Jump to content
Kjellerrock

Første Grow - Auto - 600W HPS

Recommended Posts

Kjellerrock

Så folkens. Etter å ha siklet litt rundt på growlogs osv. falt det inn for meg at jeg kan jo gi det et forsøk selv, og være den personen som får deg til å sikle. Men jeg kommer til å ha et par spørsmål underveis, og et par før jeg begynner. Har bestilt alt av utstyr og frø.

Utstyret kommer fra www.hydrogarden.se og er følgende:

Tält
1st Secret Jardin DARKSTREET 120 REV 2.50
Storlek: 120cm x 120cm 185cm (längd x bredd x höjd)

Ljus
1st Prima Klima Cool Tube 125mm - 48cm
1st Gib Lighting Flower Spectre 600W
1st Top-Gear Class 2 Ballast 600W
1st Lumii Heavy Duty timer
1 par Easy Rolls

Ventilation
1st Can-Fan Ruck 310m3 125mm
1st Can-Lite Filter 300m3
3m Aluflex 127mm

Frøene kommer fra Cannaseeds.dk og er følgende:

Bubblelicious x Onyx - Size : 5 Seeds

Blueberry x Blue Streak - Size : 5 Seeds

WW x Hindu Kush - Size : 5 Seeds

Noen som har noe erfaring fra Cannaseeds.dk? Disse frøa er jo helt latterlig billige i forhold til andre. 25-125kr for 5 er jo bareypperlig (for godt til å være sant?). Havna på 115kr totalt for 15 frø.

Dette er ikke feminiserte autoflower frø, så halvparten vil vel bli okser.

Næringsmix handler jeg på Biltema i og med at det koster 30 kr kontra 300kr fra diverse growshops.

Plantejord og leka (som jeg blander i jorden) kommer fra plantasjen.

Det rommet teltet står i er ikke av det varmeste rommet i universet, spesielt på vinteren. Men jeg regner med det blir godt og varmt inni teltet siden det er så isolert. Det blir jo ikke minusgrader rundt der akkurat.

Så kommer diverse spørsmål:

Jeg kommer til å helle en næringsblanding i pottene ca 24 timer før jeg planter frøene (da vil næringen trekke inn i jorda). Blir dette overkill med norsk plantejord som muligens inneholder mye næring fra før av? (dette vil medføre at jeg starter å bruke næring i vannet litt senere)

Disse autoplantene blir jo ikke av de største sortene, og jeg har oppfattet at jeg burde ha de i samme potte hele veien fordi folk anbefaler det. Er det fint med 6-8 liters potter? Vil helst ikke ta for mye plass i starten siden jeg uansett må kasta halvparten av plantene (oksene). Derfor synes jeg det hadde vært praktisk å la de vegge i litt mindre potter for så å potte om, spørsmålet mitt da er om det vil utsette dem for altfor mye stress?

Noen som har erfaring med Can-Lite filter og kan bekrefte at det ikke vil florere av blomstlukt i hele rommet (utenfor teltet)?

Håper dette går fint og at jeg ikke skuffer dere :) Vil prøve regulære neste gang. Har forøvrig en ekstra 400w lampe i en annen landsdel som jeg ikke får tak i før neste runde (HPS).

Bilder kommer etter hvert.

Takker og bukker for svar på forhånd, over og ut !

pollen

Can filtra er Rolls Royce . Har et 200 mm , ( monster ) + et 125 mm

• Like 1

JohnDeFoe

Tror ikke du trenger aa ha i/vanne med ekstra naering foer du skal potte om! Det hvis du har handlet og blandet en grei jordblanding (perlitte osv) men begynne med mild blanding og proeve aa oeke gradvis!!

Ellers saa hoeres det ut som du har gjort "hjemmeleksa" di grundig og kan haape paa en grei grow uten store problemer underveis.. Har ingen kjennskap til naeringen fra Biltema, men har lest andre her paa forumet som beskriver den som tilstrekkelig.

Lykke til

• Like 1

Soilandcatsand

Tipp topp tommel opp!! :)

Ingo

Er du smart kjoper du en liten sekk med kaktusjord (plantasjen). Saa planter du alle froene dine i 0.5 eller 1 liter potter.

Grunnen til at du burde starte i kaktusjord er at noen autoer er veldig sensitive til naeringsrik jord i starten, og dette kan resultere i veldig smaa planter. Saa fort du ser det er jente eller gutt kan du plante over i en stoerre potte med vanlig plantejord. Men ikke la de staa for lenge i smaa potter ettersom dette ogsaa kan gi smaa autoer.

Jeg hadde droppet aa bruke leca og heller kjopt perlite eller coop xtra kattesand. Om du maa bruke leca saa vask den godt.

Lykke til.

• Like 1

Kjellerrock

Tror ikke du trenger aa ha i/vanne med ekstra naering foer du skal potte om! Det hvis du har handlet og blandet en grei jordblanding (perlitte osv) men begynne med mild blanding og proeve aa oeke gradvis!!

Ellers saa hoeres det ut som du har gjort "hjemmeleksa" di grundig og kan haape paa en grei grow uten store problemer underveis.. Har ingen kjennskap til naeringen fra Biltema, men har lest andre her paa forumet som beskriver den som tilstrekkelig.

Lykke til

Jaok, jeg tror jeg velger å følge ditt råd. Jeg las en liten grow guide for auto (1) der han likte å sette næring i jorden først, men ser nå at han skrev på forhånd at han da kjøpte "light soil" uten særlig mye næring.

(1) https://www.reddit.com/r/Autoflowers/comments/20b591/a_simple_guide_to_growing_autoflowers_in_soil/

Vi vil nok fort finne ut av om denne biltema næringen er tilstrekkelig eller ikke :)

INGO: Vil ikke 0.5l eller 1. være litt små potter, med tanke på at de viser vel ikke kjønn med det aaaaaller første? Bare mine 5 cent (uten å igrunn ha no praktisk kunnskap overhode). Isåfall kan vel dette stoppe veksten når røttene ikke har mer plass?

Jeg dropper cooltube forresten, siden rommet i utgangspunktet er litt kaldt nå mot vinteren (skyt meg om det er dumt).

Hundreogtusen takk for responser forresten, det hjelper stort på min innsikt. Dere er gode folk !

Natas

Coop kattesand <3 Flere enn meg som bruker det ser jeg.
har forøvrig tro på den kaktusjorda.

Peace

Er du smart kjoper du en liten sekk med kaktusjord (plantasjen). Saa planter du alle froene dine i 0.5 eller 1 liter potter.

Grunnen til at du burde starte i kaktusjord er at noen autoer er veldig sensitive til naeringsrik jord i starten, og dette kan resultere i veldig smaa planter. Saa fort du ser det er jente eller gutt kan du plante over i en stoerre potte med vanlig plantejord. Men ikke la de staa for lenge i smaa potter ettersom dette ogsaa kan gi smaa autoer.

Jeg hadde droppet aa bruke leca og heller kjopt perlite eller coop xtra kattesand. Om du maa bruke leca saa vask den godt.

Lykke til.

pollen

Jeg lar cool tubene mine henge der de er . Kobler heller av utloepet slik at varmlufta sirkulerer i gro rommet istedet for paa utsiden av huset . Denne varmen er jo ' gratis ' , ( lys maa jeg jo ha uansett ) , + at jeg sparer stroem med aa slippe aa bruke radiatoren

Ingo

Jaok, jeg tror jeg velger fge ditt r. Jeg las en liten grow guide for auto (1) der han likte sette ning i jorden fst, men ser nat han skrev pforhd at han da kjte "light soil" uten slig mye ning.

(1) https://www.reddit.com/r/Autoflowers/comments/20b591/a_simple_guide_to_growing_autoflowers_in_soil/

Vi vil nok fort finne ut av om denne biltema ningen er tilstrekkelig eller ikke :)

INGO: Vil ikke 0.5l eller 1. ve litt smpotter, med tanke pat de viser vel ikke kjn med det aaaaaller fste? Bare mine 5 cent (uten igrunn ha no praktisk kunnskap overhode). Isall kan vel dette stoppe veksten n rtene ikke har mer plass?

Jeg dropper cooltube forresten, siden rommet i utgangspunktet er litt kaldt nmot vinteren (skyt meg om det er dumt).

Hundreogtusen takk for responser forresten, det hjelper stort pmin innsikt. Dere er gode folk !

Jeg har startet autoer i ca 1 liter potter og senere puttet de i 12 liter potter etter de ha vist kjonn uten problemer. Staar de derimot i en liten potte for lenge kan det gaa utover storrelsen.

• Like 1

Kjellerrock

Har et lite spørsml angående SoG. Noen frøprousenter (for eksempel greenhouse seed Co) skriver på sine autofrø at du kan få X yield med sea of green på autofrøene demmes. Jeg trodde poenget med SoG var å sette på 12/12 ganske tidlig for å tvinge frem blomstringen, som er ganske logisk. Men hvordan funker det med Autoer, i og med at de ikke går etter lyssyklus? Jeg får ikke det til å gi mening. Vet ikke om kanskje dere skjønner tegninga?

Edit: skrivefeil.

Edited by Kjellerrock

Gingermyrt

Dette er kun kunnskap eg har i fra nettet:

En Auto under 12\12 vil ikke begynne aa blomstre foer den er klar uansett.

En syklus paa 18/6 er aa anbefale.

Edited by Gingermyrt

Kjellerrock

Jeg har startet autoer i ca 1 liter potter og senere puttet de i 12 liter potter etter de ha vist kjonn uten problemer. Staar de derimot i en liten potte for lenge kan det gaa utover storrelsen.

Ok, jeg har 1,4 liters potter, og 11 liters potter. Lurer på om jeg kanskje skal sette 10 av de rett i de store pottene og de resterende 5 i Små. Har lest at ompotting ved Autoplanter bør unngås (går dette ut over yield eller harvest tid.... eller begge?)

Reflektoren min er hvit, trodde de skulle være aluminiumsfarget-ish.

Jeg har ikke mulighet til å skyte lufta ut av et vindu, så den går til naborommet (gjør det no?)

Setter de i jorda i morgen tenker jeg, om spirene er klare. Imgur nekter å tillate Tor å laste opp bilder så det kommer når jeg finner en annen løsning. Nekter å ikke bruke Tor.

Jeg har btw kun 9-10 uker på meg før jeg må Choppe, håper jeg rekker det ! :0

pollen

Reflektorene mine var blaa , inntil jeg fjernet beskyttelses plastikken . Siste auto runden min putta jeg seedlingene rett i 12 L. potter , men det funka ikke for meg . Veldig vanskelig aa holde dem i live ang. vanning av dem smaa froa i de store pottene . Det er sikkert mange som putter dem rett i 11 L , men jeg foretrekker aa utvikle skikkelige roetter i 1.5 L potter foerst . Skyt lufta rett inn i naborommet , gjoer ingenting . Jeg gjoer det hele tiden . Haaper dette er til litt hjelp for deg .

• Like 2

JohnDeFoe

Har kjoert mange autoer i 12/12 fra froe, uten problemer!!

Bare pass paa avstanden til lampa, de er veldig foelsomme naar de er smaa, og ikke overvanne i begynnelsen, som ogskan skje hvis man ikke er noeye. De jeg kjoerte ble alltid ferdige paa 8 uker og varierte mye i smak og funk.

• Like 1

Kjellerrock

Reflektorene mine var blaa , inntil jeg fjernet beskyttelses plastikken . Siste auto runden min putta jeg seedlingene rett i 12 L. potter , men det funka ikke for meg . Veldig vanskelig aa holde dem i live ang. vanning av dem smaa froa i de store pottene . Det er sikkert mange som putter dem rett i 11 L , men jeg foretrekker aa utvikle skikkelige roetter i 1.5 L potter foerst . Skyt lufta rett inn i naborommet , gjoer ingenting . Jeg gjoer det hele tiden . Haaper dette er til litt hjelp for deg .

Ok, jeg putter de i de små pottene først da og bytter med en gang jeg ser kjønn. Seedlingsa har åpna seg litt og er sikkert ferdig sprouta i morgen.

Jepp, alt er til hjelp for en nybegynner som meg !

JohnDeFoe: jøss, 8 uker fra seed er jo sweet.

Autofrøa fra Cannaseeds.dk er ikke feiminiserte regner jeg med? står lissom ikke noe om det.

Begynner mest sannsynlig bilde dag 1 i morgen :)

Over og ut !

• Like 1

Kjellerrock

Hvor lang tid pleier det å ta før de popper opp av jorda etter planting? Jeg planta 10stk i går men de har ikke poppa opp enda.

I 6 av pottene vannet jeg jorden 1 time før jeg lagde hull og planta frøet.

Ide andre 4 vannet jeg litt etter jeg hadde planta røa.

Vil det funke fint or begge metodene?

10 av 15 frø hadde spirt ferdig i går, nå er 3 nye frø klare :) regner med de siste to kommer i kveld.

Håper bare ikke jeg la de for langt nedi jorda, ca 1 cm eller gjort noe annet feil :0

skogtrollet

Tålmodighet er viktig. Spirene dine kommer opp.

Personlig så legger jeg frøene i lunkent vann som holder jevn temperatur mellom 25 og 30°C. Når frøene "drikker" vann og synker(imbiberer), tar det ikke lang tid før de begynner å åpne seg. Fra jeg slipper de i vann, åpner de fleste seg innen 12 timer. Deretter plantes de i substrat.

Angående sådybde; Absolutte centimeterangivelser som f.eks 1 cm tar ikke hensyn til forskjell i frøstørrelse. En bedre og mer harmonisk regel er å plante et frø dobbelt så dybt som frøet er bredt.

Spirehastighet er svært temperaturavhengig. Er det for kaldt, eller temperaturern ujevn, så spirer det sakte. Temperaturen bør derfor være stabil og helst 25°C eller høyere.

Med optimale forhold, altså fuktig med jevn og høy varme, så bryter de fleste frøene jorden i løpet av et par dager. Varierer temperaturen gjennom døgnet, eller dersom frøene er unødvendig dypt plantet så tar det lengre tid.

• Like 1

Kjellerrock

Ok, spiringen går greit. Jeg får bare noia hele tiden. Først ble jeg redd for at INGEN frø ville spire, helt til 12-13 av de plutselig spiret :)

Nå er noiaen at de ikke kommer opp av jorda... Selv om de bare har vært der 1 døgn. Regner med de popper opp i morgen eller noe slikt. Jeg kan ha planta de "unødvendig" dypt, men jeg tok vel ca en kvart pekefinger eller noe slikt så trr ikke det er det som skal bli problemet.

Det er jevn varme inni teltet med en 600W lampe som lyser ned fra litt høy avstand. I tillegg til karbonfilteret som stabiliserer temperaturen.

kanskje jeg skulla lagt inn en skål med vann or å øke fuktigheten litt under første fase?

Her er oppsettet:

https://veuwer.com/i/38yd

Får jeg de opp av jorda blir det så mye lettere med faste vanningsrutiner osv. Dette er den fasen jeg misliker mest tror jeg :p Er så usikker på vanning osv når de er så små drittunger.

Over og ut.

buska

Vann rundt ytterkanten og ikke midt i, da kommer mer rtene ut😊

• Like 2

Kjellerrock

Vann rundt ytterkanten og ikke midt i, da kommer mer rtene ut😊

Ikke dumt !

Kjellerrock

Dag 3 (Rosa potter Dag 1)

https://veuwer.com/i/397h,397i

6 av 10 har kommet opp av jorda. Har i tillegg til disse 10 satt inn 3 nye (rosa bøtter med 3 hull i bunnen, White Widow x Hindu Kush). Vanna hele potta før jeg lagde et lite hull og slapp spira nedi, dekket det til med relativt tørr jord for å unngå for mye press/skade på frøa.

Ble litt dårlig fokus på bildet med det er en liten tass av typen Bubblelicious x Onyx.

13 av 15 frø er jeg fornøyd med, de siste 2 har ikke spiret, en White Widow x Hindu Kush og en Blueberry x Blue Streak.

Stikker avgårde i helga, men regner ikke med de trenger vann enda !

Over og ut.

Kjellerrock

Fant ut en måte å laste opp bilder direkte, gjør heller det fremove. Dette er samme bilda som er i linken fra forrige post.

397k.jpg

397j.jpg

Over og ut.

• Like 2

Kjellerrock

Dag 4 (Rosa potter dag 2)

Èn av de 10 som er oppe er gul på den ene bladet :o

39ad.jpg

Den ble gul før jeg satt inn vifte i teltet, nå er det mye bedre luftsirkulasjon. Kan det ha vært problemet at det ble litt overkill med ei 600W lampe ca 1.3m over pottetoppen uten ei vifte i mellom?

Disse ser friske og ut tho

39aq.jpg

39ar.jpg

39as.jpg

Fikk akkurat plass til den vifta der ^,^

De 6 som ble planta først (onsdag morgen) fikk litt vann i dag. Det var knusktørt fra toppen og et så langt fingeren min kom ned på 2 av de.

Edited by Kjellerrock
  • Like 1

Kjellerrock

Dag 8 (Rosa potter dag 6)

Det har gått overraskende greit synes jeg, tror jeg har fått dreisen på vanning og sånt, prøver å vanne kun når det nermer seg knusktørt. Tar som regel 3-5 dager mellom vanningene. De rosa pottene har jeg kun vannet en gang, rett før jeg planta de. av de 13 jeg planta var det minst 2 jeg fikk problemer med, tror den ene fikk litt voldsom behandling som spire, da jeg klarte å glemme den så den satt seg fast i underlaget og jeg måtte rive den av. Den så forøvrig slik ut frem til i går:

(dag 5)

39s1.jpg

Jeg trodde denne ville dø ut eller noe, siden den aldri ble større, bare mer og mer inskrumtet og rynkete.

Men i dag (dag 6) fikk jeg en overraskelse når jeg var å hilste på ungene:

39s5.jpg

De andre tror jeg er relativt på god vei:

39s2.jpg

39s3.jpg

39s4.jpg

Den som ble helt svidd i starten har også kun vist positiv fremgang:

39s6.jpg

Den svidde frøkna ser ut til å komme enda sterkere tilbake.

Kommer tilbake neste uke med mer, gleder meg allerede! :)

Over og ut.

• Like 1

Kjellerrock

Og forresten så trosset jeg noen av tipsene fra tidligere poster om kaktusjord. Jeg kjørte bare på med plantejord og xtra kattesand.

Jeg ser også at jorda har sunket litt etter vanninga, og at det sikkert er plass til minst 2 liter mer jord i de, litt kjedelig å ikke få utnyttet hele potta.