Jump to content
Sign in to follow this  
Kennybis

Homebox 30x30x60: Ventilasjon, temperatur og luft

Recommended Posts

skogtrollet

Kjøp deg noen vanlige frø fra seedheaven. Har bare fått store og modne frø med godt over 90% spiredyktighet derfra. Så pollinerer du noen buds og blir selvforsynt med frø for resten av livet.

Blir oppgitt når jeg leser om hvordan nybegynnere sparer og knuger på de "verdifulle" frøene sine. De bløter ett og ett frø om gangen, og ut fra skriveriene i forumpostene så skulle man nesten tro at det handlet om en menneskelig graviditet. Så blir de skuffet når frøet aldri spirer fordi de har druknet frøet eller plantet for dypt. Eller når de overvanner småplanter, har lyset for nærme, mangler ventilasjon osv.

Har du mange frø så slipper du å tenke på sånt. Da tar du bare en passe mengde frø og hiver ned i et glass med lunkent vann en 12-24 timer. Så planter du de største, raskeste og mest spiredyktige frøene som har åpnet seg og pælmer resten.

Ariel

Greit nok det, men saa er det jo dette med at nybegynnere liker aa prove ut masse forskjellige strains foer de bestemmer seg for hva man skal satse paa.

Saa jeg harper du ikke blir alt for oppgitt av saanne som oss som maa lage ny emner heletiden om ting dere erfarne bare himler med oeynene over...?

Kennybis

Blir oppgitt når jeg leser om hvordan nybegynnere sparer og knuger på de "verdifulle" frøene sine. De bløter ett og ett frø om gangen, og ut fra skriveriene i forumpostene så skulle man nesten tro at det handlet om en menneskelig graviditet.

Point taken ;)

Da er 50 frø i bestilling fra seedheaven. Billig var det å gitt... betalte jo det samme som jeg gjorde for 10 frø ifra sensi :O

skogtrollet

Du har gjort et godt valg Kennybis, frø trenger ikke å koste mye.

Fra seedheaven får du store, ferske og billige frø som stammer fra kvalitetsgenetikk i private samlinger. Det er et mye bedre valg enn disse masseproduserte små frøene fra Spania som de fleste frøbanker selger med grov fortjeneste.

Det eneste som er litt dumt med seedheaven er de arkaiske betalingsmåtene. Dersom du har tid, så send gjerne en epost og spør om de f.eks ikke kan ta betalt i Bitcoin. Det vil gjøre det lettere for gartnerdebutanter i fremtiden.

Kennybis

Takk for gode tips, skogtrollet :)

Ja, litt tungvint å betale på den måten, men det får så være. Det er vel bare snakk om noen dager ekstra før det blir sendt. Det får jeg tåle ;)

skogtrollet

Godt å høre :) Hva slags frø bestilte du forresten?

Kennybis

Det ble:

White widow fem

Purplelander

Fire 99 Auto fem

Afghan x Himalayan

Har du erfaring med noen av de?

Jeg har lite peilig på strains egentlig. White widow testa jeg i amster i fjor høst og den likte jeg veldig godt :) De andre ble mer eller mindre valgt på måfå. Syns det kunne stått litt mer info om de forskjellige strainene, men men. Purplelander var visst litt mer sativadominant, så det blir gøy å teste :D

skogtrollet

Purplelander er først og fremst en utendørsstrain. Så hvordan den presterer innendørs vet jeg ikke. Ikke tror jeg den blir ferdig utendørs i Norge heller.

Afghan x Himalayan vet jeg ingenting om. Har ikke sett noen som har dyrket den. Men høres absolutt spennende ut.

Angående Fire 99 så var det en tråd på et annet forum der folk diskuterte "den perfekte planten som har alt" :) Der ble Fire 99 nevnt et par ganger:

"dont believe any strain can check all boxes as being 10 out of 10

but a real good mix of all of them , is fire99 , i dont say it because i work with it either , it truly did become my go to strain , i only keep my og kush mother alive now , i dont do shit with her anymore"

Dette er svært ettertraktet genetikk og frøene har akkurat blitt lagt ut på seedheaven. Den blomstrer på 8 uker, og her har du mer info om breederen. Du bør absolutt vurdere å bruke Fire 99 i en krysning. Ta f.eks noe pollen fra Afghan x Himalayan og polliner.

• Like 1

Kennybis

Wow, Fire 99 hørtes jo veldig lovende ut :D Kort blomstringstid er jo gull for et lite telt...

Ja, kanskje det blir et krysningsprosjekt utover våren også. Skal nok få litt å pusle med fremover nå ;)

Takk for info :D

Knipset noen kjappe bilder av planta mi nå også...

Dag 88 nå...ca en måned i blomst

Dag 88(1)

Dag 88(2)

Dag 88(3)

skogtrollet

Så ikke at det var Fire 99 auto. Så blomstringstiden blir selvfølgelig kortere enn Fire 99.

Men bruk den i en krysning om du får anledning, det er verdifult avlsmateriale.

Planta di ser bedre ut nå, stå på videre :)

SørLeandro

Godt aa komme tilbake og se det fortsatt er liv kenny! har ikke hatt nett tilgang en liten periode , fy Saa kjipt og ikke kunne fQlge med paa loggene.

Btw nar du bestiller frQ fra seedheaven, faar du dem tilsendt i egen postkasse eller?

Kennybis

Hehe, jada....her er det liv skjønner du, selv om jeg er slapp på oppdateringene for tiden :P

Jeg ligger ikke heeeelt på latsia da, jeg leser og lærer og har gjort noen oppdagelser den siste tiden ;)

Prosjektet går sakte men sikkert mot høsting, men jeg har skjønt at planta mi fortsatt lider av nitrogenforgiftning. Jada, I know. Det burde jeg sikkert skjønt tidligere :P Men etter at hun begynte å blomstre (for ca 40 dager siden) så kviknet hun liksom til og vokste seg stor og grønn. Min teori var at planta hadde sugd opp alt det ekstra nitrogenet som var i komposten jeg brukte, og at jorda var blitt litt mer "trivlig" og bo i og at jeg kunne se frem grønnere tider (pun intended :P). Joda, det blir da no buds på denne planta, og med det nye 100x lommemikroskopet mitt kan jeg nå se noen fine glassaktige trikomer, så NOE røykings blir det :D Men det er nok fortsatt en del nitrogen i potta mi som skaper problemer...

Som sagt så trodde jeg alt var bare bra, men jeg når jeg begynte å lese om symtomene for nitrogenforgiftning her om dagen så var det mye som falt på plass. Bladene er generellt ganske spinkle og små, enkelte visner og faller av, flere av bladene bøyer seg nedover på tuppene (se bilde et par poster opp), utviklingen av buds går sakte og de blir ganske små.

Enden på visa ble å prøve å flushe ut en del av nitrogenet for å prøve å få litt fart på utviklingen frem mot høsting. Jeg kjørte på med masse vann og lot det renne igjennom, lot det tørke i noen dager før jeg tok en runde til med flush. I etterpåklokskapen så tror jeg nok det hadde holdt med én runde, for nå er hun skikkelig sulten og det kommer til å ta 2-3 dager til før jorda er tørr nok til å vannes og fores igjen :O

Btw nar du bestiller frQ fra seedheaven, faar du dem tilsendt i egen postkasse eller?

Nei, jeg bruker poste restante. Er ikke iskald nok til å bruke egen kasse gitt :P

Var å hentet frøene i dag faktisk, så nå ligger det et par Fire 99'ers i et vannglass og godgjør seg ;)

Bestemte meg for å kjøre en runde til med auto fem før jeg prøver med på noe annet. Jeg tenker at jeg prøver å få igang to frø nå, også plante ett eller to til når de to er ca halvveis, så kan jeg høste litt oftere.

Må si jeg har troen på seedheaven-frøene. De så myyye freshere ut enn sensi-frøene. Jeg fikk også dritmange gratisfrø (Afghan x Himalayan), så nå skal det holde en stund :D

Kennybis
Knipset noen bilder kjapt ;)
Sånn ser det ut nå, dag 106...
Bassert på hva jeg har lest her: http://www.growweedeasy.com/flushing
så TROR jeg at det er igjen ihvertfall et par uker før jeg kan begynne å flushe. Med mikroskop så ser jeg glassaktige soppformede trikomer, ingen hvite enda.

Dag 106(3)

Som nevnt, så har jeg kanskje vært litt ivrig med å prøve å vanne ut nitrogenet, så det kan se ut som jeg har begynte å flushe allerede, siden flere blader har begynt å blitt gule. Jeg håper bare ikke dette rekker å gå for langt før jeg får gitt næring ved neste vanning, så det går utover yield'en :O Planen er ihvertfall å gi næring et par ganger til før jeg begynner å flushe, men jeg tar det som det kommer, så får vi se hvordan det går :)

Dag 106

Kos dere i helgen folkens :D
  • Like 1

Kjellerrock

Du kan spraye bladene med vann+næring. Spray på undersiden av bladene. Bladene tar også opp næring :) Du kan gjøre det frem til neste vanning eventuelt?

Kennybis

Aha... det var smart! Skal prøve det... Takk for tips ;)

pollen

Ver helt sikker paa at du har god sirkulasjon der inne foer du sprayer budsa . Ikke noe verre enn mugg paa siste innspurten ,,,, lol

JohnDeFoe

Veldig enig med @pollen. Spraye budsa helt mot slutten skal man vaere litt forsiktig med. Ellers imponerende liten dame

Kjellerrock

Nå var jeg litt kjapp på avtrekkeren ser jeg. Spraying kan være kunstig i vekst, men ser at dine er i blomst med buds. Jeg sprayet litt i blomst men da uten å treffe buds. Spraya helst på de bladene langt unna for seg selv.

Kennybis

Shit...jeg gav henne en ganske grei dusj ass :O Men har fyrt opp vifta litt nå så får håpe det går greit ;)

Budsa er ikke SÅ veldig kompakte, så vil vel tro at det tørker greit opp når sirkulasjonsvifta mi blåser igjennom. Fuktigheten i teltet pleier å ligge på rundt 30% så det er jo relativt tørt der inne også.

Hadde vært ekstremt kjipt med mugg nå ja...hehe :P

Nå er det natta i teltet, men skal komme med statusrapport når lyset kommer på senere i kveld...

Stay tuned ;)

Kennybis

Puh! Alt ser bra ut... Jenta er tørr og fin å ta på, så da er det vel ingen muggfare :)

Jeg lar vifta gå på full guffe et døgn til, bare for sikkerhets skyld... Tok sjansen på å vanne og fore nå også, selv om jeg nok egentlig burde ventet til i morgen. Potta veide bittelitt for mye, men jeg klarer ikke å se at hun sulter mer nå :o

Begge Fire 99 frøene har spirt også, så nå er de plantet og fått plass i teltet!

(Bare jord og perlite denne gangen :P)

Her skjer det ting gitt :D

Edited by Kennybis

Kjellerrock

Slapp av kompis jeg tror det går helt greit, da jeg med uhell spraya budsa tørka de relativt kjapt. Bare ikke gjør det hver dag ^^

Beklager alt styret!

Kennybis

Hehe, no worries! Ikke noe aa beklage for ihvertfall ;)

Noia-skalaen min gaar fra 0-100 for den minste lille ting naa naar det gaar mot hoesting vet du.

Begynner aa bli noen maaneder siden sist jeg smakte noe hellig tobakk naa, saa disse grammene jeg kommer til aa sitte igjen med er dyrebare ;)

Saoshyant

Artig å se at det begynner å henge litt snop på ho iallefall :) Synes ho har kommet seg godt med tanke på hvor tynn og pjuskete ho var en stund.

Hvor stor potte bruker du på den som straks skal høstes?

Stå på videre! :)

Kennybis

Ja, det saa moerkt ut en stund ass. Jeg hadde aldri trodd at hun skulle komme saa sterkt tilbake med tanke phvordan hun saa ut ;) Det bekrefter jo bare ryktet northern lights har om aa vaere en hardfoer og "forgiving" strain.

Gleder meg skikkelig til hoesting naa. Blir artig aa se hvor mye jeg faar, og ikke minst, smake paa selv-dyrka pot! Hoho :D

Jeg husker ikke helt, men jeg tror potta er p2,9L, men det kan jeg dobbeltsjekke i kveld ;) Jeg bomma jo ogsaa litt naar jeg dreiv aa potta om i starten, saa det mangler jord de siste 4cm opp til kanten av potta, saa jeg har jo ikke engang faatt utnyttet hele stoerrelsen :p

Kjellerrock

2,9 liter? jøss jeg synes planten var stor i såfall! :p