Jump to content
Sign in to follow this  
joakim83

Lav PH i Jord etter flush

Recommended Posts

joakim83

Hei aktivister!

Har et ganske stort problem. Jeg har ei fin dame ut i blomstringsfasen pottet i jord, hennes PH har drastisk sunket til 4,0! Så jeg bestemte meg for å flushe henne igår. Jeg flushet henne 3x liter av mengden jord i potten med sterilisert PH nøytral vann. Jeg fikk avrennsvannet til å hoppe opp til 6,5 PH, også skulle jeg gi henne littegrann næring med mangnesium (pga hennes merkbare magnesiummangel), denne blandingen målte jeg PH 6,5. Jeg ga henne littegrann av denne blandingen, og målte avrennsvannet. Det var ned på 4,0 igjen! Noen som har peiling på denne? Sitter Ganske frustrert her nå. Setter pris på all hjelp.

skogtrollet

Dukker helst slike tråder, men skal skrive hva jeg mener.

Jeg måler aldri pH fordi plantene mine trives og vokser godt. Det gjør også millioner av ornamentale potteplanter rundt om i de tusen hjem. pH-måling er etter min mening et stort kapitalistisk jippo om man dyrker i jord. Følg med på plantene, de forteller deg mer enn pH-verdier noensinne vil gjøre.

Er drenering og vanningsrutiner på plass så er det lite sannsynlig at pH noensinne blir et problem.  

Husk dessuten at de fleste pH-penner i privat eie er ukalibrerte eller ødelagte pga feil bruk.

Har planten din plutselig blitt alvorlg syk ut eller stirrer du deg blind på en tallverdi?

I fremtiden kan du forresten bruke vanlig kranvann. Det er mykt og lett basisk. Velprøvd og godkjent til plantebruk av millioner av nordmenn som har dyrket i torv. Siden kranvann er basisk er det også bedre egnet til å korrigere et hypotetisk lavt pH-problem.

• Like 1

joakim83

Takk for svar! :)

Torva jeg bruker er fra plantasjen, den med leca. Førstegangs dyrker, så blandingen ble veldig mye leca og perlitt i den jordmiksen. Tenkte dette skulle bli bra med dreneringen og det synes jeg enda. Men plantene vokste seg veldig mye større enn det jeg trodde de skulle. De slukte opp næringen i jorda og hun ene begynte å vise tydelige tegn til undernæring. Dette ble bekreftet på et annet forum og du kan se det på bildene jeg har lagt ut her i galleriet mitt. Også her problemet startet. Jeg hadde aldri gitt hun noe ekstra næring tidligere, så jeg blandet ut litt Organic Bloom med melasse og litt epsom salt.  som jeg fikk anbefaling om å gjøre.

Merk! Jeg har aldri målt PH tidligere. Og tenkte ikke noe over dette. Jeg ga hun næring annenhver vanning. Dette har jeg gjort i ca 2-3 uker nå. Først begynte hun å vise gode tegn. Grønnere blader, tykkere stamme og masse vite hår. Men så helt ut av det blå ble stammene hennes lilla, bladene mindre, og særlig de øverste bladene nå har merkbare tegn til mangnesium mangel.

Så jeg sjekket PH på næringen jeg ga henne og den ligger i underkant av 6 ca (bruker billig saker med fargekoder), dette har jeg trippelsjekket. Så jeg ble litt bekymret og målte avrennsvannet fra potta og den ligger på 4ish. Dette har jeg også kvadribbelsjekket. Begynte å google litt rundt, og fikk tips om å flushe henne. Uten hell.

Nå har jeg blandet ut en liten vannblanding med litt epsom salt i en sprayflaske, tenker å spraye på de bladene og stammene som er utsatt, så får jeg se om det kan gjøre noe forskjell.

Skogtrollet sier du at jeg skal bruke kranvann til bare flushing? eller generelt? I såfall skal dette gjøres i neste vanning og alle framover og jeg er evig takknemmlig. For lommeboka begynner å bli mikroskopisk etter all det steriliserte nøytrale PH sølet jeg har kjøpt fra biltema.

Saoshyant

Bruker plantasjen blomsterjord med leca blandet ut med pakke coco fra clas ohlson. Vanner med springvann tilsatt biobizz næring etterbehov, fungerer kjempe fint :) Måler hverken EC eller PH da jeg ikke har utstyr til dette, men bruker en pipette med ml markering ved oppmåling av næring.

Min erfaring med denne blandingen er at den er næringsløs, så jeg holder meg på ca 1/2 - 3/4 dose av hva biobizz anbefaler til light mix.

Når jeg vanner mine planter gir jeg vann/næring til jeg får ca 10% avrenning, uten at jeg er så nøye at jeg kontrollerer avrenningen heller.

• Like 1

skogtrollet
Akkurat nå, joakim83 skrev:

Torva jeg bruker er fra plantasjen, den med leca.

Har lest om flere som har brukt dette produktet fra Plantasjen og fått problemer. Søk på forumet og sjekk f.eks denne tråden:

https://norcan.org/topic/29474-gammle-blader-visner-og-dør/#comment-319753

Ingen grunn til å kjøpe batterivann på Biltema. Vannet i Norge er generelt svært bløtt siden vannverkene utnytter overflatevann som er i kontakt med hardt fjell(gneiser). Da blir det lite ioner i vannet. Du kan med andre ord bruke det til gjødsling, vanning og flushing. Det påvirker ikke gjødsel eller jord i nevneverdig grad. 

• Like 1