Jump to content
espenlol

1# grow Caramelicious

Recommended Posts

espenlol

God aften.

dette startet som en spøk hos en kompis og etter 3 år så sitter jeg nå her med ferdigbygd "hus" på loftet.

CIMG1925_zpsa712f361.jpg

CIMG1924_zps95b0afea.jpg

Dette har tatt ca 2 mnd i byggetid men mest fordi jeg er treig av natur :P (skylde på AdHd'en vel). Fått mye hjelp av gode kompiser også må vel sies.

Bygd fra bunn av med bæring, gipsplater så rockwool som isolasjon, gips innvendig, isopor på gulvet og mylar til slutt. ca 10 lapper mindre på byggekontoen hos byggmakker men det blir jo verdt det håper vi.

Rommet er ca 2m bredde, 2,40 langt og 1,60 høyt i midten der lampa henger. ca 1,10 ved sideveggene.

600w HPS lampe/m ballasten som følger med (henger på utsiden)

ventilasjonsvifte som drar 187m3/t (mulig jeg må kjøpe storebroren istedet)

2 bordvifter (hittil tenker 3 eller 4)

luftfukter

en 500w varmeovn

CIMG1930_zpsf5c49686.jpg

CIMG1928_zpsefb53c29.jpg

CIMG1927_zps049b2a4b.jpg

Over til hovedfokuset:

Caramelicious feminized er det jeg har bestemt meg for i første runde. mest fordi jeg har en søt-tann som ikke ligner grisen men også fordi jeg ville ha en strain som ikke blir vokser for høyt pga høyden i rommet.

CIMG1923_zps4d848dc8.jpg

helt fersk. per i dag er 4/5 frø i jorda. venter på det siste som skal spire i dag håper jeg.

Jordblanding vestår av vermiculight, perlite og vanlig blomsterjord uten tilsetningstoffer.

Bio vega, Bio flores og Bio boost innkjøpt.

problemer hittil:

jeg sliter litt med å få balanse i rommet med temp og fuktighet. kom hjem i dag å så at det var 30 grader der og det er ikke bra. sikkert fordi lampa er på mens jeg er på jobb og sola skinner rett på hustaket. derfor må jeg nok ha hakket større ventilasjonsvifte. Når sommeren nærmer seg så vil det bli altfor varmt der spørsmålet er om den vifta som er på 280m3/t holder når det er 20+ ute.

Viftene må jeg få opp på veggen på en måte. er ikke feste bak men tenkte på noe jeg ikke husker navnet på atm. metallremse med mange hull som kan går rundt halsen på vifta og skrus inn i veggen . vet ikke om det går men må jo få til alt før jentene skal inn i rommet.

Nå må jeg løpe å lage middag før dama kommer hjem å snapper =)

Edited by exil
  • Like 7

tricko

Ser veldig bra ut! :) Gleder meg til å følge dette prosjektet! Evt kunne du prøvd cool tube for å få ned tempen. :)

Error

Kult rom, de varmer godt de 600w pærene så cooltube eller luftavkjølt reflektor er nok å foretrekke på et varmt loft...cooltube er akkurat som en type luftavkjølt reflektor kan man si, forskjellen på de 2 der er jo dimensjonen på tilkoblinga av luftrøret...er jo best å ha noe som ligner mest mulig på dimensjonen på ventilasjonen din.

(Og du kan bruke de til både hps/mh pærer om det var det du mente med forskjell fra lampe til lampe..)

Lykke til! , kommer til å følge med på dette prosjektet :)

Edited by Error
  • Like 1

espenlol

Liten update her.

PHOTO_20130301_180402_zps57f688f9.jpg

Men hvorfor er det 2 stilker i hver? la jo bare ett frø i hver plass. 2x tvillinger??

siste frøet spiret i dag også så alle 5 er det liv i :D

• Like 1

Arrigato

ser veldig bra ut, nysjerrig på de "tvillingene" kommer til og følge threaden

espenlol

PHOTO_20130303_143415_zps5e7ba6b7.jpg

PHOTO_20130303_143209_zps21288f05.jpg

Har 6/5 allerede nå. Men som dere kan se så er det ene tvillingparet demokratisk mens det andre har en drittsekk som tar all fokus.

De har også fått navn nå for å holde orden. Min bedre halvdel elsker Disney så disse blir navngitt etter de syv dvergene. :D

• Like 1

Error

Nå må du få lyset nærme..håper du har no annet lys til disse seedlingsene enn 600 wattern..den blir for mye nå...du har ikke lyst på mye mer strekk i denne fasen enn den høyeste der viser.

Edited by Error
  • Like 2

espenlol

de står på kjøkkenbenken om dagen. har ikke putta de under 600 enda.

Men hva slags lampe skulle de hatt nå da? noe lett tilgjengelig.

Edited by espenlol

Error

Hvitt kaldt lys...høy kelvin...typisk 6500 kelvin...f.eks lysrørsarmatur/Sparepære.

(Trenger veldig få watt)

Edited by Error
  • Like 3

espenlol

ok. skal handle inn det i morgen. takk for tipset :)

Men hvis jeg setter på det lyset da hvordan vil de minste være? de har vokst 1 dag imellom hverandre se og vil da de som er små nå vokse seg bærekraftige med hvitt lys?

Error

Yep...så fort de titter opp av jorda skal de under slikt lys for best reslutat, så det vil de minste bare like.....så egentlig etter du har planta de setter du de bare rett under slikt lys.

Bare tenk litt som en plante; Når den kommer opp av jorda, hva er det første den vil ha? Lys selvfølgelig...og når den ikke finner det vil den bare strekke og strekke på seg for å lete etter lyset...setter du et greit lys nærme planten da så blir den fornøyd og leiter ikke lenger, da begynner den heller å bruke lyset til å vokse seg kraftigere :)

• Like 4

SuperLemon

Nice byggverk ;) Lykke til med growen!

Kirby

Fint rom du har laget, lykke til :)

tricko

Kan hjelpe med en liten vifte rettet mot veggen bak de for å unngå at de strekker seg for mye også. Du må ikke sette vifta rett mot de med en gang da de kan knekke nå som de har strekt seg såpass. Men når du får litt vindstrømmer rundt de nå vil de styrke seg, og da kan du etterhvert rette vifta litt i mot de. :)

espenlol

har 2 vifter der nå. den ene hang jeg opp på veggen og den andre står på gulvet. begge er rettet mot de men de går fram og tilbake så de får ikke kontinuelig rettet på. skal legge ut bilde for update etter en episode av house of cards xD

• Like 1

espenlol

PHOTO_20130305_155929_zpsa206276e.jpg

PHOTO_20130305_155941_zps073b5fff.jpg

PHOTO_20130305_155957_zpsefbc8c9e.jpg

som dere ser så har noen strekt seg veldig. putta de inn i rommet i går etter at jeg fikk fine forhold i miljøet i rommet konstant. har senka lampa ned så jeg håper de roer seg ned med strekkinga og heller fokuserer på andre ting :p

oyv

de var lange ja! jeg pleier å spire i vinduskarmen og plasserer de i teltet når de har fått 2 bladpar.. prøv med cooltube om temperaturen fortsatt er høy, jeg slet med det samme selv og cooltube var redningen! :) Lykke til!

espenlol

regner med det ja. CT er på vei. bestillte den rett før helga. må ha døra på gløtt der for at lampa ikke skal steke de, ble opp imot 40 grader der hvis jeg lukker døra helt.

Dopapir

Veldig flott rom ! :DD Gleder meg til å se det i drift :smokey:

espenlol

Titta på de når jeg kom hjem fra jobb i dag og da hadde de lengste lagt seg ned på en måte akkuratt som de ble slått ned. mistenker at lampa har stått for nærme. jorda var også bra tørr nå iforhold til de siste dagene. heisa opp lampa litt og spraya på med vann på de. ser om noen timer om de vil reise seg igjen eller bli nede for telling.

Error

Vil jo nødig si I told you so, men i tidligere post: ".håper du har no annet lys til disse seedlingsene enn 600 wattern..den blir for mye nå"

Vurder noe annet lys i startfasen..trenger ikke være mer enn et par sparepærer i E27 sokkel om det skal være så billig som mulig.

espenlol

Aye jeg fortjente den Error. har satt 2 små lamper med http://www.clasohlson.com/no/Osram-LED-star-Classic-B-15-mignonp%C3%A6re/Pr364680000 type pærer rett over de må fram til den jævla cooltuben kommer. Skal visst være her i morra eller lørdag.

PHOTO_20130307_140041_zpscaca30e8.jpg

PHOTO_20130307_140156_zps7afff4ae.jpg

Satte de som la seg ned opp med kuttet sugerør i håp om at de kommer seg nok fram til jeg kan potte om for første gang. tenkte jeg kunne legge de med litt lang stilk litt lengre ned i potta så de blir ca like høye alle sammen.

Ulempen er at det kan gå ut over ihvertfall den ene tvillingen.

CannaLeif

Funker vel å ha hps'en langt ifra også?

espenlol

ye men problemet mitt er at det blir oppimot 40 grader i rommet med lampa på. derfor jeg venter på cooltuben.