Jump to content
randy marsh

120x120x200 telt 600w hps med auto viking

Recommended Posts

randy marsh

Hei jeg er ganske fersk å har satt sammen mitt første telt som består av

Mammoth Pro 120, 120x120x200cm

Lumatek 600W Dimbar elektronisk ballast

Philips Son-T Pia Green Power 600w HPS

coltube primaklima 125mm/48cm med 97%reflektion

reflektor spudnik 38x45cm

phresh filter 500m3/h 125mm

Vents Silent-M 150mm - 555 m3/h

Winflex clips vifte 13W, 20cm X2

Digital hygro-/termometer med to målepunkter

jeg kom over en del jord fra clas ohlson som jeg kommer til å bruke med ca 20% kattesend fra coop. pottene har jeg ikke kjøpt enda men det blir mellom 7l og 8l

frø som skal brukes er auto viking blue auto viking ak47 og auto viking sativa.

spørsmål 1   hvor mange planter vil dere anbefale å plante samtidig 9-16 ? ser mange liker å svare med spørsmålet hvor stor er en fisk men jeg har aldrig gjort dette før og ønsker å høre fra noen som har egenerfaring kansje noen har prøvd med 9 og 16 og har lyst til å dele erfaringer.

spørsmål 2.. er det noe jeg har glemt i oppsetet eller noe jeg burde forbedre endre ?

spørsmål 3 er det noen som kan anbefale en frøbank som selger i bulk med gode rabbater(jeg har planer om å utvide og har allerede oppdaget at prisen på frø blir stiv når man kjører på med auto)

spørsmål 4 i hvilken rekkefølge er det mest effektivt å koble sammen coltube vifte å filter ser det er mange forskjellig oppset på youtube så jeg ble litt usikker på hva som er mest effektivt, noen kobler viften direkte til filter mens andre kobler filt til coltube og deretter til vifta.

sunmork

Spm. 2. Du må ha deg en timer som styrer lyset + en kontaktor som styrer timeren viss du ikke har tenkt å kjøre lys 24 timer gjennom hele prosessen.

Spm. 4. Filter, cool tube, vifte.

skogtrollet

2. Vifte, filter og cooltube har forskjellig diameter.

3. Kjør en frøgrow selv. Bare tull å kjøpe frø i bulk.

4. Filter --> Vifte --> cooltube --> eksos. Dette fordi overtrykk i cooltuben hindrer luktlekkasje. Viftemotoren unngår dessuten varmen fra cooltuben og det vil antakelig øke levetiden på vifta.

• Like 1

randy marsh

viften i den orginale pakken fjernet jeg siden den ikke var justerbar og samtidig hadde ikke selgeren stillegånde vifter noe som er viktig får min del

hva hanbefaler dere med tanke på dim på vifte bare bruke større ventilasjonsrør og klemme rund åpningen eller heller bestille en av disse som flytter på litt mindre luft men samtidig burde være nok (kan jo også bytte til  midre filter 125mm upp till 480 m³/h )

http://www.clasohlson.com/no/Silent-TD-350-125-SILENT/36-5300

http://www.mrsgreen.no/ventilasjon/kanalvifter/vents-silent-m-125mm-340-m3-h-kanalvifte-trinnlos-reg.html

eller burde jeg bare oppgradere coletube og kullfilter til 150mm noe som blir litt mer kostbart men er det verd pengene ?

med tanke på timer har jeg men jeg tenker å kjøre lyset på 24/0 men ser jo flere si at 20/4 er mer økonomisk samt att 4 timer uten lys ikke utgjør noe får planten sin del men om man kryper oppmot 6 timer kan man merke forskjel på hvor hurtig planten vokser

Edited by randy marsh

Kjellerrock
4 timer siden, skogtrollet skrev:

3. Kjør en frøgrow selv. Bare tull å kjøpe frø i bulk.

Det er ikke tull om man ikke gidder bruke 3 mnd på det :)

Jeg bruker mer kattesand, type 40% sand, 60% jord. Mer luft til røttene er fint!

Jeg kjører autoene mine 24/0 siden jeg personlig ikke ser noen grunn til å gi de mørketid når de ikke trenger det. Lys = mat, namnam.

hvis jeg hadde kjørt 20/4 ville jeg mistet 240 timer med lys iløpet av 60 dager, kanskje det er sunt for plantene, kanskje det ikke har noe å si, kanskje de gir bedre yield, idk.

Cannaseeds.dk selger bulk med autoblomstrende, Boubblelicous x Onyx om jeg ikke tar feil.

• Like 1

randy marsh

Cannaseeds.dk skal jeg prøv neste runde nå var de nesten tomme får frø og norseeds hadde bare feminiserte auto så jeg kan mest sansynelig ikke lage mine egene fra denne runden men det blir vel i framtiden med frø fra cannaseed.

noen som hadde noen tanker rundt dim på vifta eller funker det å bare klemme på ett 150mm ventilasjonsrør eller bør jeg kjøre på men mindre vifte som på alternativene jeg nevner i forige innleg

Edited by randy marsh

Cannawizrd

Du kan alternativt kjøpe to overganger fra 125-150mm til vifta. De kan være av plast som er billigste alternativ. 125mm system holder til ditt oppsett. lag dine egne feminiserte frø ved å kjøpe f.eks dette produktet http://m.ebay.com/itm/Mineral-Mist-2-bottles-Feminized-Seeds-Sprayer-Cross-Breed-Strains-tiresias-/162159758857?nav=SEARCH

Dessuten vil jeg si at du bør ikke ha mer enn maks 4 planter i teltet ditt. 

Edited by Cannawizrd

randy marsh
Akkurat nå, Cannawizrd skrev:

Du kan alternativt kjøpe to overganger fra 125-150mm til vifta. De kan være av plast som er billigste alternativ. 125mm system holder til ditt oppsett. lag dine egne feminiserte frø ved å kjøpe f.eks dette produktet http://m.ebay.com/itm/Mineral-Mist-2-bottles-Feminized-Seeds-Sprayer-Cross-Breed-Strains-tiresias-/162159758857?nav=SEARCH

Dessuten vil jeg si at du bør ikke ha mer enn maks 4 planter i teltet ditt. 

trodde 4 planter ble veldig lite men etter litt leting ser jeg flere anbefaler 4 så da prøver jeg det.

hvor store potter anbefaler du å bruke ser frøprodusenten anbefaler 3.5l-7l men flere på utenlanske furum mener  20l er veien å gå.

Akkurat nå, Cannawizrd skrev:

SixIxIx

Et kjapt svar på vei ut døra:

Cooltube bør ikke være nødvendig i teltet ditt. Om rommet ditt har gode muligheter til å ventileres (f.eks vindu, veggventiler osv) fungerer det fint uten. Om rommet ditt mangler disse mulighetene vil ikke en cooltube hjelpe stort, da varmen fra cooltuben vil akkumuleres i rommet og dermed bli dratt inn i teltet igjen.

En cooltube stjeler litt lys, samtidig som nedkjøling av pæren kan sørge for at den havner under optimal driftstemperatur. Ikke bruk den med mindre du må :)

Justerbar ballast er et stort pluss, da kan du dimme ned hvis du får varmeproblemer. HPS produserer beklageligvis mere varme enn lys :)

Jeg vil tippe 9 planter fungerer fint for en nybegynner i et såpass "stort" telt. Da kan du bruke store nok potter til at du slipper å vanne heeeeeele tiden. Autoer liker store potter.

Jorden fra Clas er vel coco-slabs tilsatt enkel næring? Jeg ville heller brukt en vanlig jordmix. Du kan blande den cocoen med f.eks torvfri jord fra Plantasjen eller Felleskjøpet. Da kan du også kutte ned på mengden kattesand, siden coco øker drenering ganske mye.

Ventilasjonløsningen din bør bruke så store rør som mulig hele veien for å gi minst mulig motstand og støy. En god ventilasjonsløsning er viktig for en gartner. Det er bedre å bruke tiden på plantene enn på varmeproblemer  :)

• Like 1

Kjellerrock

Ville kjørt mer enn 4 planter i det teltet der ja. Med mindre det er VELDIG store autoer, som jeg tviler på. 9 stk er nok veldig ideelt ja! Minst 8+ liters potter, jeg bruker 11 liters. Som sakt på forumet her et sted før: lys som treffer bakken er bortkasta lys.. Hvis det går til helvete med en eller to planter er det heller ikke der Untergang hvis du har litt fler.

• Like 2

randy marsh
1 time siden, Kjellerrock skrev:

Ville kjørt mer enn 4 planter i det teltet der ja. Med mindre det er VELDIG store autoer, som jeg tviler på. 9 stk er nok veldig ideelt ja! Minst 8+ liters potter, jeg bruker 11 liters. Som sakt på forumet her et sted før: lys som treffer bakken er bortkasta lys.. Hvis det går til helvete med en eller to planter er det heller ikke der Untergang hvis du har litt fler.

Har lest formet opp og ned men greide selvfølgelig å hoppe over loggen din har lest den nå og den var akkurat det jeg trengte så da er det bare å vente til utstyret kommere å starte mitt nye liv som gartner :)

• Like 2

randy marsh

hva tror dere foresten om å sette inn enda en 600w lampe i teltet overkill eller vil det fungere bedre med tanke på en høyere yield

Edited by randy marsh

Kjellerrock

Kjør på, hvis du klarer å holde tempen nede :) Skal gjøre det samme selv nå.

Cannawizrd
På 3.11.2016 at 18.17, randy marsh skrev:

hva tror dere foresten om å sette inn enda en 600w lampe i teltet overkill eller vil det fungere bedre med tanke på en høyere yield

Det blir mye, men hvis plantene ikke blir noe særlig over 1 meter og du har bra avtrekk så kan det funke. selvfølgelig får du bedre avkastning. Er du ute etter avkastning på autoer, så lag eller kjøp deg et lite hydro opplegg.

randy marsh

Hei igjen da er "tomatene" begynt å spire jeg har fåreløbig bare 1 lampe på 600w å jeg  tenkte å investere i litt mer lys eneste som bekymrer meg er hvor mye varemer det blir om jeg kjørerr på med enda en 600w eller 400w hps temperaturen ligger nå på ca 26+

eller er det bedre å sette inn litt led lys eller cfl som ikke  blir så varme komm gjerne med forslag

Edited by randy marsh
  • Like 1

Kjellerrock

Hei! 26 grader er veldig ideelt. Jeg er så sta at jeg bruker 2x 600w lamper nå. Tempen ligger på 32-40 grader ved toppskuddene avhengig at hvor kaldt det er ute. I år er vel første gang jeg noensinne kan fryse med god samvittighet da mange kuldegrader ute gir meg bedre temperatur i groteltet. Plantene mine har ikke vist så mye tegn til varmestress i den klassiske "eagle claw" varianten.

Poenget er at du kan gjerne ha 2x 600w hvis du på et eller annet hvis klarer å holde tempen stabil. 40 grader er for varmt, men mine White Widow ser ut til å vertfall overleve det. Du skal forøvrig ikke ha mye lys i starten. Vent med mer lys til de er minst 3-4 uker gamle.

• Like 1

randy marsh

sattser på an kald vinter så prøver jeg med 2x600 har jo dimmer så jeg kan prøve å justere etter hvor kald det er ute men på sommeren regner jeg med jeg maks kan bruke 1

bruker du 600w de første 2-3 ukene eller skrur du peren enda lavere ned ? jeg har nå min stående på 600w men har lampen langt unna plantene som nå er ca 1 uke gammel å 3-7cm høye

Kjellerrock

Har bare en lampe i starten. Den andre lampa kobla jeg opp på dag 30-35 ish. Det er ikke vits med så mye lys i starten. TIl og med en 600w lampe er i meste laget i starten :) Men det går helt fint.

SixIxIx

40 grader ved toppskuddene er direkte ødeleggende for kvaliteten på budsene. De mest volatile terpenene fordamper på utrolig lave temperaturer. Smak, aroma og potens vil forringes om du kontinuerlig utsetter de for så høye temperaturer.

Jeg ville anskaffet meg et IR-termometer. Da kan du alltid måle temperaturen på de høyeste budsene, og dermed justere høyde/dimmer slik at du får best mulig kvalitet. :)

• Like 1

Pistil
På 23.10.2016 at 17.59, Kjellerrock skrev:

Det er ikke tull om man ikke gidder bruke 3 mnd på det :)

Altså, man behøver ikke å bruke en hel grow på dette. Om man oppdager en hannplante i growen, ta den ut og la den stå under lysarmaturet på kjøkkenet eller liknende, til pollensekkene åpner seg. Man kan altså ta av en gren med masse pollensekker om ønsket og sett den i et glass med vann og kaste resten av planten. Det viktigste er at du setter den på en plass hvor det ikke er mye luftsirkulasjon. og la pollenet falle ned på sølvfolie eller halv brusboks eller liknende. Dette kan puttes etterpå i en klipspose.

1. Samle/fang opp pollenet

2. Ta den beste dama ut(på bad eller liknende)

3. Dekk over hele planten med sekk/pose unntatt en gren.

4. dypp en q-tip i pollenet og forsiktig smør dette på budsa på genen.

5.Vent en dag og spray/soake planten skikkelig mye med vann og vent litt før du setter den tilbake.

Det tar heller ikke 3mnd å lage frø, frø tar ca 40-60 dager.

Og et annet tips er å bytte klær og ta en dusj om du hånterer pollen før du går inn i blomsterteltet.

Edited by Pistil
la til tips
  • Like 4

Kjellerrock

Joda jeg skjønner jo det :) Helt enig i at det ikke er noe problem å lage selv, det er ganske lønnsomt mtp hvor mye et frø koster!
 Det er alltid greit å ha hjemmelagde tilgjengelig til enhver tid. Men det er ganske hyggelig å "shoppe" nye strains og!

• Like 1

Kjellerrock
På 12/2/2016 at 12.50, SixIxIx skrev:

40 grader ved toppskuddene er direkte ødeleggende for kvaliteten på budsene. De mest volatile terpenene fordamper på utrolig lave temperaturer. Smak, aroma og potens vil forringes om du kontinuerlig utsetter de for så høye temperaturer.

Det skal nevnes at dette bare var en liten periode når jeg stresset med å få ned temperaturen. Ligger såklart ikke på 40 grader til enhver tid. Men det gikk noen dager.

Som sakt, ikke ideelt !

randy marsh

hvilken plantenering bruker dere  når dere dyrker autoplanter ser det finnes utrolig mye forskjellig så greit å høre hva dere har testet av produkter og hvilken protokoller dere følger.

jeg dyrker i ca 5l plantejord 3l coco 2l kattesand noen som har en protokoll som passer denne mixen?

Edited by randy marsh

Kjellerrock

Første grow brukte jeg bare noe vekstnæring fra Mester Grønn og Blomnæring fra Biltema. Det funka fint det og fikk ganske mye røyk. Men nå bruker noe hydroponisk næring (1/4 dose til autoer, da vanlige planter i jord skal ha 1/2 dose) til vekst, og Bio Flores til blomst. Vær forsiktig, gi de helst ikke mer enn 1/2 dose. Jeg har svidd meg mye på det..

• Like 1

randy marsh

har en start pakke fra canna med rhizotonic  terra vega terra florse og en booster pk 12/14 får vel bare vente til plantene er 3-4 uker får jeg prøver meg litt fram med 1/2 dose

regner med jeg må være anda mer forsiktig med bruk av pk13/14