Jump to content

Recommended Posts

Masterno

Hei, har nettopp flyttet inn i leilighet, og med det så tenkte jeg e.v.t en tid framover i tid med å begynne å dyrke. Har ikke gjort dette før så det er jo selvfølgelig en del spørsmål jeg lurer på. Tenker ikke på noe mer enn en plante som jeg kan ha i skapet.

1. Hva slags utstyr er det jeg trenger? og e.v.t hvor jeg kan få kjøpt dette utstyret.

2. Hvor er det jeg kan få tak i frø? har sett noen sider på nettet, men lurer på om det er safe?

3. Hvordan burde jeg gå fram med tanke på produksjonen og fram til jeg skal så planten, hva er det jeg trenger å gjøre da og da?

4. Åssen frø er det jeg burde gå for blant annet? har sett planter som kan bli opptil 3 meter og det blir kanskje litt i det drøyeste laget og oppbevare innendørs.

og til slutt evt ting jeg har glemt kan jeg få med meg, er ny og har ikke dyrka før så har jo selvfølgelig mange spørsmål.

randy marsh

1 hvor stort omeråde kan du dyrke på? om du kun ønsk 1 plante er kansje 60x60 eller 80x80 telt noe som passer får deg. noen tips til ferdige pakker finner du hær http://www.professionalgrow.se/sv/fardiga-paket-losningar

eller om du ønsker en norsk buttik kan denne fungere http://www.gartnerbutikken.no/categories/teltpakker

2.

en enkel måte å skaffe frø på er å bestille med post restante til sverige siden det er lovelig å kjøpe frø dær

om du bestiller noe skriver du bare dette på bestilingen som adresse

randy marsh

post restant

930 90 ARJEPLOG

etter pakken kommer til post huset må du hente den inne 30 dager om dette ikke skjer blir den returnert til avsender

en grei løsning er å sende pakken med sporing så vet du akkurat når den kommer

hær har du en liste over steder som tilbyr denne tjenseten

1. POSTE RESTANTE 930 90 ARJEPLOG
  2. POSTE RESTANTE 774 01 AVESTA
  3. POSTE RESTANTE 821 00 BOLLNÄS
  4. POSTE RESTANTE 387 01 BORGHOLM
  5. POSTE RESTANTE 781 00 BORLÄNGE
  6. POSTE RESTANTE 504 00 BORÅS
  7. POSTE RESTANTE 269 01 BÅSTAD
  8. POSTE RESTANTE 745 00 ENKÖPING
  9. POSTE RESTANTE 631 01 ESKILSTUNA
  10. POSTE RESTANTE 311 01 FALKENBERG
  11. POSTE RESTANTE 791 01 FALUN
  12. POSTE RESTANTE 386 01 FÄRJESTADEN
  13. POSTE RESTANTE 801 01 GÄVLE
  14. POSTE RESTANTE 404 01 GÖTEBORG
  15. POSTE RESTANTE 302 01 HALMSTAD
  16. POSTE RESTANTE 953 01 HAPARANDA
  17. POSTE RESTANTE 251 01 HELSINGBORG
  18. POSTE RESTANTE 141 00 HUDDINGE
  19. POSTE RESTANTE 824 00 HUDIKSVALL
  20. POSTE RESTANTE 871 01 HÄRNÖSAND
  21. POSTE RESTANTE 281 01 HÄSSLEHOLM
  22. POSTE RESTANTE 177 00 JÄRFÄLLA
  23. POSTE RESTANTE 551 01 JÖNKÖPING
  24. POSTE RESTANTE 391 00 KALMAR
  25. POSTE RESTANTE 691 01 KARLSKOGA
  26. POSTE RESTANTE 371 01 KARLSKRONA
  27. POSTE RESTANTE 650 05 KARLSTAD
  28. POSTE RESTANTE 641 01 KATRINEHOLM
  29. POSTE RESTANTE 981 01 KIRUNA
  30. POSTE RESTANTE 872 00 KRAMFORS
  31. POSTE RESTANTE 291 00 KRISTIANSTAD
  32. POSTE RESTANTE 434 00 KUNGSBACKA
  33. POSTE RESTANTE 442 00 KUNGÄLV
  34. POSTE RESTANTE 312 00 LAHOLM
  35. POSTE RESTANTE 261 00 LANDSKRONA
  36. POSTE RESTANTE 793 01 LEKSAND
  37. POSTE RESTANTE 216 00 LIMHAMN
  38. POSTE RESTANTE 581 00 LINKÖPING
  39. POSTE RESTANTE 341 01 LJUNGBY
  40. POSTE RESTANTE 973 00 LULEÅ
  41. POSTE RESTANTE 221 01 LUND
  42. POSTE RESTANTE 921 01 LYCKSELE
  43. POSTE RESTANTE 202 40 MALMÖ
  44. POSTE RESTANTE 203 10 MALMÖ
  45. POSTE RESTANTE 792 01 MORA
  46. POSTE RESTANTE 591 01 MOTALA
  47. POSTE RESTANTE 131 04 NACKA
  48. POSTE RESTANTE 601 00 NORRKÖPING
  49. POSTE RESTANTE 761 00 NORRTÄLJE
  50. POSTE RESTANTE 611 00 NYKÖPING
  51. POSTE RESTANTE 149 00 NYNÄSHAMN
  52. POSTE RESTANTE 571 19 NÄSSJÖ
  53. POSTE RESTANTE 941 01 PITEÅ
  54. POSTE RESTANTE 931 00 SKELLEFTEÅ
  55. POSTE RESTANTE 541 01 SKÖVDE
  56. POSTE RESTANTE 171 00 SOLNA
  57. POSTE RESTANTE 101 10 STOCKHOLM
  58. POSTE RESTANTE 120 01 STOCKHOLM
  59. POSTE RESTANTE 645 01 STRÄNGNÄS
  60. POSTE RESTANTE 452 01 STRÖMSTAD
  61. POSTE RESTANTE 851 00 SUNDSVALL
  62. POSTE RESTANTE 842 01 SVEG
  63. POSTE RESTANTE 826 01 SÖDERHAMN
  64. POSTE RESTANTE 614 01 SÖDERKÖPING
  65. POSTE RESTANTE 151 00 SÖDERTÄLJE
  66. POSTE RESTANTE 294 00 SÖLVESBORG
  67. POSTE RESTANTE 423 00 TORSLANDA
  68. POSTE RESTANTE 461 00 TROLLHÄTTAN
  69. POSTE RESTANTE 183 01 TÄBY
  70. POSTE RESTANTE 920 64 TÄRNABY
  71. POSTE RESTANTE 451 01 UDDEVALLA
  72. POSTE RESTANTE 903 00 UMEÅ
  73. POSTE RESTANTE 194 00 UPPLANDS VÄSBY
  74. POSTE RESTANTE 753 00 UPPSALA
  75. POSTE RESTANTE 432 01 VARBERG
  76. POSTE RESTANTE 621 00 VISBY
  77. POSTE RESTANTE 331 01 VÄRNAMO
  78. POSTE RESTANTE 593 00 VÄSTERVIK
  79. POSTE RESTANTE 721 01 VÄSTERÅS
  80. POSTE RESTANTE 350 03 VÄXJÖ
  81. POSTE RESTANTE 271 01 YSTAD
  82. POSTE RESTANTE 701 00 ÖREBRO
  83. POSTE RESTANTE 891 01 ÖRNSKÖLDSVIK
  84. POSTE RESTANTE 831 08 ÖSTERSUND

4 hvor stor planten blir kommer mye en på hvor stor potte du bruker og hvilken strain du har. sjekk genetikkn på frøene du kjøper så ser du sån ca hvor stor planten blir

viktigst av alt les denne så får du en liten innføring i hva du trenger https://norcan.org/filbibliotek/litteratur/dyrkehandboken.pdf

du kan jo også bruke litt tid på youtube https://www.youtube.com/watch?v=5Oeeh4RE-JE

Edited by randy marsh
  • Like 2

Masterno

Ok, tusen takk :) hvis jeg kjøper den teltpakken er det noe mer jeg trenger? hørte man trengte noe næring eller et eller annet til planten.

Myy

Ville tatt en titt i denne: https://norcan.org/filbibliotek/litteratur/dyrkehandboken.pdf 

1. Hva slags utstyr er det jeg trenger? og e.v.t hvor jeg kan få kjøpt dette utstyret.
Lys m/ballast, kanalvifte, kullfilter. ett hygrometer er også kjekt og en vanlig vifte. finnes noen norske sider som mrsgreen.no og hydroponi.no som tilbyr hele utstyrspakker. Norcan har også en egen kjøp og salg side - NorCan Markedet. med en kryptert mail funker det fett. Du må bare oppdatere Rekrutt statusen din så får du trykket deg inn.
Personlig kjøpte jeg ett Cmh lys kit fra England, toll ble 698 ellern. og vifte og kullfilter fra Finn.no. Utrolig hva man finner på nett ;) 

2. Hvor er det jeg kan få tak i frø? har sett noen sider på nettet, men lurer på om det er safe?
Er alltid en risk å kjøpe frø fra utlandet ettersom det er ulovlig. er nok mye mer safe å hente i Sverige. bor langt unna og ikke lappen atm så jeg har bestilt frø 3 ganger. alle har dukket opp og ingen bot. produsere egne kan du også etterhvert så slipper du tenke på det.

3. Hvordan burde jeg gå fram med tanke på produksjonen og fram til jeg skal så planten, hva er det jeg trenger å gjøre da og da?
Gå frem? Uten at jeg helt vet hva du mener, ville jeg nok satt opp alt utstyret å se om det går etter forventninger. Anbefaler å lese dyrkehåndboken. men det meste skjer jo etter du har sådd frøet :) 

4. Åssen frø er det jeg burde gå for blant annet? har sett planter som kan bli opptil 3 meter og det blir kanskje litt i det drøyeste laget og oppbevare innendørs.
Som randy marsh sier så har det med genetikk, vegge tid og potter å gjøre. Uansett hvilken type du velger er det greit å huske at de dobles i høyde under blomstrings fasen. man har også teknikker for å holde planter små og buskete som topping og lst. Scrog kan sikkert også tvinge plantene lavere (uten at jeg har prøvd det altså)

Kan dessverre ikke gi så mye mer relevant eller detaljert info ettersom jeg bare er på grow nr 2 selv. Men internett, forums og håndboka har ganske mange svar. Lykke til! :) 

• Like 1

Masterno

ok, tusen takk for svar :) blir nok å kjøpe frøene i Sverige, og kjøpe utstyr i Norge, for da er det mindre sannsynlighet at de åpner pakkene. For de har vel en liten mistanke hva det skal brukes til hvis dem åpner det i tolla, selvom de ikke kan nekte meg utstyret eller gi meg bot eller noe.

KaosGartner

Er nybegynner selv så har ikke så mye fornuftig å komme med men anbefaler absolutt å kjøpe frø og sende de poste restanse til Sverige. Jeg gjorde akkurat det og det fungerte veldig bra. Ellers er det et godt tips å bruke finn, utrolig hva som selges der. Lykke til :)

• Like 2

Masterno

Hei igjen, har kikka litt rundt og tenkte å gå for dette teltet her 

http://www.gartnerbutikken.no/products/teltpakke-40-hobby

tror du det egner seg bra for dyrking eller er det noe mer jeg trenger?

når jeg skulle velge strain så tenkte jeg å velge denne her http://www.nordenseeds.com/no/auto-viking-ak47/5-auto-viking-ak47.html 

siden at det virket som en grei plante å starte med, men i det teltet kan jeg ha 2 planter inni der? og når jeg planter frøene er det et frø for hver potte? tenker forresten å gå for en 8 liters potte eller noe har hørt det er en sånn standard. Og kan jeg bare bruke jord fra plantasjen eller noe og vanne hver tredje dag? og det er det? og når det kommer til høsting er det bare å plukke av fra planten?

Masterno

ok, tusen takk :) men hvis man ikke har så mange planter da? og heller har CFL lyset nærmere planten, hørt at dette lyset gir fra seg mindre varme sånn at man kan ha lyset enda næremere, og det bruker vel kanskje mindre strøm en de andre lysene?

skogtrollet

CFL lager mer varme enn HID og LED.

Det vanlige er å bruke lysrør til småplanter. Når plantene blir større så trenger de kraftig intensitet som bare HID og LED kan gi. 

150w hps vil gi mer lys enn 200w CFL.

Ellers må du lese dyrkehåndboka. Den gir svar på alle dine spørsmål.  https://norcan.org/filbibliotek/litteratur/dyrkehandboken.pdf

Edited by skogtrollet
  • Like 2

Masterno

Ok en siste ting, hvis jeg kjøper en god jord med mye næring fra plantasjen trenger jeg da å tilføre mer næring underveis eller er det greit? Har ikke lyst å gjøre det så vanskelig første gang. Og hvis jeg trenger næring er det en som er enkel å bruke? En som er all in one sånn at jeg ikke trenger 5 forskjellige.

skogtrollet

Ja, du må kjøpe næring. F.eks biobact tomatgjødsel fra Plantasjen.

• Like 1

Masterno

Ok en siste ting, har sett litt og tenkte meg kanskje det å lage en space bucket med 20 liters hvite bøtter, er det noen som har noe erfaring med det? Vil det lukte veldig hvis jeg bare har en plante om gangen og har inntak og uttak med to pc vifter?

KenBB

Plantene lukter forskjellig, men ja, det lukter cannabis av planten. 

• Like 1

Kjellerrock

Det hjelper lite å bare ha PC vifter som inn- og uttak. Da flytter du bare luften og lukten ut av dyrkerommet/dyrkeboksen. Du må nok kjøre på med et karbon- eller kullfilter for å faktisk eliminere lukten.

• Like 1