Jump to content
Sign in to follow this  
Kennybis

Homebox 30x30x60: Ventilasjon, temperatur og luft

Recommended Posts

Kennybis

Hei :D

Jeg skal snart starte mitt første dyrkeprosjekt. Jeg har kjøpt dette teltet: http://www.gartnerbutikken.no/products/homebox-evolution-q30

Og nå driver jeg å skal kjøpe inn resten av utstyret jeg trenger. Planen er å gjøre dette så enkelt og ukomplisert som mulig og evt utvide med et telt til etterhvert som jeg får erfaring.

Jeg har lest ganske mye rundt på forumet og "Fra frø til plante"-boka og føler jeg begynner å få en grei forståelse av hvordan jeg skal gjøre dette. Men teori og praksis er to forskjellige ting, så time will show ;)

Jeg tenker å kjøpe noen Feminized Northern lights autos og bare prøve og dyrke frem en og en i starten, bare for å se om jeg får det til. Ser for meg at autos og femiserte er smart for en nybegynner :P

Og NL skal vel være ganske grei å dyrke har jeg skjønt. Lyset skal være en PLL 55W som jeg henger fra taket i teltet, også skal jeg plante i jord.

Rommet teltet skal stå i er en liten innendørs bod på ca 2kvm. Det står en varmtvannsbederer der inne, noe som gjør at det er ganske varmt, ca 28C. Dette er vel i varmeste laget, men jeg tenker å ha døren til boden oppe om natten og sette lys-syklusen slik at lyset står på i denne perioden, så det ikke skal bli for varmt. Når døren står oppe vil det bli vanlig romtemp der inne.

Når døren er lukket vil det være "natt" i teltet, men temperaturen vil da være 28C. Blir dette for mye? Blir planten forstyrret av at det er varmere på "natten" enn på "dagen"? Vil den få nok luft på et så lite rom når døren er lukket halve døgnet?

En annen ting jeg lurer litt på er ventilasjon til et så lite telt. De minste kanalviftene jeg finner blåser 100m3/h. Blir ikke det litt voldsomt? Enten må jeg vel ha en mindre vifte eller så må jeg ha en regulator som kan stilles dritlavt?

Hva tror dere om prosjektet mitt? Jeg tar gladelig i mot alt dere har å komme med av erfaringer og tips :notworthy:

Jeg gleder meg ihvertfall helt sinnsykt til å komme i gang, og ser frem til å bli et mer aktivt medlem her på Norcan :D

Canari

Uten at jeg har mye erfaring selv, så tror jeg det kan komme til å bli varmt. Vi har et 60x60x120 telt. Det er 22 grader inne, men i teltet blir det fort 28 grader.

Men, du har kullfilter, sant? I såfall så får du jo sikkert skiftet ut luften der inne flere ganger i minuttet så det er ikke sikkert det blir helt ille. Husk at i begynnelsen er det typisk 18/6, så det blir lys på store deler av den varme tiden på dagen også.

Det som kanskje blir vanskeligst er mikrogrow. Vi er i gang med vår plante nr. to men begge to har hatt liten potte fordi... godt spørsmål :P

Først gang hadde vi PC grow så da var det ikke plass til mer. Denne gangen ble det bare ikke sånn pga. tid og litt forskjellig.

ANYWAY, vi har hatt en god del missfornøyde blader og vi tror at noe av grunnen er fordi det er alt for lite plass i potten. Den virker veldig root-bound og kompakt.

Kennybis

Takk for svar, canari :)

Jeg kommer nok til ha den oppe smye som mulig, men mha mulighet til kunne ha den lukket noen timer av gangen. Jeg mbare pre meg frem og se...

Men er det nvendig kje 18/6 noe slig med autoer i en sliten grow? Mener ha lest et sted her at man bare kunne kje 12/12 fra starten av siden jeg ikke har smye plass for planten vokse seg stor p Eller har jeg missforstt?

Hvordan gjorde du det med ventilasjon og kullfilter i PC-growen din da, Canari? Brukte kanskje bare pc-vifter? Hva dyrket du?

Kennybis

Js, hva skjedde med det innlegget? Mangler masse bokstaver😐

Kennybis

"Men er det nvendig kje 18/6 i en sliten grow" skulle det st😜

Canari

Jeg vet ikke hva som skjer om du tar en auto i 12/12. Vi dyrket en Royal Creamatic Auto eller noe sånt. Ble anbefalt av noen som sa den var relativt liten i størrelse. På den tiden bodde vi et sted hvor vi anså det som liten risiko for å bli tatt pga lukt. Jeg hadde ikke tatt den risikoen på nytt. Det luktet ikke mye siden det var for en bonzai å regne, men når jeg har sett hvordan folk her mister sertifikatet for et enkelt beslag så er risikoen totalt ikke verdt det.

JohnDeFoe

Kan bli litt lite med bare 55W. Tror du kan kjoere 4X55w (220w) i teltet ditt. Men det blir dessverre ikke mye roeyk av 1X55w

Hadde jeg vaert deg ville jeg proevd aa handlet meg en litt kraftigere lampe (HPS 250w) eller supplert med flere PLL lamper eller paerer.

Kennybis

Takk for tipset ;)

Jeg har vært bekymret for temperaturen, så derfor jeg tenkte å gå for bare ett rør. Men jeg har bestilt to ballaster så jeg har jo mulighet til å kjøre på med to 55W'ere. Kanskje jeg kjøper inn et par litt mindre pærer også, så jeg er sikker på at jeg får nok lys. Men det er vel en fare ved å ha for mye lys også?

Jeg vurderer forresten å gå for denne vifta:

http://www.gartnerbutikken.no/products/ventilution-kanalvifte-med-kontroller

Noen som har erfaring med denne?

JohnDeFoe

Du kan trygt putte inn flere PLL roer, bare soerg for god ventilasjon. Det blir varme av PLL roer ogsaa, men lettere aa kontrollere med ei vifte. Det positive med de roerene er at det ikke tar mye plass, i fht. HPS osv. Og det er lett aa bytte roer naar du skal switche til 12/12 og bytter til 2700k roer.

I fht. Den tt100 utsugsviften du refererer til, saa er den helt grei, til smaa grows. Funker bra, men bestill heller paa nettet, den er alt for dyr i Norge. Sjekk ut servo vendi paa nettet, de sender fra Spania. Men er raskere en mange norske nettbutikker.

Edited by JohnDeFoe

Kennybis

Takk for tipset, nok en gang. Da sparte jeg noen kroner der ;)

Da har jeg bestilt vifte, kullfilter, CFL, kanal, timer + noe annet småtteri.

Snart bare jord og frø som mangler nå :D

Kennybis

I går fikk jeg pakke i posten med diverse utstyr. Jeg ser nå at kullfilteret jeg bestilte er en del større enn jeg regnet med.

Faktisk så stort at jeg ikke kommer til å få plass til så mye annet i teltet mitt hvis jeg skal ha det inni der :O

Så da har jeg et dumt spørsmål:

MÅ kullfilteret sitte inne i teltet på sugesiden av vifta? Eller er det mulig å bare ha et rør direkte ut av teltet som går inn på sugesiden av vifta og så videre til filteret?

Altså, eksosen vil bli blåst igjennom filteret istedet for å bli sugd igjennom.

Har det noe å si for filtreringen? Regner vel med at jeg må sette på et slags filter på enden av røret som er i teltet da, så ikke noe småtteri blir sugd inn i vifta.

For meg virker det som om dette bør fungere like bra, men har sjekka litt rundt på youtube og finner ingen som har gjort det på denne måten. Er det kanskje en grunn til det?

Fenix

Ha flakt och filter utanfor och precis som du sager blas igenom filtret. Sa korde jag, det blir dessutom mkt tystare.

Filtret haller inte riktigt lika lange men det ar skitsamma.

Kennybis

Jeg regnet med at det skulle gå fint, men er fint å få det bekreftet. Takk for det, Fenix ;)

Om filteret ikke holder like lenge gjør ingenting, så lenge det er luktfritt så er jeg glad :D

Saoshyant

Håper du kommer til å dele mer med oss om hvordan dette utvikler seg fremover?

Hvis du ikke er på budsjett kan jo LED være veien å gå for nok lys uten å utvikle mye varme.

Her kan du se hva en på icmag har fått til med samme telt og 75w hps.

https://www.icmag.com/ic/showthread.php?t=207991 (Fant ikke noe forbud mot linker til andre forumer i norcan-loven så satser på dette er innafor.)

Kennybis

Hei Saoshyant :)

Den linken likte jeg. Kult se hva som er mulig med slite telt! Og jeg som trodde at jeg var optimist med kje 5L potte :P

Gleder meg ikke noe mindre til komme i gang nihvertfall :D

Ja, tenkte jeg skulle fortsette og poste her om hvordan prosjektet utvikler seg.

Jeg har vt litt treig til komme igang. Men teltet er oppe g med lys, ventilasjon og filter n Forelig har jeg kun to 55W PLL'er inni der, men det blir sfort varmt at jeg tror ikke jeg kan ha noe slig mer. Jeg bestilte noen 23W CFL per ogsfor flitt mere W, men de f jeg bare spare til en annen grow.

Frfikk jeg i dag, sskal slenge ett oppi et glass med vann n sf vi se om det skjer noe til i morgen :D

Stay tuned!

Skal se om jeg f til noen bilder etterhvert ogs Jeg mbare le meg hvordan :P

JohnDeFoe

Kanskje en liten vifte fra Biltema er det som trengs @kennybis? 2X55w PLL er et veldig greit utgangspunkt. Og mange muligheter i fht. Bytte over til 2700k (bloom) paere av samme slaget. Med 110w PLL utnytter du lyset mye bedre en noen cfl paere klarer. Dessuten er de geniale i smaa skap/bokser hvor man trenger hver cm. Men ja, de utvikler varme, som alle andre lamper! Det er derfor man maa ha utsug m/kullfilter og en liten vifte, for aa sirkulere luften litt.

Blir god avkastning og smud roeyk. Sjekk ut PLL traaden her paa forumet.

LED skal jeg overlate til de som kan det... Spennende utvikling

Kennybis

Jeg tror litt av problemet mtp varme er rommet teltet står i. Det er en liten, trang bod som er dypere enn den er bred. Teltet står på en hylle helt innerst som er like bred som rommet og det er enda en hylle over der igjen. Pga dette så blir det vanskelig å få tilgang på nok ny og kjølig luft i fra gangen utenfor. Vifta og kullfilteret henger rett ved siden av, noe som ikke er opptimalt fordi varmluften fra filteret "kræsjer" i hylla ovenfor og blir værende i rommet og øker temperaturen.

Men jeg har klart å finne en passelig løsning på det. Jeg har løsnet hylla og dratt den litt ut ifra bakveggen så det blir tilgang på luft fra undersiden. I tillegg har jeg satt opp en vanlig bordvifte på gulvet under, sånn at frisk luft blir sugd inn i rommet og presset opp bak hylla og inn i inntaket på teltet. Dette gjør også at den varme luften ut ifra filteret blir presset opp og ut mot døråpningen og ut av rommet. Jeg har koblet bordvifta på timeren til lyset også, sånn at den skrur seg på når det er behov ;)

Det ser ut til å fungere bra. Nå har det surra og gått i hele dag, og høyeste temperatur har vært 28C, snittet har vært på 26-27.

Det kunne vel sikkert ha vært enda litt lavere, men det er bedre enn 32-33 som det var før jeg gjorde noe :O

Det eneste som er dritt er at den bordvifta bråker dobbelt så mye som avtrekksvifta mi, så poenget med stillegående vifte forsvant litt. hehe :P

Det som bekymrer meg mest nå er det stakkars frøet jeg putta i et vannglass i går :/

Er det normalt at det tar over et døgn før det skjer noe?

Håper jeg ikke har druknet det :(

Saoshyant

Du har ikke mulighet til å sette opp en avtrekksvifte som suger varm luft ut av dette rommet? Har du veldig flaks sitter det jo kanskje allerede en lufte ventil du kan bruke..

Sug ut luft fra rommet så høyt oppunder taket som mulig og høvl ned et glippe i mellom døra og gulvet hvor det kan trekkes inn kald luft.

Kennybis

Nei, er ikke ventil i rommet desverre :/ All luft må inn og ut av døra... Men bordvifteløsningen funker foreløpig. Jeg fikk to PC-vifter jeg bestilte i dag. Skal prøve meg litt frem og se om ikke bordvifta kan erstattes av de. Da blir det ihvertfall mer lydløst, får bare håpe at de klarer å flytte nok luft ;)

Etter to og et halvt døgn i et vannglass ga jeg opp på frø nr 1. Prøver en annen metode på nr 2: La litt vått dopapir i en skål med mer vått dopapir oppå, inni en plastpose og inni et mørkt skap. Stått i to døgn nå, men ettersom jeg har skjønt, kan denne metoden ta litt lenger tid.

Hvor lenge bør jeg egentlig vente før jeg gir opp? Prøver å være sparsom på frøene, ettersom jeg ikke får dyrket mer enn ett av gangen likevel, men samtidig er jeg ivrig etter å komme i gang her :P

Kennybis

Hei igjen!

Her kommer en oppdatering på prosjektet mitt.

Etter to misslykkede frø fikk jeg endelig liv i ett, og jeg sitter nå med en fin liten plante på 15 dager :D

Alt har stort sett gått greit hittil, kun et par småting jeg har driti meg litt ut på, men som jeg tror jeg har klart å rette på ganske greit.

For det første, så var jeg ikke klar over at man helst skal plante auto'er rett i stor potte og at de gennerelt ikke er så glad i å bli ompottet. Så jeg plantet i en bitteliten en, og måtte potte om til en 4L-potte etter en uke når jeg lærte dette i en youtube-guide :P

...og som om ikke det var nok, så bomma jeg ganske heftig på jordmengden jeg hadde i 4L-potta før jeg puttet lillefrøkna oppi så det ble litt lite oppi der. Når jeg først hadde puttet planta oppi, så turte jeg ikke ta den ut igjen for å fylle på mer jord, så jeg bare fylte så mye jeg turte med planta oppi også får det bare være sånn. Kommer kanskje til å hemme veksten litt, men det får gå...lessons learned ;)

En kveld klarte jeg å lukke døren inn til rommet, noe som gjorde at det ble ganske varmt der i løpet av natta (godt over 30C), men dette ser også ut til å ha gått veldig bra.

Jeg har også lært at å lagre ferdigblanda jord i en lukket luftett bøtte med en tresleiv oppi er en fin måte å lage muggen jord på :P

Jeg har tatt en haug med bilder som jeg skal prøve å laste opp nå. Kom gjerne med kommentarer og evt spørsmål :)

Saoshyant

Bra prosjektet fortsatt holder koken, gleder meg til å se bilder :)

Kennybis
Slik ser oppsettet mitt ut. Som dere ser, så er det ganske trangt. Her har jeg ryddet for bildet,
vanligvis har jeg masse crap og pappesker osv i hylla som dekker til litt, så alt blir så stealth som
mulig sånn synsmessig. I ettertid har jeg montert en PC-vifte forran filteret som blåser varm luft ut mot døra.

Telt opplegg

Slik ser det ut inni teltet. Her er planten ca. 6 dager gammel.

Telt innvendig

Dag 1

Dag 1

Dag 3

Dag 3

Dag 6
Her fikk jeg det for meg at det kanskje var for mye med TO pll'er til en så ung plante (leste på en
tråd her at veksten kunne hemmes av for mange watt på unge planter) så jeg fjernet det ene røret i noen dager...
Dag 11
Andre dag i stor potte. Her er begge rørene på plass igjen.

Dag 11

...og her er vi nå: Dag 15
Syns hun har strekt seg mye de siste dagene, og det virker som om hun trives :)

Dag 15.

Dette begynner å bli veldig gøy nå, jeg ser forandring fra dag til dag og det begynner
å ligne på en skikkelig cannabisplante :D
Som sagt, fyr løs med kommentarer eller spørsmål...
  • Like 4

Saoshyant

Synes det så rett så trevlig ut i den lille boden din :) Rent og pent oppsett, sånt liker jo ofte jentene.

Ingen ekspert på området, men ser jo ut som planta din trives.

Har du planene klare hvis du feks må begynne å tenke på å binde ned planta etterhvert?

Soilandcatsand

Ser bra ut :) Gleder meg til fortsettelsen :)

Natas

Kult,frisk og fin plante. Oversiktlig logg..blir bra detta :)

Peace