Jump to content
Sign in to follow this  
Eivind

Slappe planter

Recommended Posts

Eivind

Hei! Og takk for sist. Er noen år siden jeg var innpå her.

Men har et lite prosjekt på gang da, og kunne hatt bruk for noen tips! Plantene har blitt slappe de siste dagene, verre og verre.

Oppsett:

400W HPS med Adjust-A-Wing og Cooltube,

Telt. 80x80x160.
2 planter, Compassion fra Dutch Passion. (7-8% CBD / 7-8%THC)
Medium: Cocos med ca 30% perlitt.
Næring: GHE General Organics BioThrive Grow + BioSevia Bloom.

Når de var små:

1

For et par dager siden:

2

3

Og nå:

4

Temperaturer har de siste dagene vært rundt 32-33 grader på dagtid, og 26 om natten. Og plantene har natt når solen steiker på det verste, for å unngå de verste temperaturene. Dårlig tid for innendørsdyrking merker jeg!

Det er bare en ukes tid siden jeg ga de HPS, før det var det bare CFL.
Jeg har omtrent bare fulgt næringsanvisningen på pakken, men det så ut som det var litt lite næring, så jeg har gitt de litt ekstra nå.
Har en teori om at under CFL-lys så fordamper mye mindre vann, så i praksis må man ha mindre vann i forhold til næring.

Anyway, for et par dager siden var det like varmt, men plantene var ikke fullt så slappe. Har riktignok nettopp vannet/foret de godt, men de har ikke vært så slappe før, selv ikke med vått medium og kun CFL-lampe.

Jeg lurer på et par ting da:

1. Kan overgjødsling føre til slik slapphet?
2. Kunne de hatt godt av en flush? Har ikke gjort det. Er det noe som er lurt å gjøre en gang i blant uansett?

edit: jeg ser nå, etter to timer med natt for plantene, at de har kommet seg. Henger ikke så mye med bladene lenger. Det er vel bare pga. for høy temperatur da. Lampen er ca 30 cm unna toppene, kunne kanskje hengt den lenger opp. Men jeg har både light spreader OG cooltube, så det burde vel ikke være nødvendig.... ?
Btw, burde jeg har lightspreader når jeg har cooltube? Fikk meg en cooltube som passet på Adjust-A-Wings...

Edited by Eivind

onto

du kan prøve løfte lyset litt høyere over 30 grader er litt varmt. 50 cm er vanlig å ha som avstand, du har jo en bra reflektor så de får masse lys. skader ikke ha lightspreader og den vil hjelpe litt på strålingsvarmen. men er vel ikke nøvendig det ble dyrket innendørs før lightspreadere kom på markedet.

Edited by zub0

Eivind

Cool, tester det jeg... :) Takk for input!
Sykt spent på CBD-rik weed, pleier å få litt angst og noia når jeg røyker, men jeg liker jo å røyke, så da var det jo bare å sette i gang å dyrke noe weed som skal visstnok være "paranoia-free" :D

• Like 2

onto

(: lykke til har royal highness bønner jeg er spent på skal også ha 1:1 ratio

bensw123

Hvordan lyssyklus kjører du?

Prøv å få ned tempen litt og løft lampa litt som det er nevnt her.

Hos meg kjører jeg 18/7 å når det nærmer seg natt henger mine å litt ( plantene "henger" selvfølgelig en del gjennom natta og) dette er helt normalt

Hvis plantene ikke får nok vann begynner de å henge. Løsning= gi vann så er de like fin om noen timer.

Synest plantene dine så bra ut jeg

Eivind

18/7? Mener du 18/6?

Kjører vanlig 18/6 her.
Har nå løftet lampen så det er ca 40cm avstand. Lyset har stått på en times tid, ser ut som de trives bra foreløpig :) Fortsatt over 30 grader, men helt umulig å få senket tempen, rommet som teltet står i blir ikke mindre enn 26 grader i dette "god"været. Får krysse fingrene for en kjølig sommer :P

Takk for svar!

JohnDeFoe

Du burde holde det under 28C og 18C om "natta"

Plantene har ikke godt av temperaturer paa over 30C over lengre tid.. Opplevde dette forrige sommer (det var mye varmere da) og fikk problemer med plantene de siste ukene med "brente" blader osv.

Har skiftet til stoerre kullfiler og utsug (PrimaKlima 125) og naa holder temperaturen seg uansett hva temperaturen er ute.

Edited by caronazo

Eivind

Burde nok det ja, men som sagt, får ikke rommet som teltet står i til å bli kaldere enn 26 grader nå for tiden. Solen steiker på veggen og i vinduet, og jeg lufter der jeg kan. Alternativet blir liksom å kjøre CFL istedet, men jeg vil tro det er bedre med HPS selv om det er varmt.

Hmm, kunne kanskje kjørt utsuget med slange rett bort til vinduet, det hadde nok hjulpet.. :) Får se hva jeg gjør....

Har forresten denne viften, 180 m3/h: http://www.clasohlson.com/no/Kanalvifte-TD-160-100-Silent/32-3122
Ingen kullfilter enda.

Er det mye å hente i en kraftigere vifte mon tro? Hadde egentlig ikke planer om å bruke såå mye penger på denne growen da, det begynte bare med noen frø, så ballet det på seg med telt, lampe, osv.
Angrer litt på at jeg ikke investerte i en skikkelig LED nå egentlig. Men det blir bra til vinteren da, når man trenger litt ekstra varme i huset uansett :)

Edited by Eivind

bensw123

18/7? Mener du 18/6?

Kjører vanlig 18/6 her.

Har nå løftet lampen så det er ca 40cm avstand. Lyset har stått på en times tid, ser ut som de trives bra foreløpig :) Fortsatt over 30 grader, men helt umulig å få senket tempen, rommet som teltet står i blir ikke mindre enn 26 grader i dette "god"været. Får krysse fingrene for en kjølig sommer :P

Takk for svar!

Ja selvfølgelig mente jeg 18/6 en liten bommert :P

Jeg har heller ikke de store mulighetene til å kjøle ned rommet med store vifter men jeg gjorde det så enkelt som en bilradiator med 12v elvifte fra biltema

Vifta er styrt på temp kontroller

Og radiator går med vann fra krana så tilbake i sluken konstant

Hvis du ikke vet hvilke deler du må kjøpe kan jeg sette opp ei handleliste til deg :)

Dette er ekstremt effektiv kjøling

Edited by bensw123

Noiatroll

Hei bensw123, den lista ville jeg gjerne likt se ogs Varmen som er om dagen gj det til nesten poenglt for meg dyrke psommeren (inne i hvertfall). Sola st pveggene her hele dagen og og f ikke kjet dette noe nevneverdig ned :(

bensw123

Strøm: det er to forskjellige måter. det ene er å ha en ladder (må være en autoladder) som holder strøm på et lite bilbatteri

og det andre er å ha en transformer som er stor nok til å drive vifta.

Du kan fint bruke en brukt radiator men hvis du ikke har tilgang på det så selger dem billige på biltema

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilreservedeler/Kjolesystem--ventilasjon/Radiator/?page=1

Vifte: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bil-tilbehor/Tuning/Ytelse/Kjolevifte-universal-2000032589/

Noe for å feste vifta til radiator: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bil-tilbehor/Tuning/Ytelse/Monteringssett-for-kjolevifte-2000032774/

Vanlig strips funker å.

Transformer: http://www.ebay.com/itm/261470580279?_trksid=p2060353.m2749.l2649&var=560349416095&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT

anbefaler at du kjøper en som er på 15A eller større (jeg har en på 30A da kan jeg drive andre ting på 12v i rommet og så var ikke prisforskjellen noe stor)

Regulator ( denne er får å regulere hastigheten på vifta trengs ikke men er kjekk å ha ): http://www.ebay.com/itm/331546859741?_trksid=p2060353.m2749.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT

Termostat: http://www.ebay.com/itm/Cheap-12V-LCD-Digital-Temperature-Controller-Relay-Temp-w-Sensor-Thermostat-/131500454746?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item1e9e09b35a

Så trenger du vann fra kranen (jeg bruker hageslange) og et avløp som tar seg av retur

Nå gjenstår det bare noen overganger får å få festet hageslangene til radiator en vanlig radiator har ca 38mm i innløp og utløp og en hageslange er 13mm.

Dette finner du på en lokal butikk som selger rørdeler

bensw123
svartkaffe

Jag kan tipsa om segelduksmetoden som är billig och enkel att dra igång direkt med, den fungerar i en varm lägenhet nu sommartid men även ett litet odlingsutrymme. Kan nog dra ner temperaturen någon grad, om inte flera grader. Finns vissa människor som sänkt från runt 30 till runt 25. Ta en hink/skål/PET-flaska gärna något högt med kallt vatten i som du sedan lägger tex vit frottéhandduk i med en bit utanför som du gärna spänner upp. Vattnet kommer vandra uppåt till hela handduken för att sedan avdunsta, vid avdunstningen behöver vattnet energi, vilket det får från omgivningen och temperaturen sänks. Det har ju gått 12 dagar så du kanske hunnit köpa något elektriskt som sköter detta, men någon annan med samma problem kanske får lite hjälp innan pengar till AC kommit in på kontot.

pollen

Vet ikke om det er bare tempen sin skyld . Jeg ligger paa 37 + i rommet , og de fleste plantene strutter ( praying ) , unntatt de som staar nermest vifta . De toerker ut mye fortere enn de andre , og har vert slapp naa og da hvis jeg har vert slapp med vanninga