Jump to content
Sign in to follow this  
Pawsan

Feedback på dyrkeoppsett:)

Recommended Posts

Pawsan

God kveld godtfolk, skal endelig driste meg til min første grow og er litt ut i planleggingsfasen, har anskaffet et dr60 telt og planlegger å kjøpe meg noen autofem trainwreck frø og gro i coco.

Vil det være mulig med 2-3 planter i dette teltet? eller burde jeg holde meg til kun 1?

Vil også gjerne ha tilbakemelding på om dette (atuofem trainwreck) kan være en fin strain til en "førstegangsgrower":)

også, hva mener dere om rein coco grow vs 50/50 perlite og coco?

takk på forhånd :)

JohnDeFoe

Halla! Jeg er ingen ekspert bare så det er sagt. Jeg elsker og sverger til rein cocodyrking!! Hehehe.. Funker veldig bra i smartpots. Vet ikke hvor stort et darkroom90 er men 2-3planter høres lite ut, hvis du vil utnytte plassen/lyset ditt.

Garantert mange her som kan gi deg masse tips ang. Trainwreck og autoer.

Men du har mange andre ting du må tenke på i fht. Vifte/kullfilter, hvilken lampe har du tenkt å bruke osv.

Men kjør på!! Mye bedre at du lager din egen shit, isteden for å handle noe du ikke vet hva inneholder eller hvem som tjener penger på deg.

• Like 1

Pawsan

takk for feedback :) lampe/ventilasjon/filter og alt er i boks:) er forresten et dr60 ikke 90 :) 90teltet ble for høyt for plassen jeg har til disposisjon!

Edited by Pawsan

JohnDeFoe

OK.. Men du må si noe om oppsettet ditt (lampe/hps? Styrke, kullfilter/utsug)

Vanskelig å mene noe uten all info..

Men Coco/smartpot comboen er veldig enkel. Hvilken næring tenker du å kjøre? Anbefaler en grunnleggende (som jeg kjører selv, som er enkel og grei for oss newbees) som f eks. BioBizz sin grow/bloom/TopMax.

Det funker bra og er enkelt å administrere

Pawsan
JohnDeFoe

Sinnsykt bra lys du har investert i!!

Kan ingenting om LED desverre..

Men BioBizz serien i coco det føler jeg at jeg mestrer. Selv om jeg er ganske ny i faget.

Min erfaring er å kjøre ca. Halvparten av anbefalt dosering av grow/bloom og TopMax. Selv så flusher jeg 2-3ganger i blomst. Men jeg vet ikke om det har noen virkning.

• Like 1

JohnDeFoe

Sinnsykt bra lys du har investert i!!

Kan ingenting om LED desverre..

Men BioBizz serien i coco det føler jeg at jeg mestrer. Selv om jeg er ganske ny i faget.

Min erfaring er å kjøre ca. Halvparten av anbefalt dosering av grow/bloom og TopMax. Selv så flusher jeg 2-3ganger i blomst. Men jeg vet ikke om det har noen virkning.

Pawsan

jau, jeg tenkte om jeg først skulle begynne å dyrke så ville det være lurt å legge mest penger i lampa, men ser jo nå at det finnes større telt som er like lave (som jeg heller skulle gått for)

noen andre som har innspill? :)

skogtrollet

Dyrt er et relativt begrept i led-verdenen og det er et vanskelig marked å orientere seg i.

Det sitter epistar cobs i spideren. Det er billige chipper og kan ikke måle seg i effektivitet sammenlignet med dyrere Bridgelux Vero og Cree Xlamp chipper. Og når de beste led-chippene på markedet kun med få prosent klarer å slå de mest effektive hps-pærene(600w) i effektivitet, så så hadde det vært interessant om du hadde holdt oss oppdatert med en liten logg med spideren.

Lampa drar 210w på 220 volt i følge fabrikanten, og det stemmer ikke med informasjonen fra design-belysning.

http://www.420magazine.com/forums/420-sponsors/224612-details-questions-about-spider-cob-led-grow-light-twilight-led.html#post2171260

http://www.twilightgroups.com/show-product-153-382.html

Husk at led gir nedsatt planteånding(mangel på IR) og dermed lavere transport av kalsium og magnesium, så det kan være nyttig med cal-mag tilskudd dersom du opplever dette.

• Like 1

Pawsan

takk for tilbakemelding superstoner :) tenkte jeg skulle lage en growlow ja, men må si jeg syntes det er en smule skummelt, føler meg liksom mere "utsatt", kanskje noen av dere har noen beroligende ord på lager ;)

Guest aivas

Tror du kommer få gott resultat ut av coben! Vist led är ett hot ämne och relativt nytt men det är i utvecklings fasen. Men bara blasta på!! bara å fråga när du undrar över något som du ej kan söka dig fram till så får du goda tips här på forumet! Annars så ser utstyret bra ut.

Lycka till!!

Edited by aivas
  • Like 1

Pawsan

OK.. Men du må si noe om oppsettet ditt (lampe/hps? Styrke, kullfilter/utsug)

Vanskelig å mene noe uten all info..

Men Coco/smartpot comboen er veldig enkel. Hvilken næring tenker du å kjøre? Anbefaler en grunnleggende (som jeg kjører selv, som er enkel og grei for oss newbees) som f eks. BioBizz sin grow/bloom/TopMax.

Det funker bra og er enkelt å administrere

På coco skal man jo ha rundt 10-15% runoff om jeg har forstått riktig, hvordan er det å måle dette i smartpots? (aldri brukt det, men har bestilt) og hva har du under smartpotsene som holder runoffen?....og er ecmeter absolutt nødvendig, eller holder det med ph ?

JohnDeFoe

Avrenning er det samme med smartpot, veldig greit.

Bruker ikke EC/PH måler (har ikke hatt råd) regner med at vannet mitt er mer enn bra nok.

Eneste er å passe litt på temperaturen og ikke vanne med 5liter iskald løsning! (Prøver å ha ca.19-20C på vannet/næring)

Bruk noen store fat under pottene for å begrense sølet.

Pawsan

Avrenning er det samme med smartpot, veldig greit.

Bruker ikke EC/PH måler (har ikke hatt råd) regner med at vannet mitt er mer enn bra nok.

Eneste er å passe litt på temperaturen og ikke vanne med 5liter iskald løsning! (Prøver å ha ca.19-20C på vannet/næring)

Bruk noen store fat under pottene for å begrense sølet.

takk for svar :) forresten, jeg har lest at man ALLTID skal ha næring i vannet hver gang man vanner når man gror i coco, har du gjort dette? i så fall hvor mange ml kjører du (biobizz)

Akkamakka

har selv et DR60 med 250w hps og cooltube! har tre planter som fyller ut nesten hele bredden i scrog. kommer selvsagt an på hva slags strain man har, men 4 planter i scrog hadde vært optimalt for min del =)

en ting til...

Skjønner ikke helt hvorfor du velger et så dyrt led-lys når du kan få dobbelt så mange lumen med 250w hps og evt cool tube til halve prisen på hydroponi.no ...

• Like 1

Pawsan

hei :) fordi jeg har trua på LEd + at jeg er litt teknogeek, og liker å teste ut nye teknologier/dingser/ting :)

Edited by Pawsan

JohnDeFoe

takk for svar :) forresten, jeg har lest at man ALLTID skal ha næring i vannet hver gang man vanner når man gror i coco, har du gjort dette? i så fall hvor mange ml kjører du (biobizz)

Som sagt, når du kjøper ett eller flere produkter fra en næringsprodusent følger det med ett "doseringskart" (direkte oversatt fra anglosaksisk) Og der står det hvor mye næring fra uke 1 til ferdig produkt. Som regel (bare ment som en tommelfingerregel) så er de fleste produsenten ivrige etter att du skal bruke og kjøpe mye av deres produkt, så jeg kjører 50% av anbefalt dosering.

Alle medier som Perlitte, coco og leca osv. er medier helt uten næring (i jord er det litt eller allerede tillført mild gjødsel) alle disse andre må du kontrollere selv.

vaatmus

Enig med caronazo, kjører starter alltid med 50% av anbefalt dosering og heller øker ettervært som planten vokser.

Pawsan

Takk for svar alle sammen, et lite spørsmål til, hva tror dere vil være det beste, å kjøre cob'n fra frø av eller starte med noe "mildere"? Og sette inn cobn senere i veg, evt når?

skogtrollet

Hadde kjørt på med cob fra frø.

Pawsan

Som sagt, når du kjøper ett eller flere produkter fra en næringsprodusent følger det med ett "doseringskart" (direkte oversatt fra anglosaksisk) Og der står det hvor mye næring fra uke 1 til ferdig produkt. Som regel (bare ment som en tommelfingerregel) så er de fleste produsenten ivrige etter att du skal bruke og kjøpe mye av deres produkt, så jeg kjører 50% av anbefalt dosering.

Alle medier som Perlitte, coco og leca osv. er medier helt uten næring (i jord er det litt eller allerede tillført mild gjødsel) alle disse andre må du kontrollere selv.

skulle gjerne ha pm'a deg caronazo, i og med at du er den eneste norske personen jeg vet om som dyrker i 100% coco, men har ikke tillatelse enda fant jeg ut, finner veldig få på internet som dyrker i 100% coco, alltid en eller annen mix.

Skulle gjerne hatt litt info om hele prossesen på frø til stiklingfasen, burde man potte om på 100% cocco eller kjøre på med 11.l med en gang i og med at det er så porøst, hvis ikke, hvor stor potte brukte du til stiklingfasen? og hvordan gjorde du det med nutes?, vet du har sagt 50% av anbefalt dose, vil bare dobbeltsjekke at dette gjelder for stiklingfasen også, er litt redd for at det skal bli for lite/mye nutes til de :( (beklager om jeg maser fælt nå)

følgte forresten med "Bioroot plus" fra General Organics til Smartpottene, brukte du denne?

• Like 1

Guest aivas

kör på med coben,

edit: aa var lite skev så vart dubbel post :)

Edited by aivas

JohnDeFoe

skulle gjerne ha pm'a deg caronazo, i og med at du er den eneste norske personen jeg vet om som dyrker i 100% coco, men har ikke tillatelse enda fant jeg ut, finner veldig få på internet som dyrker i 100% coco, alltid en eller annen mix.

Skulle gjerne hatt litt info om hele prossesen på frø til stiklingfasen, burde man potte om på 100% cocco eller kjøre på med 11.l med en gang i og med at det er så porøst, hvis ikke, hvor stor potte brukte du til stiklingfasen? og hvordan gjorde du det med nutes?, vet du har sagt 50% av anbefalt dose, vil bare dobbeltsjekke at dette gjelder for stiklingfasen også, er litt redd for at det skal bli for lite/mye nutes til de :( (beklager om jeg maser fælt nå)

følgte forresten med "Bioroot plus" fra General Organics til Smartpottene, brukte du denne?

hehehe... Ikke noe pes. Nå er ikke jeg noen stor guru i dette selv, men det funker.

nå skjønner jeg ikke helt hva du mener med fra frø til stikkling!? For enten så kjører du fra frø, eller så kjører du opp en plante fra frø og forsikrer deg at det er hunnplante og når hun er stor nok (ca 4-6uker) så begynner du å ta stikklinger av denne planten.

Jeg har brukt den rotstimulatoren du fikk med gratis ja, men der også prøver jeg å dosere mye mindre enn anbefalt.. Synes det kommer "nuteburns" med engang jeg doserer det de anbefaler.

Du burde nok ha en ompotting minst før du ender opp med 11liter.

synes det er så sinnsykt drenering og god oppsuging i coco, så jeg trenger ikke noe annet.

Hvis det var noe jeg ikke svarte deg på, må du bare spørre igjen.

Når du har mange nok innlegg må du bare skrive en PM hvis du vil.

snakkes

Pawsan

Takk for svar

hehehe... Ikke noe pes. Nå er ikke jeg noen stor guru i dette selv, men det funker.

nå skjønner jeg ikke helt hva du mener med fra frø til stikkling!? For enten så kjører du fra frø, eller så kjører du opp en plante fra frø og forsikrer deg at det er hunnplante og når hun er stor nok (ca 4-6uker) så begynner du å ta stikklinger av denne planten.

Jeg har brukt den rotstimulatoren du fikk med gratis ja, men der også prøver jeg å dosere mye mindre enn anbefalt.. Synes det kommer "nuteburns" med engang jeg doserer det de anbefaler.

Du burde nok ha en ompotting minst før du ender opp med 11liter.

synes det er så sinnsykt drenering og god oppsuging i coco, så jeg trenger ikke noe annet.

Hvis det var noe jeg ikke svarte deg på, må du bare spørre igjen.

Når du har mange nok innlegg må du bare skrive en PM hvis du vil.

snakkes

Takk for svar :)

Mulig jeg misforstår visse ord og begrep, men med stikling mente jeg når planten nylig har kommet opp av jorda og fram til den har noen få blader :)

Så spørsmålet var da, hva slags næring du bruker fra frø og opp til den får flere sett med blader? For da skal den vel ha veldig lite? Og som jeg har forstått skal man ha næring i cocoen før man i det hele tatt har oppi spiren? I såfall hva slags og hvor mye:)

Edited by Pawsan