Jump to content
karlhenrik

138(ii) Conductivity tester

Recommended Posts

karlhenrik

Fikk en avlesning på denne i dag på 794. Noen som kan si meg hva det er i EC, og hvordan jeg evt regner det om.

skogtrollet

Først må du fortelle hva du leser av. Se på benevnelsen i displayet.

EC har betegnelsen Siemens, og da viser pennen benevnelsen mS/cm eller µS/cm.

TDS uttrykkes i ppm

Mitt EC-meter kan vise både EC og ppm. Sjekk om ikke ditt EC-meter har denne funksjonen.

pollen

Godt spoersmaal . Hvis han er paa 0.5 skalaen , er dette ca. EC 0.8 ? (EC 0.794 )

karlhenrik

Fst mdu fortelle hva du leser av. Se pbenevnelsen i displayet.

EC har betegnelsen Siemens, og da viser pennen benevnelsen mS/cm eller S/cm.

TDS uttrykkes i ppm

Mitt EC-meter kan vise be EC og ppm. Sjekk om ikke ditt EC-meter har denne funksjonen.

Det st us/cm pselve meren . I displayet vises kun tall.

Edited by karlhenrik

skogtrollet

@pollen Dersom han leste av TDS(ppm) med (0.5/NaCl) omregningsfaktor så er EC 794 * 2 = 1588 µS/cm = 1,588 mS/cm

Alle TDS(ppm) målere er egentlig EC målere som bruker en tilfeldig omregningsfaktor for å finne ppm. Omregningsfaktoren kan være 0,5(NaCl), 0,7(4-4-2), 0,55(KCl) eller en annen verdi avhengig av produsent.

Så alle målere og penner sender strøm gjennom løsningen som måles, finner EC målt i Siemens, og så har pennen eller måleren en enkel chip som multipliserer med en omregningsfaktor som ofte ligger mellom 0,5-0,7.

For bytte måleenhet mellom EC og TDS, så brukes en nesten slumpmessig valgt omregningsfaktor som har gjort en presis verdi upresis.

EC - ledningsevne

TDS - Ledningsevne x omregningsfaktor

@karlhenrik

Pennen din viser EC. 794 µS/cm = 0,794 mS/cm

De fleste amerikanere bruker ppm, og 0,5 er en vanlig omregningsfaktor 794 µS/cm * 0,5 = 397 ppm.

pollen

Saa , er det riktig da , EC'en er paa ca. 0.8 ?

pollen

Rart , nett haandskrifta mi forandret seg selv ,,, lol

pollen

Hvis jeg har f. eks. 1400 ppm paa uS/cm , 0.5 scale , er da EC ' en 1.4 ? Mulig jeg har misforstaatt dette .

skogtrollet

Ja, EC er 0,8 for karlhenrik.

Hvis jeg har f. eks. 1400 ppm paa uS/cm , 0.5 scale , er da EC ' en 1.4 ? Mulig jeg har misforstaatt dette .

Du misforstår litt. ppm og EC er to forskjellige ting. To forskjellige måleenheter.

Hvis TDS-meteret ditt viser 1400 ppm(med 0,5 skala), så vil EC være 2800 µS/cm.

Hvis EC-meteret ditt viser 1400 µS/cm, så er TDS 700 ppm.(med 0,5 skala)

1 EC = 1 mS/cm = 1000 µS/cm.

2800 µS/cm = 2.8 mS/cm = 2.8 EC.

1400 µS/cm = 1.4 mS/cm = 1.4 EC.

TDS måles i ppm.

Edited by skogtrollet

pollen

Takk for hjelpen Skogtrollet . Har sjekka Awda'en min og Du har rett . Var litt i tvil , men naa ser det bra ut . Maalte 800 ppm , skifta til uS/cm og fikk 1600 . Haaper du unnskylder meg karlhenrik . Kanskje du fikk svar paa spoersmaalet ditt ogsaa ,,,, lol

pollen

Jeg bruker canna A+B . Mikser i henhold til ppm , ikke ml. som foreslaatt paa flaskene . Er dette greit ? Har en ppm tabell som jeg foelger .

skogtrollet

Høres ut som du har ting på stell pollen. Det blir mer nøyaktig gjødsling når man måler ppm/ec.

Jeg synder ofte i jord og blander ut gjødsel på slump, men skal prøve å loggføre litt mer i fremtiden.

pollen

Alt log foert her i gaarden , til og med farge kodet ,,, ha, ha ,,,,,, med kladd foerst . Pirkete tror jeg de kaller det lol