Jump to content
KaosGartner

Nesten nybegynner

Recommended Posts

KaosGartner
2 hours ago, Masterno said:

Kunnee jeg spurt om noe her? Uten å lage en egen tråd. Det jeg lurte på er om man for eksempel skulle bort i helga, kan da planta mi stå fra fredag ettermiddag til søndag kveld sånn i tilfelle? Uten at den dauer på en måte.

2 hours ago, Masterno said:

Da tenker jeg selvfølgelig at jeg vanner den og gjør mest mulig før jeg drar.

Jeg er nybegynner men er ganske sikker på at en plante klarer seg fint uten vann en helg @Masterno 

pollen

Gaar sikkert bra . Kommer an paa medium og alder paa planta . Jeg er 7 - 8 uker inn i blomst med coco/perlite , og de trenger vann OFTE ,,, hvis jeg er 6 timer for sent ute , saa begynner de aa henge med hue .

KaosGartner

Begge typene Grapefruit spira fint men El Nino begynte såvidt men stoppa opp. Har lagt de i vann nå og det ser ut som det hjalp. De 4 Grapefruit ligger nå i rockwool som ble dynket i veldig svak næring/vann på 5.5 ph. Har en 50 watt's led over der. Er 25 grader inni der og 79 ℅ luftfuktighet. Alle tilbakemeldinger og tips mottas med stor takk :) 

_20170128_130229.JPG

skogtrollet

Kult bilde.

Du vet det sikkert, men ikke la frøene ligge i vann mer enn 24 timer, ellers så drukner de. Samme med rockwoolen, ikke la den være overmettet.

KaosGartner

Takk @skogtrollet jeg viste faktisk ikke det. Trodde de kunne ligge lengre (noooob) :D Men det ser ut som de likte å ligge i vann og er strax klare til å plantes i rockwool :) Jeg dynka som sagt rockwool i næring/vann og lot det renne av litt, jeg klemte ikke ut noe vann. Ser ut som de har tørka litt på toppen allerede. Skal jo være mye luft i rockwool og jeg trenger vel bare å passe på at de ikke tørker ut?

Setter pris på hjelpen din @skogtrollet :)

skogtrollet

Jeg har alltid klemt forsiktig på kubene. Men ser at det ikke anbefales etter litt googling.

Så fortsett som du gjør :)

• Like 1

KaosGartner

Det spirer :) To av seks er kommet opp, to andre er på vei mens de to siste fikk jeg ikke til å spire. Skal bytte de i morgen. Utrolig morsomt å se de komme opp :) 

_20170130_225531.JPG

• Like 1

KaosGartner

Dessverre var det bare 2 som kom opp, hva som skjedde med de 4 andre er jeg usikker på. De 2 som kom opp ser heldigvis ut som trives. Den ene har fått røtter tvers igjennom rockwoollen. 

I forbindelse med det lurer jeg på noen ting .

Siden røttene stikker ut under rockwoollen så er jeg redd for de tørker ut. Hva skal jeg gjøre med det? Vil ikke overvanne de heller. 

Er de for små til å settes i dwc systemet nå?

_20170204_194936.JPG

• Like 1

MaryJane420

Det du beskriver kaller man air pruning. Det han fyren der beskriver ar at han har tørt medium i starten men vanner kun rockwoolen slik at røttene utvikler seg der før de går over til mediumet, hjelper visst med bedre rotsystem etter hvert som planten vokser.

• Like 1

KaosGartner

Takk for svar og kul video @MaryJane420 ble litt roligere nå :D Var så redd for at røttene ville dø siden de stakk ut. Hadde du slengt de inn i dwc systemet nå?_20170205_202328.JPG

_20170205_202302.JPG

• Like 2

KaosGartner

Har bestemt meg for å slenge de inn i dwc systemet mitt, så nå klargjør jeg alt og monterer. Tanken står halvveis i skapet og resten er felt ned i gulvet. Rommet som skapet står i er for øyeblikket uoppvarmet og holder ca 15 grader. Planen er å prøve å regulere temperaturen på vann enten ved å la rommet være uoppvarmet eller eventuelt slå på varmekablene litt hvis det blir for kaldt.

Har bilde av prosjektet men nå er jeg plutselig begrenset til 80kb på bilder ?!?

• Like 3

KaosGartner

Måtte redigere oppløsning laaaangt ned men her er bilde ihvertfall :D

_20170207_202035.JPG

• Like 2

SixIxIx

Jeg skal høre med BK hva som skjer med begrensning på bildestørrelsen, det er mulig det har skjedd i forbindelse med oppgradering av serveren.

Er du fornøyd med LED-lampen så langt? Hvis du ønsker mindre strekk kan du henge den nærmere plantene :)

KaosGartner
4 minutes ago, SixIxIx said:

Jeg skal høre med BK hva som skjer med begrensning på bildestørrelsen, det er mulig det har skjedd i forbindelse med oppgradering av serveren.

Er du fornøyd med LED-lampen så langt? Hvis du ønsker mindre strekk kan du henge den nærmere plantene :)

Takk for at du sjekker :) Ja er fornøyd med led lampene, har jo ikke så mye å sammenligne med men virker bra så langt. Jeg har allerede senket de litt og satt på en 100 watt i tillegg til 50 wattern . Skal sette de i dwc i dag , gleder meg. Jeg klarer å holde vannet på 19 grader mens det er 26-27 grader i skapet :)

SixIxIx

Hva skjer når du prøver å laste opp, får du feilmelding? Det er greit å ha litt info før jeg maser på teknisk sjef :)

Jeg har egentlig aldri brukt denne funksjonen selv, så prøver å laste opp et bilde fra LED-skapet mitt for å se om det fungerer.

E3H2TUP.jpg

• Like 3

KaosGartner

Når jeg skal laste opp så står det under "Click to choose files" Max total size 0.02MB så det har blitt enda mindre.

MaryJane420

Prøv med hotlink fra imgur, kan ha mange pixler for å si det sånn. Er standard bort hos blant annet r/microgrowery. Kan også lage ferdig album for så å linke til det her.

Edited by MaryJane420
  • Like 2

SixIxIx

Det ser ut som om vi har en grense på 100MB uploads pr bruker. Jeg la merke til at det forsvant 1MB hos meg etter at jeg lastet opp bildet.

Jeg har ikke funnet ut hvordan jeg kan øke denne grensen enda, så da må jeg i verste fall høre med BK før vi får ordnet det. I mellomtiden er imgur et godt alternativ :)

• Like 1

KaosGartner

Ok, da skjønner jeg :) Takk for svar begge to :)

intreserte

slettet

Edited by intreserte

KaosGartner

Liten oppdatering: 

Har full kontroll på vanntemperatur, jeg kan variere fra 18 og oppover ved å slå av og på vannpumpen som jeg skal bruke til rainforest etterhvert. Temperatur i skapet ligger stabilt på 25 grader uten noe avtrekk eller vifter i bruk bortsett fra kjøleviftene til ledlampene.

Den ene planten ser litt rufsete ut, veit ikke om jeg hadde lampene for nærme. Har hevet lampene litt nå. Røttene på den ser flotte og kraftige ut og er på vei ned i vannet. 

EC 290

PH 5.8

http://imgur.com/ptCpOyu

Edited by KaosGartner

bornstellar
3 timer siden, KaosGartner skrev:

Liten oppdatering: 

Har full kontroll på vanntemperatur, jeg kan variere fra 18 og oppover ved å slå av og på vannpumpen som jeg skal bruke til rainforest etterhvert. Temperatur i skapet ligger stabilt på 25 grader uten noe avtrekk eller vifter i bruk bortsett fra kjøleviftene til ledlampene.

Den ene planten ser litt rufsete ut, veit ikke om jeg hadde lampene for nærme. Har hevet lampene litt nå. Røttene på den ser flotte og kraftige ut og er på vei ned i vannet. 

EC 290

PH 5.8

http://imgur.com/ptCpOyu

Jeg er ingen ekspert, men er ikke EC på 2.9 alt for mye så tidlig? Ser ut som du har svidd den litt?