skogtrollet

Utendørsdyrking 2017 - Hva er dine planer?

41 innlegg i emnet

Sola begynner så smått å varme og snart er det tid for nye eventyr. Hva planlegger folket på Norcan å dyrke sommeren 2017?

Jeg fortsetter med Jaysprout´s Mighty Freeze. Her er noen bilder fra 2016

AhZctPP.jpg

EToO3u9.jpg

H2yww5h.jpg

LSdN1O2.jpg

8

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Første utegrow skal prøves i sommer. Bruker kveldene på kart og de kommende helgene på tråkking i lovende områder.

Har noen White Widow auto frø fra i fjor som skal i jorden om noen mnd. Kommer til å kjøre økonomi-grow med kun 15L plantejord pr plante og neslevann/tang i vekstfasen Så får vi se om de overlever Vestlandskystens vær, vind og ikke minst hjort/rådyr. Om de kommer seg gjennom juni/juli så suppleres det med bloom-gjødsel.

Regner med et par kilo i september

Endret av OGrow
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

15 liter jord pr. plante er ikke så ille om du tar med deg en spade og graver hull. Mindre risiko for uttørking i varme perioder og tilbrakt jord blir mye drøyere i bruk sammenlignet med raised beds. 

Har alltid brukt mineralgjødsel som blåkorn for å maksimere vekstfasen. Tar lite plass i sekken og gir voldsom respons etter at regnet har dratt gjødsla ned i bakken.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Her vest er vi sjelden plaget med uttørking, heller det motsatte. Planen er spade og 15-20L pr. plante, mulig jeg må kalke rundt bedene på forhånd pga surt jordsmonn i området?

Spent på hvor muggresistente WW er. Tror kanskje jeg må bestille noen utendørs danske for å sikre meg.

Har dyrket grønnsaker noen år og de er veldig glade i neslevann og tørket tang i vekstfasen. Neslevannet blandes 1:10 og tørr tang veier lite.

BTW så manglet kommentaren om "et par kilo" et winkyfjes bak seg!

Endret av OGrow
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ikke dumt med litt variasjon. Danske sorter bærer bra, og de er fine til konsentrater.

Men hadde ikke brydd meg om kalking. Dårlig jord blir erstattet med fersk torv fra pose.

Satte i gang en kjapp frø/konsentratgrow for et par år siden uten bruk av posejord. Trodde det skulle fungere greit, men resulatet ble dårlig. Ikke et eneste modent frø og plantene så stusselige ut. Masse snegler og jordsmonnet var tungt med innblanding av dolomittkalk og kompost. Og jeg tror dolomittkalken gjorde mer skade enn nytte.

ZNmjuD9.jpg

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Deilig med noen sommerbilder Skogtroll. Det lysnet betraktelig på humøret da det gikk opp for meg at denne vinteren tar også slutt:-)

OGrow: Du kan gjære tang på samme måte som nesler 

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
På 12.2.2017 at 22.08, LHC skrev:

Deilig med noen sommerbilder Skogtroll. Det lysnet betraktelig på humøret da det gikk opp for meg at denne vinteren tar også slutt:-)

OGrow: Du kan gjære tang på samme måte som nesler 

Bruker å skylle/tørke tangen nå på vinteren før den grovkuttes når den er tørr. Vendes lett inn i øverste jordlaget en stund før grønnsakene går i jorda. Supplerer med neslevann utover vekst.

Til helga blir det befaring i et område som ser lovende ut. Ikke mange kilometer fra tettbebyggelse, men ligger på en halvøy der det ikke går stier.

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
6 timer siden, OGrow skrev:

Bruker å skylle/tørke tangen nå på vinteren før den grovkuttes når den er tørr. Vendes lett inn i øverste jordlaget en stund før grønnsakene går i jorda. Supplerer med neslevann utover vekst.

Til helga blir det befaring i et område som ser lovende ut. Ikke mange kilometer fra tettbebyggelse, men ligger på en halvøy der det ikke går stier.

Jeg har også pleid å grave det direkte i jorda ute, og hvis man gjør det til rutine skulle det være helmaks. Til sommeren vil jeg prøve å gjære tang i en tønne så jeg får en oppløsning som kan tynnes i vann. Jeg tenker det passer bedre for innedyrking og potter ute

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Noen innspill til innendørs vegging før utplanting?

Tenkte å snekre sammen et lite, hvitmalt kabinett av kryssfiner med 150w CFL 5500k på badet, der småtassene får vegge et par uker i 25-27c før jeg gradvis senker temp ned mot 18-20c.

Vil jeg slite med RH? Ligger på 30-40%, men kan tape igjen lufteluka og prøve å tilføre noe fukt.. Kanskje lage rammeverk og kle med plast istedenfor finer?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

RH trenger du ikke å tenke på.

Det jeg tror kan bli et problem er utplantingssjokket når du flytter plantene fra CFL til åpen atmosfære og sol. Jeg hadde plassert plantene midlertidig i indirekte lys en dag eller to før de får direkte sol.

Jeg synes det enkleste er å vegge i et sørvendt vindu. Da blir plantene herdet fra begynnelsen og overgangen liten. 

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jupp, glemte å skrive det.

Fra 25c/cfl på badet til vestvendt vinduskarm/20c noen dager. Deretter ut i drivbenk.

Litt risky i en sokkelleilighet, men tenker å kamuflere dem i vinduskarm/hjemmelaget drivhus blant mine vanlige grønnsaker og chili.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Blir noen strains fra HybridsFromHell , wild super, danish gold og danish pot.

gjenstår bare å finne et egnet område :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
På 22.2.2017 at 21.28, SørLeandro skrev:

Blir noen strains fra HybridsFromHell , wild super, danish gold og danish pot.

gjenstår bare å finne et egnet område :)

Hvor sender de fra?

Fant ingen info på siden om det

Om de er danske og tar cash i konvolutt tenkte jeg å legge inn en bestilling på HFH Leb27. Ble 20euro flatt for 13 frø som er meget decent!

Endret av OGrow
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

De sender fra Danmark. 

Anbefaler deg å kontakte Esben på mail, den skal stå på hjemmesida hvis ikke kan jeg sende deg på PM :) 

lykke til

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
1 time siden, SørLeandro skrev:

De sender fra Danmark. 

Anbefaler deg å kontakte Esben på mail, den skal stå på hjemmesida hvis ikke kan jeg sende deg på PM :) 

lykke til

Chattet litt med ham, hyggelig kar. Bestilte Leb27S og fikk en pose Wild White på kjøpet! 

Får se om jeg orker å grave/bære så mye jord som anbefalt, 40L/plante blir fort 7-800L jord..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Bæring av jord er god trening. Det er litt tungt når man er alene om jobben, men resultatet er mer enn verdt innsatsen.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

OGgrow , det hørtes bra ut! 

Jeg hadde Wild Super og Danish Gold ifjor sommer, brukte ca 30L på hver plante og hadde vel etpar med bare 20 og, funka helt greit men kunne sikkert blitt bedre med noen liter til. Du får se hvor mye du får bært, jeg kommer nok til å gå får 20-30L i år også Pga formen i rygg osv. 

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Du har nok helt rett i det skogtrollet ! Er desverre alene om jobber her så får gjøre det beste ut av det. Røyk skal det nok bli i år også :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Har brukt dagesvis på kartleting på nett nå, finner ikke noe særlig aktuelle i og med at det virker som det på det fleste steder jeg har sett meg ut så er det hytte -og gårdsbebyggelse ganske nærme (0.5-1km).. vet ikke hvor lurt det er? Er jo kanskke turgåere, sopplukkere og jegere i skogene. 

Men føler ikke jeg har noe valg enn å bare ta sjansen på såpass nærme bebyggelse.. alternativet er isåfall å kanskje måtte kjøre i en halv time, eventuelt å kjøre i ett kvarter og så gå i 30min +++, noe som er uaktuelt dersom jeg må bære med meg sekkevis med jord.

Ett spørsmål viss noen kan svare, pleier dere å krafse opp jorda med krafse før dere legger oppi den nye jorda eller har dere bare jorda rett oppi det står står der fra før av?

Hvorfor kan man ikke legge smileys fra nettbrett foresten?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Plant ut på forskjellige steder så blir det garantert innhøsting på deg. En god dyrkeplass er verdt både kjøring og 30 minutter til fots mener nå jeg. 

På mine vanlige torvbæringsturer så har jeg 80 liter i sekken. Bruker spade og erstatter det gamle jorddekket fullstendig. 

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Stier, stier, stier over alt! Hver eneste aktuell spot jeg har labbet rundt til de siste dagene har en sti i nærheten (30-100m). I tillegg er det bare myr og lyng uten mulighet å grave bed..

Lenger ute på landet er det ingen plass å parkere bilen uten at den blir lagt merke til. Virker ikke helt trygt å måtte parkere bilen i samme grøfta hele sommeren og høsten.

Og jeg som trodde det bare var å spasere opp en sørhelling og strø litt frø ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Skrevet (endret)

4 timer siden, OGrow skrev:

Stier, stier, stier over alt! Hver eneste aktuell spot jeg har labbet rundt til de siste dagene har en sti i nærheten (30-100m). I tillegg er det bare myr og lyng uten mulighet å grave bed..

Lenger ute på landet er det ingen plass å parkere bilen uten at den blir lagt merke til. Virker ikke helt trygt å måtte parkere bilen i samme grøfta hele sommeren og høsten.

Og jeg som trodde det bare var å spasere opp en sørhelling og strø litt frø ;)

Akkurat samme problem har jeg! Nå har jeg ikke vært å sett på sånn supermange steder i virkeligheten enda, men på de jeg har sett på nett så er det liksom gårder i nærheten av alle de aktuelle parkeringsplassene.. og private grusveier jeg ikke ønsker å kjøre inn på da jeg selvsagt ikke ønsker å dra til meg for mye oppmerksomhet.

Hvordan vet dere forresten hva som er sør? er sør det som er ned på Google maps?

Endret av Javel
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Måtte bare ta en utblåsning.

Klager ikke på frisk luft og god trim, men litt frustrerende er det. Letter oppgitt latter har også forekommet da terrenget på sattelittbilder har en tendens til å virke myye flatere enn på bakkenivå..

Tar turen med sekk og termos rundt på bygda i morgen, men foreløpig ser det ut til at jeg må plante i 20L potter ikke veldig langt fra noen stier. Myr og lyng = null mulighet til graving.

Sør er der sola står kl.12. Morgensol er viktigere enn ettermiddagssol, så det ideelle er vel sørøst.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Anbefaler virkelig å grave ned plantene OGrow. Hadde jeg måttet dyrke på Vestlandet så hadde jeg funnet meg en bratt, solrik og åpen skråning med god trekk for å redusere muggproblemene.

Det er ganske interessant å se på klimastatistikken når det gjelder forskjellen i luftfuktighet mellom Østlandet og Vestlandet.

0zQPxkx.jpg

MUaPvXB.jpg

Selv om Bergen har mye høyere luftfukighet enn Oslo så er dyrkeforholdene i Norge elendige i forhold til steder der det dyrkes mye cannabis, f.eks Kandahar i Afghanistan.

HAKrac5.jpg

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg har funnet 6-8 slike jeg "bratt, solrik og åpen skråning med god trekk" og kan finne 10 til, men det er jo fukkings stier overalt og null jord å grave i:) Det finnes litt flatere terreng med løvskog, men da må jeg parkere bilen i grisehuset til en bonde..

Har du vært på Vestlandet? Det er myr og lynghei overalt, max 8-10cm å grave ned, surt som f**n.

Så det får bli i potter som bl.a Gingermyrt gjorde med (vekslende) hell litt lenger nord. Satser på å plante ut 15 planter der 8 blir spist av rådyr, 3 av snegler og 3 blir tatt av turmafiaen, så blir det forhåpentligvis noen gram igjen på den siste jenta :)

Endret av OGrow
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå