Jump to content
stealthgrower

Hva er best å gro i? Mitt oppsett, tips takk.

Recommended Posts

stealthgrower

Heisann! Ny kar på forumet.

Jeg lurer litt på hva slags jord mix jeg skal gå for. Jeg har tidligere prøvd med kun vanlig hagejord uten perlite eller noe annet jord forbedring (random frø fra pose). Den jorden ble veldig kompakt og ga opp det prosjektet veldig fort. Jeg har nå investert i blomsterjord og perlite. Er dette ok? Tenkte å blande det 60/40.

Har sett noen youtube videoer av de "proffe", og har sett at de bruker mye kokos. Hvordan mikser de dette? Bruker de perlite i dette også? Fordelere/ulemper? Hva med sand?

Hva anbefaler dere som en billig og god gromedium?

Kan vell si litt om hvordan oppsettet mitt er. Meningen å gjøre dette mest mulig stealth, da det er litt folk hjemme hos meg til tider.

Jeg har 2 125w 2700k CFL til vekst. Gro rommet er et skap som er malt hvit med en maling som reflekterer godt. Anskaffet også en reflektor på ebay, men får bare brukt 1 av pærene i denne og det suger litt. Men har enda ikke puttet frøene i jorden enda, så skal vell få kuket det til på et vis.

Det jeg har nå er:

2x 125w 2700k

1x 125w 6400k

Reflektor

Gro rom m/ hvit maling

Seaweed ekstrakt for både vekst og blomstring.

Noe random økologisk plantenæring kjøpt på den lokale gartner sjappa. (kommer med spm om dette senere)

Lys timer

Hydrospikes (en vanning løsning om jeg skal være borte i 1-2 uker, skal fungere fint, har ikke testet.)

Blomsterjord (Har ikke sekken her, men tror det var noe lignende som perlite mikset inn i den)

Perlite

Det som skal kjøpest inn er
PH meter

PH + og -

Vifte for inntakt og utak samt gi jentene en naturlig bris.

Mer lys??

Noe annet dere kommer på?

Ble litt rotete dette her, men dere skjønner tegningen.

Og ja, har anskaffet 10 ak48 frø, ikke feminized.

Hilsen Stealthgrower.

Edited by stealthgrower

MrSmith

Jeg started med hydro (DWC) å har aldri hat noe problemer med det, gir større avkastning enn jord (syntes jeg).

Mye mindre søl enn med jord. Enete du trenger til en DWC oppsett er:

Luftpumpe ( 100 kr)

Lufttein ( 10 kr)

Nettpotte (20 kr)

En beholder til å ha vannet i.

https://www.youtube.com/watch?v=i3-9u-HtFG8

Veldig let å flusje vist planene får for mye næringogså :)

Edited by MrSmith
  • Like 1

stealthgrower

Jeg started med hydro (DWC) å har aldri hat noe problemer med det, gir større avkastning enn jord (syntes jeg).

Mye mindre søl enn med jord. Enete du trenger til en DWC oppsett er:

Luftpumpe ( 100 kr)

Lufttein ( 10 kr)

Nettpotte (20 kr)

En beholder til å ha vannet i.

https://www.youtube.com/watch?v=i3-9u-HtFG8

Veldig let å flusje vist planene får for mye næringogså :)

Ser veldig spennende ut. Kanskje jeg skal prøve meg på dette på forsøk 2. Vil først prøve med jord eller kokos først. Har du noen bilder av ditt oppsett? Vokser de raskere? Vil man få mindre potent resultat?

stealthgrower

Endelig så kan jeg skrive igjen.

Tror jeg prøver noen planter med kokos og noen med jord og perlite, så har jeg testet begge 2. Skal lage en egen logg så får dere også se forskjellen på de 2.

Jeg bruker ren kokos. Gold label sin, med canna sin a+b coco næring. Kjempelett og utrolig rask vekst.

Ser ingen fordel med å bruke perlite i kokos hvis ikke du sliter med dårlig drenering/treg tørking. Bruk heller pengene på dirtpots http://www.hydrogarden.se/krukor-natkorgar/plantt-dirt-pots/

dirt pots ser ut som noen jeg MÅ investere i!

Annet spm, jeg har en haug med 8w~37w, 400lm 2700k sparepærer, vil det hjelpe noe om jeg henger opp 4-6 stk? jeg har som sagt allrede 2 125w 6500k fra og 1 125w 2700 .

MIW

Hadde ikke brydd meg om små pærer. De på 30w+ vil hjelpe litt :)
Lykke til :guitar:

edit: Skal du kjøpe dirtpots til coco vil jeg anbefale å ikke gå over 11L.

Edited by MIW

stealthgrower

Ja, det var 11 jeg hadde sett meg ut både med jord òg Coco. kjøper også noen mindre krukker sånn at jeg har bedre kontroll på vanningen. 1 uke igjen før jeg starter opp, gleder meg!!

MrSmith

Hei TS,

Jeg dyrket aktivt i 2 år å ble mest hydro men hadde et par prosjekt der jeg satset på jord for å kunne sammenlikne, å jeg vill si de blir akkurat like potent som i jord når du dyrker i hydro.

Personlig følte jeg at de vokste betraktelig fortere ( kansje for de du kan bytte næringsmenge mye enklere så de hele tiden har optimale forhold)

Ja vill prøvd dette når du er ferdig med jord, jeg kan love deg at du ikke kommer til å angre ;)

• Like 1

duck

Hjelp, jeg trenger mer jord. Kan noen av dere være snill og fortelle meg hvilken jord jeg kan bruke her i norge? Har brukt Foxfarm ocean forest, men den er dyr å bestille fra ebay. Jeg trenger noe liknende, som jeg kan kjøpe på norske hagesenter. Selger de "worm casting" og "bat guano" på hagesenter her i norge? Perlite og vermiculite har jeg.

Mandagsmannen

Jeg brukte blomsterjord fra plantasjen. Det ble plante det også. Ingen sykdommer før langt uti blomstring(8 uker veg, 4 uker blomst før feil kom), og det var nok ikke jorden som var dårlig...

duck

Takk Mandagsmann. Den jorda, som du kjøpte på plantasjen. Har den noe navn? Hvor mye perlite blandet du i? Hvor mye flytende "grow" næring skal jeg tilsette denne jorda da jeg har plantene på vegetativt steg?