Jump to content
Sign in to follow this  
bensw123

Ph sitronsyre salpetersyre

Recommended Posts

bensw123

Hei er fri for ph- å posten er litt treg som vanlig så trenger en midlertidig løsning i noen dager.

men så har jeg tilfeldig vis liggende salpetersyre 69% kan jeg bruke dette?

eller er sitronsyre løsningen?

pollen

Brukte sitronsyre i mange aar med godt resultat . Den eneste bakdelen jeg fant , var at Ph'en fluktuerte litt for fort , men det ble jeg vane med . Naa bruker jeg Canna sin organiske Ph Down som er mer stabil enn sitronsyra . Jeg gikk tom for syre mange ganger , saa det var bare aa gaa ut i hagen og plukke en sitron , kutte den i to , og bare presse juicen inn i mixen ,,, lol, virka bra det.

skogtrollet

Salpetersyre er en utmerket pH-ned. Men, 69% konsentrasjon er kraftige saker, få den ned til 5-10% konsentrasjon før du tilsetter som pH-ned.

Regner med at du kan behandle syrer korrekt siden du har tilgang på slikt. Kan du ikke prosedyren for å fortynne syrer så lar du være.

Fordelen med å bruke salpetersyre er at det er en sterk syre. Den bryter lett ned bufferevnen i løsningen du skal korrigere, og gir derfor enkel og langvarig pH-korreksjon. Svake syrer gir kortvarig pH-reduksjon og du må bruke større mengder.

Edited by skogtrollet

bensw123

Hehe ja den var ekstremt effektiv årker ikke å tynne ut bruker sprøyte til å dosere. eneste man må passe på er å ikke grise for den tar alt :P