Jump to content
Sign in to follow this  
Kennybis

Homebox 30x30x60: Ventilasjon, temperatur og luft

Recommended Posts

skogtrollet

Takk for fine ord.

Planen din høres bra ut Kennybis. Så et par frø og finn plass i teltet.

Blomsterjord og perlite høres bra ut. Det er en fin miks.

TheBlueHaze

Er du i gang med ny? :) Var spennende å følge med.

Kennybis

Ikke helt, men nå kan det se ut som prosjektet er på bedringens vei her, faktisk :)

Jeg la et nytt frø i bløtt her om dagen og tenkte gamlejenta skulle få leve frem til neste plante var godt på vei. Frøet skjedde det lite med, men jeg ga gamla en dose med kaktusnæring ved neste vanning (den dagen så hun helt jævlig ut og jeg regnet med at hun snart visnet helt likevel). Det viste seg å være akkurat det hun trengte, de neste dagene vokste bladene masse i størrelse og ble skikkelig mørkegrønne og fine. Til og med de nederste bladene som var gule og stygge har begynt å få tilbake grønnfargen, og nye bladpar vokser frem lenger ned på stammen :D

Jeg skal prøve å legge ut bilder i morgen eller tirsdag så dere får se.

Kult at du følger med, TheBlueHaze! Syns dette er spennende selv, jeg ;)

Pistil

Hei, jeg vil si det er litt lite perlitt i blandinga di om du har i komposten der, for den er som leire. Kukompost egner seg best ute og ikke i potter.

Jeg ville heller bare hatt i 20-30% perlitt, med tanke på vinter etc.

JohnDeFoe

er det femma froe? vet du at det blir en hunnplante?

TheBlueHaze
Kult at du følger med, TheBlueHaze! Syns dette er spennende selv, jeg ;)

Har alltid vært på tanken til å starte opp noe men aldri tatt tak. Men gøy å følge med å få litt inspirasjon.

Stå på :)

JohnDeFoe

Bare pass deg for aa bli for ivrig og overvann eller for sterk naeringsloesning, saa hun ikke brenner seg. Finn ut hvor mye potta veier naar den er toerr og hvor mye den veier naar den er full av vann. saa vet du naar du skal vanne. lykke til videre

Kennybis

Hei, jeg vil si det er litt lite perlitt i blandinga di om du har i komposten der, for den er som leire. Kukompost egner seg best ute og ikke i potter.

Jeg ville heller bare hatt i 20-30% perlitt, med tanke på vinter etc.

Heisann. Jeg blandet med ca 20% perlite, men bomma grovt med den komposten. Blir ikke det neste gang for å si det sånn ;)

Jeg har researchet mye på forumet før jeg begynte å dyrke, og tatt notater osv. Må ha forvillet meg inn på en tråd om utegrow og tatt noen notater der også, hehe :P

er det femma froe? vet du at det blir en hunnplante?

Yupp...femma auto :)

Har alltid vært på tanken til å starte opp noe men aldri tatt tak. Men gøy å følge med å få litt inspirasjon.

Stå på :)

Du får følge med på denne tråden, så lærer du ihvertfall hvordan du IKKE skal gjøre det :P

Bare pass deg for aa bli for ivrig og overvann eller for sterk naeringsloesning, saa hun ikke brenner seg. Finn ut hvor mye potta veier naar den er toerr og hvor mye den veier naar den er full av vann. saa vet du naar du skal vanne. lykke til videre

Jeg veier på kjøkkenvekt før hver vanning, så akkurat det har jeg ganske bra kontroll over. Når det kommer til næringa, så ga jeg nok litt mye sist. Som sagt i forrige post, så ga jeg kaktusnæring, og jeg tenkte feil når jeg doserte (pluss at jeg var i litt "fuck this shit"-humør siden jeg var ganske sikker på at det var kroken på døra for denne planta) og endte opp med å blande ca dobbelt så sterkt som det sto på pakken. Dette er nå over en uke siden, og jeg har ikke gitt næring siden det, bare vann.

Bortsett fra litt mørke blader og enkelte svidde blader, så tror jeg ikke hun har tatt noe skade av det, ihvertfall som jeg kan se. En litt hard start, men kanskje det var det som skulle til for å få henne til hektene igjen. Bladene har vokst mye, gule/døende blader har blitt grønnere, nye bladpar kommer frem lenger nede på stammen (hvor alt annet har visnet og falt av) og hun drikker mer vann, har nå økt vannmengden med en dl per vanning i forhold til hva jeg har pleid.

Bilder Dag 65

Dag 65(4)

Dag 65(2)

Dag 65(3)

Jeg TROR jeg ser noen små knupper med tynne hår innerst ved noen av grenene, men fikk ikke noe bra bilder av de.
Har ihvertfall byttet til 2700K pærer, så får vi se :D
Desperat "far" som jeg er, så lever jeg fortsatt i håpet om at det skal bli noe av denne jenta... Hva tenker dere?
Tåler en femma auto all denne dårlige behandlingen? :P
Nok en gang så setter jeg stooor pris på innspill :)

Pistil

Det jeg mener er at om du putter noe slikt som kukompost i bøtta, så må du ha mye mere perlitt, for kukompost er drøye saker. Men ja, man lærer noe nytt hele tiden ;)

Edit: ang femma frø (antar du sikter til hermies), tror jeg det er mye forvirring der ute. Det er ikke slik at an plante BLIR hermie, hermie er en genetisk "trait". Det er bare at mange frøleverandører har krysset med noe som har disse tendensene latent. Evt, ikke stabilisert genene.

Edited by Pistil

Kennybis

Aha...da skjønner jeg ;) Tror nok jeg kommer til å droppe komposten og bare bruke jord og perlite neste gang.

Kan ikke så mye om hermies, men kjekt å vite. En ting mindre å bekymre meg for med denne planta ;)

JohnDeFoe

er du smart naa saa begynner du aa sette nye froe i vann, saa du har litt rotasjon i growen din. Naar den foerste er ferdig hoesteklar, saa har du allerede de neste "småplantene" klare til aa ta over, saa blir det ikke saa lenge mellom hver gang du hoester. Teknikken er aa tenke to steg forran hele tiden...

Dessuten er jeg enig med @skogtrollet i aa kjoere 12/12 fra froe, saa sparer du litt stroem ogsaa.. Og morsomt aa blande litt forskjellig lysspekter med PLL

Kjoer hardt kjoer stil

Kennybis

Ja, jeg tenkte jeg skulle saa et froe til, sjeg har en ny plante godt paa vei naar jeg hoester. Men jeg tenkte aa vente til jeg er helt sikker paa at hun er godt inn i bloom foer jeg saar, slik at jeg ikke ender opp med to alt for store planter i teltet.

I tillegg saa maa en ny plante ha en ganske liten potte pga manglende gulvplass i teltet. Dette gjoer kanskje ikke noe. Den jeg har naa vokser seg jo egentlig alt for stor, saa mindre pottestoerrelse er kanskje bare bra.

Hmm, har aldri tenkt paa aa kjoere 12/12. Jeg leste at det er smart aa kjoere 18/6 hele veien med autoer, saa har jeg bare gjort det, uten aa egentlig tenke paa hvorfor. Folk gjoer vel det for aa faa mest mulig ut av autoene (at de skal vokse mest mulig). Jeg ofrer gjerne litt stoerrelse paa plantene mot at jeg faar mulighet til aa overlappe grows ;)

Har jeg forstaatt dette riktig?

Saoshyant

Slik jeg har forstått det så er det best å starte autoer rett i den potten du skal bruke igjennom hele livssyklusen, og da gjerne så stor som mulig.

Men her skriver jo du at du gjerne ofrer størrelse/utbytte på plantene for å kunne kjøre flere potter samtidig, så da er det logisk :)

Ser mange nybegynnere gjerne kjører autoene sine med mest mulig lys for at de skal vokse mer, mens de erfarne kjører 12/12. Det skjer visst ting når planten sover/hviler også som er gunstig.

Nå som du har fått 30 poster og endelig er fullverdig medlem anbefaler jeg deg å sjekke ut Exils rullende SOG i dyrkelogger, aboslutt noe for deg ;)

Velkommen på nytt! :)

Kennybis

12/12 it is... Da skal jeg justere timer senere i dag 😉

Jeg skal researche litt ang potter. Hvis jeg faar tak i noen som er firkantede og riktig stoerrelse, saa skal jeg nok faa grei plass til to stk. Naa har jo denne planta faatt en litt uvanlig oppvekst, saa fremtidige grows vil forhaapentligvis gaa litt smoothere. Og hvis jeg er litt toeffere med nedbining og evt supercroping osv, saa faar jeg kanskje mer kontroll over veksten 😊

Takk for tipset! Skal defininitivt sjekke ut noen dyrkelogger naa ja. Vil tro det er mye aa laere der 😁

JohnDeFoe

@exil sin logg er absolutt verdt aa lese som @saoshyant skriver. Han kjoerte passiv hydro med bare Hesi bloom fra froe til ferdig plante. Og i veldig smaa potter! (Da faar du plass til 4-6 damer i det lille teltet ditt)

Edited by JohnDeFoe

Kennybis

Nå vokser det fælt i miniboxen :D

Jeg fikk nye potter i posten i dag og, så nå skal hun få selskap snart ;)

Har ikke så mye annet nytt å komme med egentlig. Hun drikker vann som bare det og får litt kaktusmat en gang i uka, det virker som hun trives bedre enn for noen uker siden :)

Jeg har egentlig en haug med bilder, men det var visst bare ett som var lite nok til å lastes opp :(

Dag 74(1)

Det syns sikkert ikke så godt på bildet, men hun har faktisk strekt seg ganske mye den siste uka.
Hvor lenge er det vanligvis denne voldsomme veksten holder på? Jeg regner med at de slutter å vokse når høstingen nærmer seg, men hvor mye mer kan jeg regne med at hun vil vokse? Er nå på dag 75 ifra frø, og ca 2-3 uker i bloom...

JohnDeFoe

Veksten i hoeyden pleier aa slutte etter 3-4 uker i blomst. Etter det pleier plantene aa bruke energien paa aa produsere blomster/buds.

Kjellerrock

Etter uttallige timer på internett har jeg fått det for meg at 12/12 ikke er veien å gå med autoer.18/6 eller 20/4 er det vanligste. Rett og slett fordi genene til disse auotene ikke er vant til 12/12 eller noe i den duren. Har ikke funnet noen grows eller rapporter om at 12/12 gir økt kvalitet eller avkastning. Jeg ender nok opp med å prøve selv når det blir varmere i lufta (FOR SCIENCE!). Selv kjører jeg 24/0 :) Gikk veldig greit forrige gang og de ble ferdige når produsentene mente de skulle være ferdige (kunne nok latt de stå en uke til tho).

Noen har de på 12/12 hvis de har regulære planter som skal i blomst i samme rom/telt. Men da påpeker de som regel at de ville ikke gjort det om det kun var autoer i rommet.

"The wild ancestor of auto-flowering plants ("Ruderalis" hemp) grows in the northern parts of Russia and may naturally experience nearly 24 hours of light a day in the summer. So it's not crazy to think that auto-flowering strains will also do well on 24 hours light/day."

Jeg tror også en av grunnene til at Autoer gror så fort er at de får mye lys. Sett de på 12/12 og du tar igrunn bare fra de lys de kunne brukt på å bygge seg store og sterke. Når de har den fine egenskapen å kunne blomstre under så mye lys, ser jeg ikke noe grunn til å ikke ta det til din fordel.

Om min 24/0 taktikk er en dum idè, er meget godt mulig. Men alt tyder på at 18+ timer med lys er det beste. kanskje de trenger litt mørketid de og, det vil jeg nesten tro. Men så mye som 12 timer kan jeg umulig tro.

Edit: Ja og en annen fordel med å redusere lys er jo strømregninga (men hey, hvor mange kroner sparer du på det? Koster ikke akkurat skjorta med strøm her til lands ;)

Edited by Kjellerrock

Kennybis

Ja, det virker som de fleste anbefaler minst 18/6 eller mer. Men jeg velger å safe'e med 12/12, selv om det muligens betyr litt mindre yield og plantestørrelse ;) Dette er første growen min, så jeg tar det litt pent :)

Nå har det gått et par uker siden jeg byttet til 12/12. De 12 timene lyset står på nå er primært om natta og det er jævlig digg. Slipper å bekymre meg for stealth hvis noen plutselig skulle komme innom på dagtid :P Hadde et par close encounters med 18/6 :O

Hvis yield'en blir grei nok kommer jeg sikkert til å fortsette med 12/12, bare for enkelhetens skyld. Men vi får se.. Jeg kommer nok til å prøve å ha 3-4 planter samtidig etterhvert, og da trenger de ikke å bli så veldig store før de fyller teltet. I såfall ser jeg for meg at 12/12 er en fin måte å "begrense" veksten litt :)

Kjellerrock

Da er det forståelig at du vil kjøre 12/12! Kan ta litt lengre tid, og bli litt midnre ja, men better safe than sorry. Jeg har forøvrig et lite auto-tips til deg hvis du er keen på å fortsette med disse gledelige genene:

VÆR FORSIKTIG MED NÆRING.

Autoer er veldig sensitive ^^ jeg brukte ca 30-35% av anbefalt dose de (få) gangene jeg ga mine næring. prøvde med 40-60% men det ble for mye av det gode. Snakker ut ifra egen erfaring, og generelle auto-regler man finner på nettet.

Edited by Kjellerrock

Kennybis

Hehe, ja jeg har laert ett og annet om jordblanding og naering i loepet av dette prosjektet ja 😉

Takk for tipset, Kjellerrock. Setter pris paa det😉 Jeg har merket at det ikke er mye som skal til. Naa gir jeg 1-1,5 ml kaktusnaering i 4,5dl vann hver tredje vanning (vanner hver tredje dag), og det virker som det holder i massevis. Tror kanskje jeg skal proeve aa gi naering hver fjerde vanning i stedet, siden noen faa blader har blitt litt svidd i det siste.

Jeg fortsatt ikke faatt liv i noen flere froe heller. Maa ha vaert uheldig med froene mine ass. Kjoepte 10, naa har jeg igjen 3, saa kun 1 av 7 har spiret😳

Saa jeg planlegger ny froe-tur om ikke saa lenge. Denne gangen skal jeg handle mer, og flere stains, baade autoer og vanlige. Proeve ut forskjellige ting😉 Ser for meg at det kan vaere smart med vanlige ikke-auto froe i et lite telt, saa kan jeg selv bestemme naar de skal blomstre (styre veksten). Maa vaere kjekt aa ha den muligheten hvis jeg har 3-4 planter om gangen inni der.

Skal proeve a faa lastet opp noen bilder igjen snart. Jenta begynner aa faa kurver😁

JohnDeFoe

Naar jeg drev og eksperimenterte med mine autofroe, saa var det litt ved siden av den "vanlige" growen. Og brukte autoene for aa fylle paa i teltet og saa hoestet man god roeyk med ujevne mellomrom.

Egentlig saa digger jeg autoer!

Beste maaten aa dyrke de paa tror jeg maa bli rullerende SOG i passiv hydro (coco, perlitte) med undervanning som @exil var veldig flink til med bare Hesi bloom som eneste naering.

Men dette er det helt sikkert maaaange forskjellige meninger om.

skogtrollet

Beste maaten aa dyrke de paa tror jeg maa bli rullerende SOG i passiv hydro (coco, perlitte) med undervanning som @exil var veldig flink til med bare Hesi bloom som eneste naering.

Men dette er det helt sikkert maaaange forskjellige meninger om.

Om noe, så er det den lateste metoden. Autoer i perlitt med enkomponent på et brett med undervanning.. Ikke min smak.

JohnDeFoe

Men imponerte med store buds paa relativt smaa busker og i minimale potter.

Joda, enig i at det er en "lat" metode. Men trenger aa forenkle og automatisere litt for aa slippe aa jobbe seg ihjel. Dumt aa staa i den andre enden av skalaen og loepe rundt som en oj-oj for aa henge med alle plantene.

Edited by JohnDeFoe

Kennybis

Hmm, jeg trodde hydro var vanskeligere enn aa dyrke i jord jeg. Men naar dere sier det er en "lat" metode saa virker det jo litt motsatt😜

Jeg tenker aa bestille froe senere i dag. Har ikke bestemt meg for hvilke typer enda, men driver aa vurderer.

Er det noen grunn til ikke aa gaa for femmede froe?

Er jo lettvint aa slippe aa tenke paa hanner, MEN... Av de 9 autofoea jeg har lagt i vann, har bare ETT spiret, saa hvis det er typisk suksessrate for femmede froe, saa kan jeg like gjerne luke hanner og spare litt spenn og frustrasjon neste gang😉