Jump to content
pinkrabbit

Bytte fra 600W HPS til 200W CFL

Recommended Posts

pinkrabbit

Jeg har startet min første grow. DWC i Telt (240x120x200cm) 600W HPS.(kjøres på 400W fra ballast) Jeg har store problemer med å holde temperaturen nede, og har derfor godt i innkjøp av AC som også står i teltet. Men selv med denne sliter jeg med å holde temperaturen nede.

Hvis AC kobles ut stiger tempen kjapt opp til 31 grader.

Har sett på 200W / 250W CFL pærer og grublet litt på dette. Er det noen som har erfaringer med disse, og hvor stor forskjell er det på varmen di avgir kontra HPS?

Kan det være lurt å kjøpe 2 lamper og 4 pærer (2 vekst og 2 blomst) og vil det bli noen merkbar forskjell i sluttresultat (mengde og kvalitet)

Blir meget taknemmelig for alle svar.

Share this post


Link to post
Tantor

240x120 telt? si meg, har du ventilasjon? (kanalvifte)

Share this post


Link to post
skogtrollet

CFL er elendig sammenlignet med det du har nå, virkelig elendig. Du må ikke engang tenke på å kjøpe sparepærer når du eier så flott utstyr som du gjør. Det ville være som å ta sykkelen og la Ferrarien stå i garasjen fordi du ikke fant startknappen.

Bruk heller pengene du ville ha kastet bort på sparepærer til oppgradering av ventilasjonen i teltet. Du gir ikke utfyllende opplysninger om oppsettet ditt. Hva slags avtrekksvifte har du? Hva slags reflektor har du? Luftavkjølt reflektor eller ikke? Cooltube? Innvendig ventilasjon i teltet?

Om du ikke allerede har cooltube, ville jeg lest meg grundig opp om denne dingsen. Husk at du er der du er nå fordi du ikke har gjort grundig nok research.

CFL avgir faktisk mer varme enn hps. Dette fordi cfl er mindre effektivt enn hps. En 600w hps gir deg utrolige 136 lumen/watt, totalt 90 0000 lumen. En 200w pære gir deg 50-60 lumen/watt totalt omkring 12 000 lumen. Det går nesten ikke an å sammenligne hps med cfl, det blir som natt og dag.

Husk at fysikkens lover gjelder for alle ting og saker, watt er watt uansett om det er en sparepære, en hps pære eller datamaskinen din. Sluttproduktet når wattene brukes er hovedsaklig varme for vekstlys, kun en liten del blir til lys planten kan nyttegjøre seg av. Du vil ha mer lys, ikke mindre.

  • Like 2

Share this post


Link to post
playya

Ha ballasten utanför tältet.

Köp dig en redig ventilation.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Urahara

Har tenkt meg samme type oppsett bare med 2 cooltubes koblet sammen med hver sin 600W hps.

Hadde satt pris på tips, om det er noe som er lett å glemme som førstegangsdyrker :)

Lykke til med dyrkingen :)

Share this post


Link to post
eNtick

CFL er elendig sammenlignet med det du har nå, virkelig elendig. Du må ikke engang tenke på å kjøpe sparepærer når du eier så flott utstyr som du gjør. Det ville være som å ta sykkelen og la Ferrarien stå i garasjen fordi du ikke fant startknappen.

Bruk heller pengene du ville ha kastet bort på sparepærer til oppgradering av ventilasjonen i teltet. Du gir ikke utfyllende opplysninger om oppsettet ditt. Hva slags avtrekksvifte har du? Hva slags reflektor har du? Luftavkjølt reflektor eller ikke? Cooltube? Innvendig ventilasjon i teltet?

Om du ikke allerede har cooltube, ville jeg lest meg grundig opp om denne dingsen. Husk at du er der du er nå fordi du ikke har gjort grundig nok research.

CFL avgir faktisk mer varme enn hps. Dette fordi cfl er mindre effektivt enn hps. En 600w hps gir deg utrolige 136 lumen/watt, totalt 90 0000 lumen. En 200w pære gir deg 50-60 lumen/watt totalt omkring 12 000 lumen. Det går nesten ikke an å sammenligne hps med cfl, det blir som natt og dag.

Husk at fysikkens lover gjelder for alle ting og saker, watt er watt uansett om det er en sparepære, en hps pære eller datamaskinen din. Sluttproduktet når wattene brukes er hovedsaklig varme for vekstlys, kun en liten del blir til lys planten kan nyttegjøre seg av. Du vil ha mer lys, ikke mindre.

Han sier veldig mye fornuftig, hør på han.

Kunne ikke sakt det bedre selv, thumps up ;)

Share this post


Link to post
rumpetrollet

Husk at cooltuben dimmer styrken på lyset med ca. 20% (10% pga. lavere glødetemperatur og 10% forsvinner i glasset). Mitt tips: overdimensjoner ekstraksjonvifta noe jævlig. God ventilasjon er bare positivt :-)

Ellers; enig med gutta over.

Edited by rumpetrollet

Share this post


Link to post
tricko

Bare en liten innvending til skogtrollet.. Er ikke hele poenget med sparepærer mer lys og mindre varme pr watt?

Share this post


Link to post
skogtrollet

Tricko - Sammenlignet med hva?

"Sparepære" er et ord laget for å få folk til å bytte ut glødepærene som fra gammelt av har blitt brukt for å lyse opp hus og heim. Om jeg ikke husker feil, er sparepæren omkring fire ganger mer effektiv enn glødepæren.

Men gartnere bryr seg ikke om glødepærer, og ordet "sparepære" blir dermed irrelevant.

Bruker du fluoriserende lys/sparepærer får du færre lumen, watt for watt, sammenlignet med en høytrykks natriumlampe/hps. Energi kan aldri forsvinne, og dermed vil den elektriske energien som ikke ble til lys i sparepæra omdannes til varme.

Ikke la deg lure av at sparepæren kjennes kaldere ut. Sparepærer er designet rundt sammenfoldede eller krøllete lysrør og den totale overflaten blir svært stor sammenlignet med en hps.

  • Like 2

Share this post


Link to post
eNtick

Riktig det, men det gjelder ikke av typer som HPS , MH.. så klart kjøper du deg en 13w sparepære på biltema så lyser den omtrent like godt som en på en vanlig på 32w omtrent og den gir utomatisk min frame. Men i denne sammenheng, så har fortsatt HPS 250w ca 32.000lumen, mens denne CFL lampa på 250W har omtrent 14000lumen, noe som tilsier at den har over dobbelt så lite lysstyre som HPS. Defor vil jeg si at HPS er og forblir mitt førstevalg, helt fram til jg må fytte inn i klesksapet der kjønner jeg at varmen hsp lampa kan bli ett problem.

Bare en liten innvending til skogtrollet.. Er ikke hele poenget med sparepærer mer lys og mindre varme pr watt?

Share this post


Link to post
JohnDeFoe

Sånn som jeg oppfatter CFL kan jeg ha plantene mye tettere (sjekker selvfølgelig med hånda) og synes spes. Moderplanter blir mye tettere mellom nodene.

Men ville selvfølgelig aldri bytta en 600W HPS med CFL. Det er ett faktum at CFL produserer ca.50% mindre Lumen.

Share this post


Link to post
lowryder 2

jeg gikk fra cfl til hps og det var fra helvette til himmel for plantene men oppgradere vifte er en god ide og trekke ut hvarm luft

Share this post


Link to post
tricko

Men 31 C er ikke så ille uansett da! hehe... :headbang:

Share this post


Link to post
JohnDeFoe

Men spør du en av gamlegutta her så er det faktisk mange som er stoka på CFL

Share this post


Link to post
mr_ganja

Jeg kjørte 1 250 w cfl i noen år, og gikk for noen uker siden til innkjøp av 250w hps. Trodde jeg kanskje ville slite med å holde temperaturen nede, men det viste seg at hpsen er lettere å kontrollere enn en cfl.

Cfl pærer avgir mer spredt varme, mens med hps blir varmen mere konsentrert, så temperaturen har en tendens til å bli høyere i dyrkerommet med cfl etter min mening. Sliter du med 600w vil jeg heller anbefale deg å gå ned i hps styrke enn å å bytte til cfl. Blir litt som å gå fra asken til ilden :)

Edited by mr_ganja

Share this post


Link to post
nybgynner

Se pdatoen pinnlegget, 2013

Ulempa med cfl er jo at ballasten ligger inni paera, men hps har man den pA utsia sA man slipper mye varme pA den mAten

Edited by nybgynner
  • Like 1

Share this post


Link to post
cannawiz

Saa har jo cfl lavere lumen i forholdt til watt, i forhold til hps, aa det som ikke blir lys(lumen) blir vel varme:) har selv 2x250 w cfl i mQdrehjemmet mitt, og det blir mye varme ut av det;)

Share this post


Link to post
skogtrollet

Stemmer cannawiz.

Termodynamikkens andre lov forteller oss at tilført effekt som ikke blir til lys, går til varme(tiltakende uorden og entropi)

Virkningsgraden til hps ligger på ~22% når man ser bort fra tap i ballast. Det vil si at 78% av strømmen blir til varme.

Virkningsgraden til cfl ligger på ~10% inkludert ballasttap. 90% av strømmen blir til varme.

Virkninsgraden i fotosyntesen til en typisk plante i sollys er rundt 0.2 - 2%. ~98% av solstrålingen som treffer planten blir omdannet til varme.

Resultatet av en grow er altså nesten bare varme, så den beste investeringen man kan gjøre er god og tilstrekkelig ventilasjon uansett valg av lyskilde.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Welate

En annen virkningsgrad verdt å tenke på nå som LED begynner å bli overkommelig om man følger DIY guiden til Saos.

Der LED har ett fortrinn ovenfor HPS og CFL er virkningsgrad ut av armatur.

Både CFL og HPS lyser 360º rundt seg selv. Det vil si 180º vekk fra plantene. 50% av lyset av lyset går i reflektor, så tilbake til planter.

På den veien forsvinner halvparten ca av dette lyset. Om reflektoren er effektiv.

Da har vi en effektivitet på 75% av totalt lysutbytte. Med cooltube så forsvinner vel ytterlige 10% også?

LED Chip-On-Boards har jo all sin kraft i en retning på ca 120º mot plantene.

  • Like 1

Share this post


Link to post
cannawiz

En annen virkningsgrad verdt tenke pnsom LED begynner bli overkommelig om man fger DIY guiden til Saos.

Der LED har ett fortrinn ovenfor HPS og CFL er virkningsgrad ut av armatur.

Be CFL og HPS lyser 360 rundt seg selv. Det vil si 180 vekk fra plantene. 50% av lyset av lyset g i reflektor, stilbake til planter.

Pden veien forsvinner halvparten ca av dette lyset. Om reflektoren er effektiv.

Da har vi en effektivitet p75% av totalt lysutbytte. Med cooltube sforsvinner vel ytterlige 10% ogs

LED Chip-On-Boards har jo all sin kraft i en retning pca 120 mot plantene.

LED er spennende, men fortsatt for skummelt for ett vanedyr som meg,hehe.. Men du har gode poenger.. Det du sier om cooltubes stemmer forsaavit, ca 15-20% men det er da ikke iberegba at du kan jo ha lysene mye nermere toppene, har pleid aa ha 600w hps paerer ca 10 cm over toppene uten antydning til stress... Hadde vert kult aa hatt ett saant lux meter aa 1 lampe i aircooled og en uten for aa sett forskjellen, mtp lampeavstand, varme o.l.

Share this post


Link to post
skogtrollet

Led har mange fordeler i forhold til hps og kommer helt sikkert til å spise seg inn på HID i vekstlysmarkedet.

Hps brukes mest innnen drivhusnæringen med dype, åpne reflektorer som HR96 med Miro aluminium som gir utmerket refleksjon. Dårlig virkningsgrad er ikke noe stort problem for store profesjonelle brukere da mye av energien stråler infrarødt fra lampen og varmer opp plantene i drivhus som uansett trenger oppvarming store deler av året.

Det er nok ingen andre enn cannabisdyrkere som bruker cooltube. Cooltube er en dårlig oppfinnelse på et problem som ikke skal eksistere. Glass blokkerer infrarød stråling og bølgelengder med større frekvens som UVA-UVC. Glass er heller ikke perfekt gjennomskinnelig for lys i vårt synlige spektrum og spekteret plantene bruker. Cooltubereflektoren er av dårlig kvalitet, og lyset må i tillegg gjerne passere glass flere ganger på veien mot plantene.

Vindstrømmen i cooltuben avkjøler pæra. Da går virkningsraden ned og spekteret forskyves. Er vedlikeholdet dårlig, så blir glasset også skittent på innsiden, og mer lys blokkeres.

For småskala cannabisdyrkere med stort nok budsjett så er led perfekt.

Share this post


Link to post
cannawiz

Ser den:) men har vaert veldig FornQyd med aircooled FQr, aa liggi paa ca 1g/w, med allrighte temperaturer.. Men skal gi tilbakemelding paa n.can om hvordan det gaar naa naar jeg har 3 dobla strl. :)

Share this post


Link to post
1up

Hadde vert kult aa hatt ett saant lux meter aa 1 lampe i aircooled og en uten for aa sett forskjellen, mtp lampeavstand, varme o.l.

Jeg ble nyskjerrig selv, så jeg testet nettopp med min egen luftavkjølte reflektor. Med en 600w pære dimmet til 450w fikk jeg ca 13000 lux 120cm fra reflektoren, og med glasset åpent målte jeg 14300 lux. Det betyr at 9.09% av lyset mitt tapes i glasset.

Edited by 1up
  • Like 1

Share this post


Link to post
cannawiz

Men hvor mye lux "tjener" du paa aa dytte den MED glasset, la oss si 20 cm lenger ned mot meteret??, som man minimum etter min mening vil kunne ha lampa nermere med aircooled enn uten...

Share this post


Link to post

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×