Jump to content
Sign in to follow this  
Mandagsmannen

Ventilasjonsvifte som bråker, hvordan dempe lyd?

Recommended Posts

Mandagsmannen

Hei

Har gått til innkjøp av Biltemas ventilasjonsvifte, elko HR400 og kullfilter.

http://www.biltema.no/no/Bygg/VVS/Ventilasjon/Vifter/Ventilasjonsvifte-46344/

http://proff.elko.no/hastighetsregulator/rs16-400-hr-hastighetsreg-ph-article102-217.html

Dimensjonen på røret og vifta er 100mm. Dette er jo gode greier, blåser som bare fy. Satt på et kullfilter som egentlig skal være i ventilatorer, men oppdaget til min store skuffelse at dette bråkte noe fælt. Tar kansje litt i når jeg sier fælt, men det er merkbart, noe det ikke kan være.

Prøvde så med ELKO HR400 for å senke turtallet. Dette gikk dårlig. Nå begynte viften å dure, samtidig som jeg ikke fikk regulere den så fryktelig mye før den stoppet. Forsøkte så å dempe området rundt selve viften med hånduker, uten noen resultat der heller. Kom på at denne har to koblingsbare stiller på 15 og 24w. Forsøkte begge koblingene, men uten resultat. Begynte å gi opp, så jeg bare lot det være for kvelden.

Dagen etter fikk jeg en genial ide om at det kansje var rørene mine som bråkte. Disse er ikke lengre enn 10cm og 15 cm. Dette er fryktlig kort, men kan heller ikke være stort større heller. Er dette grunnen til støy?

Har rett og slett møtt veggen, og ønsker noen tips som kan hjelpe meg med å holde anlegget skjult og plantene levende! Det er rundt selve utblåsningen det støyer fælt. Kansje jeg kan bygge en kasse med rockwool rundt eksosrøret?

How74

Prø å surre isolasjon/ glava rundt rørene

skogtrollet

Slike billige viftekontrollere som du linker til er ikke egnet for ventilasjonsviftemotorer.

Fullverdig turtallsregulering får du med denne. Kan brukes på alle typer viftemotorer og gir garantert ikke motorstøy siden den leverer fullverdige sinusbølger. Grunnen til at du hører ekstra motorstøy når du regulerer med en en billig digital kontroller er fordi deler av sinusbølgen er fjernet(kappet) for å oppnå lavere volt. Dette kan skade og ødelegge motoren.

Les denne linken for mer info: http://www.growery.org/3011/Fan-Speed-Control-101

Hoveddelen av lyden du hører er turbulens. Turbulens fra vifteblader, rørsystem og ikke minst eksosporten. Det er en haug av tiltak du kan gjøre. Du kan for eksempel blåse inn i et can filter i stedet for å suge gjennom det. Ellers finnes det isolert/akkustisk ventilasjonsslange, lyddempere, vibrasjonsdemping, osv.

Jeg hadde kjøpt et skikkelig karbonfilter, sparetransformator og 2-3 meter med isolert ventilasjonsslange. Her er en video som viser betydningen av både type og lengde på ventilasjonsslangen https://www.youtube.com/watch?v=zfU9e_ayZHQ

DuFinnerMegIkke

Heng alt som bråker opp med gummiringer, demper vibrasjon = mindre bråk..

onto

som nevnt over passer ikke den kontrolleren og viften sammen, så det vil ikke være noen løsning. støyen derimot kan du f.eks lage en isolert boks som du kan henge opp i gummiringer for å hindre vibrasjon.

Mandagsmannen

Tjena grabbarne grus! Takker veldig for svar! Etter noen iherdige forsøk idag fant jeg ut at en boks med rockwool der eksosen er demper veldig mye av støyen, men ikke godt nok!

Kan nevnte at viften står på gummi, og jeg har ikke muligheter for å henge den opp i luften! Dette er inne i et skap, noe som gir meg begrenset rørlengde og begrenset plass generelt. Nå kommer utfordringen; det kan ikke være så veldig dyrt! Når jeg prøvde meg på elkos vifteregulator, merket jeg det at lyden ikke ble så utrolig forandret når jeg regulerte den ned(ser også vekk ifra duringen pga. kuttingen av sinus kurve). Dermed tenker jeg at det er like greit å bygge noe som faktisk demper viftelyden.

Isolert ventilasjonsslange koster endel, men jeg har jo allerede en ventilasjonsslange i plast! Hva om jeg isolerer den selv? Får tak i noe lydisolerende material og taper det rundt den? Når jeg først har lydisolerende materia,l kan jeg også bruke det til å dempe rundt selve viften! Men etter å ha googlet litt, fant jeg ut at jeg kansje burde bytte ut min ventilasjonsslange: den er nemmelig av bøylig PCV! Alle rillene skaper motstand, samtidig som PCV laget vibrerer svært lett.

Jeg har noe lyddempingsmatter fra bilstereotiden min og i morgen skal jeg bytte ut ventilasjonslangen min til en stålkanal som er minst mulig bøylig før jeg dekker både den og viften med lyddempingsmatter. Det må vel bli mye bedre enn hva som er idag! Worst case bygger jeg en boks oppå skapet med høyttaler demping invendig. Da skal det værtfall bli stille.

Oppdaterer i morgen når jeg har gjort mitt forsøk! Har faktisk en lydmåler liggende også. Kansje jeg kan bruke den til å sammenligne!

Edited by Mandagsmannen
  • Like 2

chuckanders

Jeg har to 360 inline vifter en til kullfilteret og en som blåser gjennom 2*600w cooltube to vifter som blåser sirkulasjon og en sånn biltema vifte som du snakker om på innluft,jeg har bodd her i mange år å hatt samme oppsett hele veien,spiller jeg litt høy musikk kommern ned å klager på sekundet,rommet mitt er under hans sove rom og jeg spurte han om den nye "varmepumpa" jeg hasse montert plaga han men han hørte ingenting sa han selv om jeg syns det blåser stiv kuling innpå der,men jeg innbiller meg at suselyder ikke bærer så veldig gjennom vegger,setter jeg på litt bass hører han alt og det er ganske lytt mellom etasjene så jeg har egentlig slutta å uroe meg for vifte lyder,det kan jo komme fra varmepumper/ovner om vintern og aircon og vifter på sommern,mitt inntrykk er at folk ikke tenker noe særlig over sånne lyder og dessuten er det konstant så så venner øret seg til det,du hører ikke at viftene har vært på før du skrur dem av hehe,men jeg er mer nervøs når jeg vasker lecakuler i badekaret og det høres ut som telemarkbataljone har skyterening i kåken

Mrk:Dette er bare mine inntrykk fra egene erfaringer

Edited by chuckanders
  • Like 1

1up

Jeg har ca samme inntrykket som deg chuckanders. Dyrkerommet mitt ligger like over soverommet til naboen og han har visst aldri hørt noe til "serverrommet" mitt, men andre lyder med litt bass høres veldig godt, f.eks naboen som snorker.

Her finnes det noen gode råd for lyddemping av kanalvifter; https://www.youtube.com/watch?v=W2D15m7MD40