skogtrollet

Utendørsdyrking 2017 - Hva er dine planer?

80 innlegg i emnet

Ja, doseringen høres riktig ut. Jeg bruker vel omtrent 1/3 full håndfull pr. plante på friland. I potte bør du nok være litt mer forsiktig, kanskje 1/4 håndfull.

Men pelletsene lar seg ikke løse opp umiddelbart av fuktighet. Så vanner du flyter de nok bare bort. Det beste er å vente på regn og så skjer magien. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Skrevet (endret)

4 timer siden, skogtrollet skrev:

Jeg gjødsler alltid med noe som heter Superba når plantene er satt ut. Begynner svakt med 0.5 EC og ender opp på moderate 1.2 EC når plantene er store. Men jeg gir også blåkorn for å støtgjødsle og bumpe nitrogennivået når plantene har rotet seg og vokst litt.

Poenget er at jeg sjelden gir rent vann. Når jeg besøker plantene får de alltid mat. Det er kun i tørkeperioder og ved tegn til overgjødsling at jeg reduserer næringen. I år måtte jeg improvisere og brukte blåkorn tidligere enn normalt som sneglebarriære rundt plantene noen dager etter utplanting fordi det plutselig krydde av små brune snegler i skogen der jeg ikke har sett snegler tidligere. Om det har gått bra får jeg se ved neste besøk.

Jeg kan ikke hjelpe deg med neslevann, for det har jeg ingen erfaring med. Hønsepellets har jeg alltid blandet inn i jordblandingen ved utplanting, og aldri drysset på toppen.

Det er mange som er skeptiske til kunstgjødsel, men det kreves ikke mye regn før blåkorn-pelletsene er løst opp og plantene strutter med dyp grønnfarge. Jeg er sannelig ikke sikker på at hønse-pelletsene løser seg opp så fort og tas opp av plantene like raskt. 

Jeg er litt forutinntatt etter å brukt kunstgjødsel i årevis og etter at jeg leste Alchemy of Air og Hydroponics a Practical Guide for the Soilless Grower har jeg blitt enda mer overbevist at kunstgjødsel er veien å gå. Neslevann og hønsemøkk er begge fine måter å tilføre plantene fiksert nitrogen. Men kunstgjødsel gjør denne jobben enda mer forutsigbar og optimal. Jeg vet alltid doseringen og plantene får mikro og makronæringsstoffer i riktig ratio. 

Men jeg er litt enig i det LHC sier. Etter alt slitet som GG-dyrking og prepping innebærer, hvorfor gamble på at neslevann er bra nok.

Jeg er fortaler for økologi fordi de beste frukt, bær, grønnsaker, kjøtt osv kan smake mye bedre enn produkter fra konvensjonelt landbruk. Det er ikke alltd øko smaker bedre, men når det er på sitt beste er det helt uslålig. Det aller beste er biodynamisk som har mye strengere krav en økologisk. For de som ikke har smakt det, prøv å få tak i øko jorbær til sommeren.

Gårder som dyrker og selger økologiske produkter

Utfordringen er at det er litt vanskeligere å få det til med øko enn med kunstgjødsel, så jeg synes det er fornuftig å høre på erfarne fjellfolk som Skogtrollet å bruke kunstgjødsel. Sjansen for å lykkes uten for mye næringsmangler er større. Dessuten er det lett å bruke, så man ikke behøver å fly på skauen flere ganger i uka for å gjødsle. Det er jo også mulig å prøve å gjødsle noen planter med organisk og noen med kunstgjødsel. Det er i prinsippet to helt forskjellige tilnærminger. Kunsgjødsel er som flytende intravenøs næring. Den går direkte i planten. Øko/organisk tilføres til jorden, gir næring til mikro organismer som omdanner den til mat for planten.

Jeg prøver meg på en liten oversikt:

Superba: NPK 14-4-21+Micro

Blåkorn: NPK 12-3-13+Micro

Hønsegjødsel: NPK 4-1,5-2 (Omtrent)

Urin fra menneske: NPK 11-1-2,5 + Micro

Neslevann: Mye Nitrogen.

Hvis du skal kjøre enkelt organisk, må det være kompostert hønsegjødsel + piss eller Neslevann et stykke ut i veksten. Piss kan du blande ut 1:5 og gjæret Neslevann 1:10.

Steike, piss er jo gull. Må begynne å samle til hagen:-)

Endret av LHC
1 person liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Litt i villrede hva jeg skal gjøre med de siste 3 jentene som står i vinduskarmen før jeg må sette dem ut. Huseier surrer rundt i hagen 2m fra vinduet hele tiden og de begynner å bli litt vel gjenkjennelige.

De står i ca. 21-22c nå. På soverommet er det rundt 13-15c så der kan jeg akklimatisere dem noen dager. Men tenker de fortsatt vil få sjokk ved ompotting, fullt sollys og kaldt vær.. De må ut snart og værmeldingen sier 8-14c natt/dag de neste 14 dagene :(

http://imgur.com/1XwtqfY

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Skrevet (endret)

De ser veldig fine ut OGrow. Sett de ut i skogen, vi er tross alt i juni om ikke lenge:) Men pass på sneglene, de trives når været er litt kaldt.

Endret av skogtrollet

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Skrevet (endret)

Takk for det skogtrollet!

At vi snart er i juni virker det ikke som høyere makter har brydd seg med. Det er ingen snegler å se i området foreløpig og rådyrene har vel foreldreperm akkurat nå, hehe.

Tanken om fiberduk over pottene har sneiet spekulatoren, men å dekke myke filtpotter med myk, hvit duk uten gode forankringsmuligheter virker fåfengt.

Endret av OGrow

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå