Jump to content
Sign in to follow this  
Lazycat

Vannkjøler

Recommended Posts

Lazycat

Hei.

Noen som vet om en rimelig vannkjøler til 100L Reservoar?

Vannkjøler er i utgangspunktet DYRT!

Error

Det er dyrt ja...Er du i gang og har funnet ut det blir for vamt eller tenker du på dette før du har prøvd?

Har sjøl en liten hydrosak og har funnet ut at sålenge det er god sirkulasjon på vannet og luftstein oppi reservoaret så tåles det ganske høye temperaturer...har tenkt å få meg en kjøler til den etterhvert, men funker såpass bra uten at dette ikke ble noe førsteprioritet.

Ellers må du nok opp i rundt 3500-4000kr for en kjøler til ditt bruk..

Man kan alltids lage noe DIY greier, men det er som regel noe klabb og krever gjerne mye plass/vanntilførsel...en annen ide, om du har plass og mulighet til det er å ha reservoaret i naborommet.

Lazycat

Det er dyrt ja...Er du i gang og har funnet ut det blir for vamt eller tenker du på dette før du har prøvd?

Har sjøl en liten hydrosak og har funnet ut at sålenge det er god sirkulasjon på vannet og luftstein oppi reservoaret så tåles det ganske høye temperaturer...har tenkt å få meg en kjøler til den etterhvert, men funker såpass bra uten at dette ikke ble noe førsteprioritet.

Ellers må du nok opp i rundt 3500-4000kr for en kjøler til ditt bruk..

Man kan alltids lage noe DIY greier, men det er som regel noe klabb og krever gjerne mye plass/vanntilførsel...en annen ide, om du har plass og mulighet til det er å ha reservoaret i naborommet.

Var i gang ja men kutta ut når vann temp lå på 32 grader uansett hva jeg foretok meg. Kjøpt et sånn drittopplegg med tank under bordet 1m2. så løsningen blir en vannkjøler av noe slag....skulle fått med noen å kjøpt 20-30 stk å muligens fått ned prisen litt......har lest en plass om en fyr som la en hageslange i bunnen på kar i sløyfer å satte enden rett i sluket mens han lot det stå å smårenne kaldtvann. Fungerte men er vel bedre med kjøler skulle man tro.

xyzzy

Anbefaler deg å kjøpe en ferdigløsning som brukes i akvarier ol.

Alternativt kan du lage eget kjølesystem (single stage cooling) ved bruk av kjøleskapskomponenter og lage til noen kobberrør som går gjennom vannreservoaret ditt, men da er du avhengig av mye ekstrautstyr for å koble opp dette. Ikke bare rørverktøy men sånt som vakuumpumpe, manifolder, kjølemedie(gass) og liknende.
Å lage noe slikt på egenhånd er vanskelig, det er mye informasjon du må lete opp og det er en dyr engangsinvestering. Når det først er gjort er det billigere til neste gang.

Eventuelt kan du ta i bruk komponenter de bruker til vannkjøling i PC med peltierelement, men disse bruker mye strøm og har liten kjøleeffekt så de heller burde brukes på 10L og ikke 100L.

Noe av utstyret som trengs for å lage til single stage-kjøling. Manifolden og vakuumpumpa er kun til evakuering av rørene.

http://www.klimashop.no/product_info.php?products_id=53

http://www.ebay.com/itm/R410A-R22-R134a-R404a-Manifold-Gauge-Set-5ft-Hose-5-16-Flair-HVAC-Tool-EPA-Valve-/370825019963?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item5656e4c23b

Feks..

Lazycat

Anbefaler deg å kjøpe en ferdigløsning som brukes i akvarier ol.

Alternativt kan du lage eget kjølesystem (single stage cooling) ved bruk av kjøleskapskomponenter og lage til noen kobberrør som går gjennom vannreservoaret ditt, men da er du avhengig av mye ekstrautstyr for å koble opp dette. Ikke bare rørverktøy men sånt som vakuumpumpe, manifolder, kjølemedie(gass) og liknende.

Å lage noe slikt på egenhånd er vanskelig, det er mye informasjon du må lete opp og det er en dyr engangsinvestering. Når det først er gjort er det billigere til neste gang.

Eventuelt kan du ta i bruk komponenter de bruker til vannkjøling i PC med peltierelement, men disse bruker mye strøm og har liten kjøleeffekt så de heller burde brukes på 10L og ikke 100L.

Noe av utstyret som trengs for å lage til single stage-kjøling. Manifolden og vakuumpumpa er kun til evakuering av rørene.

http://www.klimashop.no/product_info.php?products_id=53

http://www.ebay.com/itm/R410A-R22-R134a-R404a-Manifold-Gauge-Set-5ft-Hose-5-16-Flair-HVAC-Tool-EPA-Valve-/370825019963?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item5656e4c23b

Feks..

Blir for mye styr å lage noe eget...hadde jeg hatt full kjeller så muligens....men skal snoke litt etter en vanlig vannkjøler. Må da finnes noe billig alternativ en plass...

herbalist

Var i gang ja men kutta ut når vann temp lå på 32 grader uansett hva jeg foretok meg. Kjøpt et sånn drittopplegg med tank under bordet 1m2. så løsningen blir en vannkjøler av noe slag....skulle fått med noen å kjøpt 20-30 stk å muligens fått ned prisen litt......har lest en plass om en fyr som la en hageslange i bunnen på kar i sløyfer å satte enden rett i sluket mens han lot det stå å smårenne kaldtvann. Fungerte men er vel bedre med kjøler skulle man tro.

det var meg som hadde hageslange metoden. er ok hvis du har kran og sluk ganske nær tanken men blir veldig rotete hvis disse er i et annet rom enn tanken du skal kjøle ned. har selv gått over til akvariumskjøler men ikk helt fornøyd med det heller. min klarer ikke under 20C når det er 25C i lufta og da står kjøleren utenfor teltet.

xyzzy

Kan det være en mulighet å skaffe en gammel fryser med lokk på toppen og enten hive et reservoar oppi denne eller bruke den som reservoar? Er ikke sikker på hvorvidt en fryser tåler å være full i vann men da har du hvertfall en enkel og grei løsning uten for mye dill.

• Like 1

Magnum

Kan det være en mulighet å skaffe en gammel fryser med lokk på toppen og enten hive et reservoar oppi denne eller bruke den som reservoar? Er ikke sikker på hvorvidt en fryser tåler å være full i vann men da har du hvertfall en enkel og grei løsning uten for mye dill.

Det var en god ide,men kan ikke vannet bli for kaldt i en fryser? Kanskje et kjøleskap som legges på ryggen?

Vet du om noen har prøvd dette?

herbalist

har testa med små kjøleskap (kjøleskap uten fryseboks). funka ikkeno særlig men da hadde jeg bare vanndunk i kjøleskapet med vannpumpe og lang slange som lå i reservoaret til næringen. dette ble ikke så effektivt som jeg trodde. har ikke testa å ha næringsreservoaret i kjøleskap.

du må ha kjøleskap stående, kjølefunksjonen blir minimert hvis den ligger på "rygg" :)

xyzzy

Det var en god ide,men kan ikke vannet bli for kaldt i en fryser? Kanskje et kjøleskap som legges på ryggen?

Vet du om noen har prøvd dette?

Jeg er litt usikker, en fryser har ikke så veldig stor kjøleeffekt. Hvis fryseren trekker 200W strøm kan du regne med maks 800W kjøleeffekt til vannet hvis det er en god fryser..

Skulle det bli for kaldt kan du koble på en termostat hvor du hiver føleren oppi vannet og styrer strømtilførselen av/på, men jeg er helt ærlig usikker på hvor god en slik fryserkjøler vil være. Kanskje den vil være akkurat nok om den står på 24/7 feks.

Utfordringene jeg umiddelbart ser er om materialet i fryseren tåler å holde vann og om det er helt vanntett. I en vanlig fryser hvor du har 200kg lammekjøtt er det ikke så mye trykk på veggene utover fordi det meste av vekta trykker nedover, mens hvis du har vann i så vil det både trykke nedover og ut mot veggene.

I tillegg kommer det an på hvor høyt opp på fryserveggene den faktisk kjøler. Hvis den feks kjøler helt opp så vil du da i overgangen kanskje få noe is mens vannet holder en viss temperatur. Hvis kjølespiralene går helt opp på fryserveggene må du i praksis fylle den helt opp for å få full effekt, men da kommer jo problemet med materialstyrke tilbake. Dette kan fikses ved å lage til noen vanndunker i fryseren.

Vet ikke hvordan det er å legge kjøleskap på ryggen. Ristene bak må ha fri tilgang til luft siden det er disse som leder varmen vekk, men det sies jo at en skal vente noen timer med å skru kjøleskapene på etter de er blitt transportert.

5ern

Noen som har brukt vannkjøler? Tenker på støy osv?