regnskoglys 10.0 er ørkenlys - begge disse inneholder for mye Uv lys, spesielt 10.0 den er altfor heftig. Kan kjøre 5.0 4-6 timer i døgnet men ikke mer.. Men det er en mildere som heter 2.0 den kan fint brukes. Bruker 2 stk som er 26 watt hver og det fungerer greit. Er ikke det aller beste, men det er mye billigere enn for eks 400 watt HID. Jeg bruker det fordi jeg bare skal ha plantene inne ett par uker så skal jeg ta de ut :)

• Like 1

Ingo

Jeg har undersøkt disse pærene/ lysrørene enda mer. 5.0 er regnskoglys 10.0 er ørkenlys - begge disse inneholder for mye Uv lys, spesielt 10.0 den er altfor heftig. Kan kjøre 5.0 4-6 timer i døgnet men ikke mer.. Men det er en mildere som heter 2.0 den kan fint brukes. Bruker 2 stk som er 26 watt hver og det fungerer greit. Er ikke det aller beste, men det er mye billigere enn for eks 400 watt HID. Jeg bruker det fordi jeg bare skal ha plantene inne ett par uker så skal jeg ta de ut :)

Det duger det oppsettet der. Ser fram til hva du kan få til utendørs.

DubBud

Blir ikke avstanden fra UV-pærene til plantene en betraktning her? Det er ganske lav watt på de, og når avstanden dobles så blir det en fjerdedel med lysmengden som når fram. Altså vil en "for sterk" UV-pære være passe hvis den står lengre unna enn en som er svakere. Det kan på sett og vis være positivt slik at UV-pæra ikke skygger for lys fra MH/HPS-pære. Just sayin', jeg har ikke sjekket ut UV-pærer i detalj.

Cold Z

så vidt jeg vet så er uv farlig for plantenes organer. Stemmer det at ingenting uv lys er farlig, men det må ikke være for mye heller?

rumpetrollet

Det går selvfølgelig ei grense, men cannabis tåler relativt mye UV-stråling. Landrasene med det høyeste THC-innholdet finner man i områder med høy UV-stråling.

Det er hovedsaklig UV-C som er skadelig for plantene. MH- og LEP-lys avgir UV-B.

"Third, the MH-lamps emit more UVB light than HPS lamps, although still in very small amounts. The amount of UVB light plants receive is directly related to the quality of the buds. The more UVB, the higher the quality." Ed Rosenthal

Edited by rumpetrollet
  • Like 2