hawk81

medisinsk cannabis og nav

Hei, jeg lurer på om noen andre har opplevd dette? Jeg har  en  rekke ulike diagnoser. Og har prøvd alle medisinske behandlingen de kan tilby meg her I Norge. Uten noe suksess.

Defor har jeg ordnet medisinsk cannabis fra utlandet helt lovlig.

Men nå har nav stanset min økonomisk støtte/ aap. for de mener jeg bryter arbeid /oppfølging plan. På grunn av medisinen jeg henter lovlig fra utlandet.

Noen som har noen råd eller forslag til hva jeg skal gjøre?

Og er det  låv det nav driver med?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
12 timer siden, hawk81 skrev:

Hei, jeg lurer på om noen andre har opplevd dette? Jeg har  en  rekke ulike diagnoser. Og har prøvd alle medisinske behandlingen de kan tilby meg her I Norge. Uten noe suksess.

Men nå har nav stanset min økonomisk støtte/ aap. for de mener jeg bryter arbeid /oppfølging plan. På grunn av medisinen jeg henter lovlig fra utlandet.

Min fastlege er posetiv til min medisinske cannabis behandling og støtter den. Etter jeg begynte med medisinsk cannabis, har jeg helt kuttet ut opiater, redusert naurontinen fra 3600 mg til ca 300 til 600 mg pr dag. Insulin forbruket mitt er ca halvert. I tillegg har jeg gått ned fra 75 mg sobril til dagen, til 1-2 valium ved behov. Tidligere medisiner for dette har gitt meg kraftig bivirkninger, alt I fra spasmer, våkne opp helt desorientert å ikke skjønner hvor du er. For å  nevne noen.

For å si litt om mine problemer/helseplager, eller lettere sagt mine diagnoser.

Jeg har diabetes type 1 som jeg har hatt I 21 år. De siste  5 til 10 årene har jeg slit med sterke kronisk smerte I begge føttene, høyre arm og skuldre /nakke. Jeg har I tillegg fått diagnosen fybromylagi. Og venter på utredning for diabetes nevropati.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
På 11.4.2017 at 14.27, hawk81 skrev:

Dette kan ikke være lov av Nav. Du må få fastlegen din til å klage til Nav med henvisning til narkotikaforskriften § 19 som sier klart at du kan ta inn MM lovlig enten for en ukes forbruk eller for en mnd. Narkotikaforskriften administreres av legemiddelverket, som forvalter narkotikaforskriften på vegne av Helse- og omsorgsdepartementet.

Her er en høyesteretsdom som viser lovligheten av innførsel i hht N.forskriften § 19. HR-2016-01354-U. Du har også krav på innsyn i din sak hos Nav, og du må kreve å få se hvilken lovhjemmel Nav henger dette på. 

Legemiddelverket har også utformet en veileder til norske spesialister mht hvordan spesialisten skal gå frem når det gjelder søknad om å importere MM via apotek til Norge.

Her er veilederen: https://legemiddelverket.no/Documents/Godkjenningsfritak/Medisinsk cannabis -veiledning for leger fra Helsedirektoratet og Statens legemiddelverk.pdf

Det er mulig at Nav henger dette på om du har søkt Nav om å reise til utlandet når du går på AAP. Det må du visstnok gjøre. 

Lykke til

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Tusen takk for hjelpen. Tror det kan bli til stor hjelp. må bare kjempe videre  for mine rettigheter.

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
På 15.4.2017 at 18.36, hawk81 skrev:

Tusen takk for hjelpen. Tror det kan bli til stor hjelp. må bare kjempe videre  for mine rettigheter.

Ja du må det. Det er fryktelig mye uvitenhet der ute blant offentlig ansatte. Men her må fastlegen din trø til med klage!

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Grunnen til att nav stopper stønaden er vel sannsynligvis fordi du ikke har søkt om å dra utenlands mens du mottar aap.

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

snakk med denne damen, http://www.jussportalen.no/index.php?site=jussportalen/1740/1862 

hun har vist veldig godt renome, har vunnet en sak for en kamerat av meg *og* tar fri rettshjelp.

http://advokatsandvold.no/

nav er ekstremt sleipe, og du må huske de opptrer nesten som ett forsikringselskap, jobben deres er å finne vilken som helst grunn til å nekte deg.

Håper dette hjelper og lykke til, vet hvordan det er med kroniske smerter.

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå