Jump to content
Sign in to follow this  
MIW

DTW - Drip to waste

Recommended Posts

MIW

DTW (Drip to waste):
Drip to waste er et enkelt hydro system, og man bruker da et "hydro" medie (coco,perlite ol.).
Grunnen til at det kalles drip-to-waste er fordi man skal vanne slik at man har 10-30% avrenn,(overflødig vann) dette gjøres for å skylle ut næringssalter slik at det ikke samles/bygges opp store mengder næringssalter i mediet(fører til lockout). Man mater også næringen/vannet fra toppen av potten med dripper rings/sprayers.
Det overflødige vannet skal da samles opp på et vanningsbord/brett som har enkel avtapping slik at dette kan kastes(i hagen).

Når et slikt system brukes så slipper man X antall timer i vanningsarbeid, eneste man trenger å holde styr på er PH / EC i næringsreservoaret. Det blir også en sinnsykt vekst når man kan vanne opptil 3-6x daglig, røttene får rikelig med oksygen/næring. I tilegg trenger man ikke å ha så høy EC på hver vanning. Istedenfor å bruke en EC på 1.6 og vanne annenhver dag, så kan det holde med en EC på 1.0-1.2 hvis man vanner 3-6x dagen. Når man vanner 3-6x dagen så trenger man ikke 10-30% avrenn hver gang, men heller totalt over de 3-6x vanningene.
Systemet er også veldig lett å justere på hvis man har en ventil/regulator på feeding line + flow regulator på vannpumpe.
Når man bruker dtw så trenger man ikke å bruke så store potter som man hadde trengt hvis man vanner for hånd annhver dag. Istedenfor å bruke 10-11L potter kan man bruke 7-7.5L og få et helt likt resultat. Det er faktisk en fordel med en litt mindre potte så den tørker raskere.

Drip-to-waste sin fordel i forhold til andre systemer er at det er veldig lite som kan gå galt om en feil skjer. Ingen store vannlekasjer o.l som man kan være uheldig å få med eks DWC system.
Man slipper også å ha tilgang til sluk/vann i dyrkerommet fordi man kan tappe avrennet over på bøtter med en kran i vanningsbordet.

Mange sier også at DTW er det hydrosystemet med mest svinn, dette mener jeg er feil. Bruker man et resirkulerende system må man bytte ut reservoaret en gang iblant, det trenger man ikke med DTW. Derfor mener jeg at det stiller på lik linje som andre hydrosystemer.

Systemet kan også demonteres utrolig raskt om du skulle være uheldig.

Tegning av et drip-to-waste system

1zg6cr5.png

OBS: Luftpumpe bør ha enveis ventil på slangene om pumpen skal stå under reservoaret, om man er uheldig så slipper man å få luftpumpen full av vann.

Hele dette systemet utenom reservoar/vanningsbord kan kjøpes til en grei pris her: http://www.hydrogarden.se/bevattning-pumpar/

Edited by MIW

MIW

Har du noen forslag om hvordan guiden kan forbedres så tar jeg dette imot med åpne armer. :notworthy:

pollen

Hmm, leker med same tanken her, selv om jeg haandvanner. Vanningsbordet er en god ide. Har brukt gulv moppen for avrennet mitt , reneste groromgulv I verden ,,, lol Denne runden skal jeg gaa med 40 % Perlite etter aa ha lest mye her og der. Har aldri vert over 30 % , saa vi faar se ,,,

MIW

Har hatt systemet igang i et par dager nå og ser at håndvanning er noe jeg aldri kommer til å gå tilbake til, med mindre jeg skal dyrke i egenlagd jord/kompost.
Veksten har tatt helt av etter jeg gikk fra vanning hver 2 dag til 6x1min dagen. Eneste jobben min er å sjekke reservoar + tappe avrenn en gang iblant. :)

Edited by MIW