Gå til innhold
KOCMOHABT

Medisinsk olje til utvortes bruk, mulig å ekstrahere med rødsprit?

Recommended Posts

KOCMOHABT

Tenker på å lage olje for utvortes bruk, medisinsk. Har laget for å røyke før, med butan og med etanol, den med etanol syns jeg smakte fælt antagelig pga hjemmebrenten xD Ville nok aldri funnet på å lage olje med rødsprit hvis det var for å røyke, men til utvortes bruk?

Rick Simpson Oil sier han jo man kan lage med hva som helst av løsemidler, og han sier at olje laget av dårlig materiale med fordel kan smøres på hudproblemer. Bare tenker, det røde greiene i rødsprit og brekningsmidlet er kanskje farlig å smøre på huden i konsentrert form? :S

Noen som har peiling?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Arctic Fox

Rødsprit etterlater masse guffe når spriten er dunstet bort; fuksin og hva det nå er som brukes som denaturering, og ikke noe av dette kan tenkes å være greit å få på huden. Jeg ville unngått å bruke det og heller gått for et renere løsemiddel.

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Saoshyant

Bruker denne til mye forskjellig.

https://www.apotek1.no/produkter/antibac-instrumentdesinfeksjon-95-750ml-906129p

Inneholder Etanol og Isopropanol, og den er godkjent for medisinskbruk. Det stiller et helt annet krav til renhet enn om den var ment for industri. Apotek1s sider oppgir at denne inneholder denaturering, men dette er ikke oppgitt i databladet fra antibac.

Datablad:

http://app.ecoonline.no/ecosuite/showpage.php?objID=-1&applicationID=7&viewForm=pdf&viewPage=showmsds&accessKey=7qp13vTZZybfw7SNz2mVBL9nFNeH2Lg/RjUm_AJOpxANUdnHNnFCmPHvV1gtlb3cl&msdsLang=1&fileEnding=.pdf

Ikke 100% sikker på om linken vil fungere, hvis ikke finner man databladet på antibac.no.

For 6-7 år siden fikk jeg ikke lov å kjøpe denne på apoteket som privatperson, vet ikke når det skjedde men for 1-2 år siden var det plutselig ikke noe problem lenger.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
KOCMOHABT

Altså jeg fikk jo kjøpt ren isopropanol på apoteket da.. og fikk tilbud om å kjøpe antibac som var blanding av etanol og isopropanol, men alkoholprosenten på den var 70%, da tenkte jeg at den gamle hjemmebrenten jeg har på 86% er bedre xD

Ønsker altså å lage med noe annet enn hjemmebrenten, tenker å prøve med isopropanol, men er liksom ugreit å gå på apoteket til stadighet for å bestille det :S

Rick Simpson nevner "nafta" og jeg innbiller meg at det er det som heter white spirit? for det får man i store kanner på biltema :D

Noen som kan bekrefte eller avkrefte?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Saoshyant

Ville gått for noe av det du får kjøpt på apoteket eller evt hjemmebrenten din.

Mulig jeg er overdrevet skeptisk, men har aldri likt å bruke kjemikalier ment for industribruk til sånt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
pollen

Tror 'nafta ' er sterkere enn white spirit . Mer som en slags eter .

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
KOCMOHABT

Skjønner det, men den hjemmebrenten er så god at den er kun til innvortes bruk elns xD dyrebare dråper, og DEN får man ikke på noe apotek.. Kan bruke den til å lage tinktur og sånt, men har rett og slett ikke en liter av den til å flushe gjennom materiale og så bare fordampe bort..

Når det gjelder å lage en olje som skal kunne røykes eller inntas oralt så må vel den antibac-en være grei, men er liksom så mye enklere å handle rødsprit eller white spirit.. hadde vært kjekt å kunne lage av noe sånt for å lage salve :) Skjønner at du er skeptisk, men det er jo flere av de løsemidlene Rick Simpson foreslår som faktisk er industriløsemidler, petroleumseter, nafta..

Skulle tro at antibac er greit å ha på huden, har jo brukt det en del på jobb kan man si :P Får prøve å kjøpe litt sånn.. Eller gro et par baller så jeg tør å teste med isopropanolen jeg har :P

Rick Simpson Oil ser ut til å inneholde en del plantemateriale og ikke bare trikomer :S Han står jo og crusher alt oppi nafta-en sin eller hva det er, med en planke xD Alt materialet er oppi løsemidlet i flere minutter.. og filtrerer det kun gjennom kaffefilter..

Husker ikke hva jeg brukte til filter da jeg laga med butan eller etanol, men det ble en olje som stivnet helt. Får man ikke en mye renere olje av butanekstraksjon, eller er ikke løsemidlet noe issue, viktigste er at kontakten med løsemidlet er minimalt med tid? Mener å huske at jeg fikk en dårlig olje en gang da jeg forsøkte å la materialet soak'e helt i butanen før jeg filtrerte, samme en gang jeg brukte etanol..

Tror han nevnet i videoen også eller på websiden at hvis olja i sprøyta stivner eller blir for hardt kan man varme den i varmt vann, så det kommer vel an på ekstraksjonstiden?

Ed: lurer på om det er TRYGGERE å bruke induksjonskoketopp til det å lage olje?

Han anbefaler å kjøpe en elektrisk riskoker, unngå varme overflater og fare for antenning.

Men med induksjonstopp bør jeg vel ikke tenke på det?

Endret av KOCMOHABT

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
JohnDeFoe

Dette er absolutt grunnen til at naturlig ekstraksjon (bubbelbags, toerrsikt, osv) er myyye tryggere og at rester av loesemiddler ikke er trygt aa roeyke.

Hvis dere ikke har raad eller tilgang paa de riktige kjemikaliene, boer dere absolutt ikke proeve aa ekstrahere olje/shatter og/eller lignende.

Dette er farlige saker og maa behandles riktig.

Kjoep Isopropanol eller faa apoteket til aa bestille det for deg!! Det koster ca.150kr for en liter og er 99'9% rent.

Men bruk ALDRI andre produkter som antibac eller lignende.

Isopropanol, butan eller ren alkohol.

Husk ogsaa aa ventilere GODT og at dette er VELDIG brannfarlig.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Saoshyant

Enig med John her, jeg begynner bli mye mer gira på å droppe alle ekstraksjoner og heller satse på rafinering med sikt og bags.

Men en olje eller annen konsentrat er nok best hvis man ønsker salve.

Hvorfor bør ikke den antibacen jeg liinket benyttes? Det er jo en helt ren blanding av etanol og isopropanol, men det skjer kanskje noe i blandingen?

Hentet fra databladet.

Etanol - 70-95%

Propan-2-ol - 10-30%

Propan-1-ol - 1%

Har iallefall brukt den til div ekstraksjoner i noen år nå uten å merke noe på kvalitet eller smak.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
KOCMOHABT

Har gått til innkjøp av akkurat den typen som du linket til, den virker ekstremt ren siden den er for medisinsk bruk ;)

Nå har jeg altså både butan og isopropanol og utstyrsdesinfeksjon i hus, ja og hjemmebrent seff :P

John: syns du virker i overkant pessimistisk angående ekstraksjon, når jeg ekstraherer med butan eller etanol pleier jeg alltid å gjøre det med sneipen i kjeften, jeg bare passer på at ikke gloa blir helt glødende så jeg tar kun små poff :D

Sorry det var nok spydig, det er fint at du kom med en advarselpost til fjortiser eller tomskaller som leser :)

Sikt og bags er klart det beste for å samle rene trikomer og ikke få noe kjemikalier i sluttproduktet, men skal jeg ha olje er jeg nødt å løse det opp etterpå isåfall i etanol f.eks. Jeg har bubblebags og er ikke redd for å bruke dem :) Ville blitt prima olje av det siden det meste av plantematerialet er silt ut allerede. Meeen nå er situasjonen sånn at jeg har noe plantemateriale som egner seg til å lage olje av, denne tråden heter ikke "skal jeg lage bubblebaghasj eller skal jeg tørre å lage olje?" !!!

Tenker jeg prøver en ekstraksjon med utstyrsdesinfeksjonen og bare la det stå og fordampe av seg selv foran utsuget til kanalvifta så avgassene går gjennom ventilen og rett ut på gata :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Saoshyant

Tenker jeg prøver en ekstraksjon med utstyrsdesinfeksjonen og bare la det stå og fordampe av seg selv foran utsuget til kanalvifta så avgassene går gjennom ventilen og rett ut på gata :)

Samme metode jeg bruker, men jeg setter også stekeovnen på svak varme. Da blir det litt varme i den keramisketoppen pyrex forma står på, og fordampningen går enda litt kjappere. Sjekker med IR pistol at tempen ikke går over 50c, noe som visst nok skal gi en mørkere og mer bitter olje.

Skal du bruke den som salve eller innta oralt kan man dekarboksylere oljen på 120c i ovnen etter det meste av alkoholen er dampet bort.

Du spurte etter det her i en annen tråd, men jeg hadde ikke tid da :P Du må ikke nødvendigvis bruke løsmiddler for å lage olje :)

https://www.420magazine.com/forums/hash-kief-and-concentrates/241730-how-rosin-tech.html

Veldig kjekt metode hvis du ikker lager alt for ofte og mye :)

Av rosin, bho og qwet så vil jeg si at qwet med antibac er den oljen jeg har lagd som ser best ut og har best smak, men det er også denne metoden jeg har prøvd flest ganger og er mest kjent med.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
KOCMOHABT

Oh.. jeg tenkte å unngå å bruke noe varmekilde egentlig, bare la alkoholen ta tiden den trenger for å fordufte.

Komfyren min er ikke tilkobla ventil ut f.eks så jeg har ikke lyst å bruke den :P Tenker dessuten at det kan samle seg mye damp inni der og si pang :S

Induksjonstoppen kunne jeg brukt tror jeg, men på kjøkkenet er det kun kullfilterløsning på kjøkkenventilatoren, så jeg måtte gjort det med vindu og balkongdør åpen og døra inn til kjøkkenet lukket.

Laget med etanol en gang før og da bare lot jeg den stå i en ildfast form og fordampe inne på et rom med ventilasjon, husker ikke nå hvor lang tid det tok for det er sånn 6 år siden, men er jo liksom bare snakk om en halvliter sprit max, ikke litervis.. bør dampe bort på noen dager?

Jeg har en varmematte som holder 30 grader elns og er ment for å være under terrarier elns og den kunne jeg jo satt under ildfastforma :) Har også IR-termometer og det er satans kjekt! :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Saoshyant

Mine ekstraksjoner har vært så små at jeg sjelden har no særlig mer enn 1-1,5 dl 95% å fordampe :)

Har jo ikke noe eget dyrk å lage av enda, så det er luksus som man sjelden unner seg.

De gangene jeg har vært skikkelig fin på det så bruker jeg sous vide utstyret mitt for å dampe vekk alkoholen.

Jeg ville prøvd å bruke den varmematten din, det går i allefall veldig mye raksere når jeg holder meg på 40c. Har du ikke mulighet til å oppbevare forma i et helt støvfritt miljø vil man jo at det skal gå raskest mulig.

Hvis du er ute etter å få THC til den salven din bør du dekarboksylere, med mindre du ønsker mest mulig THC-A for et medisinsk formål?

Om du ønsker THC så ville jeg gått for stekeovn. Med så mye som 0,5l ville jeg dampet vekk det meste først.I mine små ekstraksjoner er det jo ikke stort mer alkohol enn hva jeg bruker ved flambering i panna og med vilje antenner :P

Så inn i stekeovn på 70c med døren på gløtt til det meste er spriten er borte, så 120c i 40-50 min for dekarboksylere.

Vil du lage en veldig enkel salve kan du kjøpe økologisk kokosolje på helsekost, eventuelt spør etter en de anbefaler som hudkrem.

Løs opp ønsket mengde kokosolje med cannaolje i ovnen eller vannbad på lavtemp i et par timer. Rør rundt av og til mens oljen avkjøler for å fordel godsakene.

Da har du fiks ferdig hipster kokosolje med litt ekstra fordeler klar for påføring på hud ;)

Løsemidler er skummelt og liker normalt ikke å anbefale eller si så mye rundt det. Nettopp fordi det alltid er er viss risiko selv om man jobber ryddig og trygt.

Og ja det er alt for mange kids som kaster seg over sånt, uten å sette sett skikkelig inn i hva de holder på med først :D BAM!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
KOCMOHABT

Jeg har satt opp den varmematta til terrarie nå og hatt den på noen timer, tempen på overflaten ligger på 45 grader.

Kanalvifta har jeg rigget til over slik at den skal henge vertikalt over og suge opp alkoholdampen, alkoholdamp stiger vel opp?

Så går all dampen ut på gata.

Hvis jeg tar feil, og alkoholdampen går nedover, så håper jeg noen sier ifra om det fort xD kanalvifta er på 160 kubikk så den burde få med seg alt :S

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
JohnDeFoe

Hehehe.... Alkoholdamp stiger. Til det blir kaldt i alle fall..

Naar du lager olje med roedsprit haaper jeg virkelig at du/dere ikke finner paa aa roeyke det, og at det bare er til utvortes bruk. Ser ikke helt at det skal ha noen betydning aa bruke roedsprit, men personlig ville jeg brukt noen hundrelapper paa apoteket og kjoept Isopropanol.

Endret av JohnDeFoe

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
KOCMOHABT

:S fint at du er oppmerksom og tar deg tid til å lese gjennom tråden.. da hadde du fått med deg at jeg HAR både isopropanol og etanol av sterk konsentrasjon både lovlig og ulovlig produsert, poenget var om det kunne gå an med rødsprit. Tror også rødsprit kunne gått an for å bruke utvortes, men jeg kjørte heller igjennom med utstyrsdesinfeksjon, det er så rent at det brukes på medisinsk utstyr så da tror jeg at jeg tør å røyke det også. Tror den er så ren at det ville gå :P Tror ikke jeg kan stå imot å prøve :S :\

Den er blitt veldig tyktflytende nå og jeg tror det kan være på tide å hive i ovnen for dekarboksylering slik som Sao foreslo :)

Fordampet altså ~4 dl sprit på tolv timer med den metoden min, ildfastform oppå terrarievarmematte inne i mitt gamle dyrkeskap med kanalvifta hengende rett over bolla, sånn breaking bad style xD Alt gikk ut på gata, kjente ikke noe spritlukt her inne i det heletatt. Jeg syns faktisk det var så safe at jeg satt og røkte her inne på rommet i natt :) Ikke at mine rævhår er av edelt metall, jeg bare satte opp ventilasjon i laboratorie-stil..

Brukte 42 gram plantemateriale og regner med det er minst 1 gram olje av det på første skylling, forhåpentligvis. Skal prøve en ny skylling etter hvert :) Heldigvis så kan jeg jo kjøre skylling nr.2 med rødsprit og bruke DET til utvortes bruk i salve B)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Saoshyant

Hvis det er meningen at alt dette skal røykes eller vapes ville ikke jeg dekarboksylert oljen.

Det er kun nødvendig hvis oljen skal spises eller annen metode som ikke varmer opp oljen ved inntak.

Fra kilder jeg har valgt å forholde meg til så vil oljen bli mørkere og mer bitter jo høyere temperaturer over 50c den blir utsatt for.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
KOCMOHABT

Oooops, jeg har allerede dekarboksylert den :P sitter og veier nå og gnur meg i øynene, har over 3,5g av noe som er glass-aktig og veldig svart :P ennå ikke ferdig å skrape ut av forma, tror jeg greier å få ut 0.1 eller 0.2 mer :D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
KOCMOHABT

Det ble 3,9g på første skylling, og jeg tenker å skylle gjennom med rødsprit. Evt. hva med denne ideen her: la det soake i rødsprit i noen dager, og være sikker på at ALT kommer med. Siden det meste kommer med i første skylling, så er det vel logisk å bare la det stå og trekke lenge på 2.skylling? Dessuten skal det KUN brukes utvortes, så ingen fare med plantemateriale og farger som måtte komme med, den skal ikke spises eller røykes og et gram ville vært veldig nice å lage salve av :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
onto

sprit løser opp plantematerialet også, så hvis du lar det ligge i sprit, får du mer andre ting i slutt produktet også.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
KOCMOHABT

sprit løser opp plantematerialet også, så hvis du lar det ligge i sprit, får du mer andre ting i slutt produktet også.

Det er vel ikke nødvendigvis en dårlig ting det, slik jeg har resonnert tidligere i tråden må jo rick simpson oil inneholde en del ekstra plantemateriale, olja hans blir jo ikke GLASS slik den jeg har laget, men mer myk som en salve. Hvis jeg kjører gjennom en gang til nå og lar det godgjøre seg lenge, så får jeg kanskje en sånn myk smøreferdig olje med en del plantematerie i :)

Bare lurer fremdeles på om jeg skal gjøre det med rødsprit eller bruke noe annet :S Sluttproduktet skal smøres på huden, hvorfor kaste bort / "sløse" med de skikkelig gode og rene løsemidlene på noe sånt, er tankene mine nå :S

Hvis man kan skylle første gang med ren alkohol eller isopropanol, og så lage en annen kvalitet ment for utvortes bruk på andre skylling..

Endret av KOCMOHABT

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
onto

Det er vel ikke nødvendigvis en dårlig ting det, slik jeg har resonnert tidligere i tråden må jo rick simpson oil inneholde en del ekstra plantemateriale, olja hans blir jo ikke GLASS slik den jeg har laget, men mer myk som en salve. Hvis jeg kjører gjennom en gang til nå og lar det godgjøre seg lenge, så får jeg kanskje en sånn myk smøreferdig olje med en del plantematerie i :)

Bare lurer fremdeles på om jeg skal gjøre det med rødsprit eller bruke noe annet :S Sluttproduktet skal smøres på huden, hvorfor kaste bort / "sløse" med de skikkelig gode og rene løsemidlene på noe sånt, er tankene mine nå :S

Hvis man kan skylle første gang med ren alkohol eller isopropanol, og så lage en annen kvalitet ment for utvortes bruk på andre skylling..

ser poenget ditt,men er usikker på om sluttprodukter er verd det med tanke på thc og cbd på en andre gangs vask da 80% er borte på første vask. er også skeptisk til å smøre rødsprit på huden min.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Saoshyant

Har ikke så god råd at jeg kan kaste 20% av virkestoffet til noe som er så dyrt.

Bruker som regel førsteskyll til dabbing og damping, mens det jeg skyller ut på 2. og 3. vask går rett i matbudsjettet ;)

Ville ikke brukt rødtsprit jeg heller, bruker utstyrsdesinfeksjon på alt. De pengene jeg bruker på å kjøpe den får jeg igjen ved å hente ut de siste 20% :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
KOCMOHABT

Jeg valgte å ikke bruke rødsprit da.. Brukte det jeg hadde igjen av utstyrsdesinfeksjon og så fylte jeg på med isopropanol, tenkte å la det stå lenge, men vet ikke hvor lenge.. En time? To timer? Vil ikke gjøre en 3. vask, vil ha med alt i denne..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
KOCMOHABT

Det har stått i en time nå og væska inni flaska begynner å se grønn-svart ut slik som i rick simpson videoen :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå