Jump to content
Sign in to follow this  
GreenSanta

2x600w cooltube, 120x120x185 telt

Recommended Posts

GreenSanta

Tenkte på et nytt prosjekt, Med et telt på 120x120x185 og 2 600w i cooltube for å koble de sammen på en kanalvifte.

Drøyt?, er dette bare bortkastede penger. Vil få super buds! og mer lys = mer vekst.

Så hva synes dere, er dette bare bortkastet eller en crazy god ide?

skogtrollet

Synes ikke det høres så fantastisk ut. Sløsing med penger og strøm. Cooltube har dårlig reflektor, nedkjøling av hps-pære og glasskapsel som blokkerer lys. Gir lumentap og dårlig lysspredning.

Bedre å bruke penger på bra ventilasjon og en åpen lampe, f.eks gavitas elektroniske lamper med de nye "double ended"-pærene og utskiftbart reflektormateriale. Disse pærene skal angivelig gi hele 15% bedre ytelse i forhold til vanlige hps pærer som kjøres av elektronisk ballast. Koster selvfølgelig mer penger, men det er gavita verdt i mine øyne.

En annen ide hadde vært standard 600w vertikal hps colloseum-grow supplert med led-cobs. Det tror jeg hadde gitt svært godt resulat og effektivitet.

Og husk at planter blir avbleket dersom det er for mye lys.

GreenSanta

Grunnen til at jeg velger cooltube er på grunn av temperatur problemer. kan jo selvfølgelig skru opp kanalvifta mer men da støyer det som en støvsuger :P. ergo klager om man bor i sokkel eller lignende. tro meg det høres. At cooltube stjeler litt lys er sant, men at den er så u effektiv som mange mener er bs. cooltube har lenge vært et omdiskutert tema.

Lyst til å skjekke ut denne gravitas lampa, Har du noe linker?

Uansett er jo cooltube billig, har jo en ifra før og tenkte på å smekke opp 1 til. Fordelen med cooltube er at man kan ha lampa nærmere planten :shifty:. Tror ikke at det blir for mye lys til plantene så de dauer. Senke lampene gradvis så plantene venner seg til både varme og lys

Edited by GreenSanta

GreenSanta

Ser jo lovende ut, men de må da bli vanvittige varme? hvor heftig ventilasjons anlegg på man ha for å få normaltemp ved bruk av en 1000w, om du har noe erfaring med lampene

skogtrollet

Har ingen erfaring med gavita. Men varmemessig hadde jeg ikke behandlet de annerledes en standard hps-lamper under åpen reflektor.

Med 120x120cm hadde jeg kjørt 600/750w og vifte på minst 450m3/h. For minst mulig støy, 2-3 meteter med isolert ventilasjonsslange(160mm diameter) og en viftekontroller av god kvalitet. Aller best hadde det vært med vifte og rørdiameter på 200mm med en god vifteregulator om du setter pris på minst mulig støy(F.eks LTI 200 m3/h med sparetrafo)

Har ingen erfaring med eller interesse av 1000w hps, for stort og varmt for min del.

Edited by skogtrollet

GreenSanta

Har bestemt meg for å teste ut 2x600w, ;) bare må teste det ut :shifty:

Noen flere som har noe erfaring med så mye lys?

pollen

Skal flippe mine til 12/12 under 1600 watt en eller annen gang denne uka, saa det blir nok litt forskjell fra 600 w . Blir mer info. paa den leca rom posten min naar jeg har rigga alt opp

• Like 2

exil

Har bestemt meg for å teste ut 2x600w, ;) bare må teste det ut :shifty:

Noen flere som har noe erfaring med så mye lys?

Det kan nog funka utan cooltube om du kör stacked barebulb vert och har en riktigt maffig fläkt rakt under.

Typ en sådan här.

http://m.clasohlson.com/se/Golvfläkt-vindmaskin/36-5523

Edited by exil

1up

Det kunne kanskje fungert med denne eller en tilsvarende reflektor. Men jeg ville i såfall brukt 600w HPS og 400w MH i et 120x120 telt.

sondrem

Det er ikke noe problem å kjøre 1200W på 1,2m2, så lenge du klarer å holde tempen under kontroll. Mer lys = mer vekst. Når frøprodusentene oppgir gram per m2 bruker de 1000W per m2.

Jeg ville dog ha kjøpt ei Gavita Pro 1000W (1150W) og overdimensjonert ventalisjonen noe jævlig. Cooltube er waste.

- Crazy god ide.

pollen

cooltuber er kanskje 'a waste' i Norge, men ikke i Spania. Her er De et 'must' om sommeren

GreenSanta

Det kan nog funka utan cooltube om du kör stacked barebulb vert och har en riktigt maffig fläkt rakt under.

Typ en sådan här.

http://m.clasohlson.com/se/Golvfläkt-vindmaskin/36-5523

Frykter det blir vanskelig å holde varmen i sjakk og ikke minst mye styr med det, jeg har ikke anledningen til å skjekke tempen hele tiden, er vanskelig å få det stabilt da jeg ikke er hjemme hele dagen og passer på. Skjønner ikke hvorfor det er så mange imot cooltube, er ikke snakk om så mye tap av lys. Fordelen er at man kan ha de veldig nærme planta uten å brenne de og kjempe greie for å oprettholde en grei temp uten så alt for mye stress. Ulempen er at man mister litt lys, men hallo, det er snakk om 1200w, tror nokk ikke det blir for lite lys hehe..

Skal ha 6 damer som skal vegge lenge i ca 20 liter smart pot. hvær potte har en dimensjon på ca 32cm i bredde så det blir ypperlig i 120x120

Edited by GreenSanta

GreenSanta

Cooltube er så definift ikke waste!. Isåfall vil jeg ha bevis på det.

GreenSanta

Det kunne kanskje fungert med denne eller en tilsvarende reflektor. Men jeg ville i såfall brukt 600w HPS og 400w MH i et 120x120 telt.

Den dær var slettes ikke dum!, men blir nokk 2 600w hps om jeg skal bruke den reflektoren:)

Noen som har erfaring med den reflektoren? så jo virkelig genial ut

evt. 600w mh og 600w hps, full spectrum :shifty:

Edited by GreenSanta

GreenSanta

Det er ikke noe problem å kjøre 1200W på 1,2m2, så lenge du klarer å holde tempen under kontroll. Mer lys = mer vekst. Når frøprodusentene oppgir gram per m2 bruker de 1000W per m2.

Jeg ville dog ha kjøpt ei Gavita Pro 1000W (1150W) og overdimensjonert ventalisjonen noe jævlig. Cooltube er waste.

- Crazy god ide.

Synes de er så dyre, kanskje jeg skal prøve de en gang i framtiden

GreenSanta

Skal flippe mine til 12/12 under 1600 watt en eller annen gang denne uka, saa det blir nok litt forskjell fra 600 w . Blir mer info. paa den leca rom posten min naar jeg har rigga alt opp

Gleder meg til å høre om hvordan oppsettet fungerer:)

exil

Vill bara tillägga att vert utan cooltube är svalare än med cooltube. Vert är det "svalaste" sättet man kan köra HID utan att tappa effekt. Även det bästa sättet att ta tillvara de w man bränner. Lite bökigt visst men g/w bättre.

GreenSanta

Blir mindre planter om jeg kjører vert, om det er sånn at jeg må ha ei rimelig stor vifte under som blåser luft oppover. Hadde tenkt til å fylle teltet fult med ugress og ta og feste et par klips vifter på stål rørene for å få sirkulasjon. Godt mulig jeg prøver forskjellige metoder etter vert, men akkurat nå er jeg rimelig sikker på at d blir cooltube. Kanskje vurdere den digre reflektoren Dær man kan ha 2 pærer i. Men den var litt dyr, så får drøye den til kanskje neste grow. Blir fort masse penger når jeg må handle alt forutenom den 600w. Med cooltube og kanalvifte med kullfilter. Alt annet har jeg kvittet meg med så skal investere i ds120 teltet og en extra eti ballast som forøvrig er veldig billig. Og en cooltube til.

GreenSanta

Men om det faktisk er mulig å ha 2 600w vertikalt uten at det blir varme problemer så er jo det supert. Men mister man ikke da en del lys, siden man ikke bruker reflektor som presser lyset nedover?

GreenSanta

Men som sagt jeg kan ikke bruke noe stort ventilasjons anlegg som støyer. Derfor er det ypperlig for meg å bruke cooltube med vifteregulator på kanal vifta som jeg har gjort tidligere i et mindre telt med 600w i cooltube med et godt resultat

exil

Men om det faktisk er mulig å ha 2 600w vertikalt uten at det blir varme problemer så er jo det supert. Men mister man ikke da en del lys, siden man ikke bruker reflektor som presser lyset nedover?

Låt oss säga att du har dina bulbs 70cm ifrån varandra, då överlappar de ordentligt. Då skulle jag säga att du har runt 1.3m i höjd som är ordentligt belyst.

Arean för en cylinder pi x 1.2 (d) x 1.3 (h) = 4.9m2 med helt ok ljus. Det är den stora skillnaden mot horisontell odling, från 1.44m2 som du har nu till 4.9m2.

exil

Plantorna kommer omsluta ditt ljus mer eller mindre så väldigt lite ljus kommer gå till spillo. Det är själva grundpoängen i vert att använda sina w effektivt.

GreenSanta

Plantorna kommer omsluta ditt ljus mer eller mindre så väldigt lite ljus kommer gå till spillo. Det är själva grundpoängen i vert att använda sina w effektivt.

Skjønner poenget i det, selvfølgelig mye mer effektivt, men mistenker fortsatt at det blir mye trixing for å få ned tempen, pærene blir som alle vet glovarme

GreenSanta

Den reflektoren dær har jeg sikkla etter i noen dager nå, både den og growzilla. Men de er så sinnsykt dyre, iallefall raptoren og der bør man ha et ventilasjonsanlegg med 200mm utgang rør+vifte. Growzilla'n var jo midt i blinken meeen frakta var 2 ganger mer en hva reflektoren kostet. Noen som vet om de selger Growzilla eller lignende genialt som selges rimelig + frakt