Jump to content
Sign in to follow this  
Kennybis

Homebox 30x30x60: Ventilasjon, temperatur og luft

Recommended Posts

pollen

He , he , hva i all verden har du ryka Natas ,,,,, ? 12 poster paa en time , har du mer av den ryken ,,,? lol

• Like 1

JohnDeFoe

Ser ryddig og pent ut. Naa kan det hende at jeg spoerr dumt, men. Hvor mange cm. Har du aa gaa paa naar du tar bort det lampen bygger ut og potten(e).?

Er det autoer? Lowryders? Lyssyklus? Hvilke 55w roer bruker du?

55w PLL 2700k selges billig paa norske hydrobutikker. Naar du har planer om aa switche til blomst.

Natas

He , he , hva i all verden har du ryka Natas ,,,,, ? 12 poster paa en time , har du mer av den ryken ,,,? lol

Hehehe... ja det ble noen poster kjapt.. Chem dog fra greenhouse :) en real heavy hitter.

Koser meg med forumet,og det var jo uke siden sist så...

Peace

tricko

Heftig oppsett! Alltid morro med en microgrow! :)

Du f ikke dratt en luftkanal fra innlufthullet pboksen og direkte bort til friskluftkilden prommet da? Skan all luft til boden gvia growen fst?

Kennybis

Wow! Takk for god respons, det settes pris på :)

Har vært litt travel denne uka, så har hatt liten tid til forum...

Har du planene klare hvis du feks må begynne å tenke på å binde ned planta etterhvert?

Planer og planer...jeg har laget noen hull øverst i potta ihvertfall :P Er ikke helt sikker på når jeg skal begynne å binde ned, men vil tro det er litt tidlig. Det kommer nye blader hele tiden, men planta breier seg liksom ikke SÅ mye ut enda.

Ser ryddig og pent ut. Naa kan det hende at jeg spoerr dumt, men. Hvor mange cm. Har du aa gaa paa naar du tar bort det lampen bygger ut og potten(e).?

Er det autoer? Lowryders? Lyssyklus? Hvilke 55w roer bruker du?

55w PLL 2700k selges billig paa norske hydrobutikker. Naar du har planer om aa switche til blomst.

Her er ingen spørsmål dumme ;)

I bredden har jeg igjen ca 20cm i mellom lampene, i høyden har jeg ca 44cm når man trekker ifra potta.

Planta er Northern lights femmisert auto, lyssyklus er 18/6 noe jeg har tenkt å kjøre hele veien.

Foreløpig er det Secret Jardin TNeon 55w 6500K rør jeg bruker, men jeg bytter til 2700K når den begynner å blomstre.

Heftig oppsett! Alltid morro med en microgrow! :)

Du f ikke dratt en luftkanal fra innlufthullet pboksen og direkte bort til friskluftkilden prommet da? Skan all luft til boden gvia growen fst?

Jeg har vært inne på tanken. Problemet er at boden er midt i leiligheten uten viduer eller lufteventiler i nærheten, noe som betyr at hvis jeg skal hente friskluft noe sted så må kanalen ligge ut igjennom døra og gjennom halve leiligheten. Men etter å ha montert noen ekstra vifter har hele temperaturen og luftsirkulasjonen egentlig blitt veldig bra...så lenge jeg husker å ha boddøra åpen ;)

Kennybis

Også en liten oppdatering....

Dag 21:

Dag 21

Tror hun fortsatt trives godt. Jeg vanner hver tredje dag ca og er ganske nøye med å
kjenne på vekten før jeg vanner. Tenkte kanskje jeg skulle prøve å tørste henne litt
bare for å se hvor grensen går, men jeg har ikke klart å vente lenger enn 3 dager før
jeg vanner hittil :P
Nå går jeg egentlig bare å venter på at den skal begynne å blomstre (etter hva jeg har skjønt skal det skje etter ca 2-3 uker). Jeg er litt smånervøs ang plassen jeg har i teltet, og angrer litt på at jeg valgte auto siden jeg ikke kan velge når jeg kan sette den i blomst. Håper den ikke blir ALT for stor før den blomstrer :(
Noen som har erfaring med Northern lights autoer eller har sånn ca peiling på hva jeg kan vente meg? Hva er det egentlig som bestemmer når en auto blomstrer? Størrelsen på potta? Næring?
Eller går det på tid?
Potta er jo ikke full en gang, kjipt hvis hun går tom for næring før hun rekker å blomstre ferdig :(
Uff nei... kan ikke tenke sånn :P

Kennybis

Nå er jeg litt bekymret. De nederste bladene på planten blir gule :( For to dager siden fjernet jeg

3-4 blader helt nederst som hadde blitt helt gule, så neste dag (i går) så jeg at de neste bladene

oppover også begynte å bli ganske gule.

Dag 25 (i går)

Skulle egentlig vanne i går (vanner hver tredje dag) men drøyde til i dag i tilfelle jeg hadde
vannet for mye sist. Men i dag så planta så slapp og tørr ut, så jeg vannet, men litt mindre enn vanlig.
Vet ikke hvor godt det syns på bildet, men de gule bladene har blitt litt gulere enn de var i går.

Jeg har googlet litt, men finner litt forskjellige svar... Er dette noe jeg bør gjøre noe med fort som f...? Eller er det noe som går over av seg selv? Bør jeg fjerne de gule bladene?

Kennybis

Btw, det siste bildet ble tatt før jeg vannet i dag, så derfor ser planta litt slapp ut på akkurat det bildet :P

Kennybis

Nitrogenmangel ja, det kan jo virke slik naar jeg leser linken din. Jeg har ikke gitt noe naering enda nei. Jeg trodde faktisk ikke jeg trengte det, siden jeg hadde blandet kukompost inn i jorda :p

Da faar jeg se om jeg klarer aa faa tak i noe naering i dag. Jeg tittet i teltet igjen i dag tidlig, og bladene saa ikke noe bedre ut. Saa det er sikkert greit aa faa fikset dette saa fort som mulig😉

Tar en tur paa plantasjen senere ;)

Noen spesiell type naering som anbefales?

Kennybis

Føler meg som en dedikert gartner nå... Avspaserte halve arbeidsdagen for å reise hjem og pleie syk plante ;)

Jeg kjøpte meg en flaske med tomatnæring fra plantasjen pluss en flaske med kaktusnæring siden dette skal være bedre næring i blomsterfasen.

På tomatflasken står det: 60ml næring per 10L vann, per 10kvm

Jeg har nå tatt ca 4ml næring og blandet ut i 1 liter med vann, (altså 15x mindre næring i 10x mindre vann) så vannet jeg planten med ca 1dl av blandingen. Da er det vel ihvertfall ikke for sterk blanding tenker jeg, heller kanskje litt for svak. Jeg regner med at det er best å tilføre litt og litt næring i stedet for å kjøre på med masse på en gang, så jeg tenker å vanne med en dl av blandingen annenhver dag og se om ting blir bedre.

Må bare prøve meg frem ;)

Kennybis

I dag er planten min en måned gammel :D

Jeg tror jeg har fått bremset ned på gulningen av blader. De bladene som var blitt gule er nå visnet eller fjernet, men det har ihvertfall ikke blitt fler av dem. Jeg har vannet med næringsblandingen jeg nevnte ovenfor, ca 4dl over 2 dager. Nå skal jeg la det gå minst 3 dager før jeg vanner med enda litt mer næring, så får vi se hvordan det går. Må prøve meg frem med næringen siden jeg ikke helt vet hvor "for lite/for mye"-grensa går ;)

Dag 27 (to dager siden)

Dag 27

Her har jeg ikke klippet bort de gule bladene enda, men dere ser ihvertfall at hun begynner å bli ganske høy. Dette kom litt brått på meg, og jeg oppdaget at hun faktisk har vokst over 20cm på under en uke :O

Hva syns dere om utseende her egentlig? Når jeg ser på bilder og videoer av NL-planter ser de alltid så lave og buskete ut. Jeg syns min vokser så mye oppover og ikke utover.

Kan det være at lysene mine er vertikale og at planten da ikke behøver å strekke seg så mye etter lyset?

Dag 29/30

Dag 29

Jeg skjønte at jeg måtte begynne å binde henne ned og at jeg kanskje har vært litt treig med å komme i gang med dette. Som sagt, jeg har rett og slett ikke sett at hun har vokst så mye før jeg målte i går og så hvor kort avstand det var igjen til taket i teltet :P
Dette er vel tegn på blomstring? Jeg byttet ihvertfall ut den ene lampa med 2700K men lot den andre være med 6500K, siden jeg ikke er heeelt sikker på akkurat når jeg burde bytte. Jeg vet jo ikke helt hva jeg driver med her, så jeg tenker at det er smart å gjøre alt gradvis ;)
Her klippet jeg bort de nederste gule bladene sånn at de nye småbladene her skulle få mer lys.
Vil gjerne ha kommentarer på hvordan dere syns dette ser ut. Som sagt, syns jeg planten ser litt høy og rar ut, men hva vet vel jeg :P
Er det noe dere ville gjort annerledes ang nedbinding, næring osv? Skrik ut ;)

Arctic Fox

Jeg synes planten din ser overvannet ut, den ser også liten ut for alderen etter min vurdering. Det er ikke helt lett å se av bildet ditt, men jeg kan ikke få øye på noen feminine attributter. De to grønne "spissene" man kan se på bildet du har markert med en rød sirkel finner man på begge kjønn. De må ikke forveksles med pistiller. Når det er sagt vil jeg få presisere at jeg er mere boklærd enn hva jeg har praktisk erfaring med dette, så kanskje noen mer kyndige kan gi deg en second opinion. Lykke til videre.

Edited by Arctic Fox

Kennybis

Ja, den er nok blitt litt overvannet, ihvertfall den siste uken. Jeg fikk noia naar bladene begynte aa bli gule, saa for aa faa i henne naering fort valgte jeg aa drite i vanningsrutinen siden jeg da maatte ha ventet i flere dager foer hun fikk naering ;)

Ellers vanner jeg hver tredje dag med ca 4 dl, men det kan jo hende det er for mye ogs Jeg skal proeve aa vanne litt mindre, saa faar vi se hvordan det gaar :)

Faen, jeg som var sikker paa at planten begynte aa vise tegn paa blomstring :P Syns det tar saa jaevlig lang tid.

Natas

Føler meg som en dedikert gartner nå... Avspaserte halve arbeidsdagen for å reise hjem og pleie syk plante ;)

Jeg kjøpte meg en flaske med tomatnæring fra plantasjen pluss en flaske med kaktusnæring siden dette skal være bedre næring i blomsterfasen.

På tomatflasken står det: 60ml næring per 10L vann, per 10kvm

Jeg har nå tatt ca 4ml næring og blandet ut i 1 liter med vann, (altså 15x mindre næring i 10x mindre vann) så vannet jeg planten med ca 1dl av blandingen. Da er det vel ihvertfall ikke for sterk blanding tenker jeg, heller kanskje litt for svak. Jeg regner med at det er best å tilføre litt og litt næring i stedet for å kjøre på med masse på en gang, så jeg tenker å vanne med en dl av blandingen annenhver dag og se om ting blir bedre.

Må bare prøve meg frem ;)

Less is more når usikker,ja egentlig alltid :)

Peace

JohnDeFoe

Kan se ut som du har faatt litt problemer med jenta di.

Anbefaler deg aa la henne toerke helt ut foer du vanner. Har du brukt mye "nutes" saa kan man starte neste vanning med en grundig flush. Men du heller mer andre veien og burde nok gi greit med naering naar du vanner.. Men husk aa la henne staa til mediet er helt toert..

Naar du vanner igjen da, kan det vaere greit med en draape eller to med groennsaape eller zalo i 10liter vann/naering. Saapen er med aa bryte opp og gjoer det lettere aa vanne grundig (som er viktig) saa du har en grei avrenning og potta blir blytung igjen.

Brukte ganske mange liter med BioBact oekologisk tomatnaering paa uteplantene mine i sommer. De ble store og vakre og viste ingen tegn paa mangelsykdommer. Saa det funker greit.

Faa orden paa vanningsregimet ditt, saa vil hun trives bedre. Mulig du burde vurdere en varmematte under potta, hvis det er temperaturen i potta/jorda som er problemet..

Mine 20spenn

Edited by JohnDeFoe

Saoshyant

Hvordan går det med jenta di? Håper hun har kommet seg og fått mer fylde i skjørtene.

Kennybis

Dag 58

Saoshyant: I wish :(

Dessverre ser hun ikke så bra ut for tiden, og jeg må innrømme at selvtilliten min som gartner ikke er så høy nå.

Hun vokser fortsatt i høyden og jeg binder henne ned så godt jeg kan, men jeg får liksom ingen greiner. Virker som hun har tenkt til å bli et tre i stedet for buske :P I tillegg, visner de nederste bladene hele tiden. Jeg har sikkert mistet 7-8 bladpar nå. Derfor har jeg ikke villet toppe fordi jeg har lest at planta bør være frisk og fin når man gjør det.

Etter siste oppdatering fulgte jeg rådet jeg fikk av JohnDeFoe, lot henne tørste skikkelig før jeg ga en skikkelig runde med nutes (BioBact tomatnæring). (Dette var ved dag 32-ish) Jeg doblet mengden næring i forhold til det jeg hadde gitt tidligere, og det var åpenbart at det var det som skulle til, for etter det kviknet hun til og ble grønnere og vokste. Jeg ga henne næring ved neste vanning også men en mindre mengde. Etter dette ble noen av bladtuppene brune, så jeg tenkte at hun nå hadde nok næring for en stund, så ved neste vanning fikk hun kun vann. (Vanner hver 3-4. dag btw, og jeg veier planta på kjøkkenvekt hver gang for sikkerhets skyld.) Så begynte det nederste bladparet å visne og jeg tenkte: "Shit! Nå er hun sulten igjen" Og kjørte på med nutes igjen ved neste vanning.

Så sånn har det vært siden.

Jeg forer -> blader blir svidd i tuppene -> bare vann neste gang -> nederste bladpar gulner og dør -> Jeg forer

I tillegg er øverste del av stammen og ALLE blad-stilker lilla og ikke grønne, noe som betyr at planta sulter (har jeg lest).

Ok...her kommer bilder.

Kanskje litt rar måte å binde ned på, men jeg har dårlig plass så det ble en slags spiral-løsning det her :P
Legg merke til fargen på stammen

Dag 58(6)

Svidde blader

Dag58(5)

Er dette buds?
Hva tror dere? Har mine fuck-ups gitt henne varige skader? Er vel ikke normalt at en auto står i 58 dager uten å blomstre?
Hvordan kan jeg ha tegn på overforing og underforing samtidig?

Kennybis

Forresten, dere andre som bruker Bio bact tomatnæring. Hvordan blander dere den ut? Samme forhold som står på flasken?

Eller sagt på en annen måte: Trenger cannabis like mye, mer eller mindre næring som en tomatplante?

Jeg har blandet samme forhold som står på pakken, altså 6ml per 1L vann ( eller 60ml per 10L vann som står på flasken)

skogtrollet

Autoen ser bedrøvelig ut. Har ikke sett lignende. Mer tømmer og stilk enn blader. Kraftig overgjødslet er den også.

Leste at du blandet inn kukompost, det er kraftige saker med mye nitrogen jeg bare ville ha brukt utendørs. Hvor mye brukte du? Kan være at kukomposten brenner opp røttene i deler av potta. Når growen er over bør du bryte opp rotballen og se om problemet kan ha vært her.

Hvor kjøpte du forresten frøene fra?

• Like 1

Kennybis

Dette er det jeg har brukt

50% plantejord
30% Kukompost
20% Perlite
Frøene mine er fra Sensi Seeds. Feminized Northern Lights Auto.

Er det noen måte å rette opp i dette på da, Skogtrollet? Eller er de siste 58 dagene bortkastet? :(

Hva hadde du gjort?

skogtrollet

Personlig så hadde jeg satt lyset til 12/12, gitt vann uten gjødsel neste gang du vanner for å se om det bedrer sitasjonen.

Har dessverre ikke mye erfaring med autoblomstrende strains. Er tilhenger av rene fotoer innendørs.

Dette er ikke bortkastet, men verdifull erfaring.

• Like 1

Saoshyant

Dette er ikke bortkastet, men verdifull erfaring.

+1

Du kommer alltid med konkrete og lett forstålige svar skogtrollet. Du svarer utfyllende og bra samme om det gjelder nybegynnere eller erfarne.

Har lært masse av innleggene og hjelpen du har gitt her inne, skal prøve å huske alt jeg leser :) Kjempe ressurs for forumet!

Kan vel ikke forvente så stort utbytte på denne runden Kennybis, men håper du får noe!

Blir det auto i neste runde?

Kennybis

Enig med deg der, Saoshyant ;)

Takker for tips og feedback, Skogtrollet :) Setter pris på at du gidder å engasjere deg i en newbie-tråd som denne...

Nei, det blir nok ikke rare røykingsen av dette gitt. Men jeg har da igjen 5-6 autofrø til, så NOE må jeg da vel få til :P

Driver å lurer på om jeg skal la planten stå og se om jeg får dytta inn en potte til med et nytt frø. Blir det noen gram av henne så får jeg litt å patte på imens jeg venter på plante nr to, og hvis nr to trenger plassen, kan jeg kvitte meg med henne når den tid kommer. Vi får se om jeg får plass :P

Bør jeg plante kun i blomsterjord og perlite neste gang? Eller er det en annen miks jeg burde gå for?