Gå til innhold
Soilandcatsand

Spørsmål om tørking.

Recommended Posts

Soilandcatsand

Tøring:
De fleste "eksperter" uttaler jo at temp mellom 18-23 grader og 50-60% RH er bra når det kommer til tørking.

Problemstilling:
- Din RH (luftfuktighet) er på 35% og temp 22-23 grader. Når vi har lav RH, kan man justere gradene for "utligne" lav RH? Altså feks øke eller senke temp noen grader?

Slik det er nå så vil jo cannabisen tørkes for raskt. Tørr utenpå mens ennå for fuktig inni, jeg kompenserer alltid da med å lufte oftere/lengere når de er lagt på glass.

Ellers håper jeg alle sammen har en fin juleHØYtid og ønsker dere alle sammen ett godt nytt år :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
KenBB

Vil tro det funker bra å justere ned temperaturen, selv tørker jeg ettpar dager, så legger jeg de i en stor tønne og lufter og styrer noe jævlig. Hele tiden med mest mulig stilk. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
pollen

@ Ken . Kan du forklare det toenne systemet litt ? Faar budsa nok luft hvis de ligger oppaa hverandre i toenna ? Hvor lenge ligger de der ? Jeg henger mine opp , men det tar jo mye plass

Sitat

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
KenBB

Jeg trimmer bort alle store blader og kutter opp planta så jeg har den i en og en stilk, så tørker jeg ettpar dager og når jeg blir redd for at det tørker for fort legger jeg alt i tønna. I dagene etter flytter jeg alt tilbake på tørkestativ ettpar timer om dagen. Tilslutt tar jeg bare av lokket og vifter ny luft inn en gang eller to om dagen. Når jeg er fornøyd trimmer jeg og legger alt i mindre bøtter og fortsetter luftingen/curing. Muligens unødvendig mye jobb, men jeg blir iallefall fornøyd og føler jeg har god kontroll på tørketiden.

Hvor lang tid det tar, eller hva jeg i det hele tatt driver med vet jeg ingenting om, her går det aller meste på magefølelsen. 

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
pollen

Hei Ken . Det der var en god ide . Noen ganger saa toerker de litt for fort paa utsiden som er litt vanskelig aa kontrollere. Med toenne ideen din , saa utnytter de jo sin egen fuktighet til aa holde toerrheten i sjakk . Genialt . Skal proeve dette i Feb.   Faar vel bare vere forsiktig med all haanteringen slik at triksa ikke faller av for mye . Jeg bruker et stort speil under der hvor jeg jobber for aa fange opp alle godsakene som ramler av. Takk for en kjempegod ide .Ta patent paa den , lol

Sitat

. 

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
pollen

Magefoelese er noe alle gartnere skulle hatt . Har hjulpet meg mange ganger .

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Soilandcatsand

Hørtes spennende ut.

Jeg tørket mine i fem dager med temp på 21-22 grader og ca 35-40% RH.

Nå ligger de på glass og luftes halvtime/time daglig i starten siden de var litt for fuktig. Etter det blir det ca 15 min daglig etter det. Blir sikkert bra.

Har bestilt inn digital RH måler(caliber) slik at jeg får skikkelig kontroll :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
pollen
Sitat

Heisann same gutten . Godt nyttaar ,,,,,  til allesammen .   Du gjoer det paa mer eller mindre samme maate som meg . Jeg proever mitt beste til aa faa dem perfekt foer de gaar paa glassa . Hvis de er litt for fuktig , saa holder jeg paa aa lufte dem i ukevis ,,,,  lol

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Soilandcatsand

Jeg blir sikkert fjern uansett ; ) Godt Nytt år til deg også :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
SixIxIx

Det går fint å kompensere for en kort tørkeperiode slik du gjør, ved å legge de litt tidlig på krukke og lufte oftere. Ulempen er at det fort kan gå galt om man ikke er flink til å passe på.

Vil du at det skal tørke litt saktere kan du henge budsene i en pappeske. Jeg liker å vippe de på siden slik at du får åpningen i front. Lag noen hull i topp og bunn, og sett den et sted hvor det er litt bevegelse i luften. Du kan koble esken til et passivt inntak i teltet for å fjerne all lukt, men da må du strupe ned flowen, f.eks ved å trekke en plastpose med et par hull over enden av slangen, hvis ikke tørker det for fort. Du trenger kun nok sug til å lage undertrykk. Størrelsen bør være slik at den blir "full", altså ikke mye unødvendig tomrom. F.eks slik:

XfrgWAwh.jpg

Det bør være mulig å få tørkingen til å vare i et par uker på denne måten, men ved høy temp og lav RH kan det fortsatt tørke for fort. Hvis dette skjer kan du trekke en plastpose over esken i perioder, men da må du følge godt med på RH-måleren. Jeg gjør vanligvis dette når jeg er ca halvveis i tørkingen, og greier alltid å få det til å vare et par uker før de er modne for krukkene. Jeg trimmer etter tørking, noe som også forlenger tørketiden.

Jeg har forøvrig snublet over et kjempeverktøy fra Verisure for å holde øye med temp og RH via mobil eller PC, som kan brukes både under dyrking, tørking og curing. I motsetning til vanlige termometer/RH-målere som kun lagrer min/max-verdier, får man opp grafer på alle verdiene en måned tilbake i tid. Man har med andre ord full kontroll over hvordan temp og RH oppfører seg gjennom døgnet. Man kan også sette opp alarmgrenser, slik at man får varsel på mobilen f.eks når det blir for varmt i dyrkerommet, eller for fuktig i curingskrukkene. Alt dette er tilgjengelig via en egen app, eller på websidene til Verisure. Jeg har prøvd de selv, og synes de er utrolige hjelpemiddel. Jeg skal lage en tråd om disse ganske snart :)

• Like 3

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Soilandcatsand

Hvilke muligheter denne Verisure gir! :) Venter på spent på tråden :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
pollen

Ja , saa er alt paa glass igjen , lol  Blei papp eske metoden til sixixix denne gangen . Virka helt knall . Aldrig mer klissete buds for tidlig i glassa . Med denne metoden er det innmari lett aa holde styr paa fuktigheta i budsa foer de gaar paa glass . Takk @ Ken og six

Sitat

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
SixIxIx

Godt å høre at det fungerte bra, @pollen! Hva var det som ble tørket denne gangen? :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
pollen

Green Poison og Black Jack fra Sweet Seeds  igjen . Tror jeg har forelska meg i de straina , lol

Sitat

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå