Gå til innhold
zarepta

Kan ny strømmåler spore om man dyrker?

Recommended Posts

Bamse303

Det er ingen lov som sier att du *må* akseptere smartmåler, du kan helt fint si nei selv om netteier og strømselskap bruker krevende retorikk, det mer bekymringsverdige er att disse målerne er tilknyttet til internett uten noe slags sikring, det ble funnet en exploit for disse målerne allerede i 2014, og i en nederlandsk studie fant de ut att dene typen målere kan måle opptil 583(!!) prosent feil.

Litt småinformasjon:

https://www.telegraph.co.uk/money/consumer-affairs/six-reasons-say-no-smart-meter/

https://www.telegraph.co.uk/news/2017/03/06/smart-energy-meters-giving-readings-seven-times-high-study-finds/

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
sara81
On 3.3.2018 at 2:33 AM, SixIxIx said:

De skal ikke gjøre noe som helst utover å bytte måler.

Ok:) har ikke noe og skjule.. men greit og vite

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
xyzzy

Meh, hva skal strømselskapene gjøre? "Ey, vi har en kis her som bruker litt ekstra strøm på nattetid, kan dere i politiet sjekke det ut?". 

Kan være klesvask, elbillading, varmeanlegg, +++. Du kan ha en bitcoin rigg som kun miner når strømmen er billigst liksom. 

Tror du heller kan tenke på hvordan du kan utnytte dette fullt ut. 
La dyrkeopplegget ditt bruke mest mulig strøm om natta, når strømmen er billigst ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Bamse

Bytter bare måler, estimert 20 minutter arbeid. Det kobler seg på nett på et vis, med antenne og GSM regner jeg med dersom ikke annet er tilgjengelig. 

Men dersom man skal nytte fordelene av argumentene som blir lagt til grunn for installasjon, påløper en vesentlig kostnad til oppgradering i de fleste boliger. For å bytte disse fordelene videre MÅ de kobles på din egen bakkelinje for internett med kabel. - da er det altså ikke på nettverket ditt/vårt - med tilgangen det innebærer. 

Per idag er det timesintervaller - 24 målinger per døgn. 

Men de har mulighet for intervaller helt ned til 15 minutter - rundt 92 målinger i døgnet. 

Det er mye metadata! 

Man må ikke installere slike målere, men ved avslag, bli bedt om å oppgi saklig grunn - f.eks. overfølsomhet for radiobølger eller paranoia osv. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
SixIxIx
På 3/4/2018 at 22.58, xyzzy skrev:

Meh, hva skal strømselskapene gjøre? "Ey, vi har en kis her som bruker litt ekstra strøm på nattetid, kan dere i politiet sjekke det ut?". 

Kan være klesvask, elbillading, varmeanlegg, +++. Du kan ha en bitcoin rigg som kun miner når strømmen er billigst liksom. 

Tror du heller kan tenke på hvordan du kan utnytte dette fullt ut. 
La dyrkeopplegget ditt bruke mest mulig strøm om natta, når strømmen er billigst ;)

Det er nok mange som ser seg blinde på saker som dette, for så å feile på langt mere opplagte ting. Jeg hørte via en venn om en dude som hadde satt opp sin første grow, men som var skikkelig nervøs pga de nye strømmålerne. Noen uker etterpå ble growen oppdaget av politet fordi han hadde kræsjet i fylla (!!) med hasj i lomma (!!!!!!!!!).

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
EbolaKush

Har fundert litt på dette, og kommet til at jeg allerede lager mye "støy" i strømprofilen. Med gamle varmekabler, uten termostatstyring (kun effekt), så går det allerede en del strøm. Når dyrkeskapet kommer igang, kobler jeg opp en del annet utstyr på timere, og sørger for å bruke vaskemaskin og oppvaskmasking igjennom dagen. Siden jeg kun jobber hjemmefra har jeg ganske jevnt forbruk igjennom døgnet.

Om man kjører en liten grow tror jeg nok ikke det er noe skummelt med disse målerne, utenom at det kommer fremmedfolk i hus for installasjonen. Kjører man en større, kan man jo dele opp rommet i større deler, og kjøre en rotasjon på lyset for å jevne ut forbruket.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
skogtrollet

Tanken om smarte strømmålere ble til for å optimalisere bruk og tilpasning av strømnettet. Tapene for kraftselskapene er enorme i linjenettet.

Verden sirkulerer heldigvis ikke rundt oss som enkeltmennesker, selv om vi ofte liker å tro det. Fokuset bør ligge andre steder enn på hypotetiske konsekvenser av IoT.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
JohnDeFoe

Det skal være kryptert og det skal være utilgjengelig for alle andre en strømselskapet. Så i teorien skal ikke politiet ha tilgang eller mulighet til å «misbruke» informasjonen fra boksene. 

Det er en annen sak all strålingen alle i umiddelbar nærhet blir utsatt for, og hvilke skader dette vil få på lang sikt. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå