KaosGartner

Nesten nybegynner

193 innlegg i emnet

Hei, første post her :) Jeg prøvde såvidt litt dyrking for nesten 30 år siden, fikk tak i en billig lampe , leide co2 tank og kjøpte jord og hønsemøkk. Hadde vifte også. Fikk bare til en plante men den ble stor og flott men så viste det seg at det var en hann :( Mista interessen etter det men nå har jeg lyst å ta det opp igjen. Har lastet ned dyrkeboka og lest den , har også lest mye her og på andre forum.  Planen min er følgende: 

Bruke eksisterende skap hjemme, lage hull for ventilasjon og strøm.

Male hvitt inni. Kjøpe en 250w lampe. Hjemmelaget kullfilter. Jord og lecakuler. Tomat næring. Tidsur(mekanisk). Utstyr for å måle ph og luftfuktighet. Potter, vifter og div utstyr. Driver å leker med muligheter for å kjøpe co2 patroner og tilsette det på en fornuftig måte, men må jo da stoppe/dempe ventilasjon og da kan det bli fort varmt. Hadde tenkt å lage et så billig oppsett som mulig. Har lest mye om LST og kommer til å prøve det. Hadde tenkt å prøve meg på en auto strain som lukter lite bare sånn for sikkerhets skyld. Eller er det noen som tør å gi meg noen stiklinger her? :D

Det jeg lurer på er om jeg har oversett noe? Eller virker det som jeg har grei kontroll? 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Regelverket du godtok da du ble medlem presiserer at det er strengt forbudt å spørre etter levende plantemateriale. Det gir et svært dårlig inntrykk at du bryter denne regelen med din første post.

Her har du ellers et par forslag til endringer:

Kjøp prefabrikert kullfilter - For hvermannsen kan ikke lage dette selv på en skikkelig måte.

Jord og lecakuler - Leca er ikke inert. Det har vært episoder der leca har løst seg opp og gitt problemer på forumet. Jord og coop kattesand er en tryggere løsning. 

Skjønner ikke hvorfor du fokuserer så mye på CO2. Ekstra karbondioksid er penger rett ut av vinduet fordi det ikke er begrensende faktor for en hobbygartner. Les om minimumsloven(Liebigs lov) så forstår du dette bedre.

Endret av skogtrollet
2 personer liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Takk for tips skogtrollet :) Jeg skal ærlig innrømme at jeg ikke har lest forumreglene men så at de ble presisert i et annet innlegg før jeg postet mitt, det var mest ment som en spøk. 

Skjønner ikke hvorfor jeg er så fokusert på co2 selv, fikk høre det første gang at det var viktig men med mitt oppsett da hadde nok co2 null effekt. Det står også i dyrkeboka at det er bra men vanskelig, jeg bare tenkte det hadde vært morsomt og laget en løsning som hadde virket.

Skal lese om minimums loven :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei, du kan lage ditt eget kullfilter om du vil men det kan fort bli dyrere enn å kjøpe ett ferdig et. Sist jeg kjøpte aktivt kull for å bytte det jeg hadde så måtte jeg kjøpe en 25kg pose. Greit nok så fikk jeg kull for 7-8 år med konstant bruk men til et skap med en 250w vil det sikkert ta en 15-20 år å bruke alt opp. Om du ender opp med å bygge selv så sett det på toppen av vaskemaskinen (før du skrur på lokket) når den sentrifungrer slik at du får ristet det ordentlig og pakket kullet tight.

Jeg syns det virker som du har grei nok kontroll til et førstegangs opplegg, Jeg ville ikke bekymret meg noe for å ha en plante som stinker mye, det er hva kullfilteret er til for. Om det ikke fjærner ALL lukt så er det ødelagt, oppbrukt eller så suger viften din inn "falsk luft" i luftslangen mellom filteret og vifta.

Ellers så vil du kanskje vurdere å skaffe feminiserte frø i og med at du har så liten plass, kjipt å gjøre samme feilen 2 ganger.

Lykke til!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Takk for tips Harry :) Regner med å ha skapet klart i løpet av 2 uker. Legger ut bilder av oppsettet mitt da og jeg har sikkert fler spørsmål :)

1 person liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg måtte ha noe å pusle med mens jeg driver å setter sammen skapet mitt.  

Jeg har bestilt 2 stk av denne http://m.ebay.com/itm/10W-20W-30W-50W-100W-Driver-Power-Supply-LED-SMD-Chip-Bulb-Floodlight-Waterproof-/131787078020?_trkparms=aid%3D222007%26algo%3DSIC.MBE%26ao%3D1%26asc%3D20150519202348%26meid%3D32e440e57e334c97934c7d0333dcdee0%26pid%3D100408%26rk%3D8%26rkt%3D25%26sd%3D321941699074&_trksid=p2056116.c100408.m2460&varId=431156546113   

100w led med driver,  en av hver 

Det følger ikke med heatsink og jeg lurte på om 2 sånne var nok? Hadde lyst på passiv kjøling men kan godt slenge på 2 vifter hvis det er nødvendig 

https://m.fasttech.com/products/0/10001927/1348407-1506025mm-aluminum-heatsink#reviewsLink

Endret av KaosGartner
Glemte link
1 person liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Da har jeg fått to av fire leds.  De to andre og driverne er fortsatt i posten.  Mulig jeg bomma litt og de driverne jeg har bestilt ikke klarer å dra 2 leds hver men det finner jeg ut av når resten kommer i posten. 

Jeg kan ikke legge ut bilde,  er det noen begrensninger på det? Postet akkurat et bilde i en annen tråd. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Nå fikk jeg lastet opp bilde :)  Som dere ser har jeg kun fått led brikkene uten noe form for braketter med kontakter osv.  Men jeg er flink med loddebolt så det blir nok ikke noe problem. 

IMG_20161114_003739.jpg

1 person liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg tror kanskje det kan bli hardt for en 40V(max) driver om du seriekobler (Ampere blir lik, Volt dobles) to cobs som trenger en spenning på 20-24V. Du kan i teorien parallellkoble de (Volt blir lik, Ampere halveres) slik at du kjører to cobs på 50W hver, men jeg har lest at heller ikke dette nødvendigvis er en god løsning.

Kjøleribben ser veldig underdimensjonert ut i mine øyne. Rollitup.org har mye info om valg av kjøleribber. Hvis skapet ditt er lite bør du så absolutt gå for aktiv kjøling. Iceled Ultra er et fornuftig alternativ til f.eks CPU-kjølere.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Takk for svar @SixIxIx :)  Jeg fortsetter led eventyret mitt her og legger ut mer når resten kommer i posten.  Regner nesten med jeg trenger 2 drivere til :/

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

såg bra ut dette, stå på :) er en inspirasjon til resten 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ikke skjedd så mye hos meg egentlig.  Fikk litt noia når jeg skulle bestille frø så det venter jeg med.  Har bestemt meg for å kjøre Hydro,  blir et opplegg uten reservoar.  Har de meste jeg trenger til det. Har også fått mer led greier så nå har jeg 4 cobs og 2 drivere her. 

IMG_20161125_204943.jpg

1 person liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Da har jeg bygd et lys,  pent ble det ikke men det lyser ihvertfall :) Dette er et billig prosjekt også så har brukt heatsink og vifter som jeg har hatt liggende.  Planen var å bygge 4 sånne men jeg bomma litt som sagt på bestillingen men får bygd 2 nå og har bestilt 2 nye drivere.  Hvert lys er på 100 watt ifølge fabrikken i Kina :D

IMG_20161128_001947.jpg

2 personer liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Liten oppdatering, har bestilt frø og skal hente de i Sverige.  Det var den tryggeste løsningen for meg.  Jeg har bestilt disse http://www.cannaseeds.dk/butik3/da/indendors-fro/copenhagen-grapefruit.html Noen som har erfaring med de? 

Led oppsettet mitt er egentlig ferdig men mulig jeg bygger det om litt.  Kom over noe morsomt her om dagen.  

Alt tok lengre tid en jeg trodde men jeg føler at jeg har kontroll og veldig liten sjanse for besøk av onkel og det er viktig for meg.  Sånn som det ser ut nå blir det oppstart i romjulen :) Noen som har tips på grei og billig næring til dwc? Noe jeg kan kjøpe på plantasjen,  biltema eller jula? 

1 person liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Liten oppdatering fra meg igjen. 

Nesten alt er i box nå. Hentet frøene i Sverige, helt genialt med poste restanse :) Fikk med 3 gratis frø :) Har fått resten av led lysene og skaffet en haug med kjøleribber med vifter, blir skikkelig hjemme mekk :D Frankenlampe faktisk :D Men er gøy med hjemmelaget. Kjøpt næring fra Canna og noe rot greier jeg ikke husker hva heter akkurat nå. Har også fått EC og pH målerne, bestilte 2 av hver (billig Kina greier) så har jeg reserve hvis en ryker. Har bygd et resovar med deler fra Biltema og en gammel akvarium pumpe og dyser fra eBay. Blir en kombinasjon av dwc med dyser som sprayer rett på røttene. Har også en luft pumpe med boblesteiner på vei som skal oppi der. Kom gjerne med tilbakemeldinger eller forslag. Slenger ut et bilde av resovaret. 

_20170113_002318.JPG

1 person liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Her skjer det ting ja! Gleder meg til å se oppsettet i action! :)

1 person liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

spennende å følge tråden din, fortsett å oppdater :) 

1 person liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Det er langt i fra alle som har impulskontroll og vilje nok til å dra til Sverige for å hente frø.

Lover bra for resten av prosjektet. Blir spennende å følge med videre og takk for at du deler med oss. 

Endret av skogtrollet
1 person liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Mangler fortsatt luftpumpe og stein men har satt frø til spiring. Hvis ikke pumpe og stein dukker opp i posten tidsnok så blir det en tur til en akvarium butikk.

Som sagt bestilte jeg grapefruit femi og fikk med grapefruit Kush også, kom over noen frø i Norge i dag El Nino. Veit ikke noe om de men satte 2 av hver til spiring. Ellers har jeg testet måleinstrumentene i dag. Blandet næring og litt ph ned og fikk blandingen stabilt på 5.5 og EC på 690. Er EC grei?

_20170123_232905.JPG

_20170123_232938.JPG

Veit det står ph 5.3 på bilde men fikk det stabilt på 5.5. :p

Endret av KaosGartner

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hehe, har samme EC-meter som deg. Pass på at du ikke dypper det for dypt. Kun elektrodene som trenger å være under vann  :D

Hva slags medium spirer du frøene dine i ? Har ikke dyrket i ren vannkultur før, men er det snakk om spirer og småplanter så hadde jeg vært enda mer restriktiv med EC. Under 400 µS/cm eller 0.4 EC når røttene etableres. .Mest fordi det er bedre å være feig enn agressiv når det kommer til gjødsel.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Takk for tips @skogtrollet Skal passe på å ikke dyppe for dypt :D 

Jeg sprirer de i vått papir og tallerken , virket som det var mest vanlig. Har satt tallerkene i et mini drivhus nå . Etter det blir det å putte de i rockwool. Lagde en blanding mest for å få ph ned fra 7.1 til 5.5, mulig jeg overdriver litt men greit å prøve å få det så bra som mulig. Skal være forsiktig med næring i starten. Utrolig gøy å se hvordan næringen reagerte på ph minus , var ikke mye som skulle til før blandingen var bra. Lagde 10 liter mest for å teste instrumentene men de mer vanlige plantene rundt om i huset satte nok pris på det som ble til overs :) 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Høres bra ut.

Jeg spirer alltid frøene i vannglass som jeg setter oppå en pc´en slik at vannet blir lett lunkent. Rundt 26-28 grader bruker det å bli. Er det gode frø så synker de fort og åpner deg seg på under 24 timer, og så er det ned i medium. 

Har brukt papirmetoden, men vannglass har alltid vært raskere for meg.

2 personer liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ja , jeg vurderte å prøve det og bare sette frø rett i rockwool men siden det er første skikkelige grow så fant jeg ut å holde meg til en ting og ikke prøve for mange ting på en gang. Jeg håper alt går bra framover sånn att jeg kan dele masse bilder av et vellykket opplegg :) 

Satte drivhuset på lysarmaturet på badet. Er 27 grader inni der og 69% luftfuktighet :)

Endret av KaosGartner
1 person liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Kunnee jeg spurt om noe her? Uten å lage en egen tråd. Det jeg lurte på er om man for eksempel skulle bort i helga, kan da planta mi stå fra fredag ettermiddag til søndag kveld sånn i tilfelle? Uten at den dauer på en måte.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Da tenker jeg selvfølgelig at jeg vanner den og gjør mest mulig før jeg drar.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå