Jump to content
KaosGartner

Nesten nybegynner

Recommended Posts

KaosGartner
12 minutes ago, bornstellar said:

Jeg er ingen ekspert, men er ikke EC på 2.9 alt for mye så tidlig? Ser ut som du har svidd den litt?

Jeg har lest så mye forskjellig men burde kanskje bytte ut litt vann da, får testet hvordan det blir å tømme vann fra systemet :) Takk for svar @bornstellar

bornstellar
50 minutter siden, KaosGartner skrev:

Jeg har lest så mye forskjellig men burde kanskje bytte ut litt vann da, får testet hvordan det blir å tømme vann fra systemet :) Takk for svar @bornstellar

Ikke gjør for mye før du får et svar fra noen som kan mer en meg, for jeg har ikke turt å dyrke selv enda en gang.
På agurker og tomater, som er heavy feeders under frukting, så går jeg ikke over EC=3 og på chili ligger jeg på rundt 2. På så unge planger som du har, så tror jeg at EC=1 kan passe.
men igjen,hør med noen som kan cannabis bedre enn meg.

• Like 1

KaosGartner

To late @bornstellar :D Byttet ut mesteparten av vannet, var greit å gjøre uansett sånn att jeg fikk trent på det også. Vannet mitt har høy EC , ligger på nesten 1.0 Men uansett så tror jeg det går bra, er jo nesten ugress dette her :D 

• Like 1

bornstellar
Akkurat nå, KaosGartner skrev:

To late @bornstellar :D Byttet ut mesteparten av vannet, var greit å gjøre uansett sånn att jeg fikk trent på det også. Vannet mitt har høy EC , ligger på nesten 1.0 Men uansett så tror jeg det går bra, er jo nesten ugress dette her :D 

krysser fingre :) Kult oppsett forresten.

• Like 1

KaosGartner

Nå har jeg lært meg å legge ut bilder her også :D 

PVMYSOR.jpg

xbxQSoY.jpg

• Like 1

KaosGartner

Utrolig som røttene vokser, på 15 timer har den ene over doblet seg i lengde. Mange røtter på vei ned men ikke så lett å ta bilde av 

ODDl4dk.jpg

• Like 2

KaosGartner

Nå begynner det å ta av i skapet mitt :) 

Den største planten har mange røtter i vannet nå og den vokser fint. Den lille har kommet seg godt også og røttene har sprengt igjennom rockwool og er strax i vannet. 

Lurer på et par ting

De har begynt å drikke vann men ikke næring ser det ut som, EC stiger (290) og vannet synker. Da er det bare å fylle opp med pH korrigert vann og ikke noe næring? Jeg har jo uansett sannsynligvis hatt for mye næring i vannet uansett.

Vannet mitt ligger på rundt 90 EC og når jeg tilsetter Rhizotonic så stiger EC enda litt mer, gjør det noe? Skal jeg droppe Rhizotonic inntil videre?

Plantene står fortsatt under 150 watt led, kan jeg gi de mer lys? Eller bør jeg vente litt til?

Som sagt hadde jeg for mye næring i vannet og brant plantene (tror jeg) Kan jeg fjerne de nederste bladene? De ser helt visne ut.

Slenger med enda fler bilder :) 

Røtter på vei ned på den lille

AaMY4wz.jpg

Røtter på den store

LccyNXc.jpg

Den store 

IleBnsq.jpg

skogtrollet

Fordampingen fra reservoaret er helt sikkert større enn næringsopptaket. Korriger med vann som du gjør. .

Husk at 1 EC = 1000 µS/cm = 500 ppm

VIser displayet 290 µS/cm så tilsvarer det 0.290 EC

Viser displayet 290 ppm så er det 0.580 EC

Jeg tror det er en annen stressor enn EC som har gitt plantene en hard start på livet.

Edited by skogtrollet
  • Like 2

KaosGartner

Takk for et meget oppklarende svar @skogtrollet :) Har misforstått det litt jeg. Hva tror du det kan være som har stresset plantene? Rockwoollen ble litt tørr før jeg satte de i balja og jeg hadde lampen litt lavt en stund for å unngå at de strakk seg så mye og da ble det nok i overkant varmt for de.

skogtrollet

Høres ut som din diagnose er rett.

• Like 1

KaosGartner

Jeg ser fortsatt symptomer på for sterkt lys selv om jeg har hevet lampene litt så jeg hevet de litt mer i går og det ser ut som det hjalp.

kgJxhtR.jpg

Ellers ligger vannet stabilt på 18 grader og pH på 6.1 EC er fortsatt på 0.290 ;)

Røttene på begge har tatt helt av så det virker som de trives selv med litt for mye lys

c70O0ul.jpg

• Like 3

KaosGartner

Nok en oppdatering og noen bilder.

Den store trives veldig godt og vokser fort men jeg var litt uheldig med den lille, ene driveren til Led lyset falt ned og traff den. Ble liggende oppå den en stund også men ser ut som det har gått bra. Ikke har jeg problemer med for mye lys heller etter at Jeg hevet lampene.

EC, pH, RH og temperatur er fortsatt stabilt. Skal bygge ferdig den store led lampen i kveld og henge den opp .

Håper dere ikke syns det blir kjedelig med oppdateringer så ofte :p

IeaW5QU.jpg

Rev3xtR.jpg

• Like 2

jiffemann

Kjekt å sjå at Rolf 2 veks seg stor og sterk ! :D

• Like 1

KaosGartner
2 hours ago, jiffemann said:

Kjekt å sjå at Rolf 2 veks seg stor og sterk ! :D

:D :D

• Like 1

Kjellerrock

Kan aldri være for tålmodige med kloner... :)

KaosGartner
1 hour ago, Kjellerrock said:

Kan aldri være for tålmodige med kloner... :)

Kloner? :) De er tydeligvis åndskloner til Rolf(Rip) :D Men ellers er de kjærlig dyrket fram fra frø :) 

Kjellerrock

Ååå haha, my mistake :p
Skal følge med, de går nok fort fremover!

• Like 1

SixIxIx

Hei som det går! Jeg synes plantene ser sunnere ut for hver gang du oppdaterer. Godt jobbet! Bildene dine blir også stadig penere :)

KaosGartner
4 hours ago, SixIxIx said:

Hei som det går! Jeg synes plantene ser sunnere ut for hver gang du oppdaterer. Godt jobbet! Bildene dine blir også stadig penere :)

Takk for det :) Har lest mye, fått masse god hjelp fra dere her inne og litt flaks så ser det ut til at dette skal gå bra. 

Dagens bilder

EmuwgG7.jpg

umR4flC.jpg

• Like 2

KaosGartner

Dagens bilder :) Plantene trives godt og den lille har begynt å komme seg skikkelig selv om den fortsatt henger litt etter. Tok meg selv i nakken og bygde ferdig led lampen min. Ser skikkelig jalla ut ihvertfall hvis den sammenlignes med det flotte bygget til @bornstellar :p Men den funker og lyser bra :) 

hlWQEeA.jpg

1ZRAbpV.jpg

X8WGgdk.jpg

• Like 1

KaosGartner

Har slitt litt med pH men samtidig blitt lurt av pumpa , virker som den slår inn på pH måleren. Men nå er alt stabilt igjen og den store trives veldig godt, den lille sliter fortsatt litt og har fått noen veldig stygge blader etter ulykken. Aner ikke om jeg bare skal la den stå eller om det finnes noe å annet å gjøre med den? Klippe bort syke blader? Tips mottas med stor takk :) 

Dagens bilde:

GC971ED.jpg

KaosGartner

Sliter fortsatt med pH, nå er det så stor misvisning på de to målerne mine at Jeg ikke aner hva som er riktig. Det ene viser 5.8 og det andre 4.9 Hvor kan jeg kjøpe et bra test strip sett i Oslo området i morgen? Ellers klippet jeg de mest skadete bladene av den lille og det hjalp litt, den har strekt seg i dag :) Den store trives fortsatt. Den er nå 16 cm høy og jeg hadde tenkt å toppe den og bruke nett, når er det vanlig å begynne med det?

Dagens bilde:

92Y7mUP.jpg

jiffemann

Du kunne ha toppet for lenge siden, eg gjør det som regel etter 3 nodesett.
Ang. PH strips har eg ingen ide I Oslo, vil kanskje tro Apotek har det tilgjengelig. Kan tyde på det iflg. google iallefall.
Ellers vil eg anbefale deg å bestille inn GHE sitt dråpe-test-kit, liker det veldig godt :D

• Like 1