SixIxIx

Ressurstråd for de som opplever beslag av førerkort grunnet cannabisbruk

119 innlegg i emnet
Du kan miste lappen for fyll uten å ha kjørt en meter med bilen din

http://www.varden.no/nyheter/du-kan-miste-lappen-for-fyll-uten-a-ha-kjort-en-meter-med-bilen-din-1.1503960?ref=0xdc5364381de68d17621bd9db4c9a7a7d719a374dd93feb4fc90d0387a6f82ca9

Her ryker lappen

Dette er forhold du kan miste lappen for, uten at bilkjøring i det hele tatt er involvert:

• Overdreven bruk av alkohol, «et vanemessig preg som kan karakteriseres som misbruk».
  • Gjentatte tilfeller av fyllebråk på byen.
  • Overstadig beruselse, der politiet gjentatte ganger må sette vedkommende i fyllearrest eller kjøre dem hjem.
  • Narkotikamisbruk, fire anmeldte tilfeller på to år er nok.
  • Gjentatt kriminalitet, uansett type lovbrudd, med flere domfellelser.

Litt usikker på om dette har blitt postet tidligere.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg bumper denne tråden...igjen.

Har gått igjennom tråden, og ser at alt av normal.no linker det blir referert til ikke er operativ.

Har ikke sett noe nytt angående dette temaet fra Elden heller.

Sist jeg bumpet denne tråden helt i starten på året var det samlet inn rundt 80.000. Godt mulig at jeg ikke har fulgt med i svingene og det er noe på gang? Noen som vet noe?

Er det evt. andre seriøse organisasjoner eller enkeltpersoner som jobber med førerkortjustisen?

1 person liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

kan medele at jeg ikke fikk medhold i klagen til POD, etter og ha innrømmet bruk av cannabis 4-5 ganger i året. er da altså ikke edruelig.

sinnsykt!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jaja, det er helt sinnsykt, det er ikke noe aa lure paa.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

enda mer sykt blir det at man må vente i et år på og få svar, og deretter dokumentere 1 år med rusfrihet.. er altså da i prinsipp uten lappen i 2 år...

deprimerende rett og slett...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg bumper denne tråden...igjen.

Har gått igjennom tråden, og ser at alt av normal.no linker det blir referert til ikke er operativ.

Har ikke sett noe nytt angående dette temaet fra Elden heller.

Sist jeg bumpet denne tråden helt i starten på året var det samlet inn rundt 80.000. Godt mulig at jeg ikke har fulgt med i svingene og det er noe på gang? Noen som vet noe?

Er det evt. andre seriøse organisasjoner eller enkeltpersoner som jobber med førerkortjustisen?

Normal Norge har byttet domenenavn fra normal.no til normalnorge.no. (Vi solgte det gamle for 20k; i tilfelle du lurer på hvorfor).
Vi har bevart lenker og funksjonalitet så langt det lot seg gjøre. (Vi byttet også publiseringsløsning til Wordpress, med alle fordeler og ulemper det medfører.)
Så korrekt lenke er nå: http://normalnorge.no/gruppesoksmaal/
Gruppesøksmålet har også byttet prosjektleder til meg. Og jeg er en temmelig travel kar.
Her er en kort statusoppdatering:
Det viser seg at sakene er såpass forskjellige at det i følge Elden er svært vanskelig å bunte disse sammen i et gruppesøksmål. Elden ønsker også å finne ut mer om hvordan staten vil forsvare disse vedtakene i retten. Så planen videre er å prøve tre separate saker. En med kun medisinsk bruk; en hvor vedkommende bare har innrømmet røyking 2-3 ganger å året, og en hvor vedkommende røyker jevnlig men alltid har ventet f.eks. mer enn 24 timer før kjøring. Planen er å finne de tre sterkeste sakene fra deltakerlisten og prøve dem i retten. Jeg skal poste en oppdatering om dette på normalnorge.no snart.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

kan medele at jeg ikke fikk medhold i klagen til POD, etter og ha innrømmet bruk av cannabis 4-5 ganger i året. er da altså ikke edruelig.

sinnsykt!

Ja, har selv vært i retten og sett JD forsvare sin inndragelse av sertifikat med at røyking av cannabis mer enn 2 ganger tilsier at man ikke er edruelig. De utdypet med at siden personen gjentatte ganger har valgt å bryte norsk lov med overlegg, er det ikke en borger vi kan stole på til å ta fornuftige valg – eller noe slikt.
Så aldri innrøm mer enn 1-2 ganger. Strengt tatt er man dessverre ikke tjent med å innrømme noe som helst for politiet. https://github.com/normalnorway/wiki/wiki/Hvordan-forholde-seg-til-politi-og-maktapparatet#video
Men har sett en sak der det ble omgjort. Personene hadde bare innrømmet bruk i te ca én gang per måned. FHI har ikke forskning på dette, så de måtte derfor droppe saken. Kanskje det samme gjelder ved spising? Men gjetter på det foreligger mer forskning der.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Aaherre, det er noe av det beste som har skjedd hittil i aar!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

hyggeligste lesinga på lenge!!
blir spennende og se om POD anker, regner nesten med det for dette svir nok litt for mye for den gjengen.
og kan dette få noe og si for andre som har fått tilbakekalt førerretten og fått avslag i sin klage.
står jo så fint nederst i brevet fra dem at dette vedtaket er endelig og ikke går og klage videre,

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Dette er jo en kjempenyhet, men hvorfor blir ikke dette rapportert i seriøse media? Førerkortsaken har jo blitt nevnt i flere aviser, så hvorfor følger ingen opp? Ingenting fra Normal eller FHN heller.

1 person liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

noen her som vet hva som må til for og dokumentere et års edruelighet? 
legen min mente på at det var nok og pisse en gang i uken den første måneden, For deretter og pisse 1-2 ganger i måneden. men får ikke faste dager. får en sms dagen før, og møter jeg ikke opp dagen etter så regnes det som positiv prøve. legen mener det er godt nok. men er mer usikker på  hva politiet mener. og ikke har jeg så lyst til og kontakte dem heller. :p

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg leverte prøve en gang hver 14. dag i litt over ett år. Jeg fikk ingen instruksjoner fra politiet, og ble enig om et passende opplegg med legen min.

Hvorfor får du ikke faste dager? Det høres i overkant strengt ut, og det bør ikke være slik at du skal ha det noe strengere enn de som opplever dette andre steder i landet. Det å stadig måtte vente på å bli innkalt til prøve er en unødvendig belastning. Jeg synes ikke du skal gi deg på dette.

Lykke til, hold oss oppdatert.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
På 6/13/2016 at 16.53, torkel skrev:
Normal Norge har byttet domenenavn fra normal.no til normalnorge.no. (Vi solgte det gamle for 20k; i tilfelle du lurer på hvorfor).

Vi har bevart lenker og funksjonalitet så langt det lot seg gjøre. (Vi byttet også publiseringsløsning til Wordpress, med alle fordeler og ulemper det medfører.)

Så korrekt lenke er nå: http://normalnorge.no/gruppesoksmaal/

Gruppesøksmålet har også byttet prosjektleder til meg. Og jeg er en temmelig travel kar.

Her er en kort statusoppdatering:

Det viser seg at sakene er såpass forskjellige at det i følge Elden er svært vanskelig å bunte disse sammen i et gruppesøksmål. Elden ønsker også å finne ut mer om hvordan staten vil forsvare disse vedtakene i retten. Så planen videre er å prøve tre separate saker. En med kun medisinsk bruk; en hvor vedkommende bare har innrømmet røyking 2-3 ganger å året, og en hvor vedkommende røyker jevnlig men alltid har ventet f.eks. mer enn 24 timer før kjøring. Planen er å finne de tre sterkeste sakene fra deltakerlisten og prøve dem i retten. Jeg skal poste en oppdatering om dette på normalnorge.no snart.

God kveld, og godt nyttår :)

Progresjon?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
På 16.12.2016 at 2.30, SixIxIx skrev:

Jeg leverte prøve en gang hver 14. dag i litt over ett år. Jeg fikk ingen instruksjoner fra politiet, og ble enig om et passende opplegg med legen min.

Hvorfor får du ikke faste dager? Det høres i overkant strengt ut, og det bør ikke være slik at du skal ha det noe strengere enn de som opplever dette andre steder i landet. Det å stadig måtte vente på å bli innkalt til prøve er en unødvendig belastning. Jeg synes ikke du skal gi deg på dette.

Lykke til, hold oss oppdatert.

er legen min som vil ha det slik, han er grei han. men virket skeptisk til juristen som har fattet vedtaket. a jeg måtte ordne meg en bedre advokat og at dette var bare tull.. han mener altså at jeg er edruelig. men så lenge vedtaket er fattet så vil han gjøre det slik. men som han sa, slapp av det er bare et år så kan du røyke igjen, jeg vet jo at det er medesin for deg.

det som er litt rart er at jeg sjekket vegvesnet sine sider i dag og der står det at jeg har gyldig førerkort.. Men føler meg jo ikke helt trygg på at dette stemmer.

men jeg forsetter uansett og kjøre bil.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Veit ikke vis denne linekn er lagt her. Sak fra lovdata en man blir ifratatt förerkortet på grunn av manglende edruhet men enligt domstol er ikke edruhet nok til å trekke förer kort. Meget intressangt lesning https://lovdata.no/dokument/LBSIV/avgjorelse/lb-2015-110557?q=Dyrking cannabis. Sparer denne vis eg selv må bruke advokat vis dette skjer meg.

1 person liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Skrevet (endret)

Så pga en dum nabo som liker å blaze inne uten ventilasjon og mye uflaks havnet politiet på døra mi. Han ene politimannen sa til meg at det ble altfor mye styr for noe som ikke var så alvorlig, men de måtte følge loven. Han advarte meg om at politiet kanskje ville starte en forvaltnings sak for å ta førerkortet mitt.

Hva kan jeg gjøre for å stoppe dette? Trenger bil, kjører aldri ruset og har aldri latt noen som er ruset kjøre min bil. Har tidligere hatt 3 anmeldte cannabis forhold på en 2 års periode. Hvorav en sak endte som en kort dom, 2 ukers husarrest hvor edruelighet ble dokumentert. (Kriminalomsorgen sa til meg at jeg burde velge fengsel fordi det kom til å bli umulig for meg å holde meg rusfri hvis jeg var hjemme lol fuck them proved them wrong)

Denne sommeren ble det dessverre flere saker, en bot for noen joints på Roskilde Festival, og anmeldelse av bruk og besittelse av ca 8-10 gram ganja, i privat leilighet. 

Skal ringe Elden på mandag, noen andre tips? Jeg elsker Norge, men hvis de beslaglegger førerkortet mitt så er det dråpen. Da melder jeg flytting, mine skattepenger skal dem ikke ha. Er drittlei av å bli trakasert og behandlet som en annenrangs borger, de har prøvd å ta førerkortet mitt ved flere anledninger. En av gangene stoppet de meg på jobb, tok lappen min, snakket nedsettende og fortalte MEG at JEG var ruset. (?!?!) Endte ganske kjapt med å få lappen tilbake fordi spyttprøven var negativ, men var en veldig ubehagelig opplevelse. Har i tillegg angst, og føler meg lenger ikke trygg i egen leilighet etter at de invaderte mitt hjem.

Endret av Hazeydream

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Noe jeg synes var litt rart etter arrestasjonen var at de sa ved flere anledninger ''vi har dem på lyd''. Betyr dette at jeg har vært overvåket? og hvis det er tilfelle, hvordan kan jeg hindre at de fortsetter å overvåke meg?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå