Gå til innhold
Rufus

Påført stress=bedre potens/tettere buds?

Recommended Posts

Rufus

Kom over noe interessant i  How to grow Marijuana - By Robert Bergman - i dag som var helt nytt for meg.

Legger ved linken til artikkelen her, men kort forklart er det et par ting som virket litt spennende, og jeg lurer på om noen har hørt om,- og/eller har prøvd dette.

Det ene er å splitte den nederste del av stengelen på planta, og la den være slik de siste dagene før høstingen.

Dette for, i følge artikkelen, å øke thc produksjonen, og få tettere/kraftigere buds

Det andre var å la plantene stå 48 timer i mørke,- også dette i løpet av de siste dagene før høsting, og med samme formål; å øke thc produksjonen/få tettere buds.

Felles for begge metodene var å påføre plantene stress mot slutten av blomstringen, for å få dem til å reagere med ekstra thc produksjon.

Er det noen her som har erfaring fra dette, eller liknende?   Eller kommentarer?

Jeg syntes det hørtes spennende ut, og vil muligens prøve meg på noen av de som nå nærmer seg. Men kunne vært artig å høre om noen andre her har borti dette, og har erfaring, før jeg går løs på det.

Les artikkelen til vedlagte link,fra overskriften "Splitting the stem" og ned.

http://www.ilovegrowingmarijuana.com/grow-huge-buds/

Endret av Rufus
  • Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Magnum

Har ikke hørt om stem-splitting men derimot 48 timer mørke før høsting har vært mye diskuterte her vet jeg. Mange som har hatt god effekt av det. Personlig har jeg ingen erfaring med noen av disse metodene. Har veldig lyst til å prøve ut stem-splitting selv.

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Rufus

Mine jenter står nå på 5. uka, og jeg er fristet til å prøve på et par av dem også når det nærmer seg.

Den som intet våger, intet vinner........:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
pollen

Dette var rart Rufus . Jeg leste om stem splitting i gaar , men paa et annet forum . Har aldri proevd det . 48 timers moerke gjoer jeg hver gang . Tror ikke budsa blir noe tettere , men planten ser ut til aa produsere ' litt ' mer resin i loepet av ' innspurten ' Er kanskje bare innbilding , men det har blitt en rutine ,,,,,  lol  Gjoer det samme foer jeg putter de paa 12/12

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Rufus

Hmmm, interessant,- dette med 48 timers mørke i innspurtfasen under blomstringen er kjent for deg, og du har det som rutine.

Jeg tenker ofte; "ingen røyk uten ild", og mener med det at det da sikkert er "noe" i det, og ikke sikkert det bare er innbilning som du sier at de produserer litt mer resin som følge av dette. 

Her om dagen røyk sikringen i dyrkerommet mitt, og før jeg oppdaget det og fikk tatt affære, hadde temperaturen sunket til +6 grader rommet hvor jentene står på 6. uke i blomstringen, pga. lav utetemperatur.

Mulig det også er innbilling, men for meg så det ut som at det plutselig var mer tricomer på budsene, mer "frosty" enn dagen i forveien. Temperaturfallet hadde jo påført plantene stress, så det er kanskje noe i dette. Nå var dette temperaturfallet uforutsett og for tidlig i blomstringen hvis man skal gå ut fra at dette eventuelt skal skje helt mot slutten av blomstringen, men plantene i blomst + de som er i vekst-teltet så ut til å ha klart seg fint.

Men, alt som kan gi økt resinproduksjon er jo interessant, så for meg er dette noe jeg definitivt vil utforske litt videre.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
1up

Jeg pleier å gi plantene 48 timer mørke før jeg høster dem. Jeg vet ikke om det gir mer trikomer eller ikke, men jeg vet det blir mer terpener da terpenene fordamper av lys og varme.

• Like 3

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Rufus

Takk, da er jeg i hvertfall rimelig overbevist om at 48 timers mørke gir en positiv effekt på sluttresultatet, og det er jo hva som teller. Da blir det ny rutine for meg også før neste høsting.

Stem-splittingen avventer jeg muligens litt, kanskje dukker det opp noen her som har erfaring med det også. Greit med noen erfarne "pionerer" før man våger seg utpå.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
pollen

Jeg blir kanskje en pioner om et par , tre uker ,,,,,   lol . Har nok aa proeve meg paa .

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
cannawiz

Høster paa onsdag, har kutta en 2 buds i lyset i dag, stemsplitta 1 jente, og gir alle 50-60 timer mørke.. Så får man se om det er noe forskjell;)

• Like 2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Rufus

Pollen: Ser ut som cannawiz allerede er i gang :)

cannawiz: Håper du meddeler oss hvordan resultatet ble,- venter i spenning :) 

Selv har jeg høsting om ca.5-6 uker (liker dem litt overmodne, for økt cbd= sofa røykings), og vil nok prøve dette også. Toppene har vokst seg store og fete med over 20 cm lengde, så grunnlaget er godt nok ser det ut til :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
pollen

Fine greier . Skal bli spennende aa se om det virker . Hoeres jo  brutalt ut aa splitte stammen , men hvis det virker , saa virker det jo ,,,, 

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Pistil

Hey pollen :)

Man trenger ikke å "splitte" stammen. Når jeg leste om dette for lenge siden, snakka de om at det kan være bedre å bruke tegnestifter/småspiker igjennom stammen

-Pistil-

Edit: Personlig bruker jeg bare mørketid og kaldere rom på slutten av blom.

Endret av Pistil
  • Like 2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
pollen

Heisann . Ja , spiker metoden er jo en gammel metode som har paagaatt i mange aar . Trodde splitting av stammen var en ' ny ' metode . Skal uansett bli spennende ,,, 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Cannavikingen

Å splitte stammen er ikke noen ny teknikk ,har brukt den litt nå og da i de 19år jeg har dyrket,det man sparer på er flushings tid og at man gjør at planten får ett lite sjokk og vil gå i reperasjons modus,noe som naturlig vil gi litt mer Resin ,ikke mye ,men noe vil det gi. 

Lar planter stå i alt fra 3-5dager i mørket,det skader ikke og det øker alt det som er av godsaker.Sett det inn etter siste dag med vannflush,soak godt og la de suge til seg vannet når de stå i mørkeperiode.

Noe annet som er veldig kjekt er å ribbe planta for fan leafs så slipper man å waste noe energi,selv om blader blir sett på som sukker/energi fabrikken til planten.så kan det hjelpe til å få vann rett opp i budsa istedefor at det går til dekkblader(waterleafs-fan leafs).

Vil legge ut noen tips og triks etterhvert sammen noe bilder når jeg får muligheten til å bli mye mer aktiv her. er helt ny,så tar det kuli i begynnelsen ;)

Smoke-fly-just dont stuck in sky while ur high.....

Endret av Cannavikingen
  • Like 5

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Rufus

Cannavikingen: Dette var interessant og nyttig å lese.

Nye (for meg) triks som kan øke kvalitet/potens er verdifullt, og siden høstingen nærmer seg hos meg, vil jeg definitivt gjøre disse tiltakene.           Gleder meg til å prøve resultatene, og håper på "best harvest ever" :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
pollen

Aassen gikk det med splittinga ?    Er det verdt aa gjoere det ? Jeg kommer til aa hoeste i loepet av ei ukes tid .

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
intreserte

Alt dette var nytt for meg, splitte stammen, slå i spiker og la plantene stå noen dager i mørket.

Hvis du setter en plante i vanlig blomstring frem til høsting og den andre under noen deger mørke, kjenner dere forsjell på disse når dere røyker dem?  Placeboeffekkten virker altid godt når man forventer noe, er det dokumentert  vitenskaplig, at thc nivået går opp? og eventuelt hvor mye kan thc nivået øke, målt i prosent?

Endret av intreserte

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå