Jump to content
KaosGartner

Nesten nybegynner

Recommended Posts

Freeman

Skikkelig trivelig at du kan ha en plante utenfor døra. Men da regner jeg med at du føler deg ganske trygg på eventuelle besøk, naboer osv?

Ja, det er litt rart med denne trøttheten. Jeg har tenkt i de baner at det kan være 2-3 mulige grunner, men det er bare personlige tanker og ikke basert på vitenskap. Det er jo vanskelig å få noe kunnskap om hvordan ting virker når det ikke er så mange som skriver noe detaljert om det. Folk snakker mye mer om stor yield og teknikker enn om hvordan det faktisk virker. Men mine 3 hovedtanker er i hvert fall som følger:

1. Noe fra planten blir ikke med når man lager brunt, og derfor blir effekten annerledes.
  2. Man må finne riktig strain. Jeg har nå prøvd 3 strains, og den siste "Green Crack" var ganske annerledes enn de to andre. Ble ikke så trøtt av den, men heller kreativ og oppegående. Men jeg må nok få tid til å prøve flere ganger før man kan være for bombastisk på hvordan den virker. Det kan jo hende jeg hadde en bedre dag enn vanlig.
  3. Innhøstingstidspunkt. Alle sier jo at man skal la dem stå, stå, stå osv. for yielden blir så mye høyere hvis man venter til riktig tidspunkt, men mine tanker heller litt i retning av å høste bittelitt tidligere hvis man ikke vil bli døsig. Jeg vet ikke hvor tidlig enda, så man får vel bare prøve seg frem.

Som sagt, bare tankespinn og ikke noe vitenskapelig i dette.

• Like 1

KaosGartner
On 7.9.2017 at 2:13 AM, Freeman said:

Skikkelig trivelig at du kan ha en plante utenfor døra. Men da regner jeg med at du føler deg ganske trygg på eventuelle besøk, naboer osv?

Ja, det er litt rart med denne trøttheten. Jeg har tenkt i de baner at det kan være 2-3 mulige grunner, men det er bare personlige tanker og ikke basert på vitenskap. Det er jo vanskelig å få noe kunnskap om hvordan ting virker når det ikke er så mange som skriver noe detaljert om det. Folk snakker mye mer om stor yield og teknikker enn om hvordan det faktisk virker. Men mine 3 hovedtanker er i hvert fall som følger:

1. Noe fra planten blir ikke med når man lager brunt, og derfor blir effekten annerledes.
  2. Man må finne riktig strain. Jeg har nå prøvd 3 strains, og den siste "Green Crack" var ganske annerledes enn de to andre. Ble ikke så trøtt av den, men heller kreativ og oppegående. Men jeg må nok få tid til å prøve flere ganger før man kan være for bombastisk på hvordan den virker. Det kan jo hende jeg hadde en bedre dag enn vanlig.
  3. Innhøstingstidspunkt. Alle sier jo at man skal la dem stå, stå, stå osv. for yielden blir så mye høyere hvis man venter til riktig tidspunkt, men mine tanker heller litt i retning av å høste bittelitt tidligere hvis man ikke vil bli døsig. Jeg vet ikke hvor tidlig enda, så man får vel bare prøve seg frem.

Som sagt, bare tankespinn og ikke noe vitenskapelig i dette.

Jepp, er gøy å ha en plante på terrassen:) Jeg har ikke så mange naboer og har hatt en par venner innom som røyker og de la ikke merke til hun før jeg gjorde de oppmerksom på hun :D 

Kjæresten min prøvde akkurat nå noe skikkelig bra greier i følge de som har peiling på det, Silver Haze. Ikke mye funk og hun blir mest trøtt og bare litt stein, rare greier.... Er som du sier @Freeman at det kan være mange forskjellige grunner til det.

Jeg har høstet de som sto i dwc og satt ute planten inn til blomstring.  Første gang jeg prøver meg på jord, går greit så langt selv om jeg ser at hun har stått ute (hull i blader osv) men samtidig har hun hatt det fint ute. Tette og flotte noder?(skudd) Har bundet hun ned litt og det ser ut som hun trives, grunnen til at det er vann i bånn av beholderen er for å holde luftfuktigheten oppe :) 

CxNnEME.jpg

qJ4Yg3C.jpg

• Like 1

KaosGartner

Ting går sin gang i skapet. Ser ut som hun trives bortsett fra noen gule blader nederst. 

Er dette alvorlig? Noen som aner hva det kan være?

mLROoCc.jpg

s93N8DQ.jpg

Selvforsynt

Etter hva jeg har lest meg til så langt så er gule blader nederst men ellers frisk plante = sulten plante

Du må gi mer nitrogen, grunnen til de gule bladene er at pga mangel på næring så prioriterer planta de øverste bladene ettersom de er nærmest lyset

• Like 1

KaosGartner
16 hours ago, Selvforsynt said:

Etter hva jeg har lest meg til så langt så er gule blader nederst men ellers frisk plante = sulten plante

Du må gi mer nitrogen, grunnen til de gule bladene er at pga mangel på næring så prioriterer planta de øverste bladene ettersom de er nærmest lyset

Takk for svar. Jeg har trodd at jeg har gitt hun for mye næring så har bare gitt hun rent vann de to siste gangene :D Gadd ikke å kjøpe næring til jord så bruker Canna Aqua og er litt usikker på hvordan jeg skal dosere det. Får prøve meg litt fram :)

Cunning
On 9/5/2017 at 10:04 AM, KaosGartner said:

Nå røyker ikke jeg men kjæresten som røyker syns det samme som deg. Hun blir trøtt av grønt men ganske oppegående og aktiv av brunt, rare greier. Hun har prøvd 3 forskjellige strains. Har ikke hatt tid til å forske så mye på det men skal det til vinteren når det nye dyrkerommet er ferdig. 

Her er noen bilder av uteplanten min. Den har stått ute på terrassen i nesten hele sommer og trives fortsatt godt selv om det er bare 8-10 grader på natta. Hadde egentlig tenkt å bruke hun som en mor plante men syns hun fortjener å blomstre i skapet så tar hun inn til helgen :)

Eg gjorde nett eit forsøk med to planter og høsta med 2 vekers mellomrom. Den første planta tok eg etter 8 veker i blomst ca og den hadde ingen amber trichomes. Den andre tok eg på ti veker og hadde ca 5-10% amber. Første planta, den etter 8 veker og uten amber hadde ein meir oppløftande effekt og eg følte eg ikkje fekk den trøttheten. Sistnevte var meir ein coughlock :) Det var selvfølgelig samme strain på begge :D Uansett prøv å sett deg inn i forskjellige typer strains og gjerne medisinske typer med høgre CBD innhold. Kjekt å vite kva ein røyker på, for dama di

Artig å følge med på postene dine! Du har inspirert meg til å prøve hydro :D

Smørbukk

Kul tråd! Artig å se utviklingen :-) Synes det er veldig bra gjort av deg å dyrke til din andre halvdel! Stå på:)

• Like 1

Kjell T. Ring

Få opp tempen litt i skapet ditt og la de tørke ut skikkelig før du vanner. Ser ut til at du sliter med litt lockouts og pga kulde og at mediet ikke tørker skikkelig.

• Like 2

pollen

Heisann Kjell , fint aa se en gammel traver slenger innom , 

• Like 1

Kjell T. Ring

Hepp Pollen!

Må jo innom å se an ståa :D

KaosGartner
On 28.9.2017 at 6:31 PM, Cunning said:

Eg gjorde nett eit forsøk med to planter og høsta med 2 vekers mellomrom. Den første planta tok eg etter 8 veker i blomst ca og den hadde ingen amber trichomes. Den andre tok eg på ti veker og hadde ca 5-10% amber. Første planta, den etter 8 veker og uten amber hadde ein meir oppløftande effekt og eg følte eg ikkje fekk den trøttheten. Sistnevte var meir ein coughlock :) Det var selvfølgelig samme strain på begge :D Uansett prøv å sett deg inn i forskjellige typer strains og gjerne medisinske typer med høgre CBD innhold. Kjekt å vite kva ein røyker på, for dama di

Artig å følge med på postene dine! Du har inspirert meg til å prøve hydro :D

Her ikke hatt mikroskop før nå så har bare høstet litt på magefølelsen etter at de har stått over anbefalt tid. Nå har jeg mikroskop og skal følge nøye med før jeg høster :D Hydro er egentlig ganske lett så kjør på :)

On 9.10.2017 at 11:49 PM, Smørbukk said:

Kul tråd! Artig å se utviklingen :-) Synes det er veldig bra gjort av deg å dyrke til din andre halvdel! Stå på:)

Takk :)

On 11.10.2017 at 10:21 AM, Kjell T. Ring said:

Få opp tempen litt i skapet ditt og la de tørke ut skikkelig før du vanner. Ser ut til at du sliter med litt lockouts og pga kulde og at mediet ikke tørker skikkelig.

Takk. Det var noen gode tips. Jeg pottet om fordi det var altfor lite jord. Det med temperatur er litt vanskelig, sliter litt med å holde det varmt nok når lampene er av. Planten trives ser det ut som selv om det fortsatt er gule blader. Er ca 6 uker i blomst nå

MCw7CrN.jpg

7yW0aYd.jpg

Har fått tilbakemelding på at budsa mine er litt luftige og jeg har jo sett det selv og vært klar over at den hjemmelagde led lampen ikke ga nok lys så jeg har kjøpt 4 stk 400W hps og begynt å bygge dyrkerom på loftet. 3m langt, 2m bredt og 2m høyt. Skal dele det litt opp med en kald sone for reservoar osv. Dårlig bilde men kommer mer bilder og detaljer etterhvert. 

ja8Emo4.jpg

SixIxIx

Kult med et skikkelig byggeprosjekt! :) Keep it coming!

Freeman

Dette ser kult ut, @KaosGartner. Jeg kjenner en viss misunnelse... hehe... Nei, men det er jo skikkelig gøy å bygge noe for en god sak. Jeg går også i liknende tanker, men vet ikke helt hvordan jeg skal løse stealth-delen av det enda. Det tenkes.

bornstellar

Stealth? Lydisolert minirom i rommet hvor alt som lager støy er. Nøkkel i døra. Woallah. Stealth 

pollen
  • Staa paa Kaos . Artig aa bygge nytt . Jeg monterte staal doer paa rommet mitt , he , he , vet ikke helt hvorfor siden rommet er inne i huset . Men , men, bedre var enn etter far sier de ,,,,

Freeman
17 hours ago, bornstellar said:

Stealth? Lydisolert minirom i rommet hvor alt som lager støy er. Nøkkel i døra. Woallah. Stealth 

Hehe... Ja, det er sant. Men det er også en tredje form for stealth - i tillegg til lukt og støy - nemlig "hva-er-dette-syndromet". Jeg tenker da på at f.eks ungene og deres venner, evt. andre besøkende lurer fælt på hva er dette lukkede området som ingen får innsyn i, og som mannen i huset virker å være så interessert i.

I min situasjon kommer jeg nemlig til å få et forklaringsproblem om folk ser at jeg herjer og bygger noe hemmelig - tilsynelatende meningsløst.

Pr. i dag har jeg mine urter på et loft som jeg tidlig har sagt er "off-limits" for alle, under påskudd av at her lagres sensitivt utstyr som ingen må tråkke i og fikle med. Dette er sant, og det vet alle her, så alibiet er forholdsvis vanntett. Skal jeg ha noe nytt med ekstra takhøyde i forhold til loftet, så må jeg ha et nytt bygg, rett og slett. Går egentlig i tanker om et slags uthus med en falsk vegg, intet mindre, men det vil kreve både penger og innsats å gjennomføre.

KaosGartner

Takk alle sammen. Dyrking er en morsom hobby men det er sannelig bygging av dyrkerom også :)

Som dere ser på bildet har jeg bygd en ramme av tre, har fått tak i mye armert plast duk som er hvit på den ene siden og på andre siden pryder riksvåpenet:D Kan såvidt skimte det på bildet. Skal bruke duken til å gjøre bygget sikkert for vannlekkasje og bruke det som både innvendig og utvendig vegg med noen form for isolasjon mellom. 

Jeg skal fortsette å bruke disse fra IKEA:

8oLPh9D.jpg

Både til plantene og som reservoar men jeg prøver å finne en sånn Gardena tilkobling som jeg kan montere på IKEA beholderen. 7HA86u2.jpg  Har funnet noe på eBay men hadde vært fint å kunne bruke hurtikoblinger og vannslanger. Noen som har peiling om det finnes?

En annen ting jeg lurer på er strøm. Det er ikke strøm på loftet, inntak sikringene er det men har ikke lyst å begynne å tulle der selv om det er fristene å spare strøm. Hele oppsettet kommer til å trekke mye strøm,

4x400w Hps =1600w

Stor vifte =         100w

LED lys =            200w

Aircondition =  1500w 

Pluss diverse andre vifter og greier. Hvordan gjør jeg det med strøm? Jeg kan ikke bruke en Biltema skjøteledning ihvertfall:D Noen som har peiling?forslag?

Skal bygge mer i løpet av uka og da skal jeg ta flere bilder. Kommer ikke til å bruke ståldører :D

Freeman

Altså en biltema skjøteledning skal man jo ikke kimse av, så lenge den er dimensjonert riktig. Men en hvilken som helst 16 ampere ledning er vel greit? Selv bruker jeg 16 ampere ledning av den "stive typen", fordi de legger seg ofte litt finere langs vegger når man fester dem osv., så er de som regel hvite. Det virker jo logisk å hente strøm nedenfra i huset, og bore et hull og trekke ledningen opp i loftet ditt. Slik bruker i hvert fall jeg å gjøre det. Da blir det ganske usynlig i forhold til om man bare trekker dem gjennom dører og vinduer.

Ang. vannkopling. Vet ikke om jeg forsto helt riktig. Men en "flens" av typen man bruker når man monterer slanger og slikt på båt. Vil ikke det gjøre jobben greit?

http://www.biltema.no/no/Bat/VVS/Niplerbordgjennomforing/Bordgjennomforing-2000037302/ Denne fra biltema så noe billig ut, men både Clas O., Jula, biltema osv har vanligvis slike ting som passer forskjellige slangetykkelser 1/2", 3/4" osv.

bornstellar

16 amp sikring er lite for dette, men har du større sikringer så er det bare å kjøpe en skøyteledning for sveising. De tåler mye. 

Jeg hadde vurdert mindre lys jeg for å være ærlig. Kjekt med stort rom og masse lys, men jeg hadde ikke visst hva jeg skulle gjort med flere kilo varer. 

KaosGartner

Har ikke større sikring en 16A :(  Må eventuelt legge opp flere ledninger fra flere kurser eller koble opp en sånn http://www.biltema.no/no/Bygg/Elektrisk/Elektrikerverktoy/Byggsentral-3-fase-230-V-2000033125/ på inntaket på loftet? 

Tenkte å ha 4 planter og bruke en 400w hps til hver.

De niplene ser så lite vanntette ut , jeg ser ikke noe pakninger. Det siste jeg vil ha er vann lekkasje.  :D Stikker innom biltema etterpå og titter på de :)

KaosGartner
2 hours ago, bornstellar said:

400w/plante :P luksusdyr 

Hehe. Er det overkill? 

bornstellar

hehe ja, du klarer ikke å utnytte hele fotavtrykket på de lampene med en plante. JEg hadde heller sattt to lamper tett og kjørt scrog.

Cunning

Enig i at det holder med to. Køyrer du SCRoG i tillegg så er det ihvertfall nok med to :) 

Herlig med byggeprosjekt! Legg ut masse bilder underveis! tenker på å sette igang med noke likt :)

KaosGartner

Har ikke skjedd så mye på loftet i det siste, har stivet opp bygget med mer treverk og lagd vannsikring.  Skal holde loftet tørt selv om alt vannet renner ut, 250 liter ca :D

Men har skjedd ting på kjøkkenet :) Hadde masse luftige buds som ingen ville ha så jeg bestemte meg for å lage cannabutter. Hakket opp buds og la de på bakepapir så inn i ovnen på 200 grader. Etter 45 min tok jeg alt i en gryte med 600 g smør og lot det stå på svak varme i en time. Hele huset luktet sinnsykt :joint:Silte alt og helte det tilbake i smørboksen og satte det i kjøleskapet.  Etter noen dager bestemte jeg meg for å lage cookies, da hadde smøret skilt seg litt. I bånn lå en mørk olje mens på toppen lå lysegrønt smør. Er lett å se på bildet. Var bare å røre litt så ble det bra igjen. Kakene ble gode og veldig potente , to venner av meg spiste en hver seint på kvelden og de kom seg ikke på jobb dagen etterpå :D

MovK4VP.jpg

m4h2Q86.jpg

Mens jeg hakket opp budsa så dukket det opp noen frø, jeg var uheldig med min første grow og hadde ihvertfall et strømbrudd så planten ble stressa og ble hermie.  Trykte det ene frøet ned i en potte med paprika jeg har stående på kjøkkenbenken og sannelig dukket det ikke opp en liten spire en uke etterpå 8-) Jeg veit det er store sjanser for at hun blir hermie også men lar hun få vokse opp og prøve ihvertfall.  Passet fint siden jeg har klart å surre bort 20+ frø her :cry:

Sorry @bornstellar :angel:

LKbvx1e.jpg

Kommer bilder av bygging til helgen :)