Jump to content
KaosGartner

Nesten nybegynner

Recommended Posts

KaosGartner

Sånn ser det ut i skapet etter 2 dager i blomst :) 

E8zVS7Y.jpg

Det blir sinnsykt mye store blader, kan jeg trimme bort de selv om de står i blomst? Og når kan jeg forvente å se buds/blomster?

• Like 2

KaosGartner

Jeg har testet timeren i 2 uker på en lampe i stua for å se om den virker som den skal men med en gang jeg flytter den inn i skapet ble det selvfølgelig noe feil. Lyset har stått på 24/0 ser det ut som :( Må sjekke innstillinger etter jobb i dag 

skogtrollet

Veldig som det vokser Kaos.

Angående timer så fulgte jeg denne guiden. Enkel programmering og har fungert 100%

• Like 1

Kjellerrock

Hehe, I can relate :p

Trodde jeg hadde bloma i en uke før jeg fant ut at timeren ikke fungerte..

• Like 1

Magnum
På 18.3.2017 at 14.56, KaosGartner skrev:

Sånn ser det ut i skapet etter 2 dager i blomst :) 

E8zVS7Y.jpg

Det blir sinnsykt mye store blader, kan jeg trimme bort de selv om de står i blomst? Og når kan jeg forvente å se buds/blomster?

Ikke noe problem å fjerne store vifteblad i blomst, bare fordeler slik jeg ser det. Da får flere budsites mere lys og du vil få litt større avkastning. 

Når du kan regne med å se blomster kommer mye an på strain, men etter 10-14 dager ca. 

Lykke til, ser bra ut dette! 

• Like 1

Magnum

Angående det å fjerne vifteblad osv. søk på defoliation og les litt om det, veldig mye info om dette. 

• Like 1

KaosGartner
8 hours ago, skogtrollet said:

Veldig som det vokser Kaos.

Angående timer så fulgte jeg denne guiden. Enkel programmering og har fungert 100%

Takk, jeg er veldig fornøyd med utviklingen :) Den timeren så bra ut og gøy å bygge selv . Skal bygge den ja :) 

5 hours ago, Kjellerrock said:

Hehe, I can relate :p

Trodde jeg hadde bloma i en uke før jeg fant ut at timeren ikke fungerte..

Hehe, bra Det ikke bare er meg :D 

3 hours ago, Magnum said:

Ikke noe problem å fjerne store vifteblad i blomst, bare fordeler slik jeg ser det. Da får flere budsites mere lys og du vil få litt større avkastning. 

Når du kan regne med å se blomster kommer mye an på strain, men etter 10-14 dager ca. 

Lykke til, ser bra ut dette! 

Takk :) Skal google litt om defoil i kveld :) 

Gaya
12 timer siden, skogtrollet skrev:

Fint og sikkert timer-bygge, og kobler man inn et ekstra relé til #4 og #3 på timeren, får man motsatt effekt om man bruker timeren til lysstyring og dermed kan koble et varmelement til det reléet for konstant varmestyring, altså: lyset slår seg av og varmen på og motsatt i neste omgang styrt av samme timer.

Det var ikke så dyre komponenter brukt her, men de er mye billigere fra Kina via f.eks eBay eller aliexpress og ofte er frakt inkludert pga Kinaavtalen om billig postgang.

PS. -dessuten vill jeg anbefalle å bruke en type SSR Solid State Relays i stedet for tradisjonelle elektromekaniske ettersom de ikke lager noen innvendig lysbue som kan antenne gasser (om du f. eks. tenker å lage en CO2 generator med propanfyring) og de er lydløse og du slipper smellet når reléet slår inn. Dessuten bruker de nok mindre strøm ettersom det ikke er noen magnetspole som må fores ved innslag og holding. "Den eneste "draw back" ved dem, er at de kan bli litt varme ved stor brytning og bør monteres på en metallplate for å avlede varmen.)

Edited by Gaya
  • Like 2

KaosGartner

Der kom de første røttene på stiklingene mine :) 

LQNldEy.jpg

Utrolig gøy :) 

Edited by KaosGartner
Skriveflei som vanlig :D
  • Like 4

KaosGartner

Alt er fortsatt kos i skapet men har fått et lite problem med stiklingene :D Det var ikke helt gjennomtenkt når jeg tok de. Jeg hadde ikke regnet med at de skulle slå rot men det gjorde de og nå har jeg ikke noe sted å sette de :p Enten må jeg sette de inn i skapet med de som står i blomst eller så må jeg lage meg et nytt system/skap noe som vil ta tid, har ikke lyst at de skal dø :( Noen forslag? Jeg har beholdere, vannpumper, litt lys men ikke luftpumpe. Jeg tenkte på å kanskje lage en bøtte med "waterfall", Noen som har prøvd det før?

ZWG32Co.jpg

• Like 2

bornstellar

Hvor mye weed trenger du? Nå vet du hvor lett det er, så du kan ta nye når du har tid. Straffeutmåling kommer fra antall planter, stiklinger inkludert. 

• Like 1

jiffemann

Evt sett de i jord og bruk de som mødre fremover ?

• Like 2

KaosGartner
7 hours ago, bornstellar said:

Hvor mye weed trenger du? Nå vet du hvor lett det er, så du kan ta nye når du har tid. Straffeutmåling kommer fra antall planter, stiklinger inkludert. 

Godt spørsmål, vi har ikke noe særlig erfaring med grønt. Hun røyker røyker mellom 0.50 til 0.75 gram brunt om dagen, kommer litt an på formen. Hun har sluttet helt med vanlig medisin og har fortsatt ikke hatt anfall så det virker, er ikke noe tvil om det. Har ikke lyst å gå tom for selvlaget. Aner ikke hvor mye jeg kan forvente av de to som står i blomst .

5 hours ago, jiffemann said:

Evt sett de i jord og bruk de som mødre fremover ?

God ide, jeg har fersk jord og kattesand her. Kan jeg bruke Canna Aqua som en nødløsning til jeg får kjøpt næring for jord?

bornstellar

Det er næring nok til en mor en stund i jord tenker jeg. 

• Like 1

skogtrollet

Canna Aqua kan du fint bruke i torvbasert jord.

• Like 1

Gaya
På 22.3.2017 at 22.40, KaosGartner skrev:

Noen forslag? Jeg har beholdere, vannpumper, litt lys men ikke luftpumpe.

Kan du ikke splitter slangen fra det luftpumpa du har med en "T" eller "Y" kobling og la den drive to luftsteiner? Koblinger og luftsten får du sikkert tak i på nærmeste "dyrebutikk". Ellers er det ganske enkelt å lage en egen provisorisk om du lage mange nok små hull i en liten kveil slange om du ikke får tak i luftstein.

• Like 1

KaosGartner
5 minutes ago, Gaya said:

Kan du ikke splitter slangen fra det luftpumpa du har med en "T" eller "Y" kobling og la den drive to luftsteiner? Koblinger og luftsten får du sikkert tak i på nærmeste "dyrebutikk". Ellers er det ganske enkelt å lage en egen provisorisk om du lage mange nok små hull i en liten kveil slange om du ikke får tak i luftstein.

Har tenkt på det men har ikke lyst å stjele luft fra de to store plantene :p Men det beste hadde vært å laget et nytt dyrkeskap. Tenker det blir en mor og så prøver jeg meg på "waterfall" med resten, mest for moro skyld og jeg er litt nysgjerrig på det opplegget. Skal mette vannet med mer oksygen på den måten i forhold til luftpumpe og stein. Er litt skummelt med så mange planter også som @bornstellar nevner 

bornstellar

Hva med å investere i et telt? 

KaosGartner
On 24.3.2017 at 7:19 AM, bornstellar said:

Hva med å investere i et telt? 

Ja, burde kanskje det. Jeg har gjort mange feil med designet mitt spesielt med tanke på tilgang til res og plantene. Men selve grunntanken med å ha mesteparten av res ute av dyrkeskap har fungert godt, har ikke hatt problemer med høy vann temperatur. 

Har ikke gjort noe med stiklingene enda og ikke så mye i skapet heller, kun litt lst og bundet noen greier ned. 

DUjNhbO.jpg

• Like 1

bornstellar

De ser hvert fall nydelige ut. Mitt utrente øye kan ikke se noen tegn til næringsmangel eller andre problemer.

• Like 1

KaosGartner
On 26.3.2017 at 11:03 AM, bornstellar said:

De ser hvert fall nydelige ut. Mitt utrente øye kan ikke se noen tegn til næringsmangel eller andre problemer.

Takk for det :) Jeg er veldig fornøyd selv :) I morgen skal jeg bytte vann og næring, første gang med Aqua Flores 

Et nærbilde

q3X5Ktz.jpg

• Like 3

KaosGartner

11 dager med 12/12 og alt ser bra ut men jeg ser ikke noe antydning til blomst enda. Gjør dere?

McyfKsW.jpg

• Like 1

Onkel

Ang. stiklingene. Ha de som mødre i jord som tidligere foreslått.

Ang. blom, så er det slikt at planter vil alltid prøve å nå idealhøyde i forhold bøtte/medie(rootbound). Ikke stress for mye, de vil starte blom. Men hadde de nådd idealhøyde  ville du sett blom etter en ukes+ tid. Men dette finner du utav etter tid og innkjøring av oppsett. :)

BTW! ser bra ut :)

Edited by Onkel
  • Like 1

KaosGartner

Yay \o/ Titta på plantene i sta og nå ser jeg små og tynne hvite hår som vokser ut :) Blomstring :D 

• Like 3