Jump to content
Sign in to follow this  
Hvemvet

Dagbok NL

Recommended Posts

Hvemvet

Generelt:

• Lampetype (HPS/MH/CFL): HPS / Tror jeg
  • Wattstyrke: 400
  • Lampens avstand til plantene: 40cm
  • Lys-syklus(12/12, 24/0 etc): 16.5/7.5
  • Temperatur i rommet: 29
  • Evt temperatur i medium:
  • Luftfuktighet (sjekk både dag og natt): 0-30%
  • Ventilasjon (type vifte, kontinuerlig/periodevis?): Med lys, 107m3/h
  • Type og mengde medium (i liter): 1l
  • Næringstype (fabrikat):
  • Blandingsforhold, næring:
  • Har du hull i bunnen av pottene?: Ja
  • Alder på plantene: 10 dager
  • Evt hvor lenge i blomstring:
  • Høyde på plantene: 8cm
  • Strain og produsent: NL
  • Fra frø eller stikling: Frø

For jord:

• Vanningsfrekvens: 3/4 dag
  • Med hvor mye vann?: 1l
  • Hvor mange av vanningene er med tilsatt næring?: ingen
  • Pottestørrelse: 1l
  • Jordmix (merke + tilsetninger): Plantasjon med leca

Tenkte jeg skulle prøve meg på en slags dagbok.

Har startet opp et lite prosjekt for ca 11 dager siden. Har et 1x1x2 dyrkerom. Mer info finner men ovenfor.

Her er to bilder som er tatt for 6 dager siden.

http://img844.images...8/img0016uv.jpg

http://imageshack.us.../img0016uv.jpg/

På dette tidspunktet var jeg redd for høye og lange stilker. Dette har ordnet seg med tiden. Måtte støtte de litt med et delt sugerør. God idea som jeg lærte her.

Har slitt en del med varme fordi min ballast sitter sammen med pæren. Hørt at dette var sånn man gjorde det i gamle dager ikke det beste men hva jeg har fått tak i gratis.

Har hatt en for liten vifte: clasolsen 107m3/h 35db. Da er varmen på 29-30 grader. Vurdere og skifte til denne: http://www.extractorfanworld.co.uk/manrose-mf125s-5-inch-inline-centrifugal-fan-2791-p.asp. Den har 310m3/h og bare 25db ved full gufffe og 20db ved lavere guffe som gir 240m3/h. Ser dette ut som en god vifte? Trenger gjerne innspill?

Har slitt mye med luftfuktighet men har bestilt en i posten fra tretti.no kommer om i dag eller på mandag. Denne kommer: http://www.tretti.no/hus-og-hage/klimaprodukter/luftfuktere/beurer-lb-12. Fikt det gode tipse fra dyrkebok her. Håper jeg blir fornøyd.

Så et litt mer trikki spørsmål, jeg skulle gi plantene mine en liten dusj når jeg vannet dem. Brukte en gammel salo sprayflaske som jeg har skylt 100 ganger og brukt på andre planter tidligere. Men nå sørget den for krit hvite flekker på bladene. Får tørket det vek og ser ikke skummelt ut. Ikke og bry seg om?

Her kommer noen nye bilder fra dag 11. Alt ser greit ut så langt. Men stakkarne har fortsatt 0-30% luftfuktighet. De gleder seg til gave i posten.

img0024be.jpg

img0023jh.jpg

Setter pris på alle tanker/svar og hjelp. Eller bare hyggelig dyrkeprat.

Kommer med oppdateringer.

• Like 1

Hvemvet

Vurdere også og sette in en autoflower. Har hørt at mange ikke liker det inne, bortkastet osv. Men jeg har veldig god plass + det tar LANG tid før NL er klar kan jo la de vokse seg fine. Tenkte derfor en autos som er klar på 8 uker hadde vært morsomt. De trenger ikke lyssyklys som jeg skjønner. Den kan bare stå i skapet og kose seg i stor potte hvis jeg ikke tar feil.

Error

Ser jo bra ut dette :) Driver også på med det samme med autos, dyrker en her og der utenom hovedgrowen, morsomt det.

Når det gjelder vifta (linken din funka ikke forresten) så er det fordelaktig å overdimensjonere litt og heller koble den til en styringsenhet slik at den ikke kjører på full gnu hele tiden. Jeg tør ikke si helt bastant hva vifte du trenger egentlig da det kan variere litt fra setup til setup, men en grei tommelfingerregel er å ta antall watt du skal bruke, dele på 2 og plusse på 20%...(Har sett endel sier skifte lufta i rommet hvert 3-5 minutt, men den formelen kan funke dårlig..dette er en bedre måte å regne på)

Så f.eks med 400w lampe= 400/2+20%= 240 m3/h

Da er du altså helt i grenseland, og det er ingen grei plass å være, ville gått for større om jeg var deg..rundt 350-500 m3/h på en styringsenhet så er du golden. (Du får jo også kjøpt noen vifter med innebygd kontroller fot temp og slikt, blant annet Prima Klima har slike)

Husk også på at om du tester ting ut nå, så kan det godt være du trenger noe ekstra futt i avsug/ventilasjon når sommern kommer, dersom du har tenkt å dyrke hele året.

Lykke til!

Hvemvet

Ser jo bra ut dette :) Driver også på med det samme med autos, dyrker en her og der utenom hovedgrowen, morsomt det.

Når det gjelder vifta (linken din funka ikke forresten) så er det fordelaktig å overdimensjonere litt og heller koble den til en styringsenhet slik at den ikke kjører på full gnu hele tiden. Jeg tør ikke si helt bastant hva vifte du trenger egentlig da det kan variere litt fra setup til setup, men en grei tommelfingerregel er å ta antall watt du skal bruke, dele på 2 og plusse på 20%...(Har sett endel sier skifte lufta i rommet hvert 3-5 minutt, men den formelen kan funke dårlig..dette er en bedre måte å regne på)

Så f.eks med 400w lampe= 400/2+20%= 240 m3/h

Da er du altså helt i grenseland, og det er ingen grei plass å være, ville gått for større om jeg var deg..rundt 350-500 m3/h på en styringsenhet så er du golden. (Du får jo også kjøpt noen vifter med innebygd kontroller fot temp og slikt, blant annet Prima Klima har slike)

Husk også på at om du tester ting ut nå, så kan det godt være du trenger noe ekstra futt i avsug/ventilasjon når sommern kommer, dersom du har tenkt å dyrke hele året.

Lykke til!

Takker for tilbake melding. prøver en link til så du kan se vifte. http://www.extractorfanworld.co.uk/manrose-mf125s-5-inch-inline-centrifugal-fan-2791-p.asp . Hvis ikke det fungerer er hjemmesiden: www.extractorfanworld.co.uk.

Setter pris på rådet. Men vil prøve og argumentere litt for og gå og håper du svarer vil ha flere meninger.

For

Hvis jeg skal gå opp til 500m3/h i den serien jeg ser på. Koster ca 600 kr (Kurs * 8.6873) 67.95 pund. Men det bråker mer altså 35db. Det er det samme som jeg har i dag (mindre luft da sef se breskrivelse over). For meg er 35db litt for mye. Hvis jeg nedjustere 500m3/h lampen til 400m3/h har den 31db. bare nedgang på 4. Er litt lite. Men jeg kan ingen ting om db (desibel) desverre.

Min "drømme" vifte som jeg fant koster 540kr (61 pund samme kurs). Har lydnivå på 24db (desibel) med full guffe(310m3/h). Og 20db med 240m3/h. Så koster mindre og betydlig nedgang av db. Men hvor mye er 11db?? Kjenner du noe til det?

Jeg har regnet med at jeg trenger 400w/2*20=240. Samme som du sa. Og egen erfaring er at med 107m3/h holder jeg 29grader med litt lufting i skap. Så HÅPER at med 240m3/H har jeg 22-24 grader på vinter. Og kanskje på varme sommerdager må jeg sette full guffe for og holde de gode 25 som er optimalt.

Hva tenker du? Har jeg overbevist deg eller mener du forsatt at 500m3/h vifte med 11db (desibel) mer lyd er vært det in the end??? Vet det er feigt og si det for og vinne saken men mer stille er mindre oppmerksomhet osv. (Vet det er feigt diskresjon vinner alltid osv). :D

-

Trond

Error

For å være helt ærlig..nei..jeg ville ikke gått for den lille vifta selv om den bråker noe mindre..vet ikke helt hvor stealth du må ha dette her, men du kan ofte oppnå mer stealth med større saker på lavere hastigheter enn du gjør med små på max...redd for at du kanskje må revurdere til sommeren også, og da er det likegodt å klaske til nå..har av erfaring funnet ut at minstemålene som ofte angis i diverse dyrkebøker osv virkelig er minstemål...bedre å ha noe å gå på :)

Sier ikke at du skal overdimensjonere så mye som jeg har gjort, men her er det jeg bruker som et eksempel, og det funker finfint (for max stealth også):

Rommet jeg dyrker i er (1,6m x 1,5m x2,7m) og det brenner til sammen 600+110+90 = 800watt der inne...vifta jeg bruker er ei 930 m3/h kobla til temp/min hastighet kontroller...funker superdupert siden vifta alltid kjører på såpass lav hastighet at den er helt lydløs..kjører stort sett på 25%.

Link til vifta mi: (Får ikke til å lage linker som før etter oppgraderingen...)

http://www.hydroponics.eu/fans-and-filters-c-29/extractor-fans-s-79/blauberg-soundinsulated-20cm-950m3h-9238.html

Kontroller:

http://www.hydroponics.eu/fans-and-filters-c-29/control-units--s-320/temperature-and-minimum-speed-climate-controller-5048.html

Jeg får legge til at jeg har en luftavkjølt reflektor også som dette kjøres gjennom..det anbefaler jeg virkelig om du sliter med temp:

http://www.hydroponics.eu/lighting-c-24/reflectors-and-accessories-s-44/grow-lush-supercool-reflectors-200mm--air-cooled-9567.html

Edited by Error

Hvemvet

Veldig kjekk info om decibel..som du ser er 35 decibel ganske stille..om du ikke er i samme rom hører du neppe no særlig under 30-45 decibel:

http://www.miljostatus.no/Tema/Stoy/Lyd-og-stoy/Desibelskalaen/

For å være helt ærlig..nei..jeg ville ikke gått for den lille vifta selv om den bråker noe mindre..vet ikke helt hvor stealth du må ha dette her, men du kan ofte oppnå mer stealth med større saker på lavere hastigheter enn du gjør med små på max...redd for at du kanskje må revurdere til sommeren også, og da er det likegodt å klaske til nå..har av erfaring funnet ut at minstemålene som ofte angis i diverse dyrkebøker osv virkelig er minstemål...bedre å ha noe å gå på :)

Sier ikke at du skal overdimensjonere så mye som jeg har gjort, men her er det jeg bruker som et eksempel, og det funker finfint (for max stealth også):

Rommet jeg dyrker i er (1,6m x 1,5m x2,7m) og det brenner til sammen 600+110+90 = 800watt der inne...vifta jeg bruker er ei 930 m3/h kobla til temp/min hastighet kontroller...funker superdupert siden vifta alltid kjører på såpass lav hastighet at den er helt lydløs..kjører stort sett på 25%.

Link til vifta mi: (Får ikke til å lage linker som før etter oppgraderingen...)

http://www.hydroponics.eu/fans-and-filters-c-29/extractor-fans-s-79/blauberg-soundinsulated-20cm-950m3h-9238.html

Kontroller:

http://www.hydroponics.eu/fans-and-filters-c-29/control-units--s-320/temperature-and-minimum-speed-climate-controller-5048.html

Jeg får legge til at jeg har en luftavkjølt reflektor også som dette kjøres gjennom..det anbefaler jeg virkelig om du sliter med temp:

http://www.hydroponics.eu/lighting-c-24/reflectors-and-accessories-s-44/grow-lush-supercool-reflectors-200mm--air-cooled-9567.html

Ser godt hva du mener, ble fristet av den du hadde med lydisolasjon, men der inne fikk jeg også en annen ide. Siden jeg allerede har en 107m3/h vifte som er kjøpt. Pluss den til 310m3/h vil det være 400m3/h. Da begynner jeg og ha mer en nok på en varm sommerdag. Fin link med db Error. Fikk meg også til og bli mer fristet av viftet med 24db en nedgang på 11db betyr at lyden blir ti ganger stillere.

Bor i en leilighet med veldig lytte vegger. Så han som leier kan høre den gjennom veggen. Jeg sover på samme rom og greier det men nedgang på 10 hørtes nice ut. Og utsug på 400 er jo ikke dårlig med 400w lampe.

Igjen herlig link på db Error. :D

-

Trond

innloggingsnavn

Smugleste innlegget ditt.

Anbefaler deg å investere i ei lydisolert vifte. De lager veldig lite støy.

Det er også lurt å overdimensjonere ventilasjonen. God ventilasjon er viktig. Tommelfingerregel: lufta skal skiftes ut 3 ganger pr. minutt.

Personlig bruker jeg ei vifte 800m3 på 2m2.

Rundt 750W HID pr m2 er optimalt. Bland gjerne HPS, MH og LED. Feks. la 400 MH og 400 HPS overlappe hverandre. Dette vill gi et mye mer fullverdig spektrum, og UV-strållingen fra MH-pære vil gi høyere potens.

Unngå luftkjølte reflektorer hvis du klarer å holde temperaturen nede med god ventilasjon. Cooltubes dimmer lyset med over 20%. Glasset tar 10% og ventilasjonen senker temperaturen i pæra ~ 10% tap.

Hvemvet

Smugleste innlegget ditt.

Anbefaler deg å investere i ei lydisolert vifte. De lager veldig lite støy.

Det er også lurt å overdimensjonere ventilasjonen. God ventilasjon er viktig. Tommelfingerregel: lufta skal skiftes ut 3 ganger pr. minutt.

Personlig bruker jeg ei vifte 800m3 på 2m2.

Rundt 750W HID pr m2 er optimalt. Bland gjerne HPS, MH og LED. Feks. la 400 MH og 400 HPS overlappe hverandre. Dette vill gi et mye mer fullverdig spektrum, og UV-strållingen fra MH-pære vil gi høyere potens.

Unngå luftkjølte reflektorer hvis du klarer å holde temperaturen nede med god ventilasjon. Cooltubes dimmer lyset med over 20%. Glasset tar 10% og ventilasjonen senker temperaturen i pæra ~ 10% tap.

Takker for rådet, så langt tenker jeg og prøve bare med en 400w hps, og 1-3 sparepærer for og gi lys lenger nede skal stå imellom plantene. Tenkte i utgangspunkte og ha 3nl og en auto snart. Må bare komme meg til utlandet. Trodde 400m3/h ville holde for dette. Men skjønner jo nå at jeg må revurdere tankene. Men blir jo en større invistering så må eventuelt vente litt lenger hvis jeg går for det. Vurdere da og gå for det Error postet en link til.

VIfte:

http://www.hydroponi...50m3h-9238.html

Kontroller:

http://www.hydroponi...oller-5048.html

(takk til Error)

Virket godt enkelt og stille. Spesielt siden jeg kan kjøre på rundt 25%. Må da være under 25 db da hvis utgangspunktet er 40db.

Takk for innspill :D

-

Trond

Edited by Hvemvet

innloggingsnavn

Hva er volumet på rommet ditt? Det kan godt hende av 400 m3/t er nok.

Men ja, anbefaler deg å investere i ei lydisolert vifte, hvis naboen sover på den andre siden av veggen.

Ellers ser det veldig ryddig og pent ut i rommet ditt. Du burde prøve å få luftfuktigheten litt opp (ca. 30-40%) og temperaturen ned (ca. 25 c.).

Hva med å kjøre på med LST når plantene får strukket seg litt? Ikke vær redd for å binde plantene for hardt ned. Stilkene skal bendes 90 grader. Husk tøy og bøy før du binder skuddene ned og pass på symmetrien. La plantene vokse i bredden. Hovedpoenget LST er at blomsterskuddene skal være på lik høyde - slik at de får like mye lys. Den gjennomsnittlige kvaliteten vil også bli bedre.

- NL responderer godt på LST.

Edited by innloggingsnavn

Hvemvet

Men ja, anbefaler deg å investere i ei lydisolert vifte, hvis naboen sover på den andre siden av veggen.

Har 1x1x2m. Men der kommer det inn med 24db viften som jeg tidligere har ønsket er ikke lyd et problem. Og det er en del billigere en lydisolert. Hos meg er et annent viktig problem og huske at ballasten sitter fast i reflektoren (som i gamle dager). Så skaper ekstra varme. Men hadde på følelsen at det burde holde med 240m3/h stort sett. Men kan trenge opp mot 400m3/h om sommern når det er varmt.

Det er som sagt 28grader med 107m3/h vifte. Og har bare en sirkulasjonsvifte nå, må nok få inn en til der også. Det hjelper jo også på circulasjon.

Takker for innspill :D

-

Trond

innloggingsnavn

Det blir nok bra. I varme perioder kan du jo kombinere 107m3-vifta med 400/240m3-vifta.

En ting til: bytt jord neste runde. Mange har hatt problemer med jorda du bruker nå. Når jeg dyrket i jord - brukte jeg Gartnerjord fra Plantasjen (hvit og lilla sekk) og den fungerte veldig bra.

Lykke til!

Edited by innloggingsnavn

Hvemvet

Det blir nok bra. I varme perioder kan du jo kombinere 107m3-vifta med 400/240m3-vifta.

En ting til: bytt jord neste runde. Mange har hatt problemer med jorda du bruker nå. Når jeg dyrket i jord - brukte jeg Gartnerjord fra Plantasjen (hvit og lilla sekk) og den fungerte veldig bra.

Lykke til!

Hehe godt og høre du tror det kan gå. Vet jeg er blitt litt "sta" på vifte jeg liker, men den passet så godt med pris og lyd.

Når det gjelder jord skal jeg ta rådet og bytte for neste potting. Kjøpte heldigvis bare en 18l med leca jord. Men jeg vil gjerne spørre det hvordan du blander jorden du kjøper? Hører at mange bruker kattesand eller andre mixer. Hva er ditt råd?

Takk for råd!!! :D

-

Trond

Hvemvet

Her kommer et lite spørsmål. Når har jeg snart hatt oppsette i 14 dager og må begynne og tenke på næring. Her en næring fra plantasjen som heter Substral Vitaplus plantenæring. Næringsinnholdet er som følger: 6% 3,3% 2.7%. Er dette greit og bruke har jo mest nitro som er anbefalt i starten.

Takker for råd.

-

Trond

Mr.Chalice

Hvem vet?

Jeg ville kanskje ha pottet om slik at ny næring kommer fra frisk jord, brukt substralen på potteplantene i vinduskarmen og kjøpt noe skikkelig næring beregnet for vår hobby :)

Btw, substral er kjemisk næring. Kjemisk næring er ikke særlig for mikroorganismer i jorda pluss at det etterlater salter i jorda. Bytter man mellom kjemisk og organisk basert næring under en grow er ikke sykestua langt unna ;)

• Like 1

Hvemvet

Hvem vet?

Jeg ville kanskje ha pottet om slik at ny næring kommer fra frisk jord, brukt substralen på potteplantene i vinduskarmen og kjøpt noe skikkelig næring beregnet for vår hobby :)

Btw, substral er kjemisk næring. Kjemisk næring er ikke særlig for mikroorganismer i jorda pluss at det etterlater salter i jorda. Bytter man mellom kjemisk og organisk basert næring under en grow er ikke sykestua langt unna ;)

Takker for rådet. Får ta en tur i butikken en dag til uka da.

Har lagt merke til at bladene har krøllet seg litt sånn på langs men tror det er på grunn av varmen blir fort 30 grader der inne.

Hvemvet

Jeg trenger et godt råd. Jeg sliter skikkelig med luftfuktighet. Jeg har anskaffet meg en luftfukter. http://www.tretti.no/hus-og-hage/klimaprodukter/luftfuktere/beurer-lb-12

Fuktigheten er fortsatt 0% er tydeligvis på grunn av utsug. Men der har jeg allerede en vifte som er for liten. Har et par mugger med vann og klut i skapet også men fortsatt 0%. Hva gjør jeg eventuelt galt eller hva kan jeg gjøre.

Alle råd mottas.

-

Trond

Edited by Hvemvet

fjoddings

Canna Terra Vega og Bloom er vel kjemisk naering, eller? Bruker det sammen med organisk jord, funker fjell :guitar:

Maa kanskje lese meg opp paa et eller annet, har du noen forslag til litteratur?

Hvemvet

Ellers ser det veldig ryddig og pent ut i rommet ditt. Du burde prøve å få luftfuktigheten litt opp (ca. 30-40%) og temperaturen ned (ca. 25 c.).

Hva med å kjøre på med LST når plantene får strukket seg litt? Ikke vær redd for å binde plantene for hardt ned. Stilkene skal bendes 90 grader. Husk tøy og bøy før du binder skuddene ned og pass på symmetrien. La plantene vokse i bredden. Hovedpoenget LST er at blomsterskuddene skal være på lik høyde - slik at de får like mye lys. Den gjennomsnittlige kvaliteten vil også bli bedre.

- NL responderer godt på LST.

Tusen takk får rådet skal prøve dette med en. Tenkte også og toppe en snart. Skal laste opp bilde og vise hvor jeg tenker og kytte for og få bekreftet.

Vet ikke helt hva LST er men skal prøve og lese om det nå. Kjenner du til noen gode linker???

funnet en: https://www.icmag.com/ic/showthread.php?postid=72717

http://howtogrowmarijuana.com/low-stress-training-lst

Takk for Rådet.

-

Trond

Edited by Hvemvet

Error

Jeg trenger et godt råd. Jeg sliter skikkelig med luftfuktighet. Jeg har anskaffet meg en luftfukter. http://www.tretti.no/hus-og-hage/klimaprodukter/luftfuktere/beurer-lb-12

Fuktigheten er fortsatt 0% er tydeligvis på grunn av utsug. Men der har jeg allerede en vifte som er for liten. Har et par mugger med vann og klut i skapet også men fortsatt 0%. Hva gjør jeg eventuelt galt eller hva kan jeg gjøre.

Alle råd mottas.

-

Trond

Du har kanskje for dårlig innsug da? Jeg kjører passivt innsug, dvs uten noe vifte tilkoblet, da jeg hadde 1stk 100mm innsug sleit jeg med lav luftfuktighet jeg også, men da jeg lagde meg et til 100mm innsug (Bare et hull gjennom veggen til naborommet altså) fikk jeg kontroll på det.

Hvemvet

Du har kanskje for dårlig innsug da? Jeg kjører passivt innsug, dvs uten noe vifte tilkoblet, da jeg hadde 1stk 100mm innsug sleit jeg med lav luftfuktighet jeg også, men da jeg lagde meg et til 100mm innsug (Bare et hull gjennom veggen til naborommet altså) fikk jeg kontroll på det.

Har et 125mm rør som innsug, passivt. Men fortsatt 0% fuktighet. Viker jo som det er fordi all fuktigheten blir sugd ut av rommet. Og bare tenker på hvor vanskelig det da vil bli når jeg skal tredoble viften. Uten vifte blir det 40-50% fuktighet.

Er ikke lett. Blir vel litt bedre jo større plantene blir, Eventuelt også hvis jeg får in en auto også.

takk for råd.

-

trond

Hvemvet

For og gi oppdatering så går det bra med plantene. En har krøllet seg litt på grunn av varme har vært oppe i 30 grader. Fått luftfukter men fortsatt ikke noe hell med og øke fuktigheten. Råd mottas med glede.

Etter kjempe råd fra Budderkongen skal jeg kjøre LST på hvert fall to planter. En bare med LST og en med topping og LST var planen. Har lest en del rundt og lært meg litt. Men er litt uenighet på når man kan starte. Jeg har fått intrykk uke 3-4. Så må jo vente til da.

Alle råd og meninger mottas.

-

Trond

fjoddings

Hvorfor LST? Du har jo 2 meter aa gaa paa (beklager engelsk tastatur) ? De fleste hybridene blir ikke saa store....(arrester meg) :guitar:

Hvemvet

Hvorfor LST? Du har jo 2 meter aa gaa paa (beklager engelsk tastatur) ? De fleste hybridene blir ikke saa store....(arrester meg) :guitar:

Så ut som et morsomt prosjekt og har skjekket litt rundt, virker også som om det gir mer yeild. Skal ha en som får gå vanlig.

Takker for tilbakemelding.

-

Trond

Hvemvet

Oppdatering Dag 16

Da var det på tide med en litt overdue oppdatering.
Jeg har gått til innkjøp av ny jord som har vært anbefalt (allmix).
Jeg prøvde og potte om en plante men synes ikke rot veksten var som jeg har sett på andre bilder.
Kunne
se litt røtter min ikke mange ut på siden eller under. Jeg har ompottet
en og venter på råd herfra før jeg eventuelt potter om de andre.

Har også kjøpt næring. Som plantene for første gang fikk idag.
Venter fortsatt på ny vifte så jeg kan få temperaturen ned fra 28-29, og luftfuktigheten opp fra 20-30 til 40-60.

Skal jeg potte om de andre?

Som man ser på bildene under greide jeg ganske tidlig og gi plantene
brannskader. Dette var fordi jeg skulle fukte rommet og traff bladene og
de ble brent.

editdennephp.png

img0029qf.jpg

img0027ut.jpg

img0026qh.jpg

img0032p.JPG

Man kan se at bladene henger litt, dette tror jeg er fordi i dag er vannningsdag og da blir det sånn.

Håper at noen ser og kan gi meg noen gode råd og oppdatering på hvordan det går.

Takk på forhånd.
Trond

Edited by Blomdido BadDegrass
Fikset på innlegget