Jump to content
herrgutt

[DIY] Hvordan bygge et kullfilter for en billig penge!

Recommended Posts

herrgutt

Hei alle Norcannere,

Som nevnt tidligere så sa jeg at jeg skulle lage en guide til dere. Har nå endelig fått samlet litt tid og skrevet denne. Jeg håper den er forsåelig. Det er mulig jeg skal bygge flere filter utover, kan da eventuellt supplere med enda mer detaljerte bilder.

Ingredienser:

Gaffa

Strips (små)

Tights fra butikken ca 100kr (eller få/ta en av dama (hvis hun er strl XXXL, noe som min IKKE er :P ))

Liten netting fra Jula (maskestr 1cm ca) 69kr

Endelokk 200mm 45kr

Endelokk 125mm 28kr

Overgang fra 200 -> 125mm 99kr

Frakt ca 100kr

Kull:

Dette fåes mange steder, jeg valgte og kjøpe en sekk på 20kg. Det vil si at jeg har kull i minst 5 år. En sekk koster en høvding ca.

Total kostnad er kun 1441 kr

Bonus!!: Neste gang du skal fylle har du allerede mer enn nok kull! Dvs at når du skal bytte kull er kostnaden plutselig redusert til kun 720 kr! (3 gang = 480kr, 4 gang = 360kr, 5 gang = 288kr)

Filteret vil bli seende sånn ut:

gallery_12496_722_50881.jpg

Husk at du kan bruke hvilket mønster du vil på tightsen for å "freshe" opp rommet ditt :lol: (så noen på H&M med heeelt spaca fargekomboer)(Dette filteret er 50cm høyt og veier 7kg inkl. kull)

Legg muffene oppi hverandre og bor et hull i midten. Skru disse sammen med en vingemutter oppi endelokket. Lag også hull i KUN det minste endelokket der jeg har lagd det. Hull i det ytterste er unødvendig.

gallery_12496_722_34192.jpg

Mål opp to lengder netting. De skal være store nok til å forme en sylinder på innsiden av hvert endelokk. La nettingen overlappe litt. Dette gjør det enklere. Fest nettingen med strips. La stripsen stikke innover i sylinderen slik at du ikke river opp tightsen senere.

Klipp også av trådene øverst og nederst på nettingen så du ikke hekter noe i disse.

Lag tilsvarende hull både nederst og øverst i overgangen, som vist på tegningen i paint :rolleyes::

gallery_12496_722_9935.jpg

Klipp av det ene tightsbenet og rull det som en smultering. Så trer du det over det minste tightsrøret og ruller det ut. Pass på at det er langt nok. Gjør det samme på det største røret. Dette kan være litt kronglete. Pass på at tightsen ikke får hull. Dette er viktig.

Tre det største røret inn i overgangen og skru det fast. jeg har valgt og skru med vingemutteren inni filteret så det ikke skal se så jalla ut. Man kan også bruke poppnagler hvis man ønsker det. (Vi trer på tightsen før vi skrur det fast så vi får skrudd gjennom tightsen. Jeg har lagt ved et bilde hvor jeg tok bilde ned i det midterste røret bare for fun egentlig:

gallery_12496_722_72846.jpg

Tre det minste røret inn i overgangen og skru det fast

Skru så fast det minste endelokket i det minste røret. Dette skal passe akuratt utenpå den minste nettingsylinderen.

Nå setter du filteret på "hodet", med overgangen pekende nedover og fyller på kull. Bruk en cola flaske som trakt eller noe, bruk den andre halvdelen som en skuffe, da slipper du å røre kullet. (Dette kan være jævelig grisete!)

Sett på det største endelokket og tre i en bolt. Snu filteret mens du holder lokket på plass og skru på tvingemutteren inni.

Gratulerer, du har nå lagd ditt helt egne kullfilter for en slikk og ingenting! :sorcerer:

Det er bare å spørre hvis det er noe dere lurer på så svarer jeg når jeg har tid. Peace out! :smokey:

Edited by herrgutt
  • Like 9

carotgreen

@herrgutt

Takk for supert innlegg. Ser helproft ut! Har du prøvd det? Jeg har vurdet et liknende prosjekt selv og så på det nettet fra jula, men tenkte det var for grovmasket for å holde kullet på plass. Videre var jeg usikker på om 25 mm kullsjikt var nok.

herrgutt

Takk for det. Neei, blir prøving så fort det blir litt mindre aktivitet om dagene og litt kaldere i lufta. De nettene fra jula er helt perfekte, de må bare kunne stå av seg selv. Man trer en tights utenpå.

2,5 cm "kullvegg" tror jeg er litt tynt. Luften skal ha 0,2 sekunder kontakt tid for at kullet skal virke optimalt. Dette filteret har 7,5 cm.

• Like 1

carotgreen

@herrgutt

Jeg tenkte først på 125 og 100 mm ventilasjonsdeler, men 200 og 125 mm er jo perfekt. Fikk du kjøpt de endelokkene i butikk eller måtte du bestille på nett?

herrgutt

Jeg kjøpte alt på nettet til den prisen som står her. Norsk nettbutik med levering dagen etter. Men vet maxbo har alt de også. De kan evt bestille for deg :-) det er det som er så bra med dette. Det er ikke dyrt i deler :-D

• Like 1

Hohenheim

Super guide! +1

Hadde jeg hatt plass, skulle jeg ha kopiert designet ditt, uten tvil.

Selv har jeg ca. 10cm å jobbe med, så en miniatyrversjon av designet ditt vil vel ikke funke for meg? Bare endelokkene/overgangen i seg selv tar en god del plass.

Vil noe som dette fungere i det hele tatt?

xqbQvoz.jpg

Hvis nei, har du/dere tips til et annet design som ikke tar all verden med plass? Grunnen til plassmangel er fordi det skal inn i et PC kabinett.

Vet mange fraråder å bruke PC-vifter sammen med karbonfilter, men jeg er nesten overbevist om at denne vifta får jobben gjort: http://www.scythe-eu.com/en/products/fans/ultra-kaze-120.html

Eneste minuset er at den høres ut som en støvsuger :)

herrgutt

Du kan ta en rørstykke med T form, Eller 90 grader.

Vend denne oppover og full med kull. Ha netting mellom viften og kullet.

Har ikke noen garanti for at det virker. Men du kan i alle fall skalere etter eget ønske.

exil

Pinned! Snygg och bra guide. Hatten av.

herrgutt

Tusen takk for det exil :-)

Canari
Vil noe som dette fungere i det hele tatt?

xqbQvoz.jpg

Generelt så er suging en dårlig løsning... Errr... Det jeg mener å si er at det generelt sett er bedre å trykke luft igjennom ting. :P

herrgutt

Det er jeg enig i. Men ulempen er at du da trekker dritt inn i vifta og inn i filteret.

Hohenheim

Haha I see what you did there, Canari :)

Hva om vi snur vifta, og fester et støvfilter på venstre side?

Edited by Hohenheim

Quilin

Jeg kjøpte alt på nettet til den prisen som står her. Norsk nettbutik med levering dagen etter. Men vet maxbo har alt de også. De kan evt bestille for deg :-) det er det som er så bra med dette. Det er ikke dyrt i deler :-D

Dritbra Herremann. :) Har vært rundt å letet, men finner bare ikke 200-125 reduksjonsmuffe, bare 160-125... De kan ikke bestille heller.

Hvilken nettbutikk har dette?

Og hvilke "spesifikasjoner/egenskaper" må kullet ha? Størrelse, type etc. De har det på dyrebutikker har jeg funnet ut.

Edited by Quilin

herrgutt

Maxbo kan bestille fra flexit. Eller så kan man handle deler i en hvilken som helst nettbutikk som selger flexit deler (Fana blikk feks) :-)

Kullet bør ha:

* ca 4 mm pellets

* være granulert

* Ikke koste mer enn 100kr/kg

* være for filtrering av luft

Quilin

[...]

Hmm, de hadde ikke dette i nettbutikken (jeg fant det ikke ihvertfall). Og ihvertfall ikke til den lave prisen du nevner. Er det jeg som ikke lette godt nok? :P

Mistenker at det er for filtrering av vann de har i dyrebutikken... :/ Noen nettbutikker å anbefale?

Edited by Quilin

herrgutt

Reduksjon 200->125mm http://www.flexitbutikken.no/catalogsearch/result/?q=12362

Endelokk 125mm http://www.flexitbutikken.no/endelokk-muffe-isol-galv-125mm.html

Endelokk 200mm

http://www.flexitbutikken.no/endelokk-muffe-isol-galv-200mm.html

Her har du det du trenger feks :-)

Ser nå at jeg har sniket meg igjennom med en helt annen pris.. Det burde jo egentlig ikke være mulig.

Kull kan kjøpes feks fra filtra eller camfil i Norge :-)

• Like 1

Poff Daddy

Noen vanlige butikker som selger kull? Er ikke hypp på postordre selv om det jo er lovlig produkt, Er dette eventuelt mulig å lage selv? Brenne litt ekstra bål og prøve kanskje;) Takk for fin tråd, blir å prøve å skaffe noen av delene imorgen og prøve selv

herrgutt

Det er noen butikker rundt Alna som selger kull. Vin og bar har kull, og europris har kull. Jeg har ikke sett noe produktdatablad så kan ikke si om det er brukanes eller ikke.

Man kan lage kull selv men det krever veldig mye arbeid for veldig små mengder.

Poff Daddy

blir nok å gå for en pakkeløsning i første omgang, åsså teste ut etterhvert, var på jula idag, men fant ikke det nettet. blir å se senere, mulig de kan ha noe på biltema eller en annen plass også

MrAnon

Hvilken vifte passer best til dette filteret? Og hvor mange kubikk er det til? :)

herrgutt

Ca 250-300m3/time

Jeg har en vifte som går på 20% så lenge temperaturen er ok, men slår seg på 100% hvis det blir for varmt. Alltid undertrykk i rommet :D

ablegoyer

Takk for bra guide, har testet selv!

JohnDeFoe

ligger noen gode "fjoesvifter" til noen hundrelapper paa finn.no de gaar fint aa koble til et kullfiler og suger like bra som alle du faar kjoept paa grosjappene rundt forbi.

Bare aa tilpasse litt med riktig dimensjoner paa roerdelene og litt gaffa

thovag

Hvilket kull,, hvor kjøpes det ?

- Samme som du renser sprit med?

Jeg har åpnet mitt can-filter og de kullbitene ser ut som små pellets, eller saue-møkk. Ser for meg pulverisert kull (som du renser sprit med) vil slite mye på vifta i tillegg?

nybgynner

Alle vell utstyrte akvariesjapper selger aktivt kull i pelletsform