Gå til innhold
Myy

Vortex brygger, jordmix og kompost te?

Recommended Posts

Myy

Noen som har en DIY på vortex brygger til kompost te? Oppskrift på organisk jord mix og/eller kompost te? Finnes mye på engelsk men skulle gjerne hatt noe på norsk også =)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
LHC

Ser ut som vi har noen felles interesser:-)

Jeg har ikke noen oppskrift på DIY Vortex, men jeg har ved flere anledninger laget kompost te. Jeg brukte en 50L plasttønne, en kraftig luftpumpe til hagedam og 4-5 luftsteiner. Som kilde til mikroorganismer har jeg brukt ferdig kompost og litt skogsjord. Jeg foret blandingen med Molasse som jeg kjøpte hos Felleskjøpet.

Jeg ser at de som lager Vortex hjemme, ofte bruker en sånn vanndunk som står på vanndispensere rundt omkring i bedrifter etc. Jeg snuste på ideen, men det ble for mye styr for meg.

Når det gjelder økologiske jordblandinger, så er kompostjorden fra Randesund planteskole suveren. http://randesundhagesenter.no/alt-det-andre/kompostjord-lupin-og-hone-ponekompost-vare-tre-musketerer . Det er kompostert lupin og linplanter. Den kan brukes som utgangspunkt og så kan du tilsette det du ønsker av leca, perilte, sand, torv etc for god konsistens, og selvsagt den gjødselen du ønsker.

For ordens skyld dyrker jeg ikke cannabis, så erfaringen min stammer fra alminnelig kjøkkenhage.

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Myy

En brygger er en brygger uansett hva kompost teen går til. Så du får kjøpt molasse hos felleskjøpet? Det må jeg sjekke ut. kanskje de har annet også :) Selv hadde jeg ikke trengt 50L, Hadde holdt i massevis med 10L da jeg har ingen fremtidige planer om å dyrke mange planter av gangen. Hvordan vet man hvor stor pumpe man trenger? er alt for lite teknisk av meg, må finne en plan tegning av dette her tror jeg :P Mhm, tror de fleste bruker de. fant en som brukte bare en bøtte så det burde ikke være noe problem. Takk, den skal jeg sjekke ut! :)
Så flott med innspill, jeg fant liksom ikke så mye :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Myy

Fant også beinmel, blodmel & dolomitt kalk og med molasse og noe god kompost jord er det allerede en god enkel mix her! også på felleskjøpets sider. Takk for tips!!

Endret av Myy

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
LHC

I en bte trenger du ikke smye luft, men oksygen er en nkelfaktor for god suksess, sdu skal ha ihvertfall tre store luftsten og en god pumpe. Det er masse info pnettet sdet er bare lese seg klok:-)

Hagesenteret jeg linket til selger ferdig te. De har en king size Vortex som st bobler utenfor.

Lykke til.

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå