Jump to content
Sign in to follow this  
maistell

noen med peiling på chillum?

Recommended Posts

maistell

Har tenkt å lage meg et chillum nå, noen som har no forslag om vilke type tre type som er best til det?
med tanke på smak hovedsakelig, eller spiller dette ingen rolle?
har ikke så veldig peiling på dette så setter pris på svar, kom gjerne med anbefalinger til å hitte på chillum eller annen
relatert info, kom også gjerne med råd om hvordan det er lurt å lage det om noen her har god erfaring med det :)

Thematimus

Jeg pleier bare også finne et ferdig treelum også kjøper du mask pussesteiner som du pusser så den passe til det du vil bruke den til :D

Men trur jeg ville gått for et veldig hardt treverk som varer lenge å skitten sklir lett av, eller mask lum får du også tak i greier du å holde den rein så kan du røyke den om noen år (mask er pressa havskum som suger til seg oljen)

Men i tre er det vel bare å finne en fin stamme Drillo hull etter dimmen du vil ha, men er best med tynn nede som jevnlig blir større mot toppen.

Også er det bare å pusse, pusse pusse til du er fornøyd kanskje du burde tørke det først også, eller etterpå, men kan hende du må gjøre det før du driller så det ikke sprikker når du tørker det

Edited by Thematimus

Equador

en gammel ringrev som har lagd piper hele livet, fortalte meg at det er best og bruke røttene på trærne for og lage piper! ikke vet jeg da, men kan jo hende han har et poeng :g:

• Like 1

Thematimus

Stilling aldri hørt om faktisk :D men det kan jeg tenke meg er mye venta trer her på Vestlandet da :), kanskje jeg skal gå meg en tur med saga mi. ;p

tomdebong

Briar root (Erica Arborea:latin) er vel det beste innen treverk, men det meste fungerer. Eneste forskjellen er holdbarhet, smak og de få giftige treslagene der ute. Jeg har til og med benyttet meg av en trebit fra bjørkeved.

Da det er snakk om chillum ville jeg unngått treverk og heller sett mer på leire. Om du bruker bandasje som du fukter i vann, som ett filter i bunnen av lumet, vil du skape den gode balansen mellom elementene jord, ild og vann. En helt ypperlig taste og feeling. Dette er den definitivt beste måten å røyke på, etter min mening.

• Like 1

pollen

Ikke bruk fiken tre

maistell

ser det er mange brae forslag her, selv liker jeg godt å eksprimentere med å lage piper\lum,
det med å bruke røtende av trær kan jo være kult å prøve, for røtende kan jo gro i alle mulige retninger,
å da kan man fort ende opp med et stillig resultat:), hadde nok vært bra å laget i leire også ja, bare å få meldt seg på keramik kurs da hehe :)

Edited by maistell