Berlin

Spørsmål om tørking og curing (førstegangs)

Hei! Skal snart cure buds for første gang og trenger svar på noen få spørsmål.

1. Hva blir effekten hvis buds tørkes for lenge?

2. Har det noe å si om buds pakkes tett eller løst? Gjør det noe om glass er kvartfullt?

3. Er det krise om det går 60 timer mellom hver lufting en gang under curingen?  Kan den eventuelt fryses på dag 1 og taes ut dag 3?

4. Hvordan kan jeg oppbevare buds når curing ansees som ferdig?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Heisann,

Jeg skal svare litt kort, for jeg er litt på farta. Det er sikkert noen som vil utdype etterhvert.

1. Det vil dannes mere THC i trichomene ved langvaring tørking/curing.

2. Buds bør ikke pakkes tett, for du skal ha litt fuktighet i budsa når du legger de til curing, så da kan du få mugg. Er det mindre i et glass, er sannsyneligheten at du ikke trenger å lufte like ofte, dette har med "mettelse" av luft/fukt å gjøre.

3.I begynnelsen bør du lufte minst 2 ganger i døgnet, men det er ingen fasit for det har med hvormye fukt som er i budsa og hvor mye akkumuleres i glasset. Igjen, for å unngå mugg.

4.Du skal bare lagre de på de samme glassene, på et mørkt svalt sted, da kan det holdes i årevis. Selv når buds er "ferdig curet", bør de luftes innmellom, dvs 1 gang i måneden etc... Etterhvert vil de trenge mindre lufting som tiden går.

-Pistil

Endret av Pistil
2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

For mye tørking gjør kuring umulig, frysing vil jeg prøve å unngå om jeg var deg, da det kan gjøre att cellveggene(i dette tilfellet trichsa) ekspanderer og "eksploderer" noe som fører til lett oksydering.

Cannabis toppskudd skal *altid* oppbevares på glass og har ingenting på plastposer o.l. å gjøre med mindre det handler om vakumpakking for transport.

resten har vel pistillen svart på :)

mvh

2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Tipptopp svar @Pistil og @bamse303! Da høres det ut som jeg fylle glass omtrent 1/4 fulle før jeg må vekk!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

en fjerdedel høres veldig riktig ut, lykke til kompis!

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Sleng i ett lite hygrometer i glasset. Budsa curer når rh i glasset er mellom 50% og 65%, på 62% så curer de optimalt. Er rh over 75%-80% er det akutt fare for mugg og budsa må tørke noen timer til utenfor glasset, er rh rundt 70% kan du lufte glassene ett par timerx2 i døgnet for å få ned rh. Er rh 65%-60% lufter du glassene i 10 min 1 gang om dagen. Når rh er mellom 55%-60% så holder det å lufte glassene ett par ganger i uka. Når rh er 55% så kan de langtidslagres og de vil fortsette og cure, dog burde de luftes en gang i mnd. Er rh under 50% så kan de ikke cure lengere å det er heller ingenting som kan gjøres for å få prosessen til å starte igjen, da burde det røykes fortest mulig :p ps: hele tiden bør glassene oppbevares mørkt og litt kjølig(kjellern funker bra:) dette er iallefall måten jeg følger, som jeg syntes funker bra:)

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Legger til et oppfølgerspørsmål siden jeg har langt mer erfarne hjelpere allerede. @cannawiz @Pistil og @Bamse303. Hvor lenge lar dere buds cure før dere er fornøyd?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hehe aldri lenge nok:p curer som regel ett par, tre uker(etter å ha tørket sakte i 2 uker) fant engang ett glass med noe White Widdow som blei glemt innerst i ett skap i ca 6 mnd, hadde ligget i kjellern i mørket å curet perfekt ,  aldri lagd så god røyk før eller etter,så om du vil ha det perfekt på smak, aroma, så anbefaler jeg faktisk 3mnd +, gjerne ett halvt år:p men det funker bra med 3 uker også, om du har tørket riktig;) 

22 timer siden, Berlin skrev:

Legger til et oppfølgerspørsmål siden jeg har langt mer erfarne hjelpere allerede. @cannawiz @Pistil og @Bamse303. Hvor lenge lar dere buds cure før dere er fornøyd?

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Som cannawiz sier, er det som vellagret vin, jo lengre jo bedre forutsatt at det er riktig fuktighet, tempratur og mørkt. Jeg har hatt 3-4år gamle buds som vidt har en hint av grønnfarge igjen(nesten litt grå), men så er det virkelig smooth å røyke. Men for potensen sin del så er det litt induvidielt fra strain til strain, noen 1uke noen 2måneder. Noen planter har litt tykkere hinner på kjertelhodene som gir en langsommere curing/oksydering. Men fuktighet spiller også en veldig stor rolle. Trial and error.. og en skvett erfaring.

3

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hva mener dere?

Det hender budsa blir for tørre til curing, da stapper jeg dem i Norgesglass og tilfører litt vann og lar fuktigheten fordele seg. Så kurjer jeg budsa som normalt, syns det fungerer kjempe bra.  Å Fryse budsa har jeg gjort en gang, det var også siste gang :) budsa ble frysetørket... harsk og tørt, ikke å anbefale

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Skrevet (endret)

Har de blitt for tørre, så vil du kun få tilbake fukt i budsa med å re-hydrere de, det kan hjelpe på en jevnere brenning av joints etc. Men er trichomehodene uttørket vil du ikke få ut den siste potensen, siden du har forringet alkoidene. Dette er grunnen til at man curer rett, for da brytes celleveggene i trichomehodene sakte ned og eksponerer alkoidene i en takt som vil omdannes til THC og gi en høyere potens. Også vil du få den rette nedbrytningen av klorofyll og terpener.

Så det er flere grunner til å cure riktig, jeg vil si at det er nærmest den viktigste fasen av dyrkingen, så den bør absolutt ikke undervurderes. Når man allerede har brukt flere måneder på å dyrke, så er det iallefall verdt å legge inn den siste innsatsen. Det er ofte her man skiller en god dyrker fra de mindre erfarne. En godt curet bud kan være forskjellen på om du røyker 0,2g eller 1+gram

Endret av Onkel
5

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Saa sant som det er sagt .

2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Flesteparten av de som røyker cannabis vet ikke hvor godt Cannabis egentlig  kan smake.  jeg vil påstå at flesteparten av brukerene ikke vet ikke hva de røyker. De kjøper gjennom dealeren og setter ingen spørsmål.

mennesker som dyrker for profitt og selger unna cannabisen uten å cure den, derfor vet ungdommen ikke hva god cannabis er og nøvendigheten med Curing

Etter hvert lærer man å sette pris på god smak og aroma

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

De barer lurer seg selv igrunn, for verdien på weeden vil øke i takt med kvalitet.

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Skrevet (endret)

16 minutter siden, Onkel skrev:

De barer lurer seg selv igrunn, for verdien på weeden vil øke i takt med kvalitet.

Slik er det ikke på vestlandet, her betaler man 150,- om det er dårlig eller bra.  3 dager siden fikk jeg besøk og tilbud om noe gævla bra grønnt, fantastisk det var tørket slik man kunne pulvivisere det mellom fingrene og mekkingen ble enklere.

Hadde lyst  å komementere dette, men lot være.  Han dealer, så han kan få tro han sitter med kjempe god cannabis

Ser aldri kvalitets produkter på gateplan, man må kjenne noen som dyrker eller dyrke selv, for kunne få tak i godt røykende.

Beste er å dyrke det selv :) 

Endret av intreserte
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Stol på deg selv og din kunnskap... og en ting til, aldri kjøp noe du ikke er fornøyd med, det er eneste veien til bedre kvalitet.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
2 minutter siden, Onkel skrev:

Stol på deg selv og din kunnskap... og en ting til, aldri kjøp noe du ikke er fornøyd med, det er eneste veien til bedre kvalitet.

Enig, får man et dårlig produkt så leverer du det tilbake.   Og ha en regel at man kjøper ikke fra personer som har gitt deg et dårlig produkt. En Dealer med ære selger ikke dårlige produkt til full pris,  Det er kun drittsekker som selger dritt til høy pris, kan ikke stole på slike mennesker

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

bare nekt på flekken dude. Kom tilbake når de har noe bedre og forklar de gjerne hvorfor... Ofte trenger de en utdanning sjøl.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Skrevet (endret)

På 26.1.2017 at 0.29, Berlin skrev:

@Berlin

beklager sent svar, da helsa har vært litt skrantende, du kan komme unna med to uker curing om du *MÅ* har selvfølgelig røyket litt hurtitørkede smaksprøver i ny og ne å, men sånn helt ærlig synes jeg to måneder er en respektabel periode, ingenting smakte bedre enn min to måneder kurede thai sativa, Så får vi håpe att politimannen som stjal den blue velveten jeg cura i over to måneder fikk en øyeåpner også.

Endret av Bamse303
rot
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Skrevet (endret)

På 2.4.2017 at 3.49, intreserte skrev:

Endret av Bamse303
enda mer rot da man ikke kan lese skikkelig hva folk skriver!
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå