Jump to content
DeleteMePLZ

Vermiculite / Vermikulitt gjenbruk?

Recommended Posts

DeleteMePLZ

Så, jeg tenker å starte en hempy bucket om litt. Jeg vil bruke et media som kan gjenbrukes. Jeg vet perlitt kan brukes på nytt, men hvordan er det med vermikulitt? 

Kanskje andre medier som kan brukes flere ganger? 

skogtrollet

Problemet er jo at gjenbruk, uansett substrat, øker risikoen for sykdom. 

Vi lever i et bruk-og-kast samfunn, og det gjelder også substratene vi kjøper. Drivhusindustrien pløyer ned brukt torv og kokos. Rockwool blandes inn i murstein eller mikses med polyuretan og blir til mapito. 

Du kan gjøre som drivhusindustrien gjorde i gamle dager her til lands. Da kjørte lastebiler rundt med dampgeneratorer for å sterilisere jorden i drivhusene, såkalt "steaming".

Det blir en fæl jobb å sterilisere i kjøkkenovnen, for alle substrater inneholder luftlommer og er gode isolatorer. Perlitt og rockwool brukes til isolering og brannsikring nettopp av den grunnen. Glem heller ikke at vermikulitt ofte inneholder asbest.

Du kan sikkert finne en kjemisk måte å sterilisere på, men hvorfor ikke bruke torv og kattesand fra Coop? Disse tingene er nesten gratis, finnes overalt og presterer tilnærmet like godt.

Edited by skogtrollet
  • Like 3

LHC

Skogtrollet har et poeng med kattesanden.

Hvis du vil kan du sterilisere med klorin/vann og skylle med vann etterpå. Så må du la det stå å dampe av seg.

• Like 1

DeleteMePLZ
On 14.2.2017 at 5:24 PM, skogtrollet said:

Problemet er jo at gjenbruk, uansett substrat, øker risikoen for sykdom. 

Vi lever i et bruk-og-kast samfunn, og det gjelder også substratene vi kjøper. Drivhusindustrien pløyer ned brukt torv og kokos. Rockwool blandes inn i murstein eller mikses med polyuretan og blir til mapito. 

Du kan gjøre som drivhusindustrien gjorde i gamle dager her til lands. Da kjørte lastebiler rundt med dampgeneratorer for å sterilisere jorden i drivhusene, såkalt "steaming".

Det blir en fæl jobb å sterilisere i kjøkkenovnen, for alle substrater inneholder luftlommer og er gode isolatorer. Perlitt og rockwool brukes til isolering og brannsikring nettopp av den grunnen. Glem heller ikke at vermikulitt ofte inneholder asbest.

Du kan sikkert finne en kjemisk måte å sterilisere på, men hvorfor ikke bruke torv og kattesand fra Coop? Disse tingene er nesten gratis, finnes overalt og presterer tilnærmet like godt.

Takk for svarene. Kanskje jeg velger torv og kattesand heller.

Selger Europris torv enda? 

Hvor mye prosent kattesand bruker man? Bruker man da kattesend helt nederst, opp til hullet? Ellers, brukes naering paa samme maate?

Edited by Kung Fu

jiffemann

Kjøper 100 liter perlite for 300kr, så det blir bruk og kast for meg som regel :D

• Like 1

skogtrollet
1 time siden, Kung Fu skrev:

Takk for svarene. Kanskje jeg velger torv og kattesand heller.

Selger Europris torv enda? 

Hvor mye prosent kattesand bruker man? Bruker man da kattesend helt nederst, opp til hullet? Ellers, brukes naering paa samme maate?

Tviler på at de ofrer hylleplass utenfor sesongen. Det er forresten ikke noe spesielt med Europris-torva, men sesongvare=ferskvare. Ingen overraskelser.. Det du skal passe på når du kjøper torv er at den ikke har blitt lagret feil. Den bør være fersk, spenstig og lukte friskt.

Sjekk Plantasjen, men pass på at du ikke kjøper gamle sekker som har vært våte i lang tid.

Legg et lag med kattesand nederst opp til hullene og bland f.eks 30-40% inn i torva. Egentlig så er ikke torv så forskjellig fra vermakulitt, begge holder vann svært godt.

Hempy-bucket er ikke noe magisk. Det er bare en potte med et lite reservoar.

• Like 1