Jump to content
Sign in to follow this  
exil

Erfarenhet av 9500k?

Recommended Posts

exil

Fick lite grejer med posten häromdagen.

Skulle haft ett 55w 6500k rör men fick två 55w 9500k rör istället. Blev sugen på att ändå köra med dom (vem har någonsin haft för mycket odlingsgrejer) och helvete vilket blått ljus det blev.

Någon som har erfarenhet av 9500k i vegg?

• Like 1

Häxdoktorn

hmm, låter som det är ungefär samma sak som t5 rören dagsljus/actinisk blått (brukar ligga runt 10000k eller över) hybrid för akvarier i så fall har jag använt dem, de är superba som hps komplement, funkar i veg, kan vara bra att skydda groddar med ett plastglas över. (mycket i UV gränsområdet i dem)

Men det här kanske är något annat (?) Ett product namn och helst en spectrum-graf skulle underlätta.

exil

Det är secret jardines 55w 9500k blått ljus för sticklingar. Actinisk har du skrivit lite om tidigare om inte jag missminner mig. Då kanske man skulle smocka in dom i min blivande 2x150w HPS vert setup :-) och dimma ner till 2x100w.

Totalen blir ändå bara drygt 300w.

Användarnamn

Jag har med egna ögon sett folk köra just exakt sådana, fast 36W eller vad det nu är, och det är precis som häxdoktorn säger i gränslandet till uv. Det har den effekten som man brukar säga att blått ljus har, men ännu mer, så att säga. Dvs du får mycket grönväxt (bladen växer sig riktigt feta, stammen blir grov) samt väldigt kort avstånd mellan noderna. Kort sagt får du en tätare och kompaktare planta om du har lite 9500k-ljus med i spelet. Det jag såg var dock en som körde ett styck 9500k-rör och ett styck 6500k-rör snarare än två stycken 9500k-rör. Lite beroende på hur du vill att dina plantor ska växa så kan det vara mycket användbart att ha sådana rör. Motverkar ju stretch om du skulle ha problem med plats på höjden där du odlar.

Sen finns det ju vissa rön som antyder att uv-ljus skulle ha en positiv effekt på THC-produktion i plantorna, så det skulle ju kunna vara så att det finns en poäng på det sättet också. Det vill säga att de cb-sorter som växer i länder där det är mycket uv-ljus i solens strålning är just de sorter som är mest potenta, så att det här med thc skulle kunna vara en försvarsmekanism hos plantan just mot uv-ljus. Det behöver ju inte vara hela sanningen, men vad jag förstår så menar t.ex. Ed Rosenthal att det ligger till på så vis. Dvs om man vill ha en liten kompakt planta som kanske inte yieldar sjukt mycket (dvs inte nödvändigtvis en stor/lång planta), men som ger väldigt kompakta potenta buds, så kan man spekulera att ett styck 9500k-rör i kombination med en eller ett par 2700k-rör kunde vara en bra idé. Sen finns det ju sådana där reptil-lampor man kan köpa också, t.ex. reptiglo, som ger uv-b-ljus, som man kan använda som komplement om man vill.

Edited by Användarnamn

exil

@Användarnamn men det låter ju lysande (he he) har tänkt kräma in så många plantor som möjligt i ett skåp och då passar små kompakta som hand i handske.

Har 3st 3000k 2st 9500k och ett 6500k (+2x150w HPS) så det får bli att testa sig fram lite.

10µg

Jeg har tatt i bruk T5HO 10000K som sidebelysning ved siden av 400W lampe. Det er kun 2x 28W, så det blir ikke en direkte sammenligning i wattstyrke, men ser ut til å fungere greit i både vekst og blomst. Gjør i hvert fall fargegjengivelsen litt mer balansert i forhold til kun det gule lyset fra HPS når plantene skal inspiseres. Veksten er selvfølgelig størst under hovedlampen:

2nk74.jpg

33cq1b6.jpg

exil

Nice intressant att se hur ditt projekt blir i blom. Två tummar upp.