Jump to content
Sign in to follow this  
sckbong

Led lys fra clas og biltema lyskaster (veggetering)

Recommended Posts

exil

Fyrkantiga arbetslampor med 4100k rör funkar fint om du inte ska vegga för länge 38-55w. Bra reflektorer i dom rackarna.

sckbong

Ja. Men med tanke på at det tross alt er lyskastere så gir det jo mye 6500k pr wat. Og her kan det være penger å spare. Har noen noe erfaring med de spør jeg igjen

Error

Nope, har ikke erfaring med de lampene, men endel erfaring når det gjelder lampetyper og watt generelt, tviler på at du sparer no penger på disse her...synes faktisk de var dyre i forhold til watten de avgir.

AnimalInMan

Hei sckbong.

Jeg lagde meg en kloneboks med den LEDen fra Clas. Satte 6 stiklinger nedi der for noen dager siden. Planen er å vegge oppi der helt til teltet mitt er ledig. Jeg skal prøve å huske denne tråden og komme med tilbakemelding, om du gidder å vente så lenge da. Det er ikke sikkert stiklingene slår rot en gang, da jeg er veldig grønn bak ørene når det kommer til planter.

sckbong

Hei sckbong.

Jeg lagde meg en kloneboks med den LEDen fra Clas. Satte 6 stiklinger nedi der for noen dager siden. Planen er å vegge oppi der helt til teltet mitt er ledig. Jeg skal prøve å huske denne tråden og komme med tilbakemelding, om du gidder å vente så lenge da. Det er ikke sikkert stiklingene slår rot en gang, da jeg er veldig grønn bak ørene når det kommer til planter.

God å høre. Jeg blir å følge med med stor iver.

Takk for konstruktivt svar i motsatt til resten her på tråden.

SixIxIx

Konstruktive svar = det du ønsker å høre? Det er mange gode svar i denne tråden, fra erfarne folk. Når du legger mere vekt på et svar fra noen som er grønn bak ørene, tør jeg påstå at du er litt vanskelig.

• Like 2

xyzzy

Joda, de lampene dine fungerer kjempeflott! Hvis du vil spare enda mer strøm og penger kan du jo skrote disse lampene og sette inn to stearinlys! :thumbsup:

Fra spøk til alvor, jeg har vært i gamet i over fire år og jeg vil på ingen måte påberope meg tittelen som norgesmester. Allikevel kan jeg trygt si deg at de pærene du linker til ikke vil duge til stort annet enn lys til stiklinger som skal slå rot. Plantene vil overleve i vekstfasen, men du vil komme mye bedre ut av det hele om du tar til deg rådene du har fått tidligere og investerer i noe ordentlig utstyr. Lysrør koster ikke all verdens. Er du en MDG-frik som vil skåne miljøet har de fine (svære) sparepærer på designbelysning ol.

Plantene er avhengige av blått og rødt lys (440nm pluss/minus og 630nm pluss/minus). LED-lampene du linker til er på 9W er mest sannsynlig med hvitt lys, mao spredt utover forskjellige bølgelengder og dermed mye lysenergi du ikke får nytte av. Om du så hadde hatt 9W av 440/630nm lyskilder hadde dette igrunn vært lite sett i forhold til andre LED-dyrkelys som er opp mot 100W og mye mye mer!

Kvalitet koster.

• Like 1

AnimalInMan

Konstruktive svar = det du ønsker å høre? Det er mange gode svar i denne tråden, fra erfarne folk. Når du legger mere vekt på et svar fra noen som er grønn bak ørene, tør jeg påstå at du er litt vanskelig.

Nå spurte jo sckbong om noen hadde erfaring med de lampene han linket til. Det ser ut som om jeg er den eneste med hands-on erfaring her. Kanskje det var derfor han kalte det et "konstruktivt svar".

Men drit i det. Jeg får skrive litt om hva som foregår i kloneboksen min heller.

4 av 6 kloner lever. De begynner å strekke seg litt nå, og lukte. Det tar jeg som et tegn på at alt står bra til nedi der. De 2 klonene som ikke klarte seg tror jeg kommer av at det ikke var nok stilk nedi jorda.

Det jeg lagde boksen av var Clas sin LED lyskaster og en SmartStore boks.

http://www.clasohlson.com/no/SmartStore-Classic-70-systemboks/34-1552-70

Jeg modifiserte og monterte lyskasteren i lokket på boksen. Temperaturen ligger mellom 27-30C, RH 80-90%. Dette er altså med lokket på og ingen lufting.

Klonene er tatt fra hannplanter har jeg funnet ut. De får bli våres "labrotter". Jeg lar de stå der til de blir et problem for meg. Så får vi sett om denne lyskasteren er god nok for vegging.

Om du vil så kan jeg legge ut bilder av klonene etter hvert som de vokser seg større. Da blir kanskje svarene, fra de som kan planter, litt mer "konstruktive"?

• Like 1

buska

Kloner vil komme samme åssen lys du bruker, så det er ikke noe sammenligningsgrunnlag, å bruke dette lyset på panter i vekst eller blomst er helt bortkasta :)

sckbong

Takk jeg vil gjerne se hvordan det går med klonene ettrhvert.

Til alle "ekspertene" som snakker så varmt om 55 w pl lys så skulle man tro dere gjorde promotion for et dritt produkt. Jeg har hatt slike og var ikke imponert. Da ville jeg heller snakket varmt om t5 armatur 96W. Og en ti watt Led kan meget vel vær bra for vekst, se neste link. http://www.wexthuset.com/vaxtbelysning/led-lampor/led-lampa-growflex-10-watt-p1. Det ser ut til å være en bra deal på Clas ohlson og biltema . Det koster 1/4 av prisen på wexthuset.

xyzzy

Skal du ha noe mer hjelp fra dette forumet må du slutte å oppføre deg som en respektløs liten drittunge.

"Ekspertene" her prøver å hjelpe deg. Var ikke det grunnen til at du spurte, for å få hjelp?

Kjør på med Biltema og Clas Ohlson, du. Du fortjener ikke bedre.

• Like 4

exil

Til alle "ekspertene" som snakker så varmt om 55 w pl lys så skulle man tro dere gjorde promotion for et dritt produkt. Jeg har hatt slike og var ikke imponert. Da ville jeg heller snakket varmt om t5 armatur 96W. Og en ti watt Led kan meget vel vær bra for vekst, se neste link. http://www.wexthuset.com/vaxtbelysning/led-lampor/led-lampa-growflex-10-watt-p1. Det ser ut til å være en bra deal på Clas ohlson og biltema . Det koster 1/4 av prisen på wexthuset.

Pssst t5ho och PLL är samma teknik. Ett 55w/PLL trycker ändå ut nästan lika många L/w som en 150wHPS så ja de är bra. Det var nog något annat det hängde på när du misslyckades.

Självklart är 9w LED skit till annat än att rota en klon, närmar sig scam att sälja sådant och låtsas som det skulle räcka till mer.

Sarcasm

Merkelig ... Du har vært flere år lengre enn meg ... anyway : du kan flott og fint vegge med disse : http://biltema.no/no/Bygg/Belysning-og-lamper/Lysror/Kompaktlysror-2D-44257/

http://biltema.no/no/Bygg/Belysning-og-lamper/Lavenergi/Standard-46326/

info om disse, bilder og logger ligger og har lagt på Norcan LENGE.

ps : Har gått grows og gjor det fortsatt med 36W + 55W pll .... sÅ blæææ :harhar:

sckbong

Skal du ha noe mer hjelp fra dette forumet må du slutte å oppføre deg som en respektløs liten drittunge.

"Ekspertene" her prøver å hjelpe deg. Var ikke det grunnen til at du spurte, for å få hjelp?

Kjør på med Biltema og Clas Ohlson, du. Du fortjener ikke bedre.

Says who. Og du har ikke svart på spørsmålet i utgangspunktet. Jeg spurte ikke om hva DU syntes, men om noen kjente til de Led lysene jeg refferer til. Og plantene som du sier er slett ikke avhengig av rødt og blått lys. Utelukkende blått lys under veggetering. Det kunne ikke falle meg inn å kjøpe LED lys til blomstring og ihvertfall ikke de hore lysene som du referer til. Det får jo kåken til å se ut som red light district.

Edited by sckbong

ptsdgartner420

Jeg kjøpte en led sparepære på chlas , fikk ved et uhell knust glasset rundt , og fy og den lyser , frister og gjøre det med flere , for spiring og vegging (tidlig stadie )

DuFinnerMegIkke

Herregud for en arrogant holdning du har til folk som vil hjelpe deg (det er nettopp derfor de svarer i tråden). Når de kommer med svar som er litt utenfor akkurat det du spurte om så kommer du med slengbemerkninger. Har desverre ikke noe mer å komme med enn at du får prøve å utevise litt vanlig folkeskikk!

Gud!

• Like 2

skogshaze

Sckbong: hvorfor i all verden spør du om hjelp når du kan og vet allt?

Å når du ikke klarer å dyrke selv så bør du hvertfall la være å diskutere med de som har dyrka kontinuerlig i flere år!

Arrogant kan du være på andre forum ;)