Jump to content
KaosGartner

Nesten nybegynner

Recommended Posts

KaosGartner

Bare kos i skapet, de drikker godt med næring og vann. Jeg skal bytte vann i reservoaret i morgen men trenger en flaske med pH+ . Når jeg blandet vann og næring etter tabellen til Canna så ble ph altfor lav. Har latt blandingen stå et døgn for å se om ph steg litt men det gjorde det ikke.

Dagens bilde

2a9nugd.jpg

• Like 3

bornstellar

Virker som nr to har fått fart på seg også nå. 

• Like 1

KaosGartner
57 minutes ago, bornstellar said:

Virker som nr to har fått fart på seg også nå. 

Jepp :) virker som begge trives godt selv med veldig lav næring, EC ligger på 0.28 nå. Blir spennende å se når jeg bytter ut med den nye blandingen som har mye høyere EC.

jiffemann

Kva er "mykje høyere"? Generelt sett er det lurt å gå stegvis, og ikkje gje dei sjokk !

Edit: Og jammen meg passerte eg ikkje 1000 innlegg der =)

Edited by jiffemann
  • Like 2

KaosGartner
56 minutes ago, jiffemann said:

Kva er "mykje høyere"? Generelt sett er det lurt å gå stegvis, og ikkje gje dei sjokk !

Edit: Og jammen meg passerte eg ikkje 1000 innlegg der =)

Gratulerer med tusen :D 

I følge Canna sin tabell så blir det EC på 1.8 så et stort hopp ja. Skal jeg starte litt roligere?

jiffemann

Eg hadde nok gradvis jobba meg opp mot det ja.

• Like 1

KaosGartner
6 hours ago, jiffemann said:

Eg hadde nok gradvis jobba meg opp mot det ja.

Da har jeg byttet vann og næring. Ble EC på ca 0.8 :) Spennende å se hvordan de reagerer med mer næring :) Utrolig rotsystem på de nå. 

Dagens bilde:

4W2azOc.jpg

• Like 3

jiffemann

Kjempebra ! Vert spanande å sjå fortsettinga :D

• Like 1

KaosGartner
20 hours ago, jiffemann said:

Kjempebra ! Vert spanande å sjå fortsettinga :D

De tok ihvertfall ikke skade av økt næring, den store strakk seg 3 cm fra i går kveld til nå. :)

b2DJ76T.jpg

• Like 2

KaosGartner
1 minute ago, bornstellar said:

faen så fort det går.

Ja, det er utrolig gøy :) 

Har begynt å lure på når jeg skal sette de i blomst. De er 26 cm høye nå og jeg har ca 80 cm tilgjengelig før de treffer kullfilter, tak og lampe. Veit ikke noe om hvor høye de blir så kanskje lurt å gjøre det snart?

bornstellar

kjør på sier jeg.  Vet det er mange som begynner med 12/12 fra frø for å hindre at ting blir for høyt.

• Like 1

KaosGartner
Just now, bornstellar said:

kjør på sier jeg.  Vet det er mange som begynner med 12/12 fra frø for å hindre at ting blir for høyt.

Ja, får gjøre det på tirsdag. På mandag skal jeg til Sverige ;) må ta noen stiklinger først :) Har ikke helt peiling på det heller :p

KaosGartner
5 minutes ago, bornstellar said:

hehe, skal ikke være enkelt.

Hehe, Nei :p Tenkte å ta noen og dyppe de i Aloe vera så sette de rett i rockwool og så i mini drivhus fra Biltema. Har Aloe vera I flere vinduskarmer her, genial plante :)  Hvis noen har tips om stiklinger så er det bare å skrive her :) @Onkel fex? :D 

Kjellerrock

Aloe vera funker fjell!

Går farlig fort her, grønne og fine. Må nok prøve Hydro selv snart..

Edited by Kjellerrock
  • Like 1

KaosGartner
Just now, Kjellerrock said:

Aloe vera funker fjell!

Går farlig fort her, grønne og fine. Må nok prøve Hydro selv snart..

Takk for svar @Kjellerrock Var det du som hadde testa Aloe vera og skrev om det her på forumet?

Hydro funker fantastisk så langt og jeg er noob og har gjort mange feil underveis men allikevel lever plantene :D

Kjellerrock

Ja for meg funke det fint. Brukte en kniv jeg bare hadde "rensa" med varmt vann, dyppa de i et Aloe vera skudd før jeg stappa de oppi jiffy fra plantasjen. 60% spira så det var ikke alleverdens, men jeg hadde belaga meg på noe under 20%. Gjorde det egentlig bare for å teste.

Så, kjør på. Hvis du legger litt mer kjærlighet i prosessen enn meg, går det sikkert supert ^^

*Det tok forøvrig 3 uker før de fikk røtter. Men det kan like gjerne skyldes uhygienisk lobotomi..

Edited by Kjellerrock
  • Like 1

Onkel

Hvis du skal rote rett i rockwool og ikke har rotningshromon, bare ta ett par dråper med grow i en 1,5l-flaske. Men bare husk å holde god temp under mediumet da varme stimulerer til rotning.Om du ikke har varmematte så kan du sette de på et fat oppå en varmtvannstank eller liknende. Personlig ville jeg ph-ballansert rockwoolene også.

Også kan du ditche domen til kloneboksen din i 10-15 min det første døgnet, og neste dag til de begynner å hegne litt... Fortsett med dette de neste dagene og tilslutt vil de ikke trenge domen i heletatt. Da vil de bli stimulert til å lage rot istedet for at de får i seg vannmengden sin via blader.

Edited by Onkel
  • Like 3

KaosGartner

Tok stiklinger i går :) Ph vann, Rockwool, Aloe vera, Rhizotonic og steril nytt tapetkniv blad. Ser bra ut så langt :) 

9hgIeYp.jpg

I skapet er det fortsatt bare kos og jeg fikk henta litt frø i dag også ;) 

oPSNevQ.jpg

• Like 2

Onkel

Ser bra ut, kjør på :)

• Like 1

KaosGartner
7 minutes ago, Onkel said:

Ser bra ut, kjør på :)

Takk :) Er veldig fornøyd med utviklingen :) Eneste er at Det har kommet noen flekker på bladene på den ene planten. Nesten øverst til høyre. Har hatt det før og det kan se ut som pH svingninger og det har jeg tullet med det litt før. Sjekket vannet nå og det er fortsatt stabilt på 6. Men flekkene er kun på den ene planten. Litt rart siden de deler reservoar. Men det ser ut som begge trives og jeg setter de til blomstring i morgen :) 

Onkel

En annen ting som glemte å nevne som er verdt å merke seg når man skal ta kloner, er om du kan unngå å ta toppen på planten. For det er større mengder av auxiner lengere ned på plantene.

• Like 2

jiffemann

Hvordan står det til her da ?

KaosGartner
6 hours ago, jiffemann said:

Hvordan står det til her da ?

Her er det fortsatt bare kos. Jeg trimmet bort litt mer blader og utsatte 12/12 en dag pga det. Men nå er de på dag to i blomst, begge vokser enormt og drikker mye vann og næring. Helte på 5 liter vann i går kveld. Har ikke tatt bilde enda men skal gjøre det i kveld :) 

• Like 1