Jump to content
abc123go

Er denne handlelisten grei?

Recommended Posts

abc123go

Handlekurv

13.657,-

13.657,-

Inkl.mva - eksklusiv frakt

Ser denne handlelisten grei ut? Er det noe som mangler -noe som er underdimensjonert eller noe som er overkill.? Tenkte å sette opp ett telt i kjelleren- Det er viktig for meg at det blir lite lyd og luktfritt! Tenkte å bestille dette imorgen - (det er tilbud i januar) så vet ikke om så mange ser dette før det er for seint- men håper på mange svar fra erfarne dyrkere

abc123go

Jeg har 2 forskjellige klimakontroller i handlelisten - hvilken skal jeg gå for. Hysterese virker lurt for støyreduksjon - og undertrykk er vel lurt for luktkontroll. Er det hysterese på den dyreste også? Noen som vet?

SixIxIx

Jeg synes listen din ser bra ut, med mye kvalitetsutstyr. Det eneste jeg ville gjort annerledes, er å kjøpe et filter som er like stort som viften. Hvis ikke risikerer du at luften ikke filtreres bra nok når viften går på full hastighet.

Når det gjelder klimakontrollerne, så har den billigste justerbar hysterese, men kan kun styre en vifte. Undertrykket i teltet styrer du i praksis ved å justere minimumshastigheten på kontrolleren til et punkt hvor viften greier å holde undertrykk i teltet. Da vil den aldri gå lavere enn dette, og du vil alltid ha undertrykk :)

Den dyreste kontrolleren kan styre to vifter, en til innsug og en til eksos. Når du justerer undertrykket er det innsugsviftens hastighet relativt til eksosviften du styrer, deretter vil innsug og eksosvifte justeres synkront i takt med temperaturforandringene.

The negative pressure in the room during the work process (temperature or humidity regulation) is set by the “Negative pressure setting” button.It reduces the speed of the intake fan synchronous to the outtake so that the regulator guarantees a constant negative pressure in the room.

Hvis du kun skal ha en vifte klarer du deg fint med den billigste viftekontrolleren.

abc123go

Tusen takk for svar. Da går jeg for den billigste kontrolleren (den med hysterese) . Når det gjelder kullfilteret så så synes jeg det ble vanskelig å velge fra den nettbutikken. Enten må dimensjonen gå ned til 150 mm for å få 700m3 itimen eller opp til 200 mm for å få 780m3 i timen iforhold til viften.  Var redd for at å gå ned vil skape mere støy -og tenkte at det filteret som er på 200 mm er unødvendig overkill og tar stor plass Jeg tenkte som så at viften er mye større en egentlig behov slik at jeg kan kjøre den på lavere hastighet en viften er laget for slik at det støyer mindre. Jeg har aldri dyrket før men for meg høres det veldig mye å skulle sirkulere 750 m3 i ett lite telt.Er det virkelig nødvendig? På den andre siden føler jeg 600 w i ett lite telt gir mye varme.

Setter veldig pris på innspill...

SixIxIx

Jeg ser jeg glemte å nevne at også den dyreste kontrolleren har hysterese, men ikke justerbar (fast på 2C).

Problemet med filterstørrelsen oppstår først når du går over temperatursetpunkt og viften går på max. Med justerbar hysterese kan du selvfølgelig justere inn slik at dette ikke skjer så ofte, men sjansen er jo der. Jeg ville heller kjøpt 200mm filter og en overgang :)

Over 700m3 er overkill i et telt på din størrelse, men det vil som du sier la deg kjøre viften på lavere hastighet. Jeg ser ingen ulemper ved å gå for denne løsningen :)

cannawiz

Grei huskeregel med tanke på viftestørrelse er w/2x20%, du må også huske at luften i teltet skal bli byttet ut min 20 ganger i timen. Altså på ditt oppsett vill jeg hatt (600w/2=300x20%=360M3)360m3/t utsug med passive inntak,. Da teltet er 1,20x1,20=1,44x2=2,88m3 vil du bytte ut luften 104 ganger i timen på full guffe(noe som er litt Mye). Så ville iallefall ikke gått noe særlig over 360m3.

• Like 2

abc123go

Takk for innspill cannawis og sixIxIx. Jeg går for viften og det største filteret. Da jeg har noia for lyd og lukt er det sikkert sikrest. Tenker også at stort kullfilter som kjører på halv maskin varer tilsvarende lengre enn ett mindre som kjører på full pedal.

Men jeg er usikker på om denne er det rette valget    :http://www.gartnerbutikken.no/products/spudnik-150

Hvordan blir den luftkjølt? er denne reflektoren det so kalles en cooltube? 

Nå har jeg en kanalvifte på 160 mm ett kullfilter men dim 200mm og en reflektor med dim 150.

Hvordan kobles alt dette sammen? og hvilken rekkefølge?

Skal neimen ikke være lett.. Takker så mye for hjelp og tålmodighet med en noob

abc123go

KenBB -takk vil do! 

hmm blir noen kroner av dette tilslutt men hvis resultatet blir bra så er det verdt det... Har kastet bort pengene mine i 20 år til andre- så på tide å gjøre meg selvforsynt!

KenBB

Reflektoren kobles på egen vifte, best om du tar luft fra utsiden av teltet og kjører gjennom reflektoren og ut igjen, altså lufta skal ikke være inni teltet, kun i reflektoren og ventilasjonsanlegget. 

KenBB

Det ville jeg valgt ja, hvordan rom skal du ha det i? Temperatur igjennom året? Jeg har null problem med å holde temperaturen   nede i 90x90 telt med 400w og vingereflektor, rommet det står i holder 20-22 grader og 280m3 kanalvifte uten filter. Temp i teltet holder 0-6 grader over romtemp ettersom hvor man måler. Ballasten står utenfor teltet. 

abc123go

Det skal stå i kjeller. Ikke så mange plussgrader om vinteren og kansje 15-20 grader om sommeren.

KenBB

Da vil du trenge en varmeovn, ikke cooltube! Kjellertemperatur er helt perfekt, lykke til!

• Like 1

abc123go

Se det ja...- veldig glad for råd jeg har fått her på forumet. Takketakk. Da slenger jeg sikkert inn en bestilling i løpet av helgen. Dette blir gøy!

SixIxIx

Du kommer ikke til å angre! 200mm slanger og stor vifte kommer til å gi lite støy.

Skal du dyrke i en kald kjeller vil jeg anbefale deg å sette teltet oppå tykke isoporplater, da det stråler mye kulde fra kalde kjellergulv. Det er lett å få problemer med en kald rotsone, og det er ikke alltid like lett å oppdage siden lufttemperaturen kan være betraktelig høyere enn tempen i bunn av pottene. Jeg hadde varmeovn stående i dyrkerommet, og selv om lufttempen var innenfor det akseptable lå temperaturen i rotsonen godt under 10 grader på det verste. Termometer med utesensor er perfekt for å overvåke temperaturen nederst i potten, bare stapp utesensoren i ett av hullene i bunn, anal probe-style. :)

Jeg har også erfart at en veldrenerende jordmix fungerer bedre i kalde dyrkerom, siden jorden tørker mye saktere når det er kaldt.

• Like 2