Jump to content
Sign in to follow this  
CrucialNutrient

Nybegynner ønsker tips og triks!

Recommended Posts

CrucialNutrient

Hei!

Jeg er relativt ny på forumet og vurderer å begynne med dyrking etter å ha røyket fast i mange år.

Jeg har sett litt på et oppsett med 120x120 telt til rundt 10 000kr og dette må jeg plassere på mitt soverom.. Jeg har da valgt noen vifter som skal være av lavt støynivå..

Likevel lurer jeg på om det er noen som har erfaringer med å ha et telt på soverom, med tanke på støy? 

Jeg har gått til annskaffelse av 5+5 (to forskjellige strains) feminiserte autoflower frø og lurer på hvor mye yield jeg kan forvente som første gangs dyrker, og om jeg kan plante alle 10 frøene samtidig i et 120x120 telt eller om det er bedre å plante en strain (5 frø) om gangen?

Til slutt hadde jeg satt pris på om noen kunne delt gode videoer, guider, tips og triks som jeg kunne hatt nytte av som nybegynner. Jeg har lastet ned dyrkehåndboken som jeg skal få lest igjennom og!

Edited by CrucialNutrient

Frank420

Hei

Støyen kommer stort sett fra viftene, så stille hvifter hjelper nokk nye. 

Når du starter opp ville jeg anbefalt å begynne med 2-3 frø, til du får er erfaring. Kipt å gjøre nybegynner feilene og ende opp med at at alle plantene dør, eller med dårlig kvalitet. 

Jeg laster ned forskjellige bøker å laster dem opp til Google Books så jeg kan lese på  kvelden. 

Free Weed podcasten til High Times er også kjempe kjekk og informativ (Stitcher app på android) 

Lykke til

CrucialNutrient

Takk for svar!

Det er nok lurt som du sier å begynne med 2-3 frø for å få erfaring. Jeg er litt skeptisk til å bestille frø til min egen postkasse, selv om jeg ser flere her inne har god erfaring med det.

Hvordan er mulighetene for å ta en stikling fra planten den dagen jeg høster den og bruke stikklingen til å plante på nytt? Såkalt revegging? Noen som har erfaring med å gjøre det slik? 

Og hvor mye fikk du på din første grow? Hva er "vanlig"? 30-50gram per plante?

OGrow

Du kan ikke ta stiklinger eller revegge autoflowers.

Hvilke strains skal du dyrke?

Soilandcatsand

Har selv dyrket på soverom med samme teltstørrelse. Du må kjøre luften ut ventilen og bruker ørepropper, da kan du sove der inne.
Ellers blir det mye fuktighet på rommet, ikke noe kult. Uten ørepropper så får du ikke sove :)

Om du ikke har lydfeller i alle retninger til sinnsyke priser. Uansett lykke til :)

randy marsh

lyden fra selve avtreksviften er ikke så ille men når lufften er i bevegelse gjennom ventlasjonsrør blir det  litt støy jeg ville ikke anbefalt å ha noe stående på soverommet
om du da ikke liker å sove med ørepropper.

hvor mange planter du starter med er helt opp til deg. jeg startet med 16 og endte opp med 11 jenter i ett 120 telt(11l potte) det er litt trangt men det funker fint siden auto

plantene jeg dyrkere er små til mellomstore.

hvor my du får ut av hver plante er vanskelig å svare på menn mange sier 0.5g pr watt som nybrgynner å opp til 1g pr watt om du er en god gartner og alle forhold ligger til rette.

hvilke strain du dyrker har også en del å si på hvordan avkastningen blir men det er utrolig mye annet som kan påvirke resultatet

tips til en du kan følge på youtube kan bli litt langdrygt til tider men morro å se når han teste forskjelige produkter å måter å dyrke på tror det er 4 eller 5 sesonger som ligger ute så du har nok å se på i juleferien

hær har du en enkel innføring i dyrking 101 ^^^^

Edited by randy marsh

CrucialNutrient
22 timer siden, OGrow skrev:

Du kan ikke ta stiklinger eller revegge autoflowers.

Hvilke strains skal du dyrke?

Okei, det var nytt for meg. Noen som kan gi en forklaring på hvorfor dette ikke lar seg gjøre med autoflowers?

Jeg har Northern Lights og Pineapple Express.

22 timer siden, Soilandcatsand skrev:

Har selv dyrket på soverom med samme teltstørrelse. Du må kjøre luften ut ventilen og bruker ørepropper, da kan du sove der inne.
Ellers blir det mye fuktighet på rommet, ikke noe kult. Uten ørepropper så får du ikke sove :)

Om du ikke har lydfeller i alle retninger til sinnsyke priser. Uansett lykke til :)

Takk for tips... 

Jeg har faktisk ikke tenkt på at luftfuktighet kan bli et problem, og siden jeg ikke har mulighet til å kjøre luften ut ventilen på rommet mitt så må jeg nok plassere teltet en annen plass..

CrucialNutrient

@randy marsh

Takk for gode tips og lenker, det setter jeg pris på!

Jeg tror jeg har lagt fra meg planen om å dyrke på soverommet..

Hvordan følte du din første grow gikk? Var det som forventet eller var det enklere/vannskeligere og hadde du problemer underveis?

randy marsh

jeg er bare i uke 4-5 av min første grow om du ser litt lengere ned på siden finner du en logg med bilder.

så langt går ting bra eneste jeg angrer litt på er at jeg ikke hadde plantenering liggende før jeg startet opp så når mangelsykdomer på calsium og magnesium duket opp måtte jeg vente 1 uke før jeg fikk bestilt via post.

Soilandcatsand

Om man bruker jord fra europris, felleskjøpet eller rema 1000 så trenger man ikke næring i starten siden jorden er fullstappet med næring. Jeg feks starter ikke med maxi Bloom før jeg setter de i blomst.

Ikke bry deg om å måle RH. Ha gjerne temperatur måler i teltet, holder du deg mellom 20-30 grader pluss/minus så er det greit.

Så hva har jeg lært siden min første grow: Less is more. Eks:

Heng lampen høyere vist usikker, ikke vann for ofte, ikke ha for mange planter i teltet, bruk heller for lite næring enn for mye.

Ja du skjønner tegninga. :)

• Like 1

OGrow
16 timer siden, CrucialNutrient skrev:

Okei, det var nytt for meg. Noen som kan gi en forklaring på hvorfor dette ikke lar seg gjøre med autoflowers?

Enkelt forklart så blomstrer ikke autoflowers etter lyssyklus, de har en "innebygd" klokke som gjør at de blomstrer uansett når de når et visst stadie i livssyklusen. Om du tar stiklinger så vil de bli veldig små med lav yield. Revegge gjør de ikke, de vil smelle til med max 0.5g i et siste forsøk :)

CrucialNutrient
På Wednesday, December 28, 2016 at 3.54, randy marsh skrev:

jeg er bare i uke 4-5 av min første grow om du ser litt lengere ned på siden finner du en logg med bilder.

så langt går ting bra eneste jeg angrer litt på er at jeg ikke hadde plantenering liggende før jeg startet opp så når mangelsykdomer på calsium og magnesium duket opp måtte jeg vente 1 uke før jeg fikk bestilt via post.

Åja, jeg hadde sett den loggen men var ikke klar over at det var din..

Da skal jeg følge med der :D

På Wednesday, December 28, 2016 at 15.50, OGrow skrev:

Enkelt forklart så blomstrer ikke autoflowers etter lyssyklus, de har en "innebygd" klokke som gjør at de blomstrer uansett når de når et visst stadie i livssyklusen. Om du tar stiklinger så vil de bli veldig små med lav yield. Revegge gjør de ikke, de vil smelle til med max 0.5g i et siste forsøk :)

Det kunne jo ikke blitt enklere forklart, takk for det :)

Så dersom jeg skulle ønske meg en mor plante så må det være av et "vanlig" frø?

CrucialNutrient
På Wednesday, December 28, 2016 at 9.30, Soilandcatsand skrev:

Om man bruker jord fra europris, felleskjøpet eller rema 1000 så trenger man ikke næring i starten siden jorden er fullstappet med næring. Jeg feks starter ikke med maxi Bloom før jeg setter de i blomst.

Ikke bry deg om å måle RH. Ha gjerne temperatur måler i teltet, holder du deg mellom 20-30 grader pluss/minus så er det greit.

Så hva har jeg lært siden min første grow: Less is more. Eks:

Heng lampen høyere vist usikker, ikke vann for ofte, ikke ha for mange planter i teltet, bruk heller for lite næring enn for mye.

Ja du skjønner tegninga. :)

Takker og bukker for at du deler dine erfaringer og tips med en grønnskolling som meg selv. Det setter jeg pris på :-)

Jeg har som nevnt lastet ned dyrkehåndboken som jeg selvfølgelig skal lese gjennom før eventyret settes i gang, og jeg vil tro at det meste av det jeg lurer på vil bli besvart der!

OGrow
1 time siden, CrucialNutrient skrev:

Så dersom jeg skulle ønske meg en mor plante så må det være av et "vanlig" frø?

yup

Edited by OGrow

"Grønnefingre"

Jeg vil anbefale å lese dyrkehåndboken før du handler utstyr også. Jeg gjorde mye feil med tanke på innkjøp første gang fordi jeg var litt for kjapp på avtrekkeren. 

Godt nyttår til alle:)