Jump to content
Sign in to follow this  
KaosGartner

Catnip og Sitronmelisse

Recommended Posts

KaosGartner

Jeg har Catnip og Sitronmelisse i vinduskarmen. Satte Catnip frø tidlig i sommer i potter og tok de inn når det begynte å bli kaldt,  de trives godt inne.  Sitronmelissen kjøpte jeg ferdig i potte i butikken men den trives også.  Har brukt ferske blader til å lage te. Leste litt om alternativer til tobakk og så at Catnip ble brukt. Så det jeg lurer på er hvordan jeg tørker det og tror dere at jeg kan bruke tørket sitronmelisse også? 

Berlin

Har også masse sitronmelisse i hydro. Ikke særlig god smak, men veldig god i te. Knipp av toppene så får du mer :)

• Like 1

KaosGartner

Takk for tips om toppene @Trondhjemsgut skal prøve det.  Hva mener du med ikke særlig god smak? Når de er tørket og brukes som alternativ til tobakk? Jeg også bruker de til te,  jeg plukker ferske blader og heller varmt vann over(ikke kokende) kjempe godt og sunt! 

Sakset fra rolv.no 

Prinsen av Glamorgan, som ble 108 år og levde på 1200-tallet, skal etter sigende ha drukket te av sitronmelisse hver morgen. En annen engelskmann, John Hussey, levde til han ble 116. De siste 50 årene drakk han sitronmelissete med honning til frokost hver dag

Berlin

Hvordan er sitronmelisse et alternativ til tobakk? Tenker du som smakstilsetning i en tjall? Kan fungere, men har aldri prøvd noe lignende. Mener at den ferske smaken og konsistensen er relativ besk og ille om du skal spise bladene fersk, men det er jo subjektivt. I te pleier jeg å kombinere det med vanlig lipton lemon og honning, for litt ekstra smak.

KaosGartner

Ja det var det jeg tenkte @Trondhjemsgut :)  Bruke begge deler tørket som et alternativ til tobakk sammen hasj.  Hun som jeg medisinerer har akkurat som meg sluttet å røyke så dumt å bruke tobakk.  Har hengt opp noe til tørk og skal prøve.  Leste et eller annet sted at noen brukte Catnip ihvertfall. 

Berlin

Hmm, spennende! Har du prøvd noe lignende før @kaosgartner?

KaosGartner

Nei har ikke prøvd det før @Trondhjemsgut Leste på et eller annet forum at noen brukte Catnip og andre urter som tobakks erstatning. Catnip kan vist også gi en mild rus?! Poster her når vi har testa det :) 

KaosGartner

IMG_20161114_003202.jpgJa da har jeg prøvd å tørke litt Catnip og prøvd det som et alternativ til tobakk.  Hang det opp i et skap og ventet til bladene var helt tørre,  gikk ganske fort.  Knuste de og blandet med hasj.  Hun som røyker syns det smakte godt og mye mildere mot halsen.  Catnip som jeg dyrker er en versjon som smaker litt citrus så hun sa at hun nesten fikk en sukkertøy ettersmak.  Hun er ganske sikker på at Catnip ikke ga noe ekstra rus eller effekt.  Vi skal prøve det litt mer. 

Jeg har lekt litt med lst på Catnip og selv om det ikke er riktig plante så er det greit å øve seg litt. 

Her er et bilde av resultatet,  er kanskje ikke så lett å se. 

Edited by KaosGartner
Bilde kom ikke med

Berlin

Veldig artig å høre at det ga bismak. Jeg har ikke prøvd, men det går også an å prøve enten salvie eller peppermynte for å variere smaken hvis ønskelig. 

KaosGartner

Ja,  har lest flere som bruker peppermynte sammen Catnip eller Kattemynte som det vel heter på norsk :)  

rk

Jeg bruker peppermynte og har lyst til å prøve humle.  Og jeg har lest at dill er et populært alternativ hos mange. Kunne egentlig tenkt meg å prøve det også for jeg er veldig(!) nysgjerrig