Jump to content
pinkrabbit

Bytte fra 600W HPS til 200W CFL

Recommended Posts

cannawiz

Det er nok ingen andre enn cannabisdyrkere som bruker cooltube..

hehe. Saa er det nok bare cannabisdyrkere som dyrker i gamle fryseboksen/kjQleskap/kommoder aa div andre steder med utrivlige lave takhQyder o.l:p

skogtrollet

@cannawiz - Selvsagt kan du dytte en cooltube nærmere bladverket. Men problemet er da at lampen bare dekker et lite område med intensivt lys (mye mindre "footprint")

Det er utrolig uøkonomisk og energiutnyttelsen blir svært dårlig.

Edited by skogtrollet

cannawiz

@cannawiz - Selvsagt kan du dytte en cooltube nmere bladverket. Men problemet er da at lampen bare dekker et lite omre med intensivt lys (mye mindre "footprint")

Hehe, ser den ogsaa, men maa kverulere litt til:p. Da lQses det ved aa dytte inn ekstra lys nermere hverandre.??.. Jeg har feks ett blomstrom som er l3,10,b2,20,h1,80. Trur du virkelig at jeg kunne hatt 6 stk 600w der inne uten ct? Jeg SpQr fordi jeg er nysgjerrig, har aldri brukt noe annet enn ct, aa som sagt er jeg veldig FornQyd med temp, resultat o.l... Mener du at jeg kunne faatt de samme resultatene og hatt bra temperaturer der uten ct?. Edited by cannawiz

nybgynner

26.63% er endel i overkant av det som er akseltabelt

Edited by nybgynner

cannawiz

Prde me en gang til med ca 25 cm avstand til glasset. 62000 lux med glasset p og 84500 lux uten glasset. Her taper jeg visst 26.63% av lyset i glasset.

Bruker forresten denne reflektoren: http://www.mrsgreen.no/vekstlys/fusion-horizon-150mm.html

hadde du giddet aa maalt, med glasset paa 30cm unna luxmeterer, for deretter aa maale 50 cm unna Uten glasset,?? aa lagt resultatene her? Hadde satt stoooor pris paa det:)

nybgynner

istedefor ett blomstringsrom med 6x600w, hvorfor ikke ha 2stk med 3x600w, så kan de heller lyse på forsjellige tider i døgnet? når det ene er mørkt så lyser det andre. jeg lurer på om jeg skal rigge det sånn om dagen i desperasjon på plassen

jeg har jo nesten alt jeg trenger for å rigge 2stk 240x120 med 3x600w. mangler bare noen luftpumper og 10L bøtter med lokk

jeg får jo mer effekt ut av 3x600w enn du gjør med 4x600w med cooltube. og jeg hadde ikke fått varmeproblemer på den måten :D

Edited by nybgynner

1up

hadde du giddet aa maalt, med glasset paa 30cm unna luxmeterer, for deretter aa maale 50 cm unna Uten glasset,?? aa lagt resultatene her? Hadde satt stoooor pris paa det:)

30cm uten glass: 70600 lux

30cm med glass: 64100 lux (9.21% svinn)

50cm uten glass: 38200 lux

50cm med glass: 33300 lux (12.83% svinn)

Edited by 1up
  • Like 1

nybgynner

50cm uten glass: 68200 lux

12,83 er vel litt feil, ser da ut som det er godt over 50% :S

• Like 1

1up

50cm uten glass: 68200 lux

12,83 er vel litt feil, ser da ut som det er godt over 50% :S

Du har helt rett. Det var bare en skriveleif fra min side. Editet nå :)

nybgynner

jeg skal ALDRI ha cooltube ser jeg

cannawiz

30cm med glass: 64100 lux

50cm uten glass: 38200 lux

men beviser ikke dette poenget mitt til de grader? Om jeg kan ha mine aircoolede reflektore 20 cm nArmere toppene, saa vil jeg jo faa ca 40-50% mere lux?? Ja med ett mindre "footprint" men MER lys?

skogtrollet

Samme her nybegynner. Går heller ned i watt og øker ventilasjonen enn å bruke slikt.

@cannawiz - Med så mange watt så har du vel ikke noe annet valg. Poenget mitt er bare at det blir veldig ineffektivt.

cannawiz

Du har helt rett. Det var bare en skriveleif fra min side. Editet n:)

dere leser feil, det er riktig det du skrev i FQrste omgang:p hoho... Steine eller folkens??:p

cannawiz

Samme her nybegynner. G heller ned i watt og er ventilasjonen enn bruke slikt.

@cannawiz - Med smange watt shar du vel ikke noe annet valg. Poenget mitt er bare at det blir veldig ineffektivt.

kan jeg SpQrre hvordan paerer du KjQrer aa hvor nerme toppene du kan ha de?

skogtrollet

Hps-lampene mine (integrert 400w philips armatur + lucalox) er pensjonert, men.50 cm avstand fra disse er passe.

nybgynner

jeg har i allefall noen pærer jeg ikke husker hva er,splitter nye 600w hps og de er 20-25cm over toppene. men jeg har en sinnsyk sirkulasjonsvifte inni der som blåser så kraftigt at selv reflektorene flaggrer rundt inni der :P

31grader 20cm under reflektorene, 40cm under er tempen 26

skogtrollet

Haha, mye lys er vel og bra. Men er jo grenser for hvor mye energi en plante kan ta opp effektivt(om du ikke har noe eksepsjonell genetikk da) :)

Edited by skogtrollet

nybgynner

ser ut som de liker det i allefall :D vokser som gjødsla ugress :P

1up

Jeg bruker egentlig luftavkjølt reflektor kun fordi jeg kan kjøre viftene mye lavere og slipper unna støy når jeg dimmer opp ballasten til 660w i blomst i forhold til når jeg bruker en adjustawing. Jeg har to andre telt hvor jeg bruker åpen reflektor, og jeg sliter mer med varme og støy fra teltene uten lufavkjølt reflektor i tillegg til at plantene strekker seg mer. Det er viktig for meg at oppsettet mitt ikke bråker da jeg har et soverom like under dyrkerommet.

cannawiz

Mener ihvertfall at poenget mitt i FQrste omgang i denne diskusjonen er godt dokumentert her.. Jeg vil faa mere lys/energi ut av 600w aircooled reflektore som jeg kan ha 10cm over toppene, (dog med ett litt mindre "footprint ") enn jeg vil faa med en aapen 600w reflektor som jeg maa ha 30-40 cm over toppene(dog med ett Stre "footprint"). Om jeg har for mye lys er vel det en helt annen diskusjon?, som jeg eventuelt maa lese meg litt mere opp paa FQr jeg kan ta.. Men saahvit jeg vet saa er vel -mer lys=Stre frukter (der lyset treffer) og penetreringen vil jo ogsaa bli bedre(ja, mindre "felt") jo nermere lyskilden er?

nybgynner

jeg har åpene reflektorer 20-25cm over toppene da :P enkelte dager har toppene vært ca 10cm fra pærene, men det er så kraftig vind der inne i teltet at det har gått bra det og :P

skogtrollet

cannawiz - Ja det er viktig å komme nærme, jf. den inverse kvadratloven. Du får mer lys med en glassplate foran pæra slik at du kommer helt inn.

Men husk at veksthastighen aldri kan bli raskere enn det den mest begrensende faktoren, jf. Liebigs minimumslov. En gjennomsnittlig cannabisplante i blomst makser ut 850 -1200 µmol, og rundt 700 µmol i vekst. Noen strains vil ha mer, andre mindre.

Vil du ha en effektiv grow, så gir du mindre lys enn dette. En plante som blir bombet med mye lys, klarer nødvendigvis ikke å ta opp energien. Blir lyset for intensivt og bladene for varme, så lukkes spalteåpningene. Blir fuktigheten for høy i omgivelsene så klarer ikke planten å puste og får problemet med å opprettholde trykk og væsketransport.

Det er lettere å få høy gram/watt med større grunnflate og lavere enn maksimal lysinstensitet. Da er det lettere for plantene å trives og jobber samtidig mer effektivt. (altså nok CO2, lavere luftfuktighet, lavere bladtemperatur, åpne stomata etc.)

• Like 2

Welate

cannawiz - Ja det er viktig å komme nærme, jf. den inverse kvadratloven. Du får mer lys med en glassplate foran pæra slik at du kommer helt inn.

Men husk at veksthastighen aldri kan bli raskere enn det den mest begrensende faktoren, jf. Liebigs minimumslov. En gjennomsnittlig cannabisplante i blomst makser ut 850 -1200 µmol, og rundt 700 µmol i vekst. Noen strains vil ha mer, andre mindre.

Vil du ha en effektiv grow, så gir du mindre lys enn dette. En plante som blir bombet med mye lys, klarer nødvendigvis ikke å ta opp energien. Blir lyset for intensivt og bladene for varme, så lukkes spalteåpningene. Blir fuktigheten for høy i omgivelsene så klarer ikke planten å puste og får problemet med å opprettholde trykk og væsketransport.

Det er lettere å få høy gram/watt med større grunnflate og lavere enn maksimal lysinstensitet. Da er det lettere for plantene å trives og jobber samtidig mer effektivt. (altså nok CO2, lavere luftfuktighet, lavere bladtemperatur, åpne stomata etc.)

Her snakker du om noe interessant! Maks belysning. Hvordan regner man ut dette?

cannawiz

cannawiz - Ja det er viktig komme nme, jf. den inverse kvadratloven. Du f mer lys med en glassplate foran pa slik at du kommer helt inn.

Men husk at veksthastighen aldri kan bli raskere enn det den mest begrensende faktoren, jf. Liebigs minimumslov. En gjennomsnittlig cannabisplante i blomst makser ut 850 -1200 mol, og rundt 700 mol i vekst. Noen strains vil ha mer, andre mindre.

Vil du ha en effektiv grow, sgir du mindre lys enn dette. En plante som blir bombet med mye lys, klarer nvendigvis ikke ta opp energien. Blir lyset for intensivt og bladene for varme, slukkes spalteningene. Blir fuktigheten for h i omgivelsene sklarer ikke planten puste og f problemet med opprettholde trykk og vketransport.

Det er lettere fh gram/watt med stre grunnflate og lavere enn maksimal lysinstensitet. Da er det lettere for plantene trives og jobber samtidig mer effektivt. (altsnok CO2, lavere luftfuktighet, lavere bladtemperatur, ne stomata etc.)

ja interessant, du virker som om du har goood peiling paa hva du snakker om:) saa maa passe meg litt for aa "legge meg ut" med deg :p hehe... Men ja, Hvordan regner man ut/maaler det? Er det ett meter som kan maale det? Kan aldri tenke meg at jeg overskrider det, da folk dyrker med baade 1000w paerer aa 1500w paerer.? Mener du ogsaa at paerer StQrre enn 400/600w er ueffektive da? Misfaarstaa meg rett her! Jeg setter umaatlig pris paa all info du kommer med her(og i andre traader) aa tar laerdom alt du sier:) Edited by cannawiz